Kahuna Skrevet 6. november 2020 Del Skrevet 6. november 2020 oophus skrev (1 time siden): Poenget er at Ionity nettverket blir bedre og bedre jo høyere snitteffekt bilflåten får. Da kan ei 6 stolpe Ionity stasjon skifte ut flere biler innenfor kødannelser enn ei 20 stolpe V2 SuC stasjon. Men ja, akkurat nå idag så er snitteffekten slik at SuC stasjonen vil være bedre. Men dette vil altså jevne seg ut over tid. Sånn bortsett fra at Tesla nok bygger SuCv3 lokasjoner fortere enn Ionity bygger lokasjoner med mer enn 4 plasser. Og siden det tar lang tid å bytte ut bilparken så vil en 20 uttaks SuCv2 stasjon i praksis ha vesentlig høyere kapasitet enn en 6-uttaks ionity stasjon i lang tid fremover. Dessuten er det sånn at få uttak=dyre uttak. Ionity bør begynne å bygge større lokasjoner *veldig* kjapt. Det de driver med nå gir ok arealdekning men ikke god kapasitet, til høy pris. 6 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 6. november 2020 Del Skrevet 6. november 2020 Asbjørn Eliassen skrev (31 minutter siden): Nå går vel Tesla også bort fra deling av effekt på V3, og tilbyr høyere effekt år lader en V2, app det vil jo bli en utvikling her også snart. Kan se ut som de bygger disse i 4x250kw enheter. Og multipler av dette. Så får vi se om de velger å gjenbruke V2 systemer i distrikter. Det vi har sett så langt er at 8 uttak typisk vil dele på et 1MW kabinett. Det er fortsatt effektdeling men det er mer effekt å ta av og det deles på flere uttak. Det er selvfølgelig tenkbart at det kommer 8 biler på likt med nesten tomt batteri så de ikke får makseffekt på 250kW men i praksis vil ikke det bli noe tema. Folk kommer og drar på tilfeldige tidspunkt så du vil nesten alltid ha nok effekt til å lade bilen. 6 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 6. november 2020 Del Skrevet 6. november 2020 Asbjørn Eliassen skrev (45 minutter siden): Det har du rett i. Når effekten bilene tar øker vil den økte effekten hos Ionity nå igjen V2 SuC. 4x350 er jo tross alt mer enn 3x150. Men fleksibiliteten i den delingen de har gjør nok at det kan føles mer komfortabelt å plugge inn bilen på SuC, selv om den bruker litt lengre tid på å bli ferdig. Nøkkelen her er nok uansett å få god opplæring på nye ladebrukere så de ikke står unødig lenge på lading fordi de kan. Enig der, at friheten i å kunne plugge inn og gå fra bilen er større med lavere kW hastigheter enn at man har høye hastigheter ved kødannelser. Da blir man ventendens i kø, og når man først har plugget inn, så rekker man jo ikke ta pølsa. ^^ Men Mercedes har jo vist frem litt teknologi her, som kan være mulig å innføre ved Ionity stasjonene ved sikt. De har jo vist frem ei fungerende "vallet-parkering" i garasjer, og med automatisk lading så hadde det vært stilig om noe slikt ble utviklet for Ionity stasjonene over tid også. Da kunne man bare parkert bilen i køen, også kjører bilen av seg selv og stasjonen plugger seg av og på automatisk og parkerer bilene ved endt lading. Det hadde fikset endel problemer angående ladekøer. Men dette er vel 2030 teknologi ++. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 6. november 2020 Del Skrevet 6. november 2020 Kahuna skrev (17 minutter siden): Dessuten er det sånn at få uttak=dyre uttak. Ionity bør begynne å bygge større lokasjoner *veldig* kjapt. Det de driver med nå gir ok arealdekning men ikke god kapasitet, til høy pris. Ionity har en annen prioritet enn SuC nettverket. Ionity nettverket utvikles vel vitende om at de har andre lokale tilbydere innad i byene på samme CCS standard, så Ionity er kun et nettverk for motorveier mellom byene stort sett, der man starter i utkanten av byene. Ionity er i sådan et nettverk som fletter seg fint mellom andre mer lokaliserte nettverk. Det er altså fordelen av en åpen standard som alle kan lade ved. Da blir slikt mulig. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 6. november 2020 Del Skrevet 6. november 2020 Sturle S skrev (4 timer siden): Ionity er neppe billigare pr kWh med avtale for dei fleste. Avtale kostar nokre hundrelappar i månaden, og dei fleste hurtigladar sjeldnare enn det. Då ender ein berre med å betale fleire tusen i månaden berre for medlemskap, utan å få straum for dei pengane. Det er greit å ikke overdrive helt. "nokre hundrelappar i månaden" stemmer rett og slett ikke, og er langt unna sannheten. Av det jeg har sett, så er det E-Tron Charging Services som har det dyreste abonnementet, og det koster per i dag 174,39 per måned. Det er "nesten" 200 eller 2 hundrelapper, og ikke flere hundrelapper. da får man Ionity-lading til 1,85 kr/kWh. https://e-tron.charging-service.audi/web/audi-no/tariffs Lenke til kommentar
oophus Skrevet 6. november 2020 Del Skrevet 6. november 2020 (endret) Snowleopard skrev (1 time siden): Det er greit å ikke overdrive helt. "nokre hundrelappar i månaden" stemmer rett og slett ikke, og er langt unna sannheten. Av det jeg har sett, så er det E-Tron Charging Services som har det dyreste abonnementet, og det koster per i dag 174,39 per måned. Det er "nesten" 200 eller 2 hundrelapper, og ikke flere hundrelapper. da får man Ionity-lading til 1,85 kr/kWh. https://e-tron.charging-service.audi/web/audi-no/tariffs Om Ionity samarbeider med f.eks Tibber her i Norge, så kan man regne med andre strukturer for abonnmentene. I utlandet så er det normalt at de varer i 12 måneder, mens her hjemme så er ikke slikt så vanlig. Så jeg trur vi kommer til å se flere versjoner og metoder i å få innpass i Ionity nettverket over tid. Endret 6. november 2020 av oophus Lenke til kommentar
Asbjørn Eliassen Skrevet 6. november 2020 Del Skrevet 6. november 2020 8 minutes ago, oophus said: Da kunne man bare parkert bilen i køen, også kjører bilen av seg selv og stasjonen plugger seg av og på automatisk og parkerer bilene ved endt lading. Det hadde fikset endel problemer angående ladekøer. Men dette er vel 2030 teknologi ++. Ja. Det hadde vært noe. Får se hva fremtiden bringer. Finner noen på noe lurt, kan det jo hende de vinner kunder. 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 6. november 2020 Del Skrevet 6. november 2020 11 minutes ago, Snowleopard said: Det er greit å ikke overdrive helt. "nokre hundrelappar i månaden" stemmer rett og slett ikke, og er langt unna sannheten. Av det jeg har sett, så er det E-Tron Charging Services som har det dyreste abonnementet, og det koster per i dag 174,39 per måned. Det er "nesten" 200 eller 2 hundrelapper, og ikke flere hundrelapper. da får man Ionity-lading til 1,85 kr/kWh. Det vert 2092,68 kroner i året berre i fast avgift. Dersom du køyrer mykje langkøyring og difor lynladar 6000 km rekkjevidde i året (ca 1000 kWh), vert det 1850 kroner for straumen og 2092,68 for retten til å få straumen til den prisen. Ein reell pris på 3,94 kr/kWh. Det er dyrare enn dei fleste. For ein meir gjennomsnittleg kunde som ladar 90% heime og hurtigladar 10% av 15000 km i året, til saman ca 250 kWh, vert den reelle prisen 10,15 kr/kWh. det løner seg ikkje å lade mindre heime for å redusere gjennomsnittsprisen, sidan heimelading uansett er billigare. 3 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 6. november 2020 Del Skrevet 6. november 2020 Asbjørn Eliassen skrev (2 minutter siden): Ja. Det hadde vært noe. Får se hva fremtiden bringer. Finner noen på noe lurt, kan det jo hende de vinner kunder. Jeg håper vi snarlig går vekk fra ladekabler på bilene, og får induksjonslading istedet. Om en f.eks. har plass til 20 parkeringsplasser som alle er bygget med induksjonsladeplate under, men kanskje bare støtter 8 biler på maks effekt, så kan ladeplaten selv registrere bil ankommet, og gi den en køplass. Man kan selvsagt stille inn i bilen hvor lenge man skal stå der, slik at stasjonen ikke trenger å gi full effekt, om man skal være der la oss si 3 timer (f.eks. om det er ved et kjøpesenter eller aktivitetspark eller tilsvarende). Når så første bilen som allerede lader går ned i effekt, kan den første i køen få tildelt den ledige effekten for å starte lading, og så får den mere effekt ettersom det blir ledig. Da flyttes krangelen om plass i køen, til å få en ledig parkeringsplass. Det gjør og at man kan gå inn på spisetedet/etablissementet og gjøre det man vil, og bilen starter automatisk ladingen uten at man er i bilen, og man får melding på app når bilen er ferdig ladet. Og da har man en frist på 5 minutter til å flytte bilen før taksameter for "overstaying" begynner å løpe. Men siden det er 19 andre parkeringsplasser som deler på kapasiteten til stasjonen, vil det være mindre sjanse for at man faktisk blokkerer for andre, om det ikke er veldig stor pågang. Dette krever selvsagt at man får mulighet til å ettermontere ladeplate og styringsboks, og som sørger for nettilgang/apptilgang for biler som ikke har onlