Gå til innhold

Disse boligene får batteripark til lagring av solstrøm og utjevning av effekttopper [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Quote

Elbil-laderne vil kunne hente strøm direkte fra likestrømsiden av batterianlegget. På den måten går mindre energi til spille, opplyser Hilde Hauge i Eaton, som er sivilingeniør med master i elkraftteknikk.

Det der skulle jeg gjerne sett en nærmere forklaring på. Å lade elbilbatterier fra andre batterier effektivt uten å gå via AC er nok mulig, men ikke helt enkelt. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, J-Å said:

Det der skulle jeg gjerne sett en nærmere forklaring på. Å lade elbilbatterier fra andre batterier effektivt uten å gå via AC er nok mulig, men ikke helt enkelt. 

Du sparer i praksis ein tur via AC.  Det stemmer nok at elbil-ladaren må konvertere frå DC ved ei batterispenning til DC med ei anna batterispenning, men det er nok å gjere dette ein gong.  Skal du via lågspent og lågfrekvent AC får du for det fyrste mindre effektiv konvertering til AC og for det andre må straumen fyrst likerettast og deretter gjennom DC-DC frå nettspenning til batterispenning i ladaren i bilen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
5 hours ago, Sturle S said:

Du sparer i praksis ein tur via AC.  

Ja, det finnes transformatorløse DC-DC konvertere. Og en kan muligens få til å bare konvertere differansespenningen, en slags DC variant av en autotrafo.   Men jeg kjenner ikke til at innebygde ladere i biler aksepterer DC.  Dermed må en ha en ekstern lader som styrer strømmen til hver bil ved å variere DC spenningen ( slik en vanlig DC hurtiglader gjør).  Så da må en enten ha en slik lader for hver parkeringsplass, eller ha kontaktorer som kobler inn bilene og lader de en etter en.

Lenke til kommentar
40 minutes ago, J-Å said:

Men jeg kjenner ikke til at innebygde ladere i biler aksepterer DC.

Innebygde ladere? DC-lading er jo helt vanlig - CCS, CHAdeMO - bare for høyere effekter. Hva må til for å kunne lade gjennom  CCS-kontakten med lavere effekt?

Endret av trikola
Lenke til kommentar
trikola skrev (1 time siden):

Innebygde ladere? DC-lading er jo helt vanlig - CCS, CHAdeMO - bare for høyere effekter. Hva må til for å kunne lade gjennom  CCS-kontakten med lavere effekt?

CCS kan lade på hva som helst av effekt, det er den faste installasjonen som bestemmer

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"– I neste omgang vil strømabonnement bli som mobilabonnement. Man kjøper en pakke på så og så mange kilowattimer, så må man betale ekstra for det man bruker i tillegg, tror Marie Therese Haukeland i Heldal Eiendom".

Marie Therese Haukeland tegner og forteller! Når man sier slikt, så blir jeg skeptisk til hennes rolle i dette prosjektet. En ser også at batteriet i dette prosjektet bare er en vits (veldig lav kapasitet 100 kWh). Prosjektet får 3,2 millioner i støtte (145.000 per leilighet) og mye av dette kastes bort på tull og tøys. Marie Therese Haukeland omtales som eiendomsutvikler og det forklarer kanskje hennes merkelige uttalelse!

Dette mobilabonnementet på strøm er ingen løsning på mangel på effektkapasitet i lokalnettet (nettet inn til husholdningene)! Det eneste jeg kan si til hennes fordel at også NVE har kommet med noen fantasier om fremtidige måter å betale for strøm/leie som er meget vidløftige.

En kan lure på hvor mye fornuft det er i dette prosjektet. Her skal man ha kostbar bergvarme i små leiligheter som bør klare seg med maks 1.500 kWh i året. i tillegg kommer kanskje varmt vann med ca 4.000 kWh i året. Et sentralt luft til vann system som dekker kun varmtvannsbehovet ville trolig være en god løsning. Men det synes nok Haukeland er for lite festlig!

Lenke til kommentar
13 hours ago, rm84 said:
  14 hours ago, trikola said:

Innebygde ladere? DC-lading er jo helt vanlig - CCS, CHAdeMO - bare for høyere effekter. Hva må til for å kunne lade gjennom  CCS-kontakten med lavere effekt?

CCS kan lade på hva som helst av effekt, det er den faste installasjonen som bestemmer

Jada, men med DC lading tar den eksterne laderen full kontroll, laderen i bilen brukes ikke.  Dermed blir det altså en mer komplisert installasjon,  hvis det er snakk om et parkeringsanlegg hvor alle skal lade på sin egen plass. 10% innsparing på strømmen til en elbil er vel bare snakk om noen hundrelapper i året, så det er ikke rom for så veldig kostbare ladere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...