Silenhag Skrevet 7. november 2020 Del Skrevet 7. november 2020 Hei, brukte 35 w pære i en armatur som er merket Max 20 w. Etter 5 min gikk lyset. Får ikke liv i den etter dette. Har prøvd nye 20 w pærer. Har skrudd den i småbiter før å prøve å finne en sikring. Noen som vet om noen komponent på kretskortet kan være synderen? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. november 2020 Del Skrevet 7. november 2020 Regner med en termisk sikring har røket. Men hvis du har brukt 3 stk. 35W-pærer så har du overbelasta den kraftig. Nesten dobbel belastning. Kan fort være mer som har røket. Lenke til kommentar
Silenhag Skrevet 7. november 2020 Forfatter Del Skrevet 7. november 2020 Finner ingen termisk sikring på kretskortet, men noen av de duppiditterne er kanskje det..? Må den termiske sikringen byttes da lr? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 7. november 2020 Del Skrevet 7. november 2020 Etter overbelastning er det nok lotto å finne frem til hvilken enkeltkomponent som er røket - spesielt om du ikke kan feilsøke på elektronikk. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. november 2020 Del Skrevet 7. november 2020 44 minutes ago, Silenhag said: Finner ingen termisk sikring på kretskortet, men noen av de duppiditterne er kanskje det..? Må den termiske sikringen byttes da lr? Det varierer. Noen ganger er de viklet inn i spolene og kan ikke byttes. Men som nevnt over er det så mye som kan ha gått galt at det er umulig å peke ut en enkelt komponent uten å feilsøke. Det er neppe lønnsomt å reparere. Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 7. november 2020 Del Skrevet 7. november 2020 Mulig du kan klare å bytte trafoen, om du finner noe som får plass, men da er vi raskt på vei eller forbi punktet der det lønner seg med ny lampe i stedet. 1 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 Hvis det er en komponent som har røket så kommer den magiske lukten. En slags svidd og stram lukt som kan ligge i dagevis. Hvis du ikke kjenner noen slik lukt vil jeg tippe det er en sikring eller et overbelastningsvern av noe slag som er gått. Når dte er sagt så trodde jeg denne maksgrensen vedrørende watt kun hadde med varmeutvikling å gjøre? Det sitter ikke en sensor i ev soklene? Tviler på at en slik lampe er laget såpass "sofistikert" skal sies. Kjøp ny lampe du. Det er dte greieste. Alternativt kan du jo prøve og måle med et multimeter. 1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 Bjerknez skrev (34 minutter siden): Hvis det er en komponent som har røket så kommer den magiske lukten. Hvis det er en komponent som ikke er beregnet for å ryke, ja. En termosikring av et eller annet slag vil ikke lukte på langt nær så mye. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 nebrewfoz skrev (51 minutter siden): Hvis det er en komponent som ikke er beregnet for å ryke, ja. En termosikring av et eller annet slag vil ikke lukte på langt nær så mye. Klar over det 🙂 Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 Litt på generelt grunnlag: Thyristorer eller triac'er har jeg vært borti ryke uten at de har luktet så fryktelig ille av den grunn. Det er gjerne de sorte komponentene med tre ben og en liten kjøleplate (kapsel-type TO-220). Disse har gjerne en hårfin grense på maksimal strøm eller spenning før de ryker. Når du legger til mer belastning på en dimmer kan man få at korte pulser av spenning og strøm blir mye mer energiske og dermed dreper komponentene. Pulsene kan være så korte at du ikke nødvendigvis opplever termisk overoppheting. Det blir liksom på samme måte som å skyte i stykker en bilmotor med klassisk kanon - det er liksom ikke friksjonsvarmen fra kula som gjør at motoren overopphetes og dermed blir ødelagt. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 12. november 2020 Del Skrevet 12. november 2020 geir__hk skrev (12 timer siden): Litt på generelt grunnlag: Thyristorer eller triac'er har jeg vært borti ryke uten at de har luktet så fryktelig ille av den grunn. Det er gjerne de sorte komponentene med tre ben og en liten kjøleplate (kapsel-type TO-220). Disse har gjerne en hårfin grense på maksimal strøm eller spenning før de ryker. Når du legger til mer belastning på en dimmer kan man få at korte pulser av spenning og strøm blir mye mer energiske og dermed dreper komponentene. Pulsene kan være så korte at du ikke nødvendigvis opplever termisk overoppheting. Det blir liksom på samme måte som å skyte i stykker en bilmotor med klassisk kanon - det er liksom ikke friksjonsvarmen fra kula som gjør at motoren overopphetes og dermed blir ødelagt. De sorte komponentene med tre ben som du nevner er mest trolig en volt regulator. Det kan også være transistor. Men som oftest er det voltregulatorene som ryker etter min noe korte erfaring med elektronikk. Når disse ryker (i know) så hører man bare en "pfffft" og ser litt røyk. Men det lukter i kjelleren i flere dager etterpå. Det man derimot merker ekstra godt er når en kondensator ryker når man "load tester" et apparat og kondensatoren er polvendt. Da smeller det godt og lukten er heller ikke spesielt god. Kondensatorer er vel kanskje den komponenten som er skyld i at folk flest kaster et produkt. Når en slik "ryker" i praksis så vil man ikke merke dette. Disse begynner som oftest og lekke og når dette skjer så kan det føre til følgeskader etc. Å bytte en slik kondensator er som oftest veldig enkelt og en slik komponent koster ingenting. Komponenter som motstander (resistor) er sjelden ryker. I så tilfelle skyldes dette produksjonsfeil. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 12. november 2020 Del Skrevet 12. november 2020 Bjerknez skrev (10 timer siden): De sorte komponentene med tre ben som du nevner er mest trolig en volt regulator. Det kan også være transistor. Men som oftest er det voltregulatorene som ryker etter min noe korte erfaring med elektronikk. Nå leverer vel denne dingsen 11.4V AC til halogenpærene - ikke DC. Dermed holder jeg det for mindre sannsynlig at dette er tre-bens voltregulatorer, men istedet tre-bens power MOSFETs eller no' sånt. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 12. november 2020 Del Skrevet 12. november 2020 58 minutes ago, nebrewfoz said: Nå leverer vel denne dingsen 11.4V AC til halogenpærene - ikke DC. Dermed holder jeg det for mindre sannsynlig at dette er tre-bens voltregulatorer, men istedet tre-bens power MOSFETs eller no' sånt. Tipper at det heller er snakk om Triac eller Thyristor https://en.wikipedia.org/wiki/Thyristor https://en.wikipedia.org/wiki/TRIAC Men det blir jo uansett en litt tullete diskusjon all den tid vi ikke kjenner til merkingen på komponentene. Ikke finnes det noe kretsskjema på nett for den enheten som trådstarter har avbildet, så da stopper det liksom opp. Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 12. november 2020 Del Skrevet 12. november 2020 Litt vanskelig å se på bildet, men det ser ut som en standard 12V-skinne med løse spotter og en trafo i den ene enden. Da skal det gå an å trekke denne trafoen ut og bytte den med en ny. Mulig det står en skrue et sted og låser den på plass i skinna, da bør den være lett å finne. 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 13. november 2020 Del Skrevet 13. november 2020 nebrewfoz skrev (18 timer siden): Nå leverer vel denne dingsen 11.4V AC til halogenpærene - ikke DC. Dermed holder jeg det for mindre sannsynlig at dette er tre-bens voltregulatorer, men istedet tre-bens power MOSFETs eller no' sånt. Det var ment som en diskusjon hva som luktet og ikke. Hva som sitter i den spesifikke lampen blir vel bare gjetning uansett. Lenke til kommentar
Silenhag Skrevet 15. november 2020 Forfatter Del Skrevet 15. november 2020 (endret) Ny trafo installert, 259 kr elektroimportøren..Funker nå, takk. (Hadde to av disse skinner, fikset begge) Endret 15. november 2020 av Silenhag 2 Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 8. desember 2020 Del Skrevet 8. desember 2020 Silenhag skrev (På 15.11.2020 den 10.26): Ny trafo installert, 259 kr elektroimportøren..Funker nå, takk. (Hadde to av disse skinner, fikset begge) Er det der bildet etter du er "ferdig", har du bare stripset den på? Lenke til kommentar
Silenhag Skrevet 14. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2020 Det bilde er jeg ferdig. Strips holder kun ledningen slik at den ikke henger ned. Den gamle trafoen ble tatt ut innmaten og saget til for å danne en plate som sitter fast i skinnen. Deretter brukte jeg noe Superfix elastisk lim til å feste ny trafo. Så koble på litt ledninger og så funket den igjen. Skikkelig jalla jalla fiks, men ingen går å stirrer opp i taket. Man legger ikke merke til dette... Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 14. desember 2020 Del Skrevet 14. desember 2020 Silenhag skrev (6 timer siden): Det bilde er jeg ferdig. Strips holder kun ledningen slik at den ikke henger ned. Den gamle trafoen ble tatt ut innmaten og saget til for å danne en plate som sitter fast i skinnen. Deretter brukte jeg noe Superfix elastisk lim til å feste ny trafo. Så koble på litt ledninger og så funket den igjen. Skikkelig jalla jalla fiks, men ingen går å stirrer opp i taket. Man legger ikke merke til dette... Typisk østeuropeer-reparasjon der altså, brudd på minst 3 ulike el-forskrifter 👍 2 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 15. desember 2020 Del Skrevet 15. desember 2020 Trafoene har en tendens til å bli ganske varme. Jeg håper limet tåler denne varmen slik at den ikke løsner eller enda værre tar fyr. Jeg synes selv det er artig å reparere og fikse ting, men enkelte ting er bare ikke verdt tiden det tar. jeg ville kjøpt en ny lampe. ¨Det er ytterst sjelden jeg rører sterkstrøm selv, selv og når jeg evt. gjør det så snakker vi type monteringer av lampe i tak etc. Å reparere en gammel takspottlampe er nok ikke noe jeg hadde giddet. Nye lamper får man kjøpt for slikk og ingenting uansett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå