Oddvardm Skrevet 9. september 2021 Del Skrevet 9. september 2021 Haiku skrev (20 minutter siden): Er kjent med det uten at jeg på noen måte er i nærheten av å være noen østblokkjenner. Leser en god del klassisk litteratur av russiske forfattere, så det interesserer meg en del, men jeg begrenser meg. Edit: Om du leser Tolstoys "Kosakkene" (1852) så kan det jo gi et lite innblikk om kosakker og Tsjetsjenia . Blir du ikke fanget av fortiden nå? Lenke til kommentar
Haiku Skrevet 9. september 2021 Del Skrevet 9. september 2021 Langt ifra. Det er slett ikke lenge siden Beslan. Vi har fortsatt flyktninger i Norge derfra såvidt jeg vet. Men du? Jeg takker for meg i denne tråden. Årsaken er ganske enkel: Det blir helt meningsløst å diskutere noe som helst om USA, Russland, Kina, Japan, Iran, Israel, England eller hva som helst som har med politikk å gjøre dersom det ligger til grunn at det ikke ligger historie og historiske hendelser bak svært mye av det som skjer rundt omkring. Også innenriks USA. Helt meningsløst. For noen år tilbake ble det forsket på at en bygd i Noreg (husker ikke hvilken og hvem forskerne var) var ganske polarisert og splittet. Forskningen viste at splittelsen oppstod og var sporbar til kjeklingen mellom Baglerne og Birkebeinerne. Baglerne holdt på fra 1196 til 1218...... Ha en fin dag, og kos deg med tråden din 🙏 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 9. september 2021 Del Skrevet 9. september 2021 Haiku skrev (2 timer siden): Er kjent med det uten at jeg på noen måte er i nærheten av å være noen østblokkjenner. Leser en god del klassisk litteratur av russiske forfattere, så det interesserer meg en del, men jeg begrenser meg. Edit: Om du leser Tolstoys "Kosakkene" (1852) så kan det jo gi et lite innblikk om kosakker og Tsjetsjenia . Ok, kult at du gjør det. Takk for forslaget. Lenke til kommentar
Oddvardm Skrevet 9. september 2021 Del Skrevet 9. september 2021 Haiku skrev (2 timer siden): Langt ifra. Det er slett ikke lenge siden Beslan. Vi har fortsatt flyktninger i Norge derfra såvidt jeg vet. Men du? Jeg takker for meg i denne tråden. Årsaken er ganske enkel: Det blir helt meningsløst å diskutere noe som helst om USA, Russland, Kina, Japan, Iran, Israel, England eller hva som helst som har med politikk å gjøre dersom det ligger til grunn at det ikke ligger historie og historiske hendelser bak svært mye av det som skjer rundt omkring. Også innenriks USA. Helt meningsløst. For noen år tilbake ble det forsket på at en bygd i Noreg (husker ikke hvilken og hvem forskerne var) var ganske polarisert og splittet. Forskningen viste at splittelsen oppstod og var sporbar til kjeklingen mellom Baglerne og Birkebeinerne. Baglerne holdt på fra 1196 til 1218...... Ha en fin dag, og kos deg med tråden din 🙏 Javel. Det er kanskje liyy passivt agressivt og barnslig, men du gjør hva du vil. Når noen som du oppfatter som motstand byr deg til diskusjon vil du trekke deg men en siste breiside. Nåvel Haiku, skulle ikke forundre meg et dugg om du var militærmann. Lenke til kommentar
Haiku Skrevet 9. september 2021 Del Skrevet 9. september 2021 De nada, amigo. Skal man forstå Russland og nabolandene, så gir en del av de gamle russiske forfatterne litt bakgrunn om "folkesjelen" og ting som adel/serf mm. Gir et litt annet perspektiv enn man får gjennom mediakrigen. Vet ikke hvor godt du kjenner de eller om du er interessert, men disse er verdt å lese: Gogol, Chechov, Turgenev, Tolstoy, Lermentov og Dostoyevskij. Du finner alle sammen gjennom lenken, jeg anbefaler å lese de på engelsk ettersom mange av de norske oversettelsene i beste fall er middels. I valget mellom nyere og tidlige oversettelser anbefaler jeg de eldre. Verdenslitteratur. Hopper som sagt ut av tråden 1 Lenke til kommentar
Oddvardm Skrevet 9. september 2021 Del Skrevet 9. september 2021 Haiku skrev (1 minutt siden): De nada, amigo. Skal man forstå Russland og nabolandene, så gir en del av de gamle russiske forfatterne litt bakgrunn om "folkesjelen" og ting som adel/serf mm. Gir et litt annet perspektiv enn man får gjennom mediakrigen. Vet ikke hvor godt du kjenner de eller om du er interessert, men disse er verdt å lese: Gogol, Chechov, Turgenev, Tolstoy, Lermentov og Dostoyevskij. Du finner alle sammen gjennom lenken, jeg anbefaler å lese de på engelsk ettersom mange av de norske oversettelsene i beste fall er middels. I valget mellom nyere og tidlige oversettelser anbefaler jeg de eldre. Verdenslitteratur. Hopper som sagt ut av tråden Ok. Bare se godt etter hvor du lander. Lenke til kommentar
Haiku Skrevet 9. september 2021 Del Skrevet 9. september 2021 Oddvardm skrev (3 minutter siden): Javel. Det er kanskje liyy passivt agressivt og barnslig, men du gjør hva du vil. Når noen som du oppfatter som motstand byr deg til diskusjon vil du trekke deg men en siste breiside. Nåvel Haiku, skulle ikke forundre meg et dugg om du var militærmann. Whatever. Om du ønsker å diskutere det du forsøker på bør du lese deg opp. Virkelig lese deg opp. Lenke til kommentar
Hugh G. Rection Skrevet 9. september 2021 Del Skrevet 9. september 2021 On 11/6/2020 at 5:47 PM, Orwandel said: 77 år, omtrent som Trump (74). Men i motsetning til Trump er han jo åpenbart senil 2 Lenke til kommentar
Oddvardm Skrevet 9. september 2021 Del Skrevet 9. september 2021 (endret) Haiku skrev (18 minutter siden): Whatever. Om du ønsker å diskutere det du forsøker på bør du lese deg opp. Virkelig lese deg opp. Hva vet du om hva jeg har lest eller ikke lest? Alle de forfatterne som du siterer er mennesker fra en annen tid. Brytnigen mellom Tsartiden og Bolsjvikene. Du drar frem gamle dogmer uten å forholde deg til hva som skjer i Russland i nyere tid. Hvordan var lovverket i Russland etter Sovjetstatens oppløsning? Hvordan var sivile tvistesaker løst? Ingenting du ser ut til å vite noe om. Du gjenntar gammel retorikk fra den kalde krigen som om det var virkeligheten i dag. Nei og atter nei. Ditt syn er foreldet og tjener ikke til noenting annet enn å øke konflikt nivået mellom Europeiske stater. Akkurat hva USA vil. Endret 9. september 2021 av Oddvardm Lenke til kommentar
Oddvardm Skrevet 9. september 2021 Del Skrevet 9. september 2021 (endret) Hugh G. Rection skrev (4 timer siden): Men i motsetning til Trump er han jo åpenbart senil Biden er ikke senil. Han har en talefeil. Han stammet under hele oppveksten og hans måte å holde denne svakheten under kontroll er med å snakke seint og hviske. Han er en ekstrem høyre mann med liten forståelse av økonomi (annet enn at han liker penger). Han er en imperialist med meninger som setter ham i bås som en 'hauk' i utenriks politikken. Biden har ansvaret for fengsel eksplosjonen i USA og har stemt for hver eneste krig som USA har vært involvert i siden 1980.. Endret 9. september 2021 av Oddvardm 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 10. september 2021 Del Skrevet 10. september 2021 (endret) Trump virker mye mer senil enn Biden. Det hender Biden surrer med ord, tall, osv. Men jeg kan ikke huske sist gang jeg har hørt Trump si noe sammenhengende og logisk. (Men mest sannsynlig er verken Biden eller Trump senil.) Endret 10. september 2021 av Espen Hugaas Andersen 1 Lenke til kommentar
jallajall Skrevet 10. september 2021 Del Skrevet 10. september 2021 Mulig det bare er meg, men at de uvaksinerte må vaksineres for å beskytte de som allerede er vaksinert, er muligens ikke den klokeste retorikken. Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 10. september 2021 Del Skrevet 10. september 2021 Hvorfor ikke? Det samme sies vel i alle land. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. september 2021 Del Skrevet 10. september 2021 .. fordi hensikten er å beskytte de resterende uvaksinerte. Lenke til kommentar
jallajall Skrevet 10. september 2021 Del Skrevet 10. september 2021 (endret) 53 minutes ago, Snikpellik said: Hvorfor ikke? Det samme sies vel i alle land. Skal man forsøke å overbevise de som er skeptiske til å ta vaksinen, er det et dårlig argument å si at de må gjøre det for å beskytte de som allerede har tatt vaksinen. Spiller man på at det er de vaksinerte som trenger beskyttelse fra uvaksinerte, så bidrar man til å undergrave vaksinen - selv om dette ikke er intensjonen. Twitter og andre some flommer over av poster som dette. Endret 10. september 2021 av jallajall Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 10. september 2021 Del Skrevet 10. september 2021 Nå var det ikke bare det éne argumentet han brukte i talen sin. At uvaksinerte bør vaksinere seg av hensyn til alle er åpenbart. At noen folk misforstår med vilje på Twitter skjer uansett hva Biden sier, de fleste skjønner godt at vaksiner ikke gir en 100% sikker beskyttelse mot å bli alvorlig syk med covid-19. Lenke til kommentar
jallajall Skrevet 10. september 2021 Del Skrevet 10. september 2021 Det handler ikke om å misforstå med vilje (for det er virkelig mange som ikke helt ser på poenget med vaksinen hvis den "kun virker dersom alle er vaksinerte"), men at det er en særs dårlig retorikk dersom skal prøve å overbevise skeptikerne til å vaksinere seg. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 10. september 2021 Del Skrevet 10. september 2021 jallajall skrev (58 minutter siden): Det handler ikke om å misforstå med vilje (for det er virkelig mange som ikke helt ser på poenget med vaksinen hvis den "kun virker dersom alle er vaksinerte"), men at det er en særs dårlig retorikk dersom skal prøve å overbevise skeptikerne til å vaksinere seg. Det er få skeptikere som så på talen, er jeg sikkert. Det større problemet er det partiske motstanden som skjer bare fordi Biden sier at folk burde gjør noe. Denne tåpelig partisk motstanden har drept mange demokrater og republikanere. 1 Lenke til kommentar
jallajall Skrevet 10. september 2021 Del Skrevet 10. september 2021 10 minutes ago, jjkoggan said: Det større problemet er det partiske motstanden som skjer bare fordi Biden sier at folk burde gjør noe Med andre ord enda mer dårlig retorikk. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 10. september 2021 Del Skrevet 10. september 2021 jallajall skrev (6 minutter siden): Med andre ord enda mer dårlig retorikk. Biden har reddet mange liv, den partisk motstanden fra den andre siden har bare drept folk og reddet ingen. Men jeg kjønner at det er mer intersannt for noen at Biden sier noe upresis enn alle livene han prøver å redde 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå