jallajall Skrevet 19. februar 2021 Rapporter Del Skrevet 19. februar 2021 Tensions start to emerge in Biden’s dance with governors President Joe Biden’s presidency hinges in large part on his success in handling the pandemic. But nearly a month into power, he’s beginning to discover just how much of that task is out of his control. True. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 19. februar 2021 Rapporter Del Skrevet 19. februar 2021 (endret) jallajall skrev (1 time siden): Tensions start to emerge in Biden’s dance with governors President Joe Biden’s presidency hinges in large part on his success in handling the pandemic. But nearly a month into power, he’s beginning to discover just how much of that task is out of his control. True. Yes, a difficult dance for sure, and he may make things worse. Such is leadership. No attempt at leadership during a national crisis however,is much worse. Sharing national resources has always been a strength of the USA compared to say, the EU. To not use them during a crisis with a coherent plan is a dereliction of duty! Endret 19. februar 2021 av jjkoggan 4 Lenke til kommentar
Oddvardm Skrevet 19. februar 2021 Rapporter Del Skrevet 19. februar 2021 jallajall skrev (1 time siden): Helt standard Cuomo-oppførsel, Broren Chris er akkurat lik. Husker dere 'Fredo' episoden der har på video truet en fyr med fysisk vold? Det var også en episode hvor Chris ble beskyldt for å true med vold overfor en syklist som spurte ham om han ikke brøt karantine restriksjonene da han og kona var ute og 'shoppet' nytt hus? Italienere er hissige og flotte folk. Jeg liker dem jeg. Lenke til kommentar
jallajall Skrevet 19. februar 2021 Rapporter Del Skrevet 19. februar 2021 1 hour ago, Oddvardm said: Broren Chris er akkurat lik. Husker dere 'Fredo' episoden der har på video truet en fyr med fysisk vold? Det var også en episode hvor Chris ble beskyldt for å true med vold overfor en syklist som spurte ham om han ikke brøt karantine restriksjonene da han og kona var ute og 'shoppet' nytt hus? Italienere er hissige og flotte folk. Jeg liker dem jeg. Ja, nå har jo til og med CNN lagt ned forbud mot at Fredo intervjuer broren sin på lufta. Lenke til kommentar
jallajall Skrevet 19. februar 2021 Rapporter Del Skrevet 19. februar 2021 Usikkert om Biden kommer til å besøke Texas fordi han ikke ønsker å være "en byrde". Det spekuleres i om han heller sender sin sønn Hunter, som har bred ekspertise fra energibransjen, for å bistå Texasianerne. Lenke til kommentar
Oddvardm Skrevet 20. februar 2021 Rapporter Del Skrevet 20. februar 2021 (endret) Helt Texas. Sitat This week millions of Texans have been freezing in their homes in the wake of a winter storm that knocked out the state’s defunded and deregulated power grid. Stories from Texas resemble the kinds of catastrophic infrastructure failures you would expect to hear about after a natural disaster or a civil war in a poor developing nation. The water is undrinkable and refrigerated food has spoiled. Sewage systems are breaking down and grocery stores are bare. Hospitals are using bags and rainwater for toilets. Local authorities are commissioning refrigerated trucks to pick up frozen bodies in homes and on the streets. In the blackout-stricken suburbs of Houston, families are burning furniture and sleeping in cars in the glow of empty but still fully-lit corporate skyscrapers. The state’s Republican leadership blamed the outages on “frozen windmills” and Sen. Ted Cruz flew off to a resort in Cancun. NBC rapport. Endret 20. februar 2021 av Oddvardm 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. februar 2021 Rapporter Del Skrevet 20. februar 2021 Oddvardm skrev (6 timer siden): refrigerated food has spoiled Den der er alltid like komisk. Lenke til kommentar
Oddvardm Skrevet 20. februar 2021 Rapporter Del Skrevet 20. februar 2021 Simen1 skrev (56 minutter siden): Den der er alltid like komisk. Når strømmen går så mister kjøleskap, kjøledisker og fryselager tempraturen. Mat som må oppbevares kjølig blir fort fordervet. Bensin stajoner uten strøm kan ikke pumpe fuel. Vannverk og kloakk systemer kan ikke pumpe (sirkulere) vann. Barber maskiner og andre ting som vibratorer (av ulike slag 😁) virker ikke. Et frysende helvete (som jeg alltid har trodd var varmt som helvete) mao. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. februar 2021 Rapporter Del Skrevet 20. februar 2021 Oddvardm skrev (29 minutter siden): Når strømmen går så mister kjøleskap, kjøledisker og fryselager tempraturen. Mat som må oppbevares kjølig blir fort fordervet. Ja, det er så kaldt at de må fyre med møbler for å klare å forderve maten sin. I stedet for å oppbevare den i verdens største kjøleskap, som til og med holder på kulda uten å bruke strøm.. Tenkte du ville se humoren, men nå vet jeg jo ikke om du har fått dagens morgenkaffe 1 Lenke til kommentar
Oddvardm Skrevet 20. februar 2021 Rapporter Del Skrevet 20. februar 2021 Simen1 skrev (1 time siden): Ja, det er så kaldt at de må fyre med møbler for å klare å forderve maten sin. I stedet for å oppbevare den i verdens største kjøleskap, som til og med holder på kulda uten å bruke strøm.. Tenkte du ville se humoren, men nå vet jeg jo ikke om du har fått dagens morgenkaffe Selvfølgelig så jeg den, men tenker på store kjøleannlegg i supermarkeder, distribuskonssentre etc. Små husholdninger kan nok plassere fryemat utendørs, men kanskje man da utsetter den for fare for uønsket dyrekontakt. Vet nok ikke nok om hvor ille det er, men Texas er IKKE vant med de tempraturene som er der nå. De har ikke snøploger, strøbiler eller dobble vinduer i husene sine engang. Humoren er der Simen, men det blir litt bittert i munnen når jeg tenker på at folk fryser ihjel i husene sine. Gamle folk som har svekket helse (som det er mange av i USA med sitt elendige helsesystem) dauer som bikkjer. Det dere er vitne til i USA er et privatiserings helvete som driter i folk. Det er pengene som rår alt frontet av korrupte politikere som bare har en tanke i hodet - seg selv. De selger dritt med slagord som; 'Dere får det så mye bedre. Dere kan velge strømlevrandør selv og det vil sikre dere billig strøm og gass. Bare stem på oss så blir alt så mye bedre' sier de. Men realiteten blir som man nå ser. Det samme gjelder for helsevesnet. Amerika er et utstillingsvindu som viser hva Høyre politikk er i sin mest ekstreme form. Strøm regning som går opp 500 til 1000% om ikke mer driver folk til ruin (ref utility manager samtalen som har blitt lekket). Jeg synes at noe så jævlig som det vi ser i Texas ikke egner seg for vitser, men jeg klandrer ikke deg på noen måte. Det er bare mitt syn på saken. 5 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. februar 2021 Rapporter Del Skrevet 20. februar 2021 Ja, det er ikke så smakfullt å vitse med noe som skjer samtidig med død og lidelse. Nok om det. Jeg er helt enig i at USA er et utstillingsvindu for det verste fra en politisk retning som er dratt for langt ut i det ekstreme. Ingen tvil om at det er mye død og lidelse i kjølvannet av politikken deres, på samme måte som det har vært i en del kommunistiske regimer tidligere. Uten å utrope noen til vinner av den tvilsomme tittelen verste regime. For å dra det litt mer tilbake til vår del av verden så bør vi følge med på ytterliggående regimer, lære av deres feil og forsøke å identifisere samme uheldige trekk her hos oss selv. Det er en vanskelig øvelse i gangsyn. 2 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 20. februar 2021 Rapporter Del Skrevet 20. februar 2021 (endret) Oddvardm skrev (2 timer siden): Det dere er vitne til i USA er et privatiserings helvete som driter i folk. Det er pengene som rår alt frontet av korrupte politikere som bare har en tanke i hodet - seg selv. De selger dritt med slagord som; 'Dere får det så mye bedre. Dere kan velge strømlevrandør selv og det vil sikre dere billig strøm og gass. Bare stem på oss så blir alt så mye bedre' sier de. Men realiteten blir som man nå ser. Det samme gjelder for helsevesnet. Amerika er et utstillingsvindu som viser hva Høyre politikk er i sin mest ekstreme form. Strøm regning som går opp 500 til 1000% om ikke mer driver folk til ruin (ref utility manager samtalen som har blitt lekket). Jeg synes at noe så jævlig som det vi ser i Texas ikke egner seg for vitser, men jeg klandrer ikke deg på noen måte. Det er bare mitt syn på saken. Helt enig, godt innlegg. Det verste med situasjonen nå som følge av den vanstyrte energipolitikken i Texas er ansvarsfraskrivelsen og de tåpelige beskyldningene fra Gov. Abbot og de andre som styrer. Jeg synes hele denne tragedien godt illustrerer hva republikansk politikk på steroider kan føre til, og det er helt kvalmt hvordan de skylder på demokratene, andre delstater og Green New Deal, som er helt fjernt fra virkeligheten og skammelig deflection midt under en humanitær katastrofe de selv står ansvarlige for. Beto O'Rourke sier Texas nærmer seg å være en "failed state". Og jeg er enig, når man ikke evner å beskytte millioner av innbyggere bedre og styrer som vitenskapsfornektende cowboyer distansert fra menigmann mens de nyter godt av at dereguleringen fyller deres egne lommebøker. Folk har flere tusen dollar i strømregning nå, bare i løpet av dager. Som vanlig går det aller verst utover de svakeste i samfunnet. Fint for noen da: Endret 20. februar 2021 av Snikpellik 2 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 20. februar 2021 Rapporter Del Skrevet 20. februar 2021 Simen1 skrev (1 time siden): Ja, det er ikke så smakfullt å vitse med noe som skjer samtidig med død og lidelse. Nok om det. Jeg er helt enig i at USA er et utstillingsvindu for det verste fra en politisk retning som er dratt for langt ut i det ekstreme. Ingen tvil om at det er mye død og lidelse i kjølvannet av politikken deres, på samme måte som det har vært i en del kommunistiske regimer tidligere. Uten å utrope noen til vinner av den tvilsomme tittelen verste regime. For å dra det litt mer tilbake til vår del av verden så bør vi følge med på ytterliggående regimer, lære av deres feil og forsøke å identifisere samme uheldige trekk her hos oss selv. Det er en vanskelig øvelse i gangsyn. Hvis bare det var en politikk som fungerte bra alle steder og alle sosialøkonomene var enige så kunne vi ha like mye suksess, men slik er det ikke Det største problemet i denne situasjonen er ikke konservativ politikk så mye som sitt kulturelle fokus på uavhengighet som betyr at de ikke deler strøm med nabodelstatene som kunne hjelpet dem. Naboene sine er like konservative og erfarte samme vær uten de store problemer. 1 Lenke til kommentar
Oddvardm Skrevet 20. februar 2021 Rapporter Del Skrevet 20. februar 2021 (endret) Snikpellik skrev (27 minutter siden): Som vanlig går det aller verst utover de svakeste i samfunnet. Det er firmaets interesser som går foran felleskapets interesser. Akkurat som Høyre/FRP ville ha her hjemme. Og de selger det til oss som om at dette er bra for OSS. Folk skal vite at Høyre er et borgerlig parti. Ikke et folkelig parti. FRP er et ultra høyre populistisk parti. Venstre kalles ikke vingle venstre for ingenting 😏 Endret 20. februar 2021 av Oddvardm 1 Lenke til kommentar
Oddvardm Skrevet 20. februar 2021 Rapporter Del Skrevet 20. februar 2021 (endret) jjkoggan skrev (35 minutter siden): Hvis bare det var en politikk som fungerte bra alle steder og alle sosialøkonomene var enige så kunne vi ha like mye suksess, men slik er det ikke Det største problemet i denne situasjonen er ikke konservativ politikk så mye som sitt kulturelle fokus på uavhengighet som betyr at de ikke deler strøm med nabodelstatene som kunne hjelpet dem. Naboene sine er like konservative og erfarte samme vær uten de store problemer. JJ. Jeg skjønner uavhengighets kulturen i Texas (USA generellt) og ikke tro at vi ikke setter pris på den, men der er ikke til å komme ifra at noen slår mynt på det markedet som har bygget seg opp over tid grunnlagt nettopp på denne uavhengigheten. Og ikke bare tjener de litt, men enormt. Olje og gass industrien har vært FRITATT fra å betale skatt på inntekter brukt på å betale lønn til arbeiderne sine. Arbeiderne betaler fremdeles skatt på sine inntekter slik at de i realiteten betaler skatt til arbeidgiveren sin. Jeg kan sende deg linker til foredrag som David Cay Johnson holder hvor han slakter skattepolitikken i USA. Men det er OT her. Texas er så mye mer enn Norge og jeg skjønner at en direkte sammenligning ikke er reell, men folk i USA må opplyses bedre og NÅ håper jeg at de ser hva de har på en bedre måte enn før. Det var rekord oppmøte i valget og internettet flyter over av politiske stemmer. Entrepenør ånden i USA lever i beste velgående. Kirkesamfunnene hjelper folket så godt de kan, og samholdet vokser. Splittelsen er mest på politisk nivå og politikerne vil tilslutt følge folket. Det er mange gode tanker folk her hjemme har ovenfor Amerika. Det bor faktisk flere Norsk/Amerikanere