Gå til innhold

Ekstrajobb som konsulent

Nedward

Anbefalte innlegg

Jeg er i den heldige situasjonen at jeg har blitt tilbudt et konsulentoppdrag for en annen oppdragsgiver enn min faste arbeidsgiver.

Så saken er den at jeg har ikke noe eget foretak. Verken ENK eller AS. Hvordan løser man det med betaling og beskatning rent praktisk? Kan jeg utarbeide en faktura og sende den til firmaet som jeg skal gjøre jobben for og bare rapportere det på skattemeldingen når den kommer til våren?

For ordens skyld: beløpet det er snakk om er langt over "småjobb-grensen".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør først få tillatelse fra din faste arbeidsgiver hvis jobben gjelder samme jobb som du gjør daglig.

Så hvis du er snekker og det gjelder et annet snekker oppdrag bør du få tillatelse men er side oppdraget å noe helt annet som klippe en hekk trengs det ikke så lenge det ikke påvirker din faste jobb.(eksempel) 

Å opprette et ENK er gjort på noen minutter å så lenge du ikke har store personlige utgifter er det det beste, men pass på forsikring hvis du kan bli holdt personlig ansvarlig.

Endret av Maxopp
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tillatelse er i orden. 

Tenkte kanskje det måtte bli ENK. Men forsikring er dyrt. Da er det vel i grunn best å være ansatt hos oppdragsgiver. Da slipper jeg å tukle med merverdiavgift også. For min del er det ganske enkelt, hvis jeg ikke blir ansatt så tar jeg ikke oppdraget. 

Lenke til kommentar
3 hours ago, Nedward said:

Tillatelse er i orden. 

Tenkte kanskje det måtte bli ENK. Men forsikring er dyrt. Da er det vel i grunn best å være ansatt hos oppdragsgiver. Da slipper jeg å tukle med merverdiavgift også. For min del er det ganske enkelt, hvis jeg ikke blir ansatt så tar jeg ikke oppdraget. 

Bortsett fra at arbeidsgiver får mer utgifter ved å ha deg ansatt så da må du ta til takke med lavere lønn.

Endret av Emsal
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Theo343 said:

Slike ting er årsaken til at man har enkeltmannsforetak. Men det er stadig mer vanlig at man må signere på at man ikke skal drive konkurerende virksomhet utenfor sin faste stilling.

Er ikke den regelen utrolig lett å komme seg unna ved å opprette et AS? Da er det ASet og ikke du som jobber.

Lenke til kommentar

Det er i alle fall bra at det er avklart med dagens arbeidsgiver at du kan ta på deg slike konsulentoppdrag for ein annan arbeidsgiver.

Når det gjeld kva som er beste framgangsmåten for deg så er det veldig avhengig av kva du får tilbud om? Har du snakka om dette med den nye arbeidsgivaren?
Grovt sett så er det enklare å tryggare for deg å bli tilsett hos den nye arbeidsgivaren, i eit tilsettingsforhold så har du lite sjølvstendig ansvar, arbeidsgiver skal ordne alt frå forsikring, til å skaffe deg arbeid, og betale deg sjukepengar om du blir sjuk. Ulempen er at du vil få mindre utbetalt.
Ved å etablere ENK så vil du kunne sitte igjen med meir av inntektene mot at du tek ein større del av jobben og risikoen med å leige deg sjølv ut som ENK.

Prøv å finn ut kva den nye arbeidsgivaren er villig til å tilby. Er dei i det heile tatt interessert i å tilsette deg? Eller er dei berre interesserte i å betale deg for konsulenttenester og overlater til deg å på sjå at det du får utbetalt blir innregistrert korrekt i forhold til skatter og avgfiter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...