nomore Skrevet 7. november 2020 Del Skrevet 7. november 2020 Munnbind slik det blir brukt i dag av folk flest er hovedsaklig for at den som bruker det ikke skal smitte andre. Spesielt munnbind i tøy har liten eller ingen effekt i å beskytte den som bruker det mot smitte fra utsiden. Ikke bare brukes disse over alt for lang tid før de vaskes men de tas på konstant av de som bærer det og legges i lommen mellom bruk. Lenke til kommentar
Subara Skrevet 7. november 2020 Del Skrevet 7. november 2020 (endret) nomore skrev (18 minutter siden): Munnbind slik det blir brukt i dag av folk flest er hovedsaklig for at den som bruker det ikke skal smitte andre. Spesielt munnbind i tøy har liten eller ingen effekt i å beskytte den som bruker det mot smitte fra utsiden. Ikke bare brukes disse over alt for lang tid før de vaskes men de tas på konstant av de som bærer det og legges i lommen mellom bruk. Er det også en oppskrift på å smitte seg selv når det er mye smitte i samfunnet? Slik snakkes det i hvert fall fra FHI. Merker jeg nå ble litt bekymret, siden helsepersonell bytter munnbind mye oftere og profesjonelt, noe man ikke kan gå ut i fra at vanlige folk gjør. Ikke lurt å være gnien på munnbindene i hvert fall. Endret 7. november 2020 av Subara Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 7. november 2020 Del Skrevet 7. november 2020 nomore skrev (29 minutter siden): Munnbind slik det blir brukt i dag av folk flest er hovedsaklig for at den som bruker det ikke skal smitte andre. Spesielt munnbind i tøy har liten eller ingen effekt i å beskytte den som bruker det mot smitte fra utsiden. Ikke bare brukes disse over alt for lang tid før de vaskes men de tas på konstant av de som bærer det og legges i lommen mellom bruk. Hvis du klarer å bruke munnbind rett stemmer ikke dette. Hvis du går å puster i samme tøy munnbind en hel dag og tar det av og på med jevne mellomrom er det en annen sak. Tøymunnbind bør vaskes hver dag. Du bør også ha ett par slik at du kan bytte. Sitat "Hybrid" masks are the safest homemade option. In a recent paper that hasn't yet been peer-reviewed, researchers in the UK determined that "hybrid" masks – combining two layers of 600-thread-count cotton with another material like silk, chiffon, or flannel – filtered more than 80 percent of small particles (less than 300 nanometres) and more than 90 percent of larger particles (bigger than 300 nanometres). They found that the combination of cotton and chiffon offered the most protection, followed by cotton and flannel, cotton and silk, and four layers of natural silk. The researchers suggested that these options may even be better at filtering small particles than an N95 mask, though they weren't necessarily better at filtering larger particles. The team also found that two layers of 600-thread-count cotton or two layers of chiffon might be better at filtering small particles than a surgical mask. Three layers of cotton or silk are also highly protective. WHO recommends that fabric masks have three layers: an inner layer that absorbs, a middle layer that filters, and an outer layer made from a nonabsorbent material like polyester. A University of Illinois study that's still awaiting peer review found three layers of either a silk shirt or a 100 percent cotton T-shirt may be just as protective as a medical-grade mask. Silk in particular has electrostatic properties that can help trap smaller viral particles. https://www.sciencealert.com/some-masks-are-better-than-others-here-they-are-ranked-best-to-worst 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 7. november 2020 Del Skrevet 7. november 2020 Nå vet jeg ikke hva anbefalingene er, men fra erfaring fra bruk av maske om vinteren så bør munnbindet byttes minst hver time da det fort blir fuktig og mister virkning Lenke til kommentar
nomore Skrevet 7. november 2020 Del Skrevet 7. november 2020 Pc Lynet skrev (44 minutter siden): Hvis du klarer å bruke munnbind rett stemmer ikke dette. Og det var akkurat derfor jeg skrev «slik det blir brukt i dag av folk flest». Munnbind har en god effekt. Men det må gjøres riktig. 1 Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 7. november 2020 Del Skrevet 7. november 2020 Dubious skrev (29 minutter siden): Nå vet jeg ikke hva anbefalingene er, men fra erfaring fra bruk av maske om vinteren så bør munnbindet byttes minst hver time da det fort blir fuktig og mister virkning Munnbindet mister ikke virkningen om det blir litt fuktig. nomore skrev (4 minutter siden): Og det var akkurat derfor jeg skrev «slik det blir brukt i dag av folk flest». Munnbind har en god effekt. Men det må gjøres riktig. Ja men hvis alle brukere munnbind hjelper det uansett litt. Alt er bedre enn ingenting. Ingenting tyder på at folk som bruker munnbind feil blir mer syke enn de som ikke bruker munnbind. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 7. november 2020 Del Skrevet 7. november 2020 (endret) Pc Lynet skrev (2 timer siden): Hvis du klarer å bruke munnbind rett stemmer ikke dette. Hvis du går å puster i samme tøy munnbind en hel dag og tar det av og på med jevne mellomrom er det en annen sak. Tøymunnbind bør vaskes hver dag. Du bør også ha ett par slik at du kan bytte. Nå er jo ikke alle tøymunnbind like, tester har vist at enkelte av de kan øke risikoen for smitte, ettersom store dråper blir splittet til mindre dråper på vei gjennom masken osv. En av de større forskningsprosjektene på masker, som ble gjennomført i Vietnam i 2015 på helsearbeidere, viste at tøymasker gå dårligere beskyttelse mot luftveisinfeksjoner for brukeren, enn både godkjente masker og ingen maske. Du trenger ikke argumentere for at masker beskytter den som bruker de, det finnes ingen sikre bevis som støtter den konklusjonen, i det minste ikke som jeg har sett, å jeg tror jeg har lest snart alt som er av forskning på området. Det er derfor helsemyndigheter i alle land er særdeles klare på at masker i hovedsak er et beskyttende element for andre personer enn de som bærer masken. Dersom mange nok bruker maske dog, så beskytter man også den generelle befolkningen mot smitte, nettopp fordi masker hindrer smittespredning fra brukeren, men ikke nødvendigvis hindrer at brukeren blir smittet. Mye tyder på at som enkeltstående smitteverntiltak har masker fint liten beskyttende effekt for de som bruker de, dessverre, selv om de fleste av oss nok skulle ønske det var så enkelt at vi var sikre ute blant folk bare vi hadde på oss maske. Nå er det en del forskning underveis på dette også, tvunget frem av den pågående pandemien, så det kan være litt mer sikre svar på dette kommer etterhvert, men personlig bruker jeg maske i butikker og andre steder, ettersom folk generelt er dårlig til å holde avstand, å selv om jeg personlig forsøker å holde avstand, så virker det som om med en gang man snur ryggen til, så står det plutselig noen helt oppå deg i butikken. Endret 7. november 2020 av 0laf 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 7. november 2020 Del Skrevet 7. november 2020 Pc Lynet skrev (2 timer siden): Munnbindet mister ikke virkningen om det blir litt fuktig. https://www.helsenorge.no/koronavirus/munnbind/ Bytt munnbind hvis det blir fuktig eller om du tar det av for å spise e.l. Munnbind og tøymunnbind har begrenset effekt og levetid, og de kan gå ut på dato. Munnbind må byttes med jevne mellomrom, for eksempel når det er fuktig eller tilsølt eller du tar det av for å spise. Dersom du skal spise eller drikke må du ta munnbindet av, vaske hendende, og så ta på nytt eller vasket munnbind. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 8. november 2020 Del Skrevet 8. november 2020 Pc Lynet skrev (På 7.11.2020 den 12.41): Munnbindet mister ikke virkningen om det blir litt fuktig. Ja men hvis alle brukere munnbind hjelper det uansett litt. Alt er bedre enn ingenting. Ingenting tyder på at folk som bruker munnbind feil blir mer syke enn de som ikke bruker munnbind. Utfordringen med munnbind, er at du må ta hendene opp i ansiktet oftere enn hvis du ikke bruker munnbind. Når man samtidig vet at viruset overlever lenge på flater, så kan det diskutere om munnbind hindrer deg særlig fra å bli smittet. Ett godt argument for å bruke munnbind, er at syke mennesker ikke sprer like mye virus rundt omkring... men så var det det med å være hjemme hvis man er syk da... det er det aller beste tiltaket for å forhindre smitte. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 8. november 2020 Forfatter Del Skrevet 8. november 2020 Takker for alle svar da! Skulle nok klart å ikke fikle rundt med munnbindet. De fleste med et snev av sunn fornuft forstår vel også det. Er jo litt demotiverende å lese da at munnbind faktisk ikke gir særlig beskyttelse mot smitte inn. Men skjønner jo at det er en positiv greie at det beskytter mot smitte ut. Jeg antar at den eneste måten da er å bruke fullstendig lufttett hjelm med oksygentanker på ryggen ^^ Det sitter for langt inne selv for meg. Så trist som det er, så får en vel bare regne med å bli smitta før eller siden. Og jeg regner med at dét er strategien statene verden over bruker; At alle skal bli smittet, men vi må bare prøve å stagge det i en sånn grad at helsevesenet har kapasitet til å støtte de som blir syke. Så vi ikke får tilstander som Italia fikk i starten, det tok jo helt av. Lenke til kommentar
Sir Ale Skrevet 8. november 2020 Del Skrevet 8. november 2020 Munnbind har absolutt null effekt. Folk tar seg mer til munnen med bind på. Både gutter og jenter. Jenter er mer fiklete i tillegg, og når dem «fikser» sminken, tar seg i øyet osv. så er det nok til at man blir smittet. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 9. november 2020 Del Skrevet 9. november 2020 Baranladion skrev (1 time siden): men så var det det med å være hjemme hvis man er syk da Du er smittsom i opp til 14 dager før du merker at du er syk. Så det å holde seg hjemme når man er syk holder ikke. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 9. november 2020 Del Skrevet 9. november 2020 henrikwl skrev (Akkurat nå): Du er smittsom i opp til 14 dager før du merker at du er syk. Så det å holde seg hjemme når man er syk holder ikke. Nei, det er også riktig, så da er det ihvertfall en liten trøst med munnbind, det kan føre til at smitsomme folk ikke sprer like mye smitte Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 9. november 2020 Del Skrevet 9. november 2020 Handle når det er lite folk, som regel tidlig morgen og sent kveld, og handle for minst 1 uke av gangen Ha tørrvarer og annet som varer lenge for minst 2 uker Dette har jeg fulgt i hele år Lenke til kommentar
0laf Skrevet 9. november 2020 Del Skrevet 9. november 2020 ^ what (s)he said ! Har gjort samme selv, butikken her åpner 07:00, da er det omtrent ingen der, samt handler for minst en uke av gangen, å har fylt fryseren og alle skap med mat, så man klarer seg noen uker dersom man skulle ende opp i noen form for isolering eller lignende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå