Gå til innhold

Tesla ned av tronen: Er ikke lenger største elbilmerke i Europa


Anbefalte innlegg

Snowleopard skrev (42 minutter siden):

Elon Musk tok på seg videre jobbing i selskapet uten å motta lønn. Det han derimot har bedt om, og fått innvilget fra aksjonærene, er noen bonuser som krever en ganske heftig vekst og fortjeneste. Uten å nå disse, vil han altså stå uten inntjeninger fra Tesla utenom egne aksjer, som og er avhengig av hvordan det går med selskapet.

Ergo er business casen til Tesla aksjekurs, og ikke salg av biler. 

Er jo en god grunn til at folk har Elon Musk opp i halsen, når man ser stegene som taes med formål i å nå egne enorme bonuser. Spesielt latterlig er det når folk mister lønninger, blir sparket og får generelt sett dårligere arbeidsvilkår, mens Elon tar til seg bonuser i alle retninger. De er som sagt tidligere her inne større enn alle lønninger til alle ansatte hos både Tesla og SpaceX kombinert gjennom alle år. 

Fremfor å hente penger på børs, så kunne EM solgt noen andeler av egen pengebinge for å opprettholde lønningene til folk, samt slippe å gi flere sparken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sturle S skrev (16 minutter siden):

Han har spådd snarleg konkurs for Tesla i mange år allereie, men ikkje alle er like kjappe til å lære av sine feil..

Du tenker på avsløringer som er kommet nå i det siste som aldri ble kastet inn i noen 8-K, der hvor Tesla var dager fra å være komplett konkurs? 
 Elon's lakeier løper rundt hos short-sellere for å hente frem bevis på at de viste om dette, slik at de idag slipper å bli saksøkt for mangelfull 8-K til investorer ved dette tidspunktet. 

Twitter-sitteren manglet altså igjen, og Elon har sagt noe han burde holdt kjeft om. 
https://edition.cnn.com/2020/11/04/tech/elon-musk-tesla-once-got-near-bankruptcy/index.html

Folk har altså hatt rett, men juks og svindel har solgt akjsekurs og sørget for at den er hovedbedriften i opplegget. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (50 minutter siden):
uname -l skrev (57 minutter siden):

Noen gjorde en artig utregning.

Det Elon Musk har tvunget til seg av bonuser i 2020 er mer enn hva samtlige ansatte i Tesla har tjent siden selskapet ble opprettet. 

Men bare å fortsett å innbille dere at Elon Musk er en altruistisk techno-Jesus som vil menneskehetens beste.

Er du seriøs nå?

Elon Musk tok på seg videre jobbing i selskapet uten å motta lønn. Det han derimot har bedt om, og fått innvilget fra aksjonærene, er noen bonuser som krever en ganske heftig vekst og fortjeneste. Uten å nå disse, vil han altså stå uten inntjeninger fra Tesla utenom egne aksjer, som og er avhengig av hvordan det går med selskapet.

Tesla kunne sagt nei til EM, der var ingen tvang. Faktisk var styret med på å forhandle frem avtalen. De kunne altså si nei takk, og hentet inn en annen sjef i hans posisjon. Styret og generalforsamlingen mente avtalen var god også for selskapet, og stemte ja.

Påstanden om tvang, er jo bare nok et bevis om hvor mye du hater Tesla,siden du er villig til å komme med slikt sprøyt.

Det slutter aldri å forbause meg i hvilken grad de som styrer dette forumet snur det blinde øyet og det døve øret til når det gjelder klare tydelige løgner og diskrediteringskampanjer fra Tesla-haterne her. De er tydeligvis sjeleglade for ALL aktivitet her. Det genererer vel reklameinntekter. 😩

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (8 minutter siden):

Det slutter aldri å forbause meg i hvilken grad de som styrer dette forumet snur det blinde øyet og det døve øret til når det gjelder klare tydelige løgner og diskrediteringskampanjer fra Tesla-haterne her. De er tydeligvis sjeleglade for ALL aktivitet her. Det genererer vel reklameinntekter. 😩

Er vel nesten bare rene personangrep som det reageres på, men gjerne i lang tid etterpå. Men trist at enkelte får holde på med rent FUD uten at det virker som det reageres på slikt.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (1 time siden):

Tesla har ikkje forskottert miljøkredittar. 

Jo, det har de. CFO'en har selv sagt at mye av dette er i Accounts Receivable som er bokførte inntekter uten at noen har betalt noe.

A/R er som kjent favorittposten for selskaper som må gjøre regnskapsmessige C-moment for å lure markedet til å tro at det går bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, uname -l said:

Jo, det har de. CFO'en har selv sagt at mye av dette er i Accounts Receivable som er bokførte inntekter uten at noen har betalt noe.

Det er inntekter dei veit at dei får på slutten av året, og det er normalt å fordele dei utover heile rekneskapsåret.  Kjenner du til bilprodusentar som ikkje gjer det på den måten?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (Akkurat nå):

Det er inntekter dei veit at dei får på slutten av året, og det er normalt å fordele dei utover heile rekneskapsåret.  Kjenner du til bilprodusentar som ikkje gjer det på den måten?

For et selskap som krever betaling ved overlevering så er A/R urovekkende høy.

Lenke til kommentar
1 minute ago, uname -l said:

For et selskap som krever betaling ved overlevering så er A/R urovekkende høy.

Tesla fylgjer vanleg god rekneskapsskikk, og fører slikt på same måte som alle andre.  Ei avtale om å betale er ei avtale om å betale.  Av det må dei trekkje frå litt for dei som ikkje betaler likevel, men dei veit av erfaring ca kor stor del av kjøparane det gjeld.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (1 minutt siden):

Tesla fylgjer vanleg god rekneskapsskikk, og fører slikt på same måte som alle andre.  Ei avtale om å betale er ei avtale om å betale.  Av det må dei trekkje frå litt for dei som ikkje betaler likevel, men dei veit av erfaring ca kor stor del av kjøparane det gjeld.

Du får ingen bil uten å ha betalt. Allikevel så har de inntektsført at noen skylder Tesla et beløp tilsvarende verdien av 30-40 000 biler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, uname -l said:

Du får ingen bil uten å ha betalt. Allikevel så har de inntektsført at noen skylder Tesla et beløp tilsvarende verdien av 30-40 000 biler.

Leasing?  Du får finne ut kva dette gjeld.  Høyr med revisor om naudsynt.  Eg kastar ikkje vekk tid på konspirasjonsteoriar.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (40 minutter siden):

Det slutter aldri å forbause meg i hvilken grad de som styrer dette forumet snur det blinde øyet og det døve øret til når det gjelder klare tydelige løgner og diskrediteringskampanjer fra Tesla-haterne her. De er tydeligvis sjeleglade for ALL aktivitet her. Det genererer vel reklameinntekter. 😩

Jeg tror teslaeiere er i flertall her inne. Bare tell opp i denne tråen hvem som er aktive. Vi må jo ha lov til å begrunne våre synpunker.

Om porsche hadde satt opp en fabrikk i india som kunne produsere 200 000 taycan i året for det indiske markedet hadde jeg reagert akkurat likt. India har jo flere innbyggere enn europa. God Ide?

Lenke til kommentar
1 minute ago, Trestein said:

Jeg tror teslaeiere er i flertall her inne. Bare tell opp i denne tråen hvem som er aktive. Vi må jo ha lov til å begrunne våre synpunker.

Om porsche hadde satt opp en fabrikk i india som kunne produsere 200 000 taycan i året for det indiske markedet hadde jeg reagert akkurat likt. India har jo flere innbyggere enn europa. God Ide?

Nei. Taycan er en dyr bil, og det er ikke marked til 200k Taycan i verden, for ikke å snakke om India.

Men situasjonen med Tesla er jo ganske annerledes, ettersom de sliter med å møte etterspørselen med produksjonen fra de to fabrikkene de har. Det er også derfor de bygger nye fabrikker så raskt de kan. Tesla kan trolig 2-3 doble produksjonen uten å ha særlig problemer med etterspørsel.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (3 minutter siden):

Nei. Taycan er en dyr bil, og det er ikke marked til 200k Taycan i verden, for ikke å snakke om India.

Men situasjonen med Tesla er jo ganske annerledes, ettersom de sliter med å møte etterspørselen med produksjonen fra de to fabrikkene de har. Det er også derfor de bygger nye fabrikker så raskt de kan. Tesla kan trolig 2-3 doble produksjonen uten å ha særlig problemer med etterspørsel.

La med spørre fornuftigere da. Hadde det vert klokt av bmw å bygge en fabrikk i tyskland som kunne produsere 500 000 ix3 i året. Den er vel sammenlignbar med model y i pris og plass 

Lenke til kommentar
38 minutes ago, uname -l said:

Jo, det har de. CFO'en har selv sagt at mye av dette er i Accounts Receivable som er bokførte inntekter uten at noen har betalt noe.

A/R er som kjent favorittposten for selskaper som må gjøre regnskapsmessige C-moment for å lure markedet til å tro at det går bra.

Fra seneste 10-Q: "We recognize revenue on the sale of automotive regulatory credits at the time control of the regulatory credits is transferred to the purchasing party as automotive revenue in the consolidated statements of operations."

Det som er inntektsført og som kan ligge i accounts receivable er altså miljøkreditter som er overførte til andre parter, men der de fortsatt venter på å motta pengene. Det kan hende f.eks Fiat eller hvem enn kunne gå konkurs og ikke betale det de allerede har inngått avtale på at de skal betale, men det blir uansett riktig at Tesla har inntektsført denne utestående betalingen. Om det ikke er mulig å inndrive gjelden så må de i så fall bare regnskapsføre et tap ved neste anledning.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Trestein skrev (22 minutter siden):

Vi må jo ha lov til å begrunne våre synpunker.

Joda, men når 90% av "synspunktene" er svada som er tilbakevist med saklige fakta ørten ganger tidligere, da sitter vi igjen med rein trolling. 

Se der brukte jeg T-ordet. Da blir det nok kjeft å få igjen. 😉

  • Liker 4
Lenke til kommentar
8 minutes ago, uname -l said:

Hvis det står 1000 mennesker i kø for å kjøpe billett til en konsert som kan ha 500 publikummere, vil du da senke billettprisen?

Tesla gjør ting litt anneledes enn de fleste andre. Ville ikke blitt sjokkert om de hadde senket bilettprisen.

Om det ga dem en masse PR og medieoppslag i annenhver avis så ville det kansje lønnet seg.

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (Akkurat nå):

Joda, men når 90% av "synspunktene" er svada som er tilbakevist med saklige fakta ørten ganger tidligere, da sitter vi igjen med rein trolling. 

Se der brukte jeg T-ordet. Da blir det nok kjeft å få igjen. 😉

Poenget er vel at ting kan endre seg?

Det som var fakta i 2019 trenger ikke være korrekt i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...