i USA enn det bor folk her hjemme. Jeg håper og tror at USA kommer seg gjennom dette helvetes året med et sterkere samhold og bedre levevilkår for folk flest. Endret 20. februar 2021 av Oddvardm 1 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 20. februar 2021 Rapporter Del Skrevet 20. februar 2021 Oddvardm skrev (23 minutter siden): JJ. Jeg skjønner uavhengighets kulturen i Texas (USA generellt) og ikke tro at vi ikke setter pris på den, men der er ikke til å komme ifra at noen slår mynt på det markedet som har bygget seg opp over tid grunnlagt nettopp på denne uavhengigheten. Og ikke bare tjener de litt, men enormt. Olje og gass industrien har vært FRITATT fra å betale skatt på inntekter brukt på å betale lønn til arbeiderne sine. Arbeiderne betaler fremdeles skatt på sine inntekter slik at de i realiteten betaler skatt til arbeidgiveren sin. Jeg kan sende deg linker til foredrag som David Cay Johnson holder hvor han slakter skattepolitikken i USA. Men det er OT her. Texas er så mye mer enn Norge og jeg skjønner at en direkte sammenligning ikke er reell, men folk i USA må opplyses bedre og NÅ håper jeg at de ser hva de har på en bedre måte enn før. Det var rekord oppmøte i valget og internettet flyter over av politiske stemmer. Entrepenør ånden i USA lever i beste velgående. Kirkesamfunnene hjelper folket så godt de kan, og samholdet vokser. Splittelsen er mest på politisk nivå og politikerne vil tilslutt følge folket. Det er mange gode tanker folk her hjemme har ovenfor Amerika. Det bor faktisk flere Norsk/Amerikanere i USA enn det bor folk her hjemme. Jeg håper og tror at USA kommer seg gjennom dette helvetes året med et sterkere samhold og bedre levevilkår for folk flest. ??? Du ramler igjen uten å si noe særlig relevant til innlegget mitt. Dine foredragene kan bli slitsomme. 3 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 20. februar 2021 Rapporter Del Skrevet 20. februar 2021 jjkoggan skrev (2 timer siden): ??? Du ramler igjen uten å si noe særlig relevant til innlegget mitt. Dine foredragene kan bli slitsomme. I'll write in English, hopefully that will be less tiresome. You choose to participate on a message board on a language that you barely master. It's understandable that long posts are tiresome for you to read, but it's still your choice (?). I know it's the way of your country to go to foreign countries and demand to have things your way, but I'm not sympathetic. I understand that it's hard to write longer explanations in a language you don't use much, but your explanation came across as "this is exclusively a matter of Texan isolation attitude". I am sure that is what the mainstream media says too, but such onesided explanations are rarely, if ever the whole truth. Oddvardm pointing out that capitalism has cemented the problem is hardly not relevant to your post. When you only write short posts, as you always do, which is understandable, it unfortunately leaves a lot of room for interpretation. To then come back and bitch about it looks pretty dumb, although I know you're not. 1 Lenke til kommentar
Oddvardm Skrevet 20. februar 2021 Rapporter Del Skrevet 20. februar 2021 jjkoggan skrev (5 timer siden): ??? Du ramler igjen uten å si noe særlig relevant til innlegget mitt. Dine foredragene kan bli slitsomme. JJ. Du deler ikke mine meninger. Det er helt greit og jeg krever ikke å ha rett i noe av det jeg sier. Det er mine personlige meninger. Du har all rett til å uttrykke dine motargumenter slik alle har det og kan uttrykke dem som du vil. Det jeg har problem med er måten du gjør det på. Hvis du ikke synes om hva jeg skriver så kan du gjøre det klart og gjerne argumentere imot. At du skriver slike innlegg som det ovenfor ser jeg ingen mening i. Du kan bare la være å svare. Enkelt og greit. 1 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 21. februar 2021 Rapporter Del Skrevet 21. februar 2021 (endret) Nja, at man reagerer på å bli sitert med et svar som har null og niks relevans med det man selv har skrevet er vel ikke så rart at man reagerer på. Å skulle komme med «motargumenter» mot noe man selv ikke har argumentert for blir også fort en rar øvelse, så jeg forstår godt at det settes et par-tre spørsmålstegn. Endret 21. februar 2021 av Snikpellik 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå