Black_Panther Skrevet 6. november 2020 Del Skrevet 6. november 2020 (endret) Hallo, så jeg skal søke meg til en utdanning neste år og er interessert i å studere noe innenfor økonomi. Derimot vet jeg at det er mange som studerer økonomi og administrasjon, så jeg er litt bekymra for at det kan være vanskelig å skaffe seg jobb etter studiet. Dessuten så syns jeg logistikk virker mye mer spennende, så jeg er litt nysgjerrig på hvordan jobbutsikten ser ut for bransjen. Jeg har søkt litt på nettet, men jeg ser at folk skriver alt fra at det er stor etterspørsel til det er helt umulig å skaffe seg en jobb for de som kommer ut fra skolen, så jeg vil gjerne få det klart. Endret 6. november 2020 av Black_Panther Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 6. november 2020 Del Skrevet 6. november 2020 (endret) Det beste for deg er å google og på alle mulige måter skrive ned alle bedrifter og firmaer du finner i nær- og mellomfjernområder, og sender dem mail. Jeg fikk meg jobb på lager for ca 10 år siden via vikarbyrå. Da måtte man passe inn i miljøet, det var ikke lett, men det gikk til en viss grad, i 2 år. Det var en fyr innom der som var på noe læretid et par uker, det var en i 18-årene som skulle gå skole innen logistikk. Adm. dir der hadde noen sønner som selvfølgelig fikk sommerjobb, arbeidsuke og alt mulig annet jobb der når det passet dem. Som med alt annet, så tror jeg det dreier seg om hvem man kjenner. Utover det, så må man kartlegge og jobbe med å få seg jobb. Bygge nettverk, sende interessemail. Dét er en konstant jobb. Tar aldri slutt. Uansett hvilken bransje det gjelder. Endret 6. november 2020 av Taurean Lenke til kommentar
aomt Skrevet 6. november 2020 Del Skrevet 6. november 2020 Black_Panther skrev (34 minutter siden): Hallo, så jeg skal søke meg til en utdanning neste år og er interessert i å studere noe innenfor økonomi. Derimot vet jeg at det er mange som studerer økonomi og administrasjon, så jeg er litt bekymra for at det kan være vanskelig å skaffe seg jobb etter studiet. Dessuten så syns jeg logistikk virker mye mer spennende, så jeg er litt nysgjerrig på hvordan jobbutsikten ser ut for bransjen. Jeg har søkt litt på nettet, men jeg ser at folk skriver alt fra at det er stor etterspørsel til det er helt umulig å skaffe seg en jobb for de som kommer ut fra skolen, så jeg vil gjerne få det klart. Slik er det i de fleste bransjer, alle vil ha folk med erfaring. Er du villig til å flytte på deg og har gode karakterer frå UNI, så vil eg tru det blir enkelt å få seg jobb. Logistikk er kjempe spennande! Du kan evt se på markedsføring, det er søster-linje til logistikk. Kanskje studere begge (trur det finst hybrider). Da øker du sjansen for å få deg jobb. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 6. november 2020 Del Skrevet 6. november 2020 Det er litt avhengig av kva utdanningsnivå du tar, men forutsetter at du tenker på bachelor eller masternivå. Mitt klare inntrykk er at kompetansen fortsatt er så ny at ikkje alle klarer å sjå muligheitene, hverken blant dei som søker på jobbar, eller hos arbeidsgiverane som ikkje forstår at dei treng logistikkompetanse. Og at mange derfor begrenser seg til å jobbe på eller med varelager. Logistikk er ikkje ein bransje, det er ein arbeidsmetodikk. Det er svært få næringar som ikkje har utfordringar eller store verdiar å spare inn dersom logistikken var betre. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 6. november 2020 Del Skrevet 6. november 2020 Jeg jobber innen transport og når jeg leter etter nye jobber "renner det over" av ledige stillinger jeg ikke har nok kompetanse til å søke på fordi de vil ha folk med høyere logistikkutdanning. Tror det er et greit valg. Logistikk finnes i alle deler av samfunnet. Sjefen min har logistikkutdanning, noe som var en stor greie for daglig leder å få fatt i til den stillingen, selv om han nå stort sett bare delegerer ansvar videre til mellomledere akkurat som forgjengeren som ikke hadde den bakgrunnen. Så du kan nok fortsatt få "vanlige økadm-jobber" om du vekter utdanningen din rett. Lenke til kommentar
storegutt9 Skrevet 6. november 2020 Del Skrevet 6. november 2020 Taurean skrev (2 timer siden): Jeg fikk meg jobb på lager for ca 10 år siden via vikarbyrå. Da måtte man passe inn i miljøet, det var ikke lett, men det gikk til en viss grad, i 2 år. Det var en fyr innom der som var på noe læretid et par uker, det var en i 18-årene som skulle gå skole innen logistikk. Jeg har samme erfaring som lagermedarbeider. Virker som om personlig egnethet spiller stor rolle på trivsel osv i lengden. Men med en mastergrad er det vel mellomlederstillinger som lagersjef eller jobb i administrasjonen som er mest aktuelt. Kan sikkert være greit å jobbe litt som lagermedarbeider først. Ved siden av studiene kanskje? Få en fot innenfor så kan man søke en administrativ stilling innen firmaet når det dukker opp f.eks. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå