Styrmann Smisk Skrevet 6. november 2020 Del Skrevet 6. november 2020 Jeg og min far er uenig her. På min lønnsslipp har regnskapsfører regnet ut timelønnen min slik: årslønn/1950 timer. Dette tilsvarer 37,5 timer i 52 uker. Fadern mener at dette da er feil, og årslønnen skal deles på et årsverk med feriedager trekt fra. Dette vil jo gi meg betydelig høyere månedslønn enn slik regnskapsføreren har regnet. Hva er egentlig korrekt? Lenke til kommentar
sungun Skrevet 6. november 2020 Del Skrevet 6. november 2020 Det er riktig å dele årslønn på 1950 timer for å finne timelønn, slik regnskapsfører har gjort. 1 Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 6. november 2020 Del Skrevet 6. november 2020 1950 er som sagt korrekt. I tillegg får du feriepenger i stedet for lønn i perioden du har ferie. 1 Lenke til kommentar
Gjest 3e3a3...b62 Skrevet 6. november 2020 Del Skrevet 6. november 2020 Det kan og variere. Har sett 1850 og. Men det vil gjerne stå i en tariffavtale eller i kontrakten din? Skjønner uansett ikke relevansen. Jobber du på timebasis? Anonymous poster hash: 3e3a3...b62 Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 6. november 2020 Forfatter Del Skrevet 6. november 2020 Gjest 3e3a3...b62 skrev (8 minutter siden): Skjønner uansett ikke relevansen. Jobber du på timebasis? Står en årssum i kontrakten. Men jeg fører timer hver dag og står "timesats x 150" i lønnsslipp. Lenke til kommentar
Poutine Gravy Skrevet 6. november 2020 Del Skrevet 6. november 2020 Sånn cirka : Timelønn x 1750 = årslønn uten feriepenger Timelønn x 1950 = årslønn med feriepenger. 250 x 1750 = 437.500 (+12% feriepenger = 490.000) 250 x 1950 = 487.500 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 6. november 2020 Del Skrevet 6. november 2020 Med mindre anna er avtalt, så er eit årsverk inkludert ferie berekna utifrå 1950 timar. Dette er også definisjonen frå SSB. Det kan også avtalast at ein legg anna arbeidstid til grunn, f.eks. dersom du jobbar 40 timars veke og ikkje 37.5. Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 7. november 2020 Del Skrevet 7. november 2020 Sydvest skrev (21 timer siden): Står en årssum i kontrakten. Men jeg fører timer hver dag og står "timesats x 150" i lønnsslipp. Forutsatt at de ikke trekker deg for fridager var typen 1.juledag/17.mai osv så bør det bli korrekt. Men dersom du har avtalt fastlønn og blir trekt for disse fridagene så har din far på sett og vis rett. Dvs med fastlønn skal man tjene det samme uavhengig av hvilken ukedag 1. juledag havner på. Med fastlønn antar man at det arbeides 5 dager i uka 52 uker i året når man ser på timelønnen. Jeg har ikke hørt om andre som betaler fastlønn på den måten og det kan være feil. Med fastlønn pleier månedslønn være årslønn/12, eller med andre ord lik timelønn*162,5. Om det ikke er det i snitt for deg så høres det feil ut. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 7. november 2020 Del Skrevet 7. november 2020 Årslønn / 12 = månedslønn. Månedslønn / 162,5 = timelønn. Resultatet blir det samme som årslønn / 1950 = timelønn. Det er helt vanlig utregning. 1 Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 7. november 2020 Del Skrevet 7. november 2020 Nedward skrev (52 minutter siden): Årslønn / 12 = månedslønn. Månedslønn / 162,5 = timelønn. Resultatet blir det samme som årslønn / 1950 = timelønn. Det er helt vanlig utregning. Ja men han skriver: Sydvest skrev (23 timer siden): Står en årssum i kontrakten. Men jeg fører timer hver dag og står "timesats x 150" i lønnsslipp. Det er ikke vanlig når man har fastlønn Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 7. november 2020 Del Skrevet 7. november 2020 1 OT innlegg er fjernet. Tilbakemeldinger tas på PM. Dette innlegget skal ikke kommenteres. Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 8. november 2020 Forfatter Del Skrevet 8. november 2020 Det med timesats x 150 vil nok rette seg ut etter som noen måneder har mer arb timer enn andre. Så i gjennomsnitt vil jeg havne på noe tilnærmet 162,5 timer i måneden. Jeg begynte i september og har bare hatt én fullverdig arbeidsmåned da jeg var i karantene første måneden. Men da kan det jo virke som at det ikke er gjort noe monkey business i hvertfall. Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 9. november 2020 Forfatter Del Skrevet 9. november 2020 Snakket med han igjen i går. Poenget er at med årslønn/1950 timer, er for å opptjene full årslønn så skal man arbeide 37,5t i uken, hver uke i året. Det er ingen som gjør dette? Da går man jo med fem ukers lønn i tap. Feriepenger er ikke det samme som lønn. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 9. november 2020 Del Skrevet 9. november 2020 Sydvest skrev (15 minutter siden): Snakket med han igjen i går. Poenget er at med årslønn/1950 timer, er for å opptjene full årslønn så skal man arbeide 37,5t i uken, hver uke i året. Det er ingen som gjør dette? Da går man jo med fem ukers lønn i tap. Feriepenger er ikke det samme som lønn. Feriepenger er i bunn og grunn lønn for å ha pris, samt skattefritt, da skatten for det blir trekt resten av året. Når man har fastlønn, så blir man også trekt i feriepengene, og ikke får fullt utbetalt (Er vel trekk på 4/26 deler). Fastlønn så får man vanlig månedslønn i 11 måneder, og feriepenger den 12. (normalt Juni måned). Har man timesbetalt arbeid, så står man uten lønns utbetaling når man har ferie. For meg som alltid tar ferie litt utradisjonelt, så hadde jeg full normalt lønn i Juni, samt feriepengeutbetaling den måneden. Og når jeg tok ferie på høsten, så satt jeg da uten penger. Nå som jeg har månedslønn, så kan jeg ta ferie på høsten, og fortsatt få månedslønn som normalt. Husker vi var 3 personer som måtte forklare alt dette til en annen som gikk over til fastlønn samtidig som meg, før han skjønte at han ikke tapte noe. 1 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 9. november 2020 Del Skrevet 9. november 2020 Sydvest skrev (34 minutter siden): Snakket med han igjen i går. Poenget er at med årslønn/1950 timer, er for å opptjene full årslønn så skal man arbeide 37,5t i uken, hver uke i året. Det er ingen som gjør dette? Da går man jo med fem ukers lønn i tap. Feriepenger er ikke det samme som lønn. Det stemmer det, men du får lønn for 1950 timer selv om du ikke jobber 1950 timer. I en vanlig full jobb har du fortsatt lønn på 17.mai selv om du ikke jobber og også i ferien har du lønn/feriepenger. Ta en kikk på kalkulatoren til DinSide: https://www.dinside.no/jobb/sjekk-lonna-med-dinsides-lonnskalkulator/62046738 Den gir forklaringer for utregninger og skal stemme sånn noenlunde for de fleste. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 9. november 2020 Del Skrevet 9. november 2020 Sydvest skrev (1 time siden): Snakket med han igjen i går. Poenget er at med årslønn/1950 timer, er for å opptjene full årslønn så skal man arbeide 37,5t i uken, hver uke i året. Det er ingen som gjør dette? Da går man jo med fem ukers lønn i tap. Feriepenger er ikke det samme som lønn. Det er helt riktig. Du får ikke årslønn + feriepenger, men faktisk inntekt per år er ca. lik årslønnen når du trekkes i lønn for ferie, og kompenseres i form av feriepenger. Ferielovens system bygger på at du ikke får betalt når du har ferie, det samme gjør alminnelige individuell arbeidsrett. Derfor er det vanlige å oppgi fastlønn per år som om man hadde jobbet hele året. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå