Gå til innhold

Tesla ned av tronen: Er ikke lenger største elbilmerke i Europa


Anbefalte innlegg

Trestein skrev (16 minutter siden):

Ønsker ikke å kverulere. Er det så vanskelig å si at to biler som er omtrent lik der prisen avviker 4% kan sies å koste omtrent det samme?

Men bare legg meg inn på ingoreringslista.

Syntes det er helt greit. Da slipper man innlegg (som over)som går på person og man kan diskutere sak.

Hvor/når har JEG påstått noe som helst om prisingen av iX3 kontra TMY?

Du greier jo ikke holde deg saklig i en eneste melding.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Merko skrev (1 minutt siden):

Om man ser bort fra alt annet enn skjem og navigasjon, er du da enig at Tesla sitt navigasjon kombinert med skjermen er bedre enn bmw ix3 sin? 

Jeg har sett utrolig mange fsd beta videoer og mange tb videoer. Det er mange skjermer og kart som er dårligere enn teslas men det finnes også biler med skjermer som er minst like gode.

 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (6 minutter siden):

men det finnes også biler med skjermer som er minst like gode

Har du noen eksempler? Ikke bland inn FSD nå, dette er kun snakk om helt vanlig navigasjon som de fleste biler har idag. Hvilke andre biler har stor skjerm med god navigasjon? Hos Tesla kan man jo bruke Waze osv, men det trenger vi ikke ta med i denne omgang 😊

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Merko said:

Har du noen eksempler? Ikke bland inn FSD nå, dette er kun snakk om helt vanlig navigasjon som de fleste biler har idag. Hvilke andre biler har stor skjerm med god navigasjon? Hos Tesla kan man jo bruke Waze osv, men det trenger vi ikke ta med i denne omgang 😊

Største ulempen med navigasjonen til tesla er jo at man ikke kan legge til stopp såkalte waypoints men ja vet musk har sagt det kommer ellers så vil jeg si at både id plattformen til vw samt mercedes har vel så god navigasjon samt audi og hvor man får kart rett foran deg i instrument klusteret.

Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (3 minutter siden):

tørste ulempen med navigasjonen til tesla er jo at man ikke kan legge til stopp såkalte waypoints men ja vet musk har sagt det kommer

Ja det kommer nok som en gratis oppdatering som det meste. Ellers kan man sikkert bruke andre karttjenester som A Better Route Planner. 

onkel_jon skrev (4 minutter siden):

llers så vil jeg si at både id plattformen til vw samt mercedes har vel så god navigasjon samt audi og hvor man får kart rett foran deg i instrument klusteret

Nå er jo skjermen på de knøttsmå slik at brukeropplevelsen blir jo elendelig både for fører og passasjerer. 

Tesla model S og Model X har også kartet i instrument-klusteret. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (1 time siden):

Berre ein bugfix, med andre ord?

Til maks to år gamle bilar (2018 og nyare).  Kva med bilane som vart oppdatert i 2015?  Er det slutt på å gje dei nye funksjonar?  Tesla forbetrar stadig bilar frå 2012 gjennom oppdateringar over nett, so då er dei framleis i ein divisjon for seg sjølv.  Der ser du eit av skilja mellom premium og vanlege kjerrer.

Denne fix'en ble kjørt OTA fordi det var kritisk å løse den raskt nok, da det ellers kunne forekomme tyverier av bilene, og innkalling til service ville ikke vært raskt nok.

Denne saken beviser flere ting, som er viktig å få med seg:

1) BMW har teknologien og kan bruke den. De har generelt vært svært aktiv med sine "consierge services", som de selger som en tilleggstjeneste.

2) BMW er ikke villige til å gi brukerne sine slike gratis updates, om det som sagt ikke er kritiske feil som må fikses i stor skala over veldig kort tid. Altså, du skal tvinges til å ta en (betalt?) service hos dem for å få kritiske oppdateringer som ikke er like tidskritiske.

3) BMW verifiserer jo her hvor overlegent bra OTA er, men vil ikke bruke det aktivt. Det gjør derimot Tesla, som og bruker det til bortimot alt som kan sendes OTA, inkludert tilleggfunksjoner som ikke var der da bilen var ny. Ergo blir Teslaer, som en god whiskey eller rødvin, bedre med tiden, om vi ser bort fra generell slitasje.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (22 minutter siden):

Denne fix'en ble kjørt OTA fordi det var kritisk å løse den raskt nok, da det ellers kunne forekomme tyverier av bilene, og innkalling til service ville ikke vært raskt nok.

Denne saken beviser flere ting, som er viktig å få med seg:

1) BMW har teknologien og kan bruke den. De har generelt vært svært aktiv med sine "consierge services", som de selger som en tilleggstjeneste.

2) BMW er ikke villige til å gi brukerne sine slike gratis updates, om det som sagt ikke er kritiske feil som må fikses i stor skala over veldig kort tid. Altså, du skal tvinges til å ta en (betalt?) service hos dem for å få kritiske oppdateringer som ikke er like tidskritiske.

3) BMW verifiserer jo her hvor overlegent bra OTA er, men vil ikke bruke det aktivt. Det gjør derimot Tesla, som og bruker det til bortimot alt som kan sendes OTA, inkludert tilleggfunksjoner som ikke var der da bilen var ny. Ergo blir Teslaer, som en god whiskey eller rødvin, bedre med tiden, om vi ser bort fra generell slitasje.

De ga en gratis oppdatering til 750 000eiere nå i sommer

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (57 minutter siden):

3) BMW verifiserer jo her hvor overlegent bra OTA er, men vil ikke bruke det aktivt. Det gjør derimot Tesla, som og bruker det til bortimot alt som kan sendes OTA, inkludert tilleggfunksjoner som ikke var der da bilen var ny. Ergo blir Teslaer, som en god whiskey eller rødvin, bedre med tiden, om vi ser bort fra generell slitasje.

BMW inkluderer seg i samtaler i måten å løse problematikken rundt OTA på. Man kan ikke risikere at OEM's løper vilt rundt og oppdaterer sine bilflåter uten skikkelig kvalitetssikring i hva man berører. 

Spesielt i en tid for autonomi og funksjoner derifra i større og større grad involverer seg i nybilene som kommer. 

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (16 timer siden):

Eg trur det held å vise til denne delen av førre svar på det same spørsmålet: Mange har prøvd å forklare deg dette tidlegare.  Anten har du veldig tungt for å forstå elementær økonomi, eller so vil du ikkje forstå. 

Et tredje alternativ er at forklaringen din er det totale BS. Hva om du tar skrittet over grensen fra bakvendtlandet du befinner deg i og spør noen hva fallende salg(76% i Norge) og stadige priskutt betyr?

Merk at fallet i Europa skjer til tross for dobbelt så mange fabrikker og over dobbelt så høy produksjonskapasitet. Allikevel så står du og andre hardnakket på at salget er begrenset av produksjon.

Men jeg skjønner desperasjonen og de stadig mer fantasifulle bortforklaringene. Korthuset til Musk er basert på en ide om at det bare er å produsere så mye de kan og så vil kjøperne stå i kø. Realiteten er at Tesla bare er en av mange om beinet. I Norge har de 6% markedsandel og de er på god vei mot ensifret også i resten av Europa.

Endret av uname -l
Lenke til kommentar
uname -l skrev (7 minutter siden):

Et tredje alternativ er at forklaringen din er det totale BS. Hva om du tar skrittet over grensen fra bakvendtlandet du befinner deg i og spør noen hva fallende salg(76% i Norge) og stadige priskutt betyr?

Men jeg skjønner desperasjonen og de stadig mer fantasifulle bortforklaringene. Korthuset til Musk er basert på en ide om at det bare er å produsere så mye de kan og så vil kjøperne stå i kø. Realiteten er at Tesla bare er en av mange om beinet. I Norge har de 6% markedsandel og de er på god vei mot ensifret også i resten av Europa.

Jeg anbefaler deg å shorte tsla aksjen, du kommer til å bli rik!

Økonomisk uavhengig resten av livet, tenk på det.
Spytt inn alt du eier og har med en gang :) 
 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Merko skrev (3 minutter siden):

Nå trenger de bare en stor skjerm og et godt operativsystem så er de langt på vei. :) 

Man trenger ikke noe stor skjerm når navigasjon kommer opp i head up display.

Du kan uansett ikke studere kart mens du kjører. Da skal blikket være på veien.

Om du er ekstremt nærsynt kan nok stor skjerm være en fordel. Alternativet er å bruke linser eller briller.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (4 minutter siden):

Man trenger ikke noe stor skjerm når navigasjon kommer opp i head up display.

Et ekstremt lite kart på head up displayet vil nok ikke gjøre mye nei.

Trestein skrev (4 minutter siden):

Du kan uansett ikke studere kart mens du kjører. Da skal blikket være på veien.

Hvem har sagt at man  MÅ bruke skjermen kun når man kjører. Parkerer du aldri?
Her er det snakk om andre apper, nettleser osv osv. uendelige muligheter når man har en skjerm man kan se på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus skrev (3 minutter siden):

Hehe, hadde du designet ei HUD så hadde du bare skalert ned kartet? 😅

Hm? Forstår ikke helt hva du prøver på nå? Hva har det med saken å gjøre hvordan jeg ville ha designet noe i forhold til at jeg synes at kart på HUD ikke egner seg i forhold til større skjerm?

Forstår at dere Tesla hatere misliker Tesla så sterkt at dere får vondt i vilja at Tesla gjør enkelte ting bedre, men finnes vel måte på? BMW er gode på noe, Tesla på noe annet. deal with it.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Merko skrev (2 minutter siden):

Hm? Forstår ikke helt hva du prøver på nå? Hva har det med saken å gjøre hvordan jeg ville ha designet noe i forhold til at jeg synes at kart på HUD ikke egner seg i forhold til større skjerm?

Hvorfor i all verden foreslår du at man har et lite kart i HUD'en? Man trenger jo ikke et kart der, man trenger kun instrukser. 

Merko skrev (3 minutter siden):

Forstår at dere Tesla hatere misliker Tesla så sterkt at dere får vondt i vilja at Tesla gjør enkelte ting bedre, men finnes vel måte på? BMW er gode på noe, Tesla på noe annet. deal with it.

Det er ikke Tesla jeg snakket om nå, det er din forståelse for hvordan du selv ser for deg en HUD og dens funksjoner. Dog når du først tar opp Tesla, så kan Tesla umulig gjøre HUD bedre enn andre, når de ikke har en HUD å tilby. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...