Gå til innhold

Tesla ned av tronen: Er ikke lenger største elbilmerke i Europa


Anbefalte innlegg

oophus skrev (7 minutter siden):

Hvorfor i all verden foreslår du at man har et lite kart i HUD'en? Man trenger jo ikke et kart der, man trenger kun instrukser. 

Hehe, nå må du puste med magen. Du har blandet meg med vennen din, Trestein. Han foreslo kart i HUD. Jeg er helt enig med deg at noe form for kart i HUD ikke vil fungere. Kun veldig basic info. :p

Trestein skrev (26 minutter siden):

Man trenger ikke noe stor skjerm når navigasjon kommer opp i head up display.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oophus skrev (9 minutter siden):

Dog når du først tar opp Tesla, så kan Tesla umulig gjøre HUD bedre enn andre, når de ikke har en HUD å tilby. 

Så når jeg skriver at "Tesla gjør enkelte ting bedre", så betyr det automatisk at jeg sikter til at Tesla lager HUD bedre? Hmm ok. Tror vi skal ta en tur til legen sammen, så skal jeg betale.

Det sagt så kan man alltid får tak i tredjeparts utstyr om man absolutt vil ha HUD, men jeg ser ikke helt poenget med noe HUD selv..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Merko skrev (Akkurat nå):

Hehe, nå må du puste med magen. Du har blandet meg med vennen din, Trestein. Han foreslo kart i HUD. Jeg er helt enig med deg at noe form for kart i HUD ikke vil fungere. Kun veldig basic info. :p

 

Har du aldri sittet i en moderne bil?

Det er ikke kartet som kommer opp bare retnings instruksjoner. Ta av mot høyre, rett frem her osv. piler og greier.

Se en video av en moderne bil så ser du hvordan det virker. 
 

 

Lenke til kommentar
2 hours ago, uname -l said:

Et tredje alternativ er at forklaringen din er det totale BS. Hva om du tar skrittet over grensen fra bakvendtlandet du befinner deg i og spør noen hva fallende salg(76% i Norge) og stadige priskutt betyr?

Kvifor spør du stadig om akkurat det same?  Føler du ikkje deg litt dum når du må ha dei mest trivielle ting forklart på nytt og på nytt i kvar einaste tråd og gjerne fleire gonger i kvar tråd?

 

Salet til Tesla set stadig nye rekordar globalt.  Tesla produserer ikkje nok bilar til å setje nye rekordar i Noreg i tillegg til nye rekordar alle andre stader.  Produksjonen er ein stor flaskehals for Tesla.  Tesla prioriterer ikkje Noreg nett no, for dei har meir enn nok med dei bilane som er her til dei får bygd ut fleire service-senter.  Difor er prisen i Noreg høgare enn i andre land, og då sel dei færre bilar her.  Tesla er heilt nøydde til å prioritere dei få bilane dei sel der dei har nok kapasitet i alle ledd til å auke leveransane.

2 hours ago, uname -l said:

Merk at fallet i Europa skjer til tross for dobbelt så mange fabrikker og over dobbelt så høy produksjonskapasitet. Allikevel så står du og andre hardnakket på at salget er begrenset av produksjon.

Har du ei anna forklaring?  Fabrikkane går med full kapasitet.  Skulle dei trylle fram fleire bilar?  Veit du andre bilprodusentar som tryllar fram nye bilar når fabrikkane ikkje har kapasitet?  Er andre bilar berre luft?

2 hours ago, uname -l said:

Men jeg skjønner desperasjonen og de stadig mer fantasifulle bortforklaringene. Korthuset til Musk er basert på en ide om at det bare er å produsere så mye de kan og så vil kjøperne stå i kø. Realiteten er at Tesla bare er en av mange om beinet. I Norge har de 6% markedsandel og de er på god vei mot ensifret også i resten av Europa.

Det er jo du som slit med bortforklaringane her.  Tesla sette ny leveringsrekord i Q3 2020 og er på veg mot ein ny rekord i Q4.  Det einaste som avgrensar salet til Tesla globalt er kor mange bilar dei klarer å produsere.  I Europa kjem dei til å setje nye rekordar so snart produksjonen kan starte i den nye fabrikken utanfor Berlin.  Då er logistikkproblema løyst, leveransane av Model Y kan starte og Tesla kan redusere prisen utan å redusere fortenestemarginen.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (3 minutter siden):

Har du aldri sittet i en moderne bil?

Det er ikke kartet som kommer opp bare retnings instruksjoner

Joda, men ingen med head up display (tror jeg). har dog sett video av biler med HUD som viser retning man skal ta ol. Derfor jeg stusset på at du ville ha hele kartet inn på det lille området.. :)

Uansett hvordan du snur og vender på det, så foretrekker jeg uansett et stort kart hvor man faktisk får et overblikk.
Der ser man også evt trafikk i området slik at man kan ta en raskere rute om nødvendig ol.

Ellers har de "moderne bilene" jeg satt i kart i dashboardet hvor skjermen er noe større enn det BMW bruker som "hoved skjerm" hvor man tydeligvis skal kontrollere alt.. 😛 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Merko skrev (Akkurat nå):

Joda, men ingen med head up display (tror jeg). har dog sett video av biler med HUD som viser retning man skal ta ol. Derfor jeg stusset på at du ville ha hele kartet inn på det lille området.. :)

Uansett hvordan du snur og vender på det, så foretrekker jeg uansett et stort kart hvor man faktisk får et overblikk.
Der ser man også evt trafikk i området slik at man kan ta en raskere rute om nødvendig ol.

Ellers har de "moderne bilene" jeg satt i kart i dashboardet hvor skjermen er noe større enn det BMW bruker som "hoved skjerm" hvor man tydeligvis skal kontrollere alt.. 😛 

Du kan telle antal biler som har kopiert tesla sitt konsept med en skjerm i senter og lure på hvorfor det er slik?

Lenke til kommentar
uname -l skrev (3 timer siden):

Allikevel så står du og andre hardnakket på at salget er begrenset av produksjon.

Dersom Tesla ikke har noen ventede kunder, hvorfor må jeg vente opp til 2 mnd på levering av min bil? 😛 Hvorfor kommer det flere båter fra USA til europa fulllastet med biler? Hvorfor kommer det båt fra Kina med 7000 biler til europa? 😛 

Folk står i lange køer, så nå venter folket bare på at båtene skal rase inn til europa sånn at vi får trygge biler på veiene ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Trestein said:

Har du aldri sittet i en moderne bil?

Det er ikke kartet som kommer opp bare retnings instruksjoner. Ta av mot høyre, rett frem her osv. piler og greier.

Se en video av en moderne bil så ser du hvordan det virker.

Det er ikkje enkelt å bruke navigasjonen til å planleggje ein tur når han ikkje har kart.  Instruksjonar åleine vert berre tull so snart det har skjedd ei lita omlegging av vegen som navigasjonen ikkje har fått med seg.  Berre sjå alle tullingane som køyrde ut på E6 (motorveg) sørover i feil køyrebane etter omlegginga ved Gardermoen.  HUD med retningsinstruksjonar var direkte trafikkfarleg då.

 

https://www.tv2.no/a/3872038

  • Liker 4
Lenke til kommentar
2 minutes ago, uname -l said:

Ja, det er den samme som sist. Konkurrentene har kommet og bilkjøperne foretrekker dem framfor Tesla.  Av meget forståelige grunner IMO.

Det samsvarer dårleg med at Tesla globalt set stadig nye salsrekordar og framleis sel fleire elbilar enn dei tre største konkurrentane til saman.

 

Men for all del: Short gjerne Tesla, dersom du trur på eigne hallusinasjonar.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 minutter siden):

Du kan telle antal biler som har kopiert tesla sitt konsept med en skjerm i senter og lure på hvorfor det er slik?

Regner med du mener en stor skjerm, og ikke bare "en skjerm" mtp Tesla også har 2 skjermer. Jeg vet du sitter på lister om alle mulige scenarioer ol, ifth politisk ståsted osv, men jeg har ingenting sånt. Så jeg må innrømme at jeg ikke vet om alle nyere biler, men jeg kan forsøke..

Der 4 forskjellige produsenter som har variert størrelse, men ekstrem forskjell fra feks BMW. :)
Jeg vet du kommer med et eller annet vås, men gjerne les posten din 2 ganger før du trykker på "post". :)

Byton. De har dog tatt en "all in" og lagt hele fronten i skjerm.image.png.adc68f4d0762066d2b7e5f5a61028bb0.png

Polestar 2
image.png.782b980dae533f00052e6620971a521b.png

Xpeng

image.png.44ed0c3b5a2a451310971af6552c4f61.png

Nissan Ariya
image.png.a6de62c2ee2d46ed7a2232408649f9fe.png

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (2 minutter siden):

Det samsvarer dårleg med at Tesla globalt set stadig nye salsrekordar og framleis sel fleire elbilar enn dei tre største konkurrentane til saman.

Artikkelen og diskusjonen handler om Europa, men skjønner godt at du vil snakke om noe annet. 

De har høyere salg i Kina, men det ser ut til å ha flatet ut på et nivå langt under det de forventet. Men de er nødt til å fortsette å produsere pgqa. forpliktelsene til kommunistregimet og da blir det eksport til Europa. På bekostning av USA-produksjonen.

Lenke til kommentar
uname -l skrev (8 minutter siden):

Fordi de leverer på slutten av kvartalet.

Som da betyr at de sitter på haugevis av biler som ikke er registrert som "solgt" enda. Så hvordan kan du da påstå at Tesla selger så dårlig? :) Bare vent til året er omme så plutselig er de på toppen siden de venter.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Merko skrev (3 minutter siden):

Regner med du mener en stor skjerm, og ikke bare "en skjerm" mtp Tesla også har 2 skjermer. Jeg vet du sitter på lister om alle mulige scenarioer ol, ifth politisk ståsted osv, men jeg har ingenting sånt. Så jeg må innrømme at jeg ikke vet om alle nyere biler, men jeg kan forsøke..

Der 4 forskjellige produsenter som har variert størrelse, men ekstrem forskjell fra feks BMW. :)
Jeg vet du kommer med et eller annet vås, men gjerne les posten din 2 ganger før du trykker på "post". :)

Byton. De har dog tatt en "all in" og lagt hele fronten i skjerm.image.png.adc68f4d0762066d2b7e5f5a61028bb0.png

Polestar 2
image.png.782b980dae533f00052e6620971a521b.png

Xpeng

image.png.44ed0c3b5a2a451310971af6552c4f61.png

Nissan Ariya
image.png.a6de62c2ee2d46ed7a2232408649f9fe.png

Fant du ingen? Utrolig rart. Alle bildene du viser har skjerm foran føreren. 
 

Kan hjelpe deg litt. Det finnes en fransk el bil som har samme oppsett som tesla 3 og Y. Den er dessverre gått ut av produksjon før tesla 3 ble laget.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 minutter siden):

Fant du ingen? Utrolig rart. Alle bildene du viser har skjerm foran føreren. 

Som jeg skrev, visste du ville finne på et eller annet vås. :)

Tesla har forstått at man ikke trenger noe display foran føreren, noe alle Model 3/Y eiere tydeligvis er enige i.
Så da er den casen closed.

Om man virkelig vil ha skjerm foran på Model 3/Y så kan man jo bare koble til en. ikke noe verre en det. :)

image.thumb.png.cfe9f2988eee1c063897d78379d21d13.png

image.png.65660ebc740f2447c86f23b8ecc9fc0c.png

Noe mer du lurer på?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Merko skrev (1 minutt siden):

Som jeg skrev, visste du ville finne på et eller annet vås. :)

Tesla har forstått at man ikke trenger noe display foran føreren, noe alle Model 3/Y eiere tydeligvis er enige i.
Så da er den casen closed.

Om man virkelig vil ha skjerm foran på Model 3/Y så kan man jo bare koble til en. ikke noe verre en det. :)

image.thumb.png.cfe9f2988eee1c063897d78379d21d13.png

image.png.65660ebc740f2447c86f23b8ecc9fc0c.png

Noe mer du lurer på?

Du svarte ikke på spørsmålet. Hvorfor tror du ingen har kopiert konseptet?

Fordi det vil føre til altfor stor etterspørsel?

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

Du svarte ikke på spørsmålet. Hvorfor tror du ingen har kopiert konseptet?

Biler planlegges i mange år i forkant før de faktisk kommer på markedet.
Model 3 og Model Y er helt ferske i markedet. Tror du det er slik at "Øy sånn må vi lage" så er det gjort uken etterpå?

Er nok også en av grunnen til at BMW ol fortsatt henger bak på "skjerm-teknologien", da de ikke var klar over at folk ville ha store enkle skjermer i fremtiden. Mens Tesla og alle nyere selskaper lager ordentlige systemer for akkurat det. :)

Gi det litt tid, så ser du at de andre dilter etter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
3 minutes ago, uname -l said:

Artikkelen og diskusjonen handler om Europa, men skjønner godt at du vil snakke om noe annet. 

Ah, ja la oss late som om Europa er ein eigen klode og at ingenting som skjer her har samanheng med resten av verda.  I so fall er jo forklaringa enkel: Dei har gått tom for oktarin, og klarer ikkje å trylle fleire bilar ut av lufta i Europa før fabrikken er ferdig.

 

Eller vi kan forhalde oss til verda slik ho faktisk er.  I so fall har du fått forklaringa mange gonger.  Tesla skipar til og med bilar frå fabrikken i Kina til Europa for å tilfredsstille etterspurnaden her, sidan dei ikkje kan produsere nok i USA til å dekkje både den nordamerikanske og den europeiske marknaden.

3 minutes ago, uname -l said:

De har høyere salg i Kina, men det ser ut til å ha flatet ut på et nivå langt under det de forventet. Men de er nødt til å fortsette å produsere pgqa. forpliktelsene til kommunistregimet og da blir det eksport til Europa. På bekostning av USA-produksjonen.

Interessant teori, om det ikkje hadde vore for at Tesla-fabrikken i Freemont òg set nye produksjonsrekordar.  Tesla har nettopp utvida med den største formstøypemaskina i verda og ny lakkeringsverkstad, so det er berre å vente på ny rekord i Q4.  Du må prøve betre enn dette.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Merko skrev (17 minutter siden):

Biler planlegges i mange år i forkant før de faktisk kommer på markedet.
Model 3 og Model Y er helt ferske i markedet. Tror du det er slik at "Øy sånn må vi lage" så er det gjort uken etterpå?

Er nok også en av grunnen til at BMW ol fortsatt henger bak på "skjerm-teknologien", da de ikke var klar over at folk ville ha store enkle skjermer i fremtiden. Mens Tesla og alle nyere selskaper lager ordentlige systemer for akkurat det. :)

Gi det litt tid, så ser du at de andre dilter etter.

Det er snart 5 år siden modell 3 ble presentert. Rikelig med tid for fabrikanter å fjerne skjermen foran fører. Ingen har gjort dette ennå. Bollore laget en el bil i 2006 med samme konsept. 
 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Bolloré_Bluecar

Endret av Trestein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...