Gå til innhold

Tesla ned av tronen: Er ikke lenger største elbilmerke i Europa


Anbefalte innlegg

Trestein skrev (1 minutt siden):

Det er snart 5 år siden modell 3 ble presentert. Rikelig med tid for fabrikanter å fjerne skjermen foran fører. Ingen har gjort dette ennå

Troll. p%2FcCekIt6%2Fs%2F89275f8128462a77305a9ec3062cf1119ebf57040df883c5da99871f316e9dbc.png?alt=media&token=651449a2-6c25-4e70-ae7f-b593460aac7b De må jo se an om konseptet slår an før de "kopierer" et design.
Som jeg skrev tidligere, les over hva du har skrevet før du sender inn et svar. du tenker jo ikke før du svarer..

Litt som Apple i starten når de fleste hadde knappe-telefoner. Så fort de så at Apple var inne på noe som brukerne likte, så kom det massevis av konkurrenter de neste årene. Helt normalt. Man må se hva folk liker før man gjør slike avgjørelser, men det forstår du nok etterhvert.

Tesla har også biler med skjerm foran fører. BMW og VW har også biler uten skjerm i midten og skjerm i dashboard..hva er din kommentar til det?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Merko skrev (5 minutter siden):

Troll. p%2FcCekIt6%2Fs%2F89275f8128462a77305a9ec3062cf1119ebf57040df883c5da99871f316e9dbc.png?alt=media&token=651449a2-6c25-4e70-ae7f-b593460aac7b De må jo se an om konseptet slår an før de "kopierer" et design.
Som jeg skrev tidligere, les over hva du har skrevet før du sender inn et svar. du tenker jo ikke før du svarer..

Litt som Apple i starten når de fleste hadde knappe-telefoner. Så fort de så at Apple var inne på noe som brukerne likte, så kom det massevis av konkurrenter de neste årene. Helt normalt. Man må se hva folk liker før man gjør slike avgjørelser, men det forstår du nok etterhvert.

Tesla har også biler med skjerm foran fører. BMW og VW har også biler uten skjerm i midten og skjerm i dashboard..hva er din kommentar til det?

Tesla S har et helt ok dashbord. Hadde modell 3 hatt det samme hadde 50% av min misnøye med model 3 vert borte.

Hadde de hatt litt bedre interiør og valgmuligheter hadde den vert enda bedre. Setene er jo ikke gode. Kunstskinn har en tendens til å være dårlig å sitte i og sprekker lett. 
 

Anyway. Noen liker slike biler og kjekt at de kan kjøpe seg en slik. 
Folk er ulike

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (4 minutter siden):

Tesla S har et helt ok dashbord. Hadde modell 3 hatt det samme hadde 50% av min misnøye med model 3 vert borte.

Så hør på deg selv da.. Tesla lager ikke bil etter dine ønsker. De lager flere biler, samme som andre selskaper. Ikke alle biler kan treffe hver eneste person på smak. Hva er den andre 50% delen du misliker Model 3 med?

Trestein skrev (5 minutter siden):

Hadde de hatt litt bedre interiør og valgmuligheter hadde den vert enda bedre. Setene er jo ikke gode. Kunstskinn har en tendens til å være dårlig å sitte i og sprekker lett.

Meg bekjent er det ingen dokumentasjon på at setene i Tesla sprekker opp noe fortere enn andre biler, eller sprekker opp i det heletatt. Har du noe kilde? Med vanlig vedlikehold holder disse i årevis. Grunnen til at de har så få valgmuligheter når man skal bygge bilen er fordi alt allerede er inkludert.. Skal du bygge feks en id3 må du ut med ekstra for skjerm, touchskjerm, ryggekamera, speil som vender seg inn osv.. Alt sånt er inkludert hos Tesla. De gir deg få valg som har den store betydningen som batteristørrelse, 2WD\4WD og FSD. resten får du med :) 

Du svarte ikke på spørsmålet mitt rundt at BMW og VW hadde biler som ikke hadde skjermer. Hva er kommentaren din til det? Dette er jo kritisk i følge deg.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Merko skrev (2 minutter siden):

Så hør på deg selv da.. Tesla lager ikke bil etter dine ønsker. De lager flere biler, samme som andre selskaper. Ikke alle biler kan treffe hver eneste person på smak. Hva er den andre 50% delen du misliker Model 3 med?

