Gå til innhold

MONO - det åpne .NET

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge programmert i C#, og selvsagt også vært borti MONO, som er en åpen, .NET-kompilator for Linux/BSD. Den støtter det meste allerede, med unntak av Windows.Forms-klassene. Har satt opp Eclipse med C# Plugin, og kompilerer nå C# gjennom Eclipse og MONO.

Noen her som har jobbet litt med det, noen tanker rundt MONO som prosjekt?

Endret av FreeBSD
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en tanke: hva er .NET? Jeg vet at det er noe Microsoft greier, men ellers så sier det meg nada.. De bruker det med msn osv. :)

Også, hva er fordelen med C#? En rask norsk innledning hadde vært fint til fordel for en diger engelsk side. Jeg har ikke tenkt å starte med det heller (om det hjelper) :)

Lenke til kommentar

Jeg har jobbet mye med .Net men bare lest om Mono. Fra en utviklers synspunkt så er det Visual Studio som er den store fordelen med .Net. Hvorfor Mono skulle være bra for Linux har jeg knappest forstått. Man kan jo lage .Net applikasjoner og så porte dem til Linux via Mono, men da må Mono støtte mye mere enn i dag. Hvis portabilitet er poenget er både Java og C++ programmering en bedre løsning.

Jeg ser også en del andre problemer. C# er overlevert til en standariseringsorganisasjon, men Microsoft sitter med rettigheter til så mye av teknologier at de når som helst kan sette foten ned å dra alle som bruker .Net teknologi utenom deres egen platform inn for retten. Mono utviklerene har vært veldig påpasselige med å ikke trå MS på bena men skulle det kom til at .Net teknologi på Linux er en trussel så ville jeg ikke sove godt hvis jeg var den CIO som hadde satset på .Net applikasjoner på Linux.

Dette er bare noen løse tanker så jeg hører gjerne i fra de som har forstått mere om Mono enn meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...