Gå til innhold

President Bidens regjeringstid

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Oddvardm skrev (Akkurat nå):

Gammelt ordtak det. 'Taushet er gull.' Men det er også et som sier: 'den som tier samtykker'. Kan jeg spørre hvilken du mener passer best?

Det er bare å velge kilder med litt omhu, så slipper vi flere slike diskusjoner om slike kilder.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (1 time siden):

Marineøvelser i Svartehavet med Ukraina og Tyrkia. Tyskland som nå deltar aktivt i militærøvelser i Litauen og har permanent tilstedeværelse der. Alt stemmer og alt er 'lovlig' politikk, men er det deeskalerende? Se på historien. Russland har alltid blitt invaderet fra de områdene NATO nå nærmer seg. Se på hva USA gjorde da Russland var på Cuba. Kan en Amerikaner ikke se likhetene?

Men du gløymer fakta som at NATO er ein forsvarsallianse, og at det er kun Russland som i nyere tid har invadert nabolandene. Samtidig som at NATO har vært åpen og invitert Russland i forhandlingene rundt forsvars teknologien som utplasseres i nevnte land, samt at Russland hadde all muligheit til å bli med i akkurat dette. 

Men Putin og Russland var då redd for at deiras angrepsvåpen, ville mistet sin "piff", og var sterk motstander av at nabolandene skulle utstyre seg med forsvarsvåpen.

Kva militærøvelser angår, er det nåke Russland er fint inneforstått med at er forsvarsøvelser. Einaste som simulerer angrep på nabolandene er Russland. Inkludert Norge.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (5 timer siden):

Men du gløymer fakta som at NATO er ein forsvarsallianse, og at det er kun Russland som i nyere tid har invadert nabolandene. Samtidig som at NATO har vært åpen og invitert Russland i forhandlingene rundt forsvars teknologien som utplasseres i nevnte land, samt at Russland hadde all muligheit til å bli med i akkurat dette. 

Men Putin og Russland var då redd for at deiras angrepsvåpen, ville mistet sin "piff", og var sterk motstander av at nabolandene skulle utstyre seg med forsvarsvåpen.

Kva militærøvelser angår, er det nåke Russland er fint inneforstått med at er forsvarsøvelser. Einaste som simulerer angrep på nabolandene er Russland. Inkludert Norge.

Ja. Det er ikke det som var poenget mitt. Poenget mitt var OM NATO's innrykk på Russlands grenser er deeskalererende eller ikke. Lovligheten i øvelsene er ikke i tvil. For å si det slik: Hvis Russland hadde store øvelser på Cuba med krigskip, ubåter, taktiske atomvåpen og store styrker ville USA sittet rolig å sett på? Det var spørsmålet mitt til xRun som han ikke ville svare på. Det andre argumentet mitt som går på historikk er åpenbar. Jeg vil ikke på noen måte advokere for en passiv rolle ovenfor Russland, men jeg er imot en oppskalering av militære styrker i Europa på generellt grunnlag samt alle de tiltakene som kan forårsake en slik opptrapping. USA har forlatt alle avtaler som har sikret et stabilt sikkerhetsbilde i Europa og Biden er en gammel mann med et foreldet syn på alt som foregår i Europa. Ta Ukraina og Nord Stream 2 som et eksempel. Ukraina er porten for et angrep på Russland. Les historien og se hva det landet betyr for Russerne. Hvis vi ikke skjønner hva som kan være i ferd med å skje spiller vi et farlig spill. Og Biden med hans bagasje er ikke en mann jeg ville stolt på en tøddel.

Endret av Oddvardm
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (41 minutter siden):

men jeg er imot en oppskalering av militære styrker i Europa på generellt grunnlag samt alle de tiltakene som kan forårsake en slik opptrapping.

Einig her. Men eg ser ikkje på militære forsvars øvelser som oppskalering/aggresjon. Land rundt Russland må svare på aggresjonen til nettopp Russland. Og det er akkurat det som foregår.

USA har forlatt alle avtaler som har sikret et stabilt sikkerhetsbilde i Europa og Biden er en gammel mann med et foreldet syn på alt som foregår i Europa.

Om Biden har eit foreldet syn veit vi lite om. Men heldigvis har han oppegående mennesker rundt seg som kan fortelle han kva som foregår, og i motsetning til forrige løk i samme embetet, kan han ta det innover seg og handle deretter.

Trump forlot eindel avtaler, og faktisk gjekk så langt at han snakket om å forlate NATO. Biden er motsatt, og vil styrke linken mellom USA og sikkerheitsbildet i Europa.

Hvis vi ikke skjønner hva som kan være i ferd med å skje spiller vi et farlig spill.

Kva som er i ferd med å skje?

Endret av Pallehysa
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Cuomo-skandalen ruller videre. Cuomo var en blandt en håndfull demokratguvernører som ignorerte føderale retningslinjer. Tusenvis døde. Det har en stund vært kjent at Cuomo-administrasjonen kraftig underrapporterte covid dødsfall i sykehjem, men nå er det fremkommet at de gjorde det fordi DOJ fulgte med på de.

For å si som Cuomo; who cares.. they died.

Endret av jallajall
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (13 minutter siden):

Men heldigvis har han oppegående mennesker rundt seg som kan fortelle han kva som foregår, og i motsetning til forrige løk i samme embetet, kan han ta det innover seg og handle deretter.

De samme som var der forrige gang med 'Fuck the EU' Victoria Nuland i spissen. Joda, over 5Billioner dollar til å finansiere borger krigen i Ukraina, kvelertak på olje og gass eksporten, kontroll me Krim halvøya og Sevastopol (Russlands port) samt 20% av stål industrien i Russland.

Pallehysa skrev (19 minutter siden):

Kva som er i ferd med å skje?

En massiv opptrapping av konflikt nivået i Europa. Jeg legger merke til at mine meddebatanter ikke vil svare på mine spørsmål og tyr til dogmatisk argumentasjon og kan mistenkes for å male et fiendebilde av Russland. Alle som vet noe som helst om militær strategi og oppbygning vet at Russlans miltære styrker er av defensiv karakter. Men ikke for provokatørene. De maler på med et fiendebilde for å fremme sin agenda.

Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (2 timer siden):

Men det var da Russland som angreip og annekterte Krim?

Jo de anekterte Krim etter at Ukraina ville sette opp en leasing avtale for Sevastapol. Her har du litt histore når Khrushcev ga Krim til Ukraina i et gedigent fylleslag som varte i mange dager i 1954.

Nå vil jeg be deg om å kommentere dette. Navalney har blitt arrestert i Russland. EU vil innføre sanksjoner med det som grunnlag. Russland risikerer også å få Nord Stream 2 stoppet i de sanksjonene. Da blir mitt spørsmål. Hvem forgiftet Navalney? Russlands GRU med en nerveagent som heter Novatjok påstås det. Mitt argument blir: Hvorfor ville GRU (Putin) forgifte ham og risikere alle de tilbakeslagene som det ville medføre? Russerne er ikke idioter. De ville ha visst alle implikasjoner et slikt drap ville medføre. Nord Stream 2 er et 10 Milliarder dollar prosjet som sikrer Russlands inntekter uten at Ukraina kan skru av eksporten. Så HVORFOR? Jeg er skeptisk til alt som skjer i verden nå. Spesiellt hva som skjer på internasjonalt nivå. Pressen er satt ut av spillet og det er ingen kritiske røster igjen. Pressen sitter på pressekonferansene og skriver ned det pressetalsmenn VIL at de skal høre. Ingen kritisk tanke finns lenger i et kastrert pressekorps som må få ungene på skolen, hjem og lage middag mens far/mor henter ungene. Begynn å stille spørsmål igjen!

Endret av Oddvardm
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nå må dere høre. USA har solgt Iransk olje beslaglagt fra Iranske oljetankere under Trump. Over 1 Millon tonn olje ble beslaglagt ifjor på vei til Venuzuela. Pengene fra salget er overført til USA's fond for 'Victims of state terrorism fund'. Et slush fond for bestikkelser, hemmelige oprasjoner, leiesoldater oa som USA bruker i kampen mot 'terror'. Ingen her på berget sier et eneste ord. Ingenting. Hva presse er det vi har her i landet?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (20 minutter siden):

Altså.
Det er Trump -- det er ikke engang en nyhet.

Solgt under Biden. Beslaglegge eiendom til et annet land, selge det og ta fortjenesten er hvis gjort av en regjering, en krigshandling. Og det er ikke vedt å snakke om. Hva skal vi med en presse i det hele tatt?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...