Meg bekjent er det ingen dokumentasjon på at setene i Tesla sprekker opp noe fortere enn andre biler, eller sprekker opp i det heletatt. Har du noe kilde? Med vanlig vedlikehold holder disse i årevis. Grunnen til at de har så få valgmuligheter når man skal bygge bilen er fordi alt allerede er inkludert.. Skal du bygge feks en id3 må du ut med ekstra for skjerm, touchskjerm, ryggekamera, speil som vender seg inn osv.. Alt sånt er inkludert hos Tesla. De gir deg få valg som har den store betydningen som batteristørrelse, 2WD\4WD og FSD. resten får du med :) 

Du svarte ikke på spørsmålet mitt rundt at BMW og VW hadde biler som ikke hadde skjermer. Hva er kommentaren din til det? Dette er jo kritisk i følge deg.

Jeg har en bil med skjerm og en uten. Begge fungerer utmerket.

Men jeg liker å ha hastighet rett foran nesa. Husker du den orginale mini morris?

Den hadde speedometer i senter. Kjempelurt

Jeg liker å kunne sette sammen det utstyret jeg trenger. Elektrisk hengerfeste som foldes ut er et must. 

Det er ofte en hel del ting man ønsker og ikke ønsker. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (Akkurat nå):

Ser ikke relevansen i dette for tråen

Ok èn da antar jeg. Mao du har ikke navigasjon i dashboardet ditt. Merkelig at du er så flau over bilen at du ikke vil si hvilken type det er. Verken her eller i andre "mer on topic" tråder. Det er bare en bil og osm nevnt Tesla kommer på sikt med $25.000 biler på markedet, da får alle ta del i gleden.

Men moro at du kan spore av trådene så mye du ønsker, men så fort du får et spørsmål "OFF TOPIC" 😂

  • Liker 4
Lenke til kommentar
4 minutes ago, uname -l said:

I 2019 ble det i Europa solgt X Tesla med produksjonskapasitet Y.

I 2020 blir det solgt Z < X med produksjonskapasitet 2Y.

Do the math.

For Europa sin del er Y=0.  Ta omsyn til det når du vil sjå Europa isolert.  Det gjev meining for Tesla å prioritere marknadar nær fabrikkane fram til fabrikken i Europa er oppe og går, for å halde kostnadane nede.  Dersom Tesla hadde hatt problem med å verte kvitt produksjonen, hadde dei nok justert prisane i Europa nærare USAnsk og kinesisk nivå for å selje fleire her.  No er ikkje det bedriftsøkonomisk fornuftig.  Transport kostar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
17 minutes ago, uname -l said:

Er det i bakvendtlandet ditt også blitt sånn at det er umulig å frakte en bil fra fabrikken til kunden?

De klarte det i fjor. Hva er forskjellen? Plutselig ingen båter tilgjengelig?

Prøv å lese resten av innlegget mitt.  Eller du kan prøve å forklare kvifor Tesla på død og liv skal prioritere ned marknadane nær fabrikkane og sende bilar til Europa når dei har ein fabrikk under bygging her?  Er det ikkje meir fornuftig å spare den frakta og gje Europa europeiske bilar til neste år når fabrikken er ferdig?  Då får Tesla betre marginar på bilane.

 

Hugs òg at Tesla er nesten åleine i mange andre marknadar, fordi bilprodusentar som sel bilar i Europa er nøydde til å prioritere Europa for å unngå bøter.

Endret av Sturle S
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Merko skrev (2 timer siden):

Hehe, nå må du puste med magen. Du har blandet meg med vennen din, Trestein. Han foreslo kart i HUD. Jeg er helt enig med deg at noe form for kart i HUD ikke vil fungere. Kun veldig basic info. :p

 

Navigasjon betyr ikke at han mener du må ha et kart I HUD? Han mener nok instrukser som normalt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Morsomt med denne skjerm-debatten, da gitt. Vil tro Musk sitter og følger med på denne tråden, og tilpasser bilene deretter?

Videre får du kjøpt Tesla både med og uten skjerm bak rattet. Så ... litt rart å hisse seg opp og å påstå at bare idioter har skjerm bak rattet. 🙈

Verden er ikke svart-hvitt! Det finnes fordeler og ulemper med det meste. Synes de bastante meningene som har kommet siste 3-4 sider ikke tilfører debatten noe som helst, jeg. 

Hvis Tesla har lyst til å droppe en skjerm, og å satse all-in på midtkonsollen, så må de da få lov til det? 

Rent personlig liker jeg oppsettet fra Model S bedre. Dobbelt opp med skjermer og info. Og aller helst skulle jeg sett at bilen hadde HUD-display i tillegg. Gjerne som en opsjon; kun de som faktisk ønsker det, betaler for det. 

... Men selv kjører jeg rundt i Leaf anno 2015. Hallo - har dere sett det håpløse skjerm-opplegget der? 🙈 Nei og nei. Allikevel vil jeg påstå at bilen klarer å ta med fra A til B. Kanskje med behov for 2-3 ladepauser, men frem, det kommer jeg. Så denne evige diskusjonen rundt skjermer er kanskje ikke det viktigste på en bil?

Jeg har altså forståelse for at noen ønsker skjerm på en annen måte enn hvordan det p.t. er innredet i Model 3/Y. Men bilene skal jo være billige ... et sted må de vel spare inn penger? 

Uansett er dette mest smak og behag. Og sikkert en god dose vane. Vi mennesker har det med å bli vandt til de merkeligste ting, for så i etterkant forfekte det som helt normalt, og noe alle må ha! 😆

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (5 timer siden):

Prøv å lese resten av innlegget mitt.  Eller du kan prøve å forklare kvifor Tesla på død og liv skal prioritere ned marknadane nær fabrikkane og sende bilar til Europa når dei har ein fabrikk under bygging her?  

Er California et marked nær fabrikken i California? Der gikk salget ned 13% i Q3 YoY. Kina-fabrikken har overkapasitet.

Sturle S skrev (5 timer siden):

Hugs òg at Tesla er nesten åleine i mange andre marknadar, fordi bilprodusentar som sel bilar i Europa er nøydde til å prioritere Europa for å unngå bøter.

Europa er det stedet hvor det aller mest lønner seg å selge en nullutslippsbil, ikke bare for fabrikanter med ICE i porteføljen, men i like stor grad Tesla som kan slå sammen med andre. De har slått seg sammen med FCA og nå Honda. Disse veldig lukrative avtalene er ett hundre prosent avhengig av at Tesla faktisk selger så mye biler de kan i Europa. At de skulle holde tilbake der er rent ut absurd.

Lenke til kommentar
Merko skrev (6 timer siden):

Ok èn da antar jeg. Mao du har ikke navigasjon i dashboardet ditt. Merkelig at du er så flau over bilen at du ikke vil si hvilken type det er. Verken her eller i andre "mer on topic" tråder. Det er bare en bil og osm nevnt Tesla kommer på sikt med $25.000 biler på markedet, da får alle ta del i gleden.

Men moro at du kan spore av trådene så mye du ønsker, men så fort du får et spørsmål "OFF TOPIC" 😂

Jeg hadde vert flau av bilen om jeg hadde skudd fast en 17 tommers pc skjerm rett i dashbordet og fjernet instrumentene.

Det minner om 90tallet da vi kjørte rundt med gps på stativ i frontruta.

Men liker du det er det helt ok for meg. 

Lenke til kommentar
Merko skrev (14 timer siden):

Regner med du mener en stor skjerm, og ikke bare "en skjerm" mtp Tesla også har 2 skjermer. Jeg vet du sitter på lister om alle mulige scenarioer ol, ifth politisk ståsted osv, men jeg har ingenting sånt. Så jeg må innrømme at jeg ikke vet om alle nyere biler, men jeg kan forsøke..

Der 4 forskjellige produsenter som har variert størrelse, men ekstrem forskjell fra feks BMW. :)
Jeg vet du kommer med et eller annet vås, men gjerne les posten din 2 ganger før du trykker på "post". :)

Byton. De har dog tatt en "all in" og lagt hele fronten i skjerm.image.png.adc68f4d0762066d2b7e5f5a61028bb0.png

Polestar 2
image.png.782b980dae533f00052e6620971a521b.png

Xpeng

image.png.44ed0c3b5a2a451310971af6552c4f61.png

Nissan Ariya
image.png.a6de62c2ee2d46ed7a2232408649f9fe.png

Du glemte Honda e:

image.png.1553d141cbf605713b0bb018a81b25d2.png

Lenke til kommentar
Trestein skrev (16 minutter siden):

Tror du glemte bollore, toyota yaris? Mini morris. 
 

Syntes alle disse dashbordene så nitriste ut. Er noen av dem bestselgere?

bollore? Hva eller hvem er det? Glemte sikkert mange biler. Viste bare noen eksempler, ikke hele bilparken.

Citroën og Renault sine modeller selger bra ja. uansett om skjerm/instrumenter sitter foran føreren eller i midten av dashbordet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...