Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

(Tøy)munnbind, liten effekt??

Taurean

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe meg vaskbare og gjenbrukbare tøymunnbind, så jeg googlet litt og prøvde å finne de beste og rimeligste. Så langt er dette det beste jeg har funnet: https://virushjelpen.no/product/munnbind-for-voksne-sort-utgave/

Men! når man leser nederst i beskrivelsen, står det:

"Våre gjenbrukbare munnbind er ikke medisinske produkter eller å anse som personlig verneutstyr. Et tøy-munnbind kan beskytte mot dråpesmitte, og kan bidra til å beskytte både deg selv og de andre rundt deg. For høyest mulig beskyttelse anbefales sterkt å bruke et innleggbart karbonfilter.

Husk at et ikke-medisinsk munnbind ikke kan erstatte bruk der kirurgiske munnbind (FFP2) eller personlig verneutstyr er påkrevd (i henhold til EU-direktivet 93/42/ECC samt EU-regulering 2016/425).

Bruk av munnbind i offentligheten må ikke anses som en erstatning for sosial distandering eller god håndhygiene!"

Så da blir jeg veldig usikker! Er det verdt å investere 1000-1500 kr i høykvalitets munnbind når det egentlig ikke beskytter noe særlig? Hvor mange prosent tryggere blir jeg i motsetning til å ikke bruke munnbind, for eksempel hvis en smittet person skulle hoste rett mot ansiktet mitt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Smitten kan vel gå inn gjennom øyene også... Jeg er skeptisk til munnbind sånn generelt. Det er mye hender opp i ansiktet for å justere osv, og de hendene kan jo ha fått virus og andre basiller på seg. 

Jeg ville heller kjøpt engangs, og hatt som hovedregel å holde avstand til folk så godt som mulig. De ganger det ikke er mulig, så tar man på munnbind. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (2 timer siden):

Smitten kan vel gå inn gjennom øyene også... Jeg er skeptisk til munnbind sånn generelt. Det er mye hender opp i ansiktet for å justere osv, og de hendene kan jo ha fått virus og andre basiller på seg. 

Jeg ville heller kjøpt engangs, og hatt som hovedregel å holde avstand til folk så godt som mulig. De ganger det ikke er mulig, så tar man på munnbind. 

Så egentlig burde folk bruke svømmebriller også? Blir jo helt crazy hvis man skal være 100%.

Lenke til kommentar
Taurean skrev (6 minutter siden):

Så egentlig burde folk bruke svømmebriller også? Blir jo helt crazy hvis man skal være 100%.

Det er ein grunn til at dei på sjukehusa bruker både munnbind og visir som ein del av verneutstyret.

Kor stor sannsynlegheita for å bli smitta dersom du bruker tøymunnbind kontra å ikkje bruke munnbind i det heile tatt er det heilt umulig å seie så veldig mykje om, det handlar mykje om når og korleis du bruker munnbindet, og ikkje minst kva situasjonar ein tek høgde for.

Eit tøymunnbind er ganske effektivt til å fange opp større dråper med smitte som heng i lufta, men blir konsentrasjonen av dråpesmitte i lufta for høg eller dersom dråpene blir for små så vil smitten etterkvart også komme seg rundt eller gjennom munnbindet.

Munnbind, og særleg tøymunnbind er mest for å beskytte dei rundt deg frå at du skal smitte andre, tøymunnbindet er ganske effektivt til å stoppe deg frå å spre dråper som kan inneholde smitte når du pustar eller snakker.
Det er i mindre grad effektivt for å beskytte deg mot smitte frå andre ettersom dråpesmitten også kan smitte deg ved å trenge inn gjennom augene, eller ved at du får det på fingrane som du deretter tek deg i ansiktet med.
Under forutsetninga om at du har på deg eit vaska tøymunnbind, og du er påpasseleg med å ta av deg munnbindet utan å ta på det og vaksar hendene med ein gong etterpå, så vil også tøymunnbind gi deg ein betre beskyttelse enn å ikkje ha munnbind for meir tilfeldig smitte som til dømes at du går forbi ein smitta person som hoster.

Den største X-faktoren i dagleglivet er balansen mellom akseptabel beskyttelse målt opp mot kostnad, arbeid og det reint praktiske.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig så er jeg skeptisk til hele bruken av munnbind. Jeg kan forklare. 

På sykehus hvor man som helsepersonell skal bruke munnbind i forbindelse med at en pasient kanskje er smittet av covid, så skal munnbindet tas på kun én gang, og når det skal fjernes så skal det tas av uten å komme i kontakt med selve overflaten til munnbindet, kun strikkende/trådene, så skal munnbindet kastes i en gul beskyttet avfallscontainer, som igjen skal destrueres i henhold til farlig biologisk materiale. 

Munnbind blant folk er som så. Folk har det i lomma, bruker det over alt for lange perioder, tar det av og på flere ganger - ja noen ganger kommer utsiden inn osv.

Jeg vet ikke hvor mye det egentlig hjelper. Det var et stort fall i nye smittede i Norge LENGE FØR munnbindene ble innført, faktisk så øker smitten mye nå etter munnbind-tiltakene ble iverksatt. Har det egentlig hjulpet? Jeg tror det å holde avstand, samt å vaske hender, egentlig er hva som hindrer smitte. 

Så... Tøymunnbind? Som ikke er medisinsk og uten et faktisk filter? Jeg tror det er falsk trygghet. 

Endret av AnnonymG
  • Liker 1
Lenke til kommentar
henrikwl skrev (7 minutter siden):

Munnbind er ikke ment å beskytte den som bruker det, munnbindet er for å beskytte andre mennesker rundt. Effekten av dette er godt dokumentert, og jeg skjønner ikke hvorfor dette er en diskusjon en gang. 

Veldig stor misforståelse dette her. Selvfølgelig beskytter munnbind deg selv også. Dette er vel den dummeste myten FHI har spredt.

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (14 minutter siden):

Veldig stor misforståelse dette her. Selvfølgelig beskytter munnbind deg selv også. Dette er vel den dummeste myten FHI har spredt.

Hovedgrunnen til at munnbind anbefales er for å beskytte andre jo. For at munnbind skal beskytte bæreren så krever det ganske mye både av selve bindet men også brukeren. Det krever mer enn man kan forvente av vanlige folk uten opplæring, derfor fokuseres det på det å beskytte andre når helsemyndighetene anbefaler bruken. 

Det nytter ikke å kritisere munnbind som ineffektiv personlig beskyttelse når det aldri har vært det primære formålet med anbefalingen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er dessverre ikke en myte, men det er vel heller ikke opplest og vedtatt.

Det er vanskelig å forske på dette, i et laboratorium så vil masker ha en beskyttende effekt mot dråper, men man måler jo da materialet i masken, og hvor mye det filtrerer osv.

I virkeligheten så er de sjeldent helt tette rundt ved ansiktet, man tar på de flere ganger, retter på de, bruker de over lengre tid, slik som AnonymG nevner ovenfor.

For helsepersonell så er det litt annerledes, som også nevnt ovenfor så byttes disse maskene ut hele tiden, gjerne hvert kvarter dersom man er regelmessig utsatt for smitte, samt at helsepersonell har enorme prosedyrer for å ta de av og på, ting de færreste private kan følge opp hele tiden.

Sunn fornuft tilsier at masker har en beskyttende effekt, i teorien, så er spørsmålet om de negative tingene, altså hvor mye man tar hendene opp til ansiktet, retter på masken, tar den av og på feil osv. utgjør.

I tillegg kommer dette med falsk trygghet, at man tror man er sikrere med masker, enn uten, å derfor ikke er like flink på annet smittevern, slik som avstand, som er langt viktigere.

Det er vanskelig å vite om masker fungerer, svaret er nok at "det varierer".

For å beskytte andre derimot, så fungerer de jo utmerket. En maske foran nese og munn hindrer jo særdeles effektivt at dråper spruter rundt overalt, å smitter andre, det gjelder nesten alt som dekker nese og munn, uansett om det er godkjente masker, stoffmasker, skjerf eller lignende.

Den effekten man er ganske sikker på, er dersom mange nok i samfunnet bruker masker, så vil smittespredningen reduseres fordi asymptomatiske og presymptomatiske, og forsåvidt de med symptomer også, som strengt tatt burde holdt seg hjemme, ikke lengre sprer dråpene sine med smitte ut på andre.

Men igjen, det krever at en svært stor andel av befolkningen faktisk bruker maske, eventuelt at smitten i samfunnet er særdeles stor, slik at man har en viss sjanse for å få masker på de personene som sprer smitten, som tross alt er de færreste.

Masker beskytter altså ganske sikkert andre, men for å få en samfunnsmessig effekt, så må mange bruke de.

Hvorvidt masker beskytter de som bærer de, er usikkert, det kommer nok an på hvor flink man er til å bruke de, samt overholde andre smittevernregler osv. 

Endret av 0laf
  • Liker 3
Lenke til kommentar
13 hours ago, Taurean said:

Vurderer å kjøpe meg vaskbare og gjenbrukbare tøymunnbind, så jeg googlet litt og prøvde å finne de beste og rimeligste. Så langt er dette det beste jeg har funnet: https://virushjelpen.no/product/munnbind-for-voksne-sort-utgave/

Men! når man leser nederst i beskrivelsen, står det:

"Våre gjenbrukbare munnbind er ikke medisinske produkter eller å anse som personlig verneutstyr. Et tøy-munnbind kan beskytte mot dråpesmitte, og kan bidra til å beskytte både deg selv og de andre rundt deg. For høyest mulig beskyttelse anbefales sterkt å bruke et innleggbart karbonfilter.

Husk at et ikke-medisinsk munnbind ikke kan erstatte bruk der kirurgiske munnbind (FFP2) eller personlig verneutstyr er påkrevd (i henhold til EU-direktivet 93/42/ECC samt EU-regulering 2016/425).

Bruk av munnbind i offentligheten må ikke anses som en erstatning for sosial distandering eller god håndhygiene!"

Så da blir jeg veldig usikker! Er det verdt å investere 1000-1500 kr i høykvalitets munnbind når det egentlig ikke beskytter noe særlig? Hvor mange prosent tryggere blir jeg i motsetning til å ikke bruke munnbind, for eksempel hvis en smittet person skulle hoste rett mot ansiktet mitt?

Det munnbindet skal brukes med filter - filtrene som følger med er 5-lags karbon filter:

"Med masken følger det også med avansert filtrering med N95 kvalitet på karbonfiltrene som gir en filtrering på gjennomsnittlig 98,26%, som er innenfor kravet til type 2R medisinske munnbind."

Hvor godt dette fungerer i praksis er det vanskelig å si noe om, men jeg bestilte meg pakken med 1 munnbind og 12 filter for å bruke i spesielle situasjoner (f.eks når jeg må til fastlegen og det sitter ørten folk og hoster på venteværelset).

Edit: Det er verd å merke seg at denne bedriften bryter loven når de påstår: "På grunn av smittefare tar vi ikke imot retur av produktene." (ref 14 dagers angrefrist ved internett kjøp)

Endret av J!nx
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, AnnonymG said:

Jeg vet ikke hvor mye det egentlig hjelper. Det var et stort fall i nye smittede i Norge LENGE FØR munnbindene ble innført, faktisk så øker smitten mye nå etter munnbind-tiltakene ble iverksatt. Har det egentlig hjulpet? Jeg tror det å holde avstand, samt å vaske hender, egentlig er hva som hindrer smitte. 

Så... Tøymunnbind? Som ikke er medisinsk og uten et faktisk filter? Jeg tror det er falsk trygghet. 

Jeg tror faktisk det meste vi gjør blir falsk trygghet. Folk går rundt i gatene med munnbind, går inn på nær sagt hermetisk lukkede utesteder og finner fram antibac og tar av seg munnbind. Vi belønner oss med å skravle i timesvis. Litt som en korøvelse-light:

Medlemmene spritet hender og holdt avstand. Under synging, praktiserte de en avstand på én og en halv meter til sidemannen.

Avstanden forover og bakover var på to meter.

Til tross for dette, ble nesten hele koret smittet.

Endret av kim_InnleggNO
Lenke til kommentar
graavik skrev (6 timer siden):

Det handler om å minimere smitte her. Alt av helsepersonell bruker munnbind fordi det helt klart har en effekt.

Allerede blitt skrevet at helsepersonell bytter ut bind ofte, og da har de en effekt
De mister effekten når de blir våte, og mange bruker det samme munnbindet hele dagen og da har det svært liten effekt

Lenke til kommentar
henrikwl skrev (8 timer siden):

Hovedgrunnen til at munnbind anbefales er for å beskytte andre jo. For at munnbind skal beskytte bæreren så krever det ganske mye både av selve bindet men også brukeren. Det krever mer enn man kan forvente av vanlige folk uten opplæring, derfor fokuseres det på det å beskytte andre når helsemyndighetene anbefaler bruken. 

Det nytter ikke å kritisere munnbind som ineffektiv personlig beskyttelse når det aldri har vært det primære formålet med anbefalingen. 

Det her faller på sin egen urimelighet. Det er mye lettere å kontrollere seg selv enn alle andre i samfunnet. Har du på munnbind og bruker det rett minimerer du sjansen for at du selv blir smittet. Det er ikke en magisk forskjell der munnbindet fungerer bedre en vei enn en annen. Munnbind gjør at du ikke får virus inn i munn eller nesa om du går forbi aerosol dråpene etter en smittet person.

Sitat

If we’re practicing social distancing, do we still need to wear masks?

A mnemonic that Chin-Hong likes is the “Three W’s to ward off COVID-19:” wearing a mask, washing your hands, and watching your distance.

“But of the three, the most important thing is wearing a mask,” he said. Compared to wearing a mask, cleaning your iPhone or wiping down your groceries are “just distractors.” There’s little evidence that fomites (contaminated surfaces) are a major source of transmission, whereas there is a lot of evidence of transmission through inhaled droplets, said Chin-Hong.

“You should always wear masks and socially distance,” said Rutherford. “I would be hesitant to try to parse it apart. But, yes, I think mask wearing is more important.”

https://www.ucsf.edu/news/2020/06/417906/still-confused-about-masks-heres-science-behind-how-face-masks-prevent

Smitte via det å ta på ting er kraftig overdrevet. Selvfølgelig vaske henda men jeg tror 90% blir smittet via små og store dråper i lufta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...