Gå til innhold

President Bidens regjeringstid

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel folkens. RT Amerika er en intressang kanal. Her er Malcom Maloof ex militær i den Amerikanske hæren med informasjon om situasjonen i Afghanistan og nabolandene. Hvordan skal vi tolke dette? RT er en Russisk kanal. Vi vet ay RT Amerika får informasjon (på fritt grunnlag) fra Russiske kilder. Hører vi Russland informere oss i samarbeid med Amerikanerne (i RT Amerika)? Hvis det er tilfelle skal vi lytte.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (3 timer siden):

Gode gamle travere som vet å fote seg der ja.  Tromsø er en flott plass. Bodd der selv. Bodde på Haabet rett ved flyplassen i 4 år. Jeg er ikke helt enig i medisinen fåreslått. Spesiellt ikke eiendoms skatt på egen bolig. Jeg oppfatter det som å betale leie til staten for noe du eier. Prinsipiellt uenig. For nærings eiendom ja, men ikke privatbolig. Husk å stemme riktig da Simen 🙂 Godt valg!

Nedre håpet.. litt av et navn. Det setter liksom standarden på beboerne. :p

Enig i at eiendomsskatt på egen bolig er en dårlig medisin mot høye boligpriser (og sunn logikk). Det vil bare presse middelklassen ytterligere uten å ha noen effekt på de som har virkelig store formuer og uten effekt på de som sliter med å komme inn på boligmarkedet. Kanskje det er gode gamle husbanken vi trenger + bedre muligheter for egeninnsats ved boligbygging.

Husk å stemme riktig du også da :p Godt valg!

Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (1 time siden):

Vel folkens. RT Amerika er en intressang kanal. Her er Malcom Maloof ex militær i den Amerikanske hæren med informasjon om situasjonen i Afghanistan og nabolandene. Hvordan skal vi tolke dette? RT er en Russisk kanal. Vi vet ay RT Amerika får informasjon (på fritt grunnlag) fra Russiske kilder. Hører vi Russland informere oss i samarbeid med Amerikanerne (i RT Amerika)? Hvis det er tilfelle skal vi lytte.

Såvidt jeg har kunnet registrere er RT en pålitelig kilde. Det spørs om ikke USA har så mye svin på skogen, at å finne på ting ikke er noen vits - det er mer enn nok å ta av uansett og sannhet er mer effektivt og troverdig enn løgn. Kritiske stemmer slipper i liten grad til på amerikanske medstrømsmedier og de er glade for å ha RT og andre alternative kanaler.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Kanskje det er gode gamle husbanken vi trenger + bedre muligheter for egeninnsats ved boligbygging

Jahh...det er gode velprøvde tiltak som kan brukes. Enig med deg 100%. Kanskje vi kan unngå disse 'felles egeninsats' som ikke fungerte. Noen jobbet og andre drakk kaffe. Litt annen organisering kanskje, men absolutt noe som kan virke.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ledighets trygden ble opphevet på 'Arbeidernes dag (labour day)'. Neste trøkk for den vanlige Amerikanske arbeider er når Cobra (helse forsikring) tilbudet ikke vil gjelde lenger den 30 September. Hei og hå. Dette er som vanlig i Amerika. De fattige skal jobbe seg ihjel og til helvete med folk som ikke kan brukes til noe. Ekstrem høyre politikk med privatisering i høysetet. Biden kjører på som han alltid har gjort. At denne mannen blir sett på som en frelser er like bisarrt som ei måke i en resturang.

Lenke til kommentar

Normal geopolitikk fra USAs side.

De har dog et poeng i at det ikke er spesielt lurt å hente mer fra Sovjetunionen enn man kan erstatte fra andre kilder på et øyeblikk. Det er heller ikke spesielt om å gjøre at Baltikum blir enda mer dominert av Sovjetunionen. Ille nok da bankene deres ble sabotert.

Lenke til kommentar
Haiku skrev (7 timer siden):

De har dog et poeng i at det ikke er spesielt lurt å hente mer fra Sovjetunionen enn man kan erstatte fra andre kilder på et øyeblikk. Det er heller ikke spesielt om å gjøre at Baltikum blir enda mer dominert av Sovjetunionen. Ille nok da bankene deres ble sabotert.

At Russland har brukt energi (olje el gass) som pressmiddel i politisk øyemed er aldri brukt (til min kjennskap) ovenfor kunder. De kontroversene som har vært er økonomiske (pris). Handel mao. Russland er en ekstremt pålitelig levrandør. Men derimot er Amerikanerne historikk som energi exportør mer usikker. De har ikke noen historie som exportør. De har alltid importert. Spørsmålet i enegi politisk saker er hvordan USA nå vil exportere olje og gass. Polen (som er den mest agressive anti-russiske EU staten) impoterer fra USA som eneste EU land (tror jeg). USA har foreslått ovenfor Ukraina at de også skulle begynne med å importere fra USA. Dere vet at Russlands rørlednings nett for distribusjon til Europa går gjennom Ukraina. Derfor er USA imot Nord Stream 2 da de med å kontrollere Ukraina kan strupe energi forsyningen i Europa. Tyskerne er smarte folk, og de vil ikke ha dette under noen omstendigheter, derav Nord Stream 2. Tyskerne kontrollerer nå energi forsyningen til Europa fra Russland. Og takk for det. Ukraina og Polen krangler og gjett hvem som står bak?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Haiku skrev (8 timer siden):

Normalt fra USA, det er riktig. Men det er vanskeligere å forstå hvorfor Europa finner seg i alt tullet, år ut og år inn.

At to land handler med hverandre bør strengt talt ikke være noen andres sak. Litt vanskelig å ta deg seriøst når du skriver Sovjetunionen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan se ut som om jeg blir oppfattet som om jeg er pro en eller annen konstellasjon i geopolitikken, men det er jeg altså ikke. Det jeg ser er at de "store landene" bruker vasallstater og proxies og at det "alltid" er disse og menneskene bor der som blir skadelidende. Ingen av de unnslår seg fra å bruke hvilket som helst middel for å oppnå det de ønsker. Det gjelder b.la sult og fattigdom, som både USA og Sovjet har bidratt massivt til over hele verden.Sult som våpen blir systematisk brukt, spesielt for å få folket til å gjøre opprør mot regimer, eller å sulte ihjel de som gjør opprør.

Det jeg ønsker å påpeke/illustrere er at de er akkurat like store skitstøvler alle mann, at ingen av de har noe etisk eller moralsk overtak, og at vi er med på alt sammen. Vi er ikke bedre vi heller. I den enkelte "konflikt" (konflikt er omtrent det samme som krig, men med sukkerglasur, krem og jordbær på toppen) er det gjerne en eller annen som faktisk har retten og moral/etikk på sin side, men alle vil alltid bryte med slikt mens kampene pågår. Men en eller annen har altså vanligvis rett i utgangspunktet.

USA kjører på som de alltid har gjort, og Sovjet bruker alle midlene DE har. Det er en midtøstenparallell til gassrørene fra russland, og det er oljerør til middelhavet. Det har vært SPEKULERT en god del om krigen i Syrias omfang har mye med dette å gjøre.

Jeg er skeptisk til det aller meste om "faktum" når det gjelder informasjon rundt slike ting ettersom en stor del av "krigen" handler om info og misinformason.

Sovjet bruker gasskreditt for hva det er verdt. De fortsetter leveransene uten betaling til de kan bruke det geopolitisk. USA forsøker å påvirke både mht Baltikum, Ukraina og i de regimer de kan skaffe seg innpass. Det finnes ikke underlig at Polen og Baltikum er skeptisk til Sovjet og ikke vil ha innflytelse. Sovjet brukte en velkjent strategi - å flytte "etniske russere" inn i okkuperte land. Det er det samme som har blitt gjort i Palestina da 1 mill mer eller mindre jødiske fra Sovjet ble sluppet inn i landet. 

Joe Bidens ønske om å avslutte rollen som verdenspoliti betyr ikke noe annet enn at de har tenkt å fortsette med rotet sitt, de er eksepsjonelt dårlige på å rydde opp etter seg, og nå sier Biden at de ikke en gang skal forsøke å rydde. Mer proxy, og et "viktigere NATO" altså.

Endret av Haiku
tillegg
Lenke til kommentar
Haiku skrev (5 timer siden):

Det kan se ut som om jeg blir oppfattet som om jeg er pro en eller annen konstellasjon i geopolitikken, men det er jeg altså ikke. Det jeg ser er at de "store landene" bruker vasallstater og proxies og at det "alltid" er disse og menneskene bor der som blir skadelidende. Ingen av de unnslår seg fra å bruke hvilket som helst middel for å oppnå det de ønsker. Det gjelder b.la sult og fattigdom, som både USA og Sovjet har bidratt massivt til over hele verden.Sult som våpen blir systematisk brukt, spesielt for å få folket til å gjøre opprør mot regimer, eller å sulte ihjel de som gjør opprør.

Det jeg ønsker å påpeke/illustrere er at de er akkurat like store skitstøvler alle mann, at ingen av de har noe etisk eller moralsk overtak, og at vi er med på alt sammen. Vi er ikke bedre vi heller. I den enkelte "konflikt" (konflikt er omtrent det samme som krig, men med sukkerglasur, krem og jordbær på toppen) er det gjerne en eller annen som faktisk har retten og moral/etikk på sin side, men alle vil alltid bryte med slikt mens kampene pågår. Men en eller annen har altså vanligvis rett i utgangspunktet.

USA kjører på som de alltid har gjort, og Sovjet bruker alle midlene DE har. Det er en midtøstenparallell til gassrørene fra russland, og det er oljerør til middelhavet. Det har vært SPEKULERT en god del om krigen i Syrias omfang har mye med dette å gjøre.

Jeg er skeptisk til det aller meste om "faktum" når det gjelder informasjon rundt slike ting ettersom en stor del av "krigen" handler om info og misinformason.

Sovjet bruker gasskreditt for hva det er verdt. De fortsetter leveransene uten betaling til de kan bruke det geopolitisk. USA forsøker å påvirke både mht Baltikum, Ukraina og i de regimer de kan skaffe seg innpass. Det finnes ikke underlig at Polen og Baltikum er skeptisk til Sovjet og ikke vil ha innflytelse. Sovjet brukte en velkjent strategi - å flytte "etniske russere" inn i okkuperte land. Det er det samme som har blitt gjort i Palestina da 1 mill mer eller mindre jødiske fra Sovjet ble sluppet inn i landet. 

Joe Bidens ønske om å avslutte rollen som verdenspoliti betyr ikke noe annet enn at de har tenkt å fortsette med rotet sitt, de er eksepsjonelt dårlige på å rydde opp etter seg, og nå sier Biden at de ikke en gang skal forsøke å rydde. Mer proxy, og et "viktigere NATO" altså.

Yep. Men litt uenig i omtalen du bruker om Russland. De er pålitelige energi levrandører, men kranglet med Ukraina som stjal og Hvite Russland/Moldova som ikke ville betale. Historien om Polen vet jeg ikke noe. Det du sier om å flytte etniske Russere inn i andre/okuperte land tenker du da østersjø landene? Russland har levert energi stabilt i alle år og hvor har du det fra at de har brukt det geopolitisk? Jeg vil gjerne vite det ser du.

Lenke til kommentar

Du har listet landene, jeg tar det for gitt at det var ubetalte regninger. Og jeg mener energiforsyningen ble brukt som påvirkningsmiddel ovenfor disse landene ja. Gjeld og geo. Sovjeterne gir ikke noe gratis til potensielle vasallstater.

Du kjenner ikke historien til Polen (og Baltikum)? Hmmm.... Stalin, Hitler, deling, okkupasjoner, NKVDs massakre i Katyn mm?

De er en stor andel etniske russere i baltikum ja, og det har til tider vært et problem, blant annet med å kvitte seg med okkupantens språk.  Videre okkuperer de fortsatt Kaliningradenklaven slik de har gjort siden 1944/45.

Endret av Haiku
Lenke til kommentar
Haiku skrev (1 time siden):

Du har listet landene, jeg tar det for gitt at det var ubetalte regninger. Og jeg mener energiforsyningen ble brukt som påvirkningsmiddel ovenfor disse landene ja. Gjeld og geo. Sovjeterne gir ikke noe gratis til potensielle vasallstater.

Du kjenner ikke historien til Polen (og Baltikum)? Hmmm.... Stalin, Hitler, deling, okkupasjoner, NKVDs massakre i Katyn mm?

De er en stor andel etniske russere i baltikum ja, og det har til tider vært et problem, blant annet med å kvitte seg med okkupantens språk.  Videre okkuperer de fortsatt Kaliningradenklaven slik de har gjort siden 1944/45.

Ok. Russland (Sovietunionen) har en lang og brutal historie bak seg utvilsomt, men vi snakker om energi i nyere geo-politisk sammenheng. Der er det lite å klandre dem for. For å si det slik; Sovjetunionen var en stabil levrandør av olje til Hitler regimet i mellomkrigs tiden. Hvorfor skal de ikke være det nå? Vi bør merke oss at Angela Merkel kommer fra øst-tyskland og vokste opp i gamle DDR. Hun kjenner Russerne inn og ut. Vi bør ikke falle tilbake på gamle dogmer og heller se alt i ny sammenheng. Aldri glemme, men ikke la fortiden bestemme.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Haiku skrev (7 timer siden):

Jeg er nok langt på vei enig med deg, men jeg tror USA er mer aktiv enn de andre, om ikke annet siden de er mektigere. Å bruke Sovjet om dagens Russland er uansett litt rart, siden eksempelvis Ukraina vender seg mer mot Vesten etter amerikansk støttet statskupp og ikke minst siden Russland ikke lengre er kommunistisk.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du skal dra den der til en polakk altså. Rent typisk så blir dere isåfall ikke bestevenner . De har sin historie langt friskere i minnet enn vi har vår. Du må ikke sammenligne Tyskland med Polen i så måte, historiene deres er helt forskjellig selv om de er sammenvevd.

Baltikum Vs Sovjet er heller ikke plankekjøring. Eksempelvis deltok det nesten 90.000 latviere i SS og rundt 20.000 i Wermacht. Fra Norge var det 5.000. Så de har ikke noe hjerteligere forhold til Sovjet enn de må ha.

Dette tør jeg mene er rimelig er godt kjent, og er ikke noe man kan se bort fra eller bagatellisere.

Lenke til kommentar
Aiven skrev (4 minutter siden):

Jeg er nok langt på vei enig med deg, men jeg tror USA er mer aktiv enn de andre, om ikke annet siden de er mektigere. Å bruke Sovjet om dagens Russland er uansett litt rart, siden eksempelvis Ukraina vender seg mer mot Vesten etter amerikansk støttet statskupp og ikke minst siden landet ikke lengre er kommunistisk.

Jeg bruker det fordi de russiske ambisjonene ser ut til å være de samme som under USSR, og regimet opptrer på en lignende måte med et lignende styresett selv om det pt ikke er kommunisme som politisk ideologi. Geopolitisk opptrer de på lignende måte. Det ER jo litt morsomt å gjøre det da 😁

Jeg har ingen illusjoner om USA, og floskelen "Land of the free" og "The leaders of the free world". Det er det samme sprøytet som vi kan høre her i landet av og til "Vi som bygde landet" (AP).

Det er som om en drapsmann sier "jeg drepte henne, men du drepte jo HENNE, så DU kan jo ikke si noe". Faktum i den setningen er at det er 2 drapsmenn og 2 kvinner som er drept.

Lenke til kommentar
Haiku skrev (3 minutter siden):

Jeg bruker det fordi de russiske ambisjonene ser ut til å være de samme som under USSR, og regimet opptrer på en lignende måte med et lignende styresett selv om det pt ikke er kommunisme som politisk ideologi. Geopolitisk opptrer de på lignende måte. Det ER jo litt morsomt å gjøre det da 😁

Jeg synes ikke det er morsomt, men upresist. Russland var dessuten langt mer ekspansive før revolusjonen enn etter. Her har du et kart over Russland i 1914.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er kjent med det uten at jeg på noen måte er i nærheten av å være noen østblokkjenner.

Leser en god del klassisk litteratur av russiske forfattere, så det interesserer meg en del, men jeg begrenser meg.

Edit: Om du leser Tolstoys "Kosakkene" (1852) så kan det jo gi et lite innblikk om kosakker og Tsjetsjenia .

Endret av Haiku
La til referanse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...