Axefjord Skrevet 15. november 2020 Del Skrevet 15. november 2020 Jeg ville sendt inn saken til forbrukerrådet for mekling. Selv om saken er litt usikker, så er det snakk om mye penger. Pass på å gi en god sammenlikning av bilene, samt hvilke krav du hadde til bilkjøpet (bagasjerom, etc). Du har en bedre sak siden de ventet helt til produksjonsdato før de kansellerte ordren. Nå har du det travelt med å skaffe en ny bil og kan ikke vente på et godt tilbud. Om du fikk rabatter på originalkjøpet som du ikke får på det nye kjøpet, så vil jeg tro du har mulighet å få erstattet de summene. On 11/11/2020 at 10:27 AM, The Avatar said: Når det gjeld kontraktsbrudd der eit brudd frå di side hadde medført at du må betale 8% av bilens verdi så heng vel det saman med at ei bestilling som blir satt i produksjon kostar bilselgaren arbeidstid, og at ei kanselering av bestillinga frå kunden medfører tapt forteneste som selger har rett på når kjøparen går tilbake på ein bindande avtale. Man kan jo argumentere at et kansellert bilkjøp fører til kostnader for kjøper også. Flere måneder ekstra kjøring med en gammel bil som kan føre til verkstedregninger, kanskje kjøper allerede har avtalt salg av den gamle bilen og må ha leiebil i mellomtiden. En har det mer travelt og kan ikke vente på et godt tilbud. Siden en kontrakt mellom forbruker og en bedrift skal være rimelig ifølge forbrukerkjøpsloven, så burde det vært en symmetrisk erstatningklausul. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 15. november 2020 Del Skrevet 15. november 2020 Er det kun Citroën som ikke skal levere denne bilen med automatgir, eller skal heller ikke Peugeot levere Rifter med automatgir? BOS er jo for så vidt leverandør av begge, og praktisk talt er det jo i utgangspunktet samme bilen. Usikker på om det er forskjeller på hva de kan leveres med av utstyr. Videre her blir jo å se på hva det faktisk står i kontrakten rundt hva leverandør sier om situasjoner der de ikke kan levere. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 15. november 2020 Del Skrevet 15. november 2020 Ser ikke for meg at du blir belastet avbestillingsgebyr når de ikke kan levere bilen du bestilte. De kan heller ikke kreve at du kjøper en annen bil for å oppfylle kontrakten. Om det ene eller begge ting nevnt ovenfor er tilfelle så er selger useriøs og du har alt å vinne på å ta det videre i retten. Lenke til kommentar
Aron... Skrevet 16. november 2020 Del Skrevet 16. november 2020 NULL skrev (På 15.11.2020 den 13.19): Er det kun Citroën som ikke skal levere denne bilen med automatgir, eller skal heller ikke Peugeot levere Rifter med automatgir? BOS er jo for så vidt leverandør av begge, og praktisk talt er det jo i utgangspunktet samme bilen. Usikker på om det er forskjeller på hva de kan leveres med av utstyr. Videre her blir jo å se på hva det faktisk står i kontrakten rundt hva leverandør sier om situasjoner der de ikke kan levere. Det gjelder Rifter også ja, hvertfall det vi ble fortalt av selgeren. Står ingen ting om når selger ikke kan levere i kontrakten, kun forsinkelser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå