Splitter Skrevet 7. november 2020 Del Skrevet 7. november 2020 Jeg har en litt eldre forsterker Yamaha RX-A1020, og to høytalere som jeg planlegger å bruke som bakhøytalere. Det jeg trenger er altså en senterhøytaler, to sidehøytalere, og en sub. Problemet er bare at jeg ikke har snøring på hvilke høytalere som passer sammen, og ikke minst, som passer sammen med forsterkeren min. Prøvde å sette opp noe selv her, men det kan hende jeg er helt på bærtur. - Senterhøytaler: Klipsch RP-440C Premiere - Sidehøytalere: Klipsch R-41SA Atmos - Sub: Klipsch R-100SW subwoofer Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 8. november 2020 Del Skrevet 8. november 2020 (endret) Splitter skrev (23 timer siden): Jeg har en litt eldre forsterker Yamaha RX-A1020, og to høytalere som jeg planlegger å bruke som bakhøytalere. Det jeg trenger er altså en senterhøytaler, to sidehøytalere, og en sub. Problemet er bare at jeg ikke har snøring på hvilke høytalere som passer sammen, og ikke minst, som passer sammen med forsterkeren min. Prøvde å sette opp noe selv her, men det kan hende jeg er helt på bærtur. - Senterhøytaler: Klipsch RP-440C Premiere - Sidehøytalere: Klipsch R-41SA Atmos - Sub: Klipsch R-100SW subwoofer Ser greit ut, men bare nevner at fronter/stereo trengs før sideht. Du kan ikke bare bruke Center i front, du må ha front. Feks noen Klipsch, kan gjerne være mindre stativ høytalere, du kan vegghenge eller plassere de på benk eller gulv.. alt etter mulighet/behov. Endret 8. november 2020 av Gouldfan 1 Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 8. november 2020 Forfatter Del Skrevet 8. november 2020 Gouldfan skrev (2 timer siden): Ser greit ut, men bare nevner at fronter/stereo trengs før sideht. Du kan ikke bare bruke Center i front, du må ha front. Feks noen Klipsch, kan gjerne være mindre stativ høytalere, du kan vegghenge eller plassere de på benk eller gulv.. alt etter mulighet/behov. Det er nok bare jeg som tuller litt med begrepene. Det jeg kaller Sidehøytalere skal være i front. Lenke til kommentar
FranZe Skrevet 8. november 2020 Del Skrevet 8. november 2020 Det du har valgt som front er slike atmos høyttalere som er til for eventuelt plassere oppå front høyttalerne, og egner seg lite til rene front høyttalere i hjemmekino. Jeg ville sagt at du mangler front høyttalere, som nevnt av gouldfan. Dropp da heller de atmos høyttalerne å kjøp heller noe annet? Til hjemmekino hadde jeg foretrukket gulvstående høyttalere 1 Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 8. november 2020 Forfatter Del Skrevet 8. november 2020 FranZe skrev (42 minutter siden): Det du har valgt som front er slike atmos høyttalere som er til for eventuelt plassere oppå front høyttalerne, og egner seg lite til rene front høyttalere i hjemmekino. Jeg ville sagt at du mangler front høyttalere, som nevnt av gouldfan. Dropp da heller de atmos høyttalerne å kjøp heller noe annet? Til hjemmekino hadde jeg foretrukket gulvstående høyttalere Vil disse passe bedre? https://www.komplett.no/product/1131353/tv-lyd-bilde/hoeyttalere/gulvstaaende/klipsch-r-610f-gulvhoeyttaler-par# Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 8. november 2020 Del Skrevet 8. november 2020 (endret) Splitter skrev (28 minutter siden): Vil disse passe bedre? https://www.komplett.no/product/1131353/tv-lyd-bilde/hoeyttalere/gulvstaaende/klipsch-r-610f-gulvhoeyttaler-par# Greie de sikkert, finnes flere Klipscher i samme prisklasse som du bør sjekke ut også, de du viste helt først er Atmos som reflekteres i taket ditt. Kjekt å ha, men viktigste nå er Fronter og Center, deretter en 10"subwoofer feks, og Surround/side. Dette kalles 5.1 Atmos er kult, men først fokuser på 5.1 ca i den rekkefølgen jeg nevnte. Endret 9. november 2020 av Gouldfan 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 8. november 2020 Del Skrevet 8. november 2020 Prisene er litt bergogdalbane nå, mulig pga kursen og at det snart er black Friday sikkert. Men bruk Prisjakt.no eller lignende til det du skal ha, finnes det på lager osv så er det enkelt... BRL hadde jo noen større Klipsch til ca det samme. 1 Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 9. november 2020 Forfatter Del Skrevet 9. november 2020 Takker for all hjelp så langt, men å velge fronthøytalere ble veldig vanskelig. Kinorommet mitt er veldig lite, og fronthøytalerne må derfor stå foran TVen. Veldig vanskelig å finne høytalere som er lave nok til å stå foran TVen uten å komme i veien for bildet. Dette oppsettet ser derimot ut til å fungere. Ser det noenlunde greit ut? - Senterhøytaler: Klipsch R-34C - Sidehøytalere: Klipsch RP-4000F - Sub: Klipsch Reference Series R-120SW Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 10. november 2020 Del Skrevet 10. november 2020 Er du alene og har romkorreksjon på forsterker så er senter bortkastet Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 10. november 2020 Del Skrevet 10. november 2020 Vurder å kjøpe brukt RB-61 II og RC-62 II. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 10. november 2020 Del Skrevet 10. november 2020 (endret) Center er en av de viktigste høytalere. På film er Center lydsporet 60% av all lyd. Og på konserter er vel all vokal i Center. Og jeg må gi skryt til trådstarter over valg av center, det er en dødskul center høytaler. Jeg synes det er bra valg alt du har her, bare husk at det heter front eller stereo høyttalere de foran ved siden av Center. Sidehøytalere er på godt norsk oversatt til Surround høytalere, her kan feks noen vanlige mindre Klipsch høytalere brukes. Jeg foretrekker å ha disse veggmontert, men jeg har de på stativ her jeg bor nå.... Uansett det du har valgt nå,er et godt grunnlag og jeg tror du blir fornøyd. Også får du se om du vil ha Surround på sidene senere.. Endret 10. november 2020 av Gouldfan 1 Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 10. november 2020 Forfatter Del Skrevet 10. november 2020 Gouldfan skrev (1 time siden): Center er en av de viktigste høytalere. På film er Center lydsporet 60% av all lyd. Og på konserter er vel all vokal i Center. Og jeg må gi skryt til trådstarter over valg av center, det er en dødskul center høytaler. Jeg synes det er bra valg alt du har her, bare husk at det heter front eller stereo høyttalere de foran ved siden av Center. Sidehøytalere er på godt norsk oversatt til Surround høytalere, her kan feks noen vanlige mindre Klipsch høytalere brukes. Jeg foretrekker å ha disse veggmontert, men jeg har de på stativ her jeg bor nå.... Uansett det du har valgt nå,er et godt grunnlag og jeg tror du blir fornøyd. Også får du se om du vil ha Surround på sidene senere.. Da går jeg for denne løsningen. Blir uansett mange ganger bedre enn det jeg har i dag. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 10. november 2020 Del Skrevet 10. november 2020 Gouldfan skrev (2 timer siden): Center er en av de viktigste høytalere. På film er Center lydsporet 60% av all lyd. Og på konserter er vel all vokal i Center. Kutter man ut senter, så tar gulvhøytalerne over jobben, og de gjør en mye bedre jobb når en er alene og har romkorreksjon Jeg har senter, men har koblet den ut i receiveren Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 10. november 2020 Del Skrevet 10. november 2020 (endret) Dubious skrev (3 timer siden): Kutter man ut senter, så tar gulvhøytalerne over jobben, og de gjør en mye bedre jobb når en er alene og har romkorreksjon Jeg har senter, men har koblet den ut i receiveren Du har ikke vurdert att Frontene dine kanskje er mye bedre høyttalere enn centeren din, eventuelt at det er sånn akkurat i ditt rom? Det er ingen regel uten unntak, men det viktigste i en kino prioritert er sef fronter men deretter center og subwoofer... Pistolskudd starter som regel i Center, og all tale er i Center... Center i front(med unntak feks hos deg) er vel kun ok i Stereo anlegg, 2.1 Endret 10. november 2020 av Gouldfan 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 10. november 2020 Del Skrevet 10. november 2020 Senter er i samme serie som frontene Som skrevet, alt senter skulle ha gjort, tar frontene seg av, og de gjør en mye bedre jobb Fungerer kun om du er alene og har romkorreksjon. Diskusjon slutt. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 10. november 2020 Del Skrevet 10. november 2020 Dubious skrev (17 minutter siden): Senter er i samme serie som frontene Som skrevet, alt senter skulle ha gjort, tar frontene seg av, og de gjør en mye bedre jobb Fungerer kun om du er alene og har romkorreksjon. Diskusjon slutt. Jeg er ikke ute etter å diskutere, jeg respekterer at det funker for deg, men det med alene vet jeg ikke. Som regel er damene ikke overbegeistret for mange høytalere... Nok om det, det fungerer for mange med 2.0 eller 2.1 men om man har hjemmekino forsterker så er det som regel best med Center. Etter det så kan det være rommet ditt, eller plassering. Ellers er det bare at du foretrekker det sånn.. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 10. november 2020 Del Skrevet 10. november 2020 Jeg har hjemmekinoreceiver og har 2 front, 2 høyde (front) 2 på siden og 2 bak + sub (8.1) Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 (endret) Dubious skrev (12 timer siden): Jeg har hjemmekinoreceiver og har 2 front, 2 høyde (front) 2 på siden og 2 bak + sub (8.1) Ja da er det vel rommet ditt da, eller bare deg? Det er iallefall vi ikke vanlig,eller en "sannhet" annet enn at det funker for deg. Endret 11. november 2020 av Gouldfan Lenke til kommentar
Mato Skrevet 28. november 2020 Del Skrevet 28. november 2020 ingen senter er bedre en en dårlig senter, er du alene og du sitter i Sweet spot så er senter unødvendig. om du skal ha senter og kun se film så bruk mer på den en på front høyttalerne. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 28. november 2020 Del Skrevet 28. november 2020 Han har mange gode poeng, og forklarer det mye bedre enn jeg gjorde, du trenger ikke en senter for 1-2 prsoner Skal jeg følge hans anbefalinger, så måtte jeg ha kjøpt senter fra serien 1 steg opp, som jeg faktisk vurderte, men fant ut at senter var unødvendig for mitt bruk. 12k for noe jeg egentlig ikke trenger er bortkastet bruk av penger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå