simenss Skrevet 3. januar 2004 Del Skrevet 3. januar 2004 (endret) Jeg har en mySQL-database som inneholder en rad. Mange av disse radene er helt like, og jeg vil gjerne lage en oppsummering av de forskjellige radene. Men jeg vil ikke at det skal stå f.eks. 'Nokia' mer enn en gang, 'Ericsson' mer enn en gang osv. Jeg vil kun skrive ut en av hver type. Noen som skjønner meg? Endret 3. januar 2004 av simenss Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 3. januar 2004 Del Skrevet 3. januar 2004 nei. hva er poenget? vil du telle antall rader med unike mobiltelefonmerker, eller vil du hente annen informasjon fra andre rader om mobiltelefonmerket? Skjønte ikke helt.... Lenke til kommentar
simenss Skrevet 3. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2004 (endret) nei. hva er poenget? vil du telle antall rader med unike mobiltelefonmerker, eller vil du hente annen informasjon fra andre rader om mobiltelefonmerket? Skjønte ikke helt.... Si at jeg har en tabell der det er 1000 rader med forskjellige mobiltelefoner. Jeg vil se hvem mobiltelefoner som ligger i databasen, men jeg vil ikke skrive ut f.eks. Nokia 100 ganger og Ericsson 80 ganger. Jeg vil kun skrive ut f.eks. Nokia 1 gang osv. slik at den oversiktlig skriver ut en liste som f.eks. ser slik ut: Nokia Siemens Ericsson osv. ...og ikke: Nokia Nokia Nokia Nokia Siemens Ericsson Ericsson osv. Endret 3. januar 2004 av simenss Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 3. januar 2004 Del Skrevet 3. januar 2004 du kan bruke distinct slik: select distinct mobiltelefon from mobiltelefoner; eller kanskje du vil ha litt statistikk også: select mobiltelefon,count(*) as antall from mobiltelefoner group by mobiltelefon Lenke til kommentar
sven-o Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 Uff... Her lukter det dobbeltlagring lang vei. Redesign databaseløsningen din! Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 er uenig idet. dette høres ut som en weblog for en side for mobiltelefoner... Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 Ting bør kansje omorganiseres ja, så slipper man slike problemer.. Lenke til kommentar
simenss Skrevet 4. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2004 Uff... Her lukter det dobbeltlagring lang vei. Redesign databaseløsningen din! Dette er en logg for mobiltelfoner. Jeg skal kunne se hvor mange med Nokia, Ericsson osv. som har besøkt siden min, men jeg vil også vite hvem mobiler. Noen bedre løsninger på database? Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 nei, løsningen din er fin. se på de SQL-setningene jeg foreslo Lenke til kommentar
simenss Skrevet 4. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2004 nei, løsningen din er fin. se på de SQL-setningene jeg foreslo Har brukt dem, og de fungerte. Takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå