xRun Skrevet 6. januar 2021 Del Skrevet 6. januar 2021 Oddvardm skrev (43 minutter siden): Senatet ble ikke engang ble spurt. Man kan undre seg over hvorfor. For de av oss som har vært aktiv i Trump-tråden de siste årene er det endel ting som er nærmest underforstått. En finner mange av detaljene time for time i den tråden, ingen grunn til å undre. 1 Lenke til kommentar
Oddvardm Skrevet 6. januar 2021 Del Skrevet 6. januar 2021 SilverShaded skrev (13 minutter siden): Det triste er at denne dobbelt-seieren kommer til å skape enda mer kaos og vold på gatene i DC når Kongressen skal starte den formelle opptellingen av valgstemmer kl.19:00 i kveld (norsk tid). Signaler tyder på at disse såkalte patriotene er forberedt på krig og klare til å slåss Doom & gloom. Jeg tror bestemt at dette som alle skriker om i mediene egentlig er en liten fotnote. Amerikanerne er ikke voldelige i politiske saker som har med valg å gjøre. Jeg tor rett og slett at dette er som i 2001, 2005 og 2017 (har jeg blitt orientert om) hvor Demokratene gjorde det samme som Republikanerne nå gjør. Det er bare sutring rett og slett. Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet 6. januar 2021 Del Skrevet 6. januar 2021 Oddvardm skrev (1 minutt siden): Doom & gloom. Jeg tror bestemt at dette som alle skriker om i mediene egentlig er en liten fotnote. Amerikanerne er ikke voldelige i politiske saker som har med valg å gjøre. Jeg tor rett og slett at dette er som i 2001, 2005 og 2017 (har jeg blitt orientert om) hvor Demokratene gjorde det samme som Republikanerne nå gjør. Det er bare sutring rett og slett. We'll see, Mr. Optimist.. 1 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 6. januar 2021 Del Skrevet 6. januar 2021 Mos Def skrev (29 minutter siden): Da er det bare å vente på at republikanerne begynner å skrike valgjuks igjen. De gjør de allerede. Det vil si de republikanerne som er en del av Trumps kult, og Trump selv. Vært mye i natt. – Trumps presidentskap ender med en katastrofe for det republikanske partiet. Ingen annen måte å si det på. Trump-årene begynte med kontroll på huset, senatet og det hvite hus, og ender med at demokratene har snudd det fullstendig på fire år. Som en av Trumps etterhvert største rævsleikere skrev for snart 5 år siden: Han hadde helt rett. 3 1 Lenke til kommentar
Oddvardm Skrevet 6. januar 2021 Del Skrevet 6. januar 2021 SilverShaded skrev (48 minutter siden): We'll see, Mr. Optimist.. 👀 Lenke til kommentar
Oddvardm Skrevet 6. januar 2021 Del Skrevet 6. januar 2021 xRun skrev (1 time siden): For de av oss som har vært aktiv i Trump-tråden de siste årene er det endel ting som er nærmest underforstått. En finner mange av detaljene time for time i den tråden, ingen grunn til å undre. Synd at jeg ikke visste om den tråden Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet 6. januar 2021 Del Skrevet 6. januar 2021 Oddvardm skrev (4 minutter siden): 👀 Det kan bli interessant å se hvordan DT reagerer på demonstrasjonene etter hvert. Han elsker jo å vise muskler, og foretok seg en del tvilsomme avgjørelser i så måte under BLM-urolighetene i fjor. Foreløpig har det vært de han kaller "my people" som har vært i håndgemeng med politiet, men han vil neppe sende inn Nasjonalgarden mot sine egne supportere (?). Man får håpe at BLM-bevegelsen holder seg borte...dog kan man vel forutse at DT vil skylde på dem uansett. Rykter sier at Proud Boys vil involvere seg. Ikke at man skal høre på rykter, men....som sagt, we'll see. 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 6. januar 2021 Del Skrevet 6. januar 2021 1 hour ago, Oddvardm said: Doom & gloom. Jeg tror bestemt at dette som alle skriker om i mediene egentlig er en liten fotnote. Amerikanerne er ikke voldelige i politiske saker som har med valg å gjøre. Jeg tor rett og slett at dette er som i 2001, 2005 og 2017 (har jeg blitt orientert om) hvor Demokratene gjorde det samme som Republikanerne nå gjør. Det er bare sutring rett og slett. Det siste valget som var særlig jevnt var i 2000. Vil ikke si at Demokratenes oppførsel da var sutring. Bare rundt 1700 stemmer skilte mellom seier til Bush eller seier til Gore. Det var helt riktig å ønske at stemmene ble telt opp flere ganger for å være sikker på at resultatet var riktig. I 2004 og 2016 derimot kan man nok si det var mest sutring, men det gikk ikke veldig langt. Det har blitt vist at Russland og andre tuklet med valget, men måten de gjorde det på var stort sett lovlig, og Demokratene hadde dermed lite de kunne gjøre. Dette valget er unikt i og med at dette valget er ikke i det hele tatt jevnt, og Trump gjør fortsatt alt som er mulig for å omgjøre valget, i stedet for å akseptere nederlaget med verdighet. Det har vært over 60 søksmål, der jeg kjenner ikke til om det var et eneste søksmål i 2016. Det var heller aldri snakk om at Biden skulle forkaste stemmene fra republikanske stater, der det nå snakkes om at Pence skulle forkaste stemmer fra demokratiske stater. Men vi får håpe det er ingen overraskelser ved kongressens behandling av Bidens seier, og at demonstrasjonene gjennomføres uten vold. 3 Lenke til kommentar
Oddvardm Skrevet 6. januar 2021 Del Skrevet 6. januar 2021 (endret) Espen Hugaas Andersen skrev (3 timer siden): Det har blitt vist at Russland og andre tuklet med valget, men måten de gjorde det på var stort sett lovlig, og Demokratene hadde dermed lite de kunne gjøre. Eppi. Det som alle sier, men ingen kan bevise er Russlands rolle i valget. Jeg ser hva som skjer, og etter hva jeg kan se av beviser er det ikke lagt frem noen holbare beviser som bekrefter noe som helst om Russlands rolle. Neida, hvis noen har tuklet med valget er det Amerikanerne selv. Ingen andre. Russland er brukt som påskudd for å hente mammon til militæret. Det er min mening. Ellers er vi enige og deler samme håp. Endret 6. januar 2021 av Oddvardm 1 Lenke til kommentar
Oddvardm Skrevet 6. januar 2021 Del Skrevet 6. januar 2021 (endret) Da er det kommet inn rapporter som bekrefter antagelsene mine. Protestene i går kveld og i dag morres var rettet mot Republikanerne. Stop the steal er en bevegelse som vil splitte Republikanerne i to partier. Det er videoer som viser Mitt Romney som blir hundset på flyplassen og ombord i flyet. Hurra...ingen vold som jeg forutsa. Men det blir nå enda mer viktig for Demokratene å utnytte situasjonen. Hvis Biden begynner å implementere økonomiske sparetiltak, republikanske lovforslag og IKKE tar partiet til venstre vil Demokratene også splittes i to. Folkens. Vi ser historien om den Amerikanske revulusjonen starte. En IKKE voldelig POLITISK revulosjon som kommer fra folket. HURRA! 🤠 En annen ting er hva viktige industrialister har uttalt seg om i de to siste dagene. De har kritisert senatorene som er i opprør i senatet og har etter alle solemerker dratt pluggen for pengestrømmen til disse dustene. 'Business' liker stabilitet og disse 'morons' virker destabiliserende. Det vil 'big business' ikke ha noe av. Pipa får nok en annen lyd om en måned eller to når Republikanerne har summet seg litt og Trumps tillhengere ser skrifta på veggen. Endret 6. januar 2021 av Oddvardm 1 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 6. januar 2021 Del Skrevet 6. januar 2021 (endret) Ingen vold? Det har vært masse vold og sammenstøt mellom Trump-supportere og politiet i DC i natt. Og det fryktes en større eskalering i dag. Arrangementet "Save America March" har begynt og Trump skal etterhvert tale til demonstrantene nå. Fyrer han dem enda mer opp er frykten stor for hva som kan skje. Før jul endte det med at Proud Boys fløy rundt i gatene og knivstakk folk. DC bygger barrikader og gjerder, og har satt ut store politistyrker. Det er ikke ventet noe særlig til motdemonstrasjoner. I natt var det heldigvis ikke det. Endret 6. januar 2021 av Snikpellik 4 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 6. januar 2021 Del Skrevet 6. januar 2021 Det at demokratene vant de to senat-setene i Georgia muliggjør mye mer venstre-politikk. Om demokratene ikke hadde hatt senatet ville de måtte samarbeidet med republikanerne på nesten alt. Lenke til kommentar
Oddvardm Skrevet 6. januar 2021 Del Skrevet 6. januar 2021 Snikpellik skrev (2 minutter siden): Ingen vold? Det har vært masse vold og sammenstøt mellom Trump-supportere og politiet i DC i natt. Og det fryktes en større eskalering i dag. Arrangementet har begynt og Trump skal etterhvert tale til demonstrantene nå. Mine kilder sier at det er sammenstøt mellom Politi og Tumpsters. Sammenstøt mellom BLM og Trumpsters er etter hva jeg forstår ungått. Foreløpig er demonstrasjonene 'forholdhvis' ikke voldelige. Ingen våpen er tatt i bruk (bortsett fra et 'fuck you' skilt eller to 🙂 ) og dette var som forventet. Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 6. januar 2021 Del Skrevet 6. januar 2021 (endret) Oddvardm skrev (7 minutter siden): Mine kilder sier at det er sammenstøt mellom Politi og Tumpsters. Sammenstøt mellom BLM og Trumpsters er etter hva jeg forstår ungått. Foreløpig er demonstrasjonene 'forholdhvis' ikke voldelige. Ingen våpen er tatt i bruk (bortsett fra et 'fuck you' skilt eller to 🙂 ) og dette var som forventet. Stemmer, det har ikke vært noen motdemonstrasjoner nei. Greia er at gata Trump-supporterne samlet seg på i natt heter BLM Plaza hvis noen eventuelt skulle bli forvirret. På BLM Plaza ropte Trump-supporterne slagord som "Fuck BLM" og "Fuck antifa", selv om det ikke var noen BLM eller antifascister som motdemonstrerte. Skjermbilde fra et kvarter siden viser at det ikke er et veldig stort oppmøte før Trump skal tale om under en time. Det har allerede vært taler og "underholdning" fra scenen en liten stund nå: Endret 6. januar 2021 av Snikpellik 1 Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet 6. januar 2021 Del Skrevet 6. januar 2021 (endret) Selvsagt angrep de Romney, fordi han nå omtales som en sviker siden han ikke har applaudert forsøket på å omstøte valget. BLM-organisator Anthony Lorenzo Green har sagt at han ikke vil forhindre folk i å delta i DC, men har bedt eventuelle deltakere i DC om å være aktpågivne og "stay safe". Å trekke noen konklusjon oim dette enda er alt for tidlig....sesjonen i Kongressen begynner ikke før om 3 timer. Og Trump har lovet å møte opp, noe som sikkert ikke senker temperaturen. Og her står trumpistene...maskeløse i sin sympati med DT. Endret 6. januar 2021 av SilverShaded 2 1 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 6. januar 2021 Del Skrevet 6. januar 2021 (endret) Fra CNNs WH-reporter, kjent for svært gode kilder innad. Endret 6. januar 2021 av Snikpellik 1 Lenke til kommentar
xRun Skrevet 6. januar 2021 Del Skrevet 6. januar 2021 Tross Trumps håp om konstitusjonelle spillopper fra Pence sin side, sier amerikansk lov hva som skal skje under dagens møte i kongressen. Sitat Congress shall be in session on the sixth day of January succeeding every meeting of the electors. The Senate and House of Representatives shall meet in the Hall of the House of Representatives at the hour of 1 o’clock in the afternoon on that day, and the President of the Senate shall be their presiding officer. Two tellers shall be previously appointed on the part of the Senate and two on the part of the House of Representatives, to whom shall be handed, as they are opened by the President of the Senate, all the certificates and papers purporting to be certificates of the electoral votes, which certificates and papers shall be opened, presented, and acted upon in the alphabetical order of the States, beginning with the letter A; and said tellers, having then read the same in the presence and hearing of the two Houses, shall make a list of the votes as they shall appear from the said certificates; and the votes having been ascertained and counted according to the rules in this subchapter provided, the result of the same shall be delivered to the President of the Senate, who shall thereupon announce the state of the vote, which announcement shall be deemed a sufficient declaration of the persons, if any, elected President and Vice President of the United States, and, together with a list of the votes, be entered on the Journals of the two Houses. Og med det vil Bidens valgseier være autorisert i kongressen. Resten av teksten fra 3 U.S. Code § 15 OBS: Lange setninger. Spoiler Upon such reading of any such certificate or paper, the President of the Senate shall call for objections, if any. Every objection shall be made in writing, and shall state clearly and concisely, and without argument, the ground thereof, and shall be signed by at least one Senator and one Member of the House of Representatives before the same shall be received. When all objections so made to any vote or paper from a State shall have been received and read, the Senate shall thereupon withdraw, and such objections shall be submitted to the Senate for its decision; and the Speaker of the House of Representatives shall, in like manner, submit such objections to the House of Representatives for its decision; and no electoral vote or votes from any State which shall have been regularly given by electors whose appointment has been lawfully certified to according to section 6 of this title from which but one return has been received shall be rejected, but the two Houses concurrently may reject the vote or votes when they agree that such vote or votes have not been so regularly given by electors whose appointment has been so certified. If more than one return or paper purporting to be a return from a State shall have been received by the President of the Senate, those votes, and those only, shall be counted which shall have been regularly given by the electors who are shown by the determination mentioned in section 5 of this title to have been appointed, if the determination in said section provided for shall have been made, or by such successors or substitutes, in case of a vacancy in the board of electors so ascertained, as have been appointed to fill such vacancy in the mode provided by the laws of the State; but in case there shall arise the question which of two or more of such State authorities determining what electors have been appointed, as mentioned in section 5 of this title, is the lawful tribunal of such State, the votes regularly given of those electors, and those only, of such State shall be counted whose title as electors the two Houses, acting separately, shall concurrently decide is supported by the decision of such State so authorized by its law; and in such case of more than one return or paper purporting to be a return from a State, if there shall have been no such determination of the question in the State aforesaid, then those votes, and those only, shall be counted which the two Houses shall concurrently decide were cast by lawful electors appointed in accordance with the laws of the State, unless the two Houses, acting separately, shall concurrently decide such votes not to be the lawful votes of the legally appointed electors of such State. But if the two Houses shall disagree in respect of the counting of such votes, then, and in that case, the votes of the electors whose appointment shall have been certified by the executive of the State, under the seal thereof, shall be counted. When the two Houses have voted, they shall immediately again meet, and the presiding officer shall then announce the decision of the questions submitted. No votes or papers from any other State shall be acted upon until the objections previously made to the votes or papers from any State shall have been finally disposed of. (June 25, 1948, ch. 644, 62 Stat. 675.) Første avsnitt over her er hvor debatten får et spillerom, men det vil ikke endre noe når alt kommer til alt. 1 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 6. januar 2021 Del Skrevet 6. januar 2021 (endret) Poster i denne tråden selv om det kanskje ikke er mest riktig, men greit å fortsette i den samme. Rudy Giuliani, Donald Jr, Eric Trump, Lara Trump og flere andre har vært på scenen i D.C. Noen klipp fra det som har blitt sagt til nå: Spoiler Trump skal snart tale, kan sees live her for de som hater seg selv: Andre streams: Spoiler Endret 6. januar 2021 av Snikpellik 1 Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet 6. januar 2021 Del Skrevet 6. januar 2021 Er det noe jeg innbiller meg, eller var det en relativt lunken temperatur på fansen her ? Lenke til kommentar
xRun Skrevet 6. januar 2021 Del Skrevet 6. januar 2021 Breaking: Biden vil nominere Merrick Garland til justisminister. Det var usikkerhet rundt hvorvidt han kanskje ville nominere tidl. fung. justisminister Sally Yates, men for et minutt siden kom det via CNN at Biden nå har bestemt seg for Garland, som også ble nominert til høyesterettsdommer av Obama, en nominasjon som ble blokkert og ikke gitt høring i senatet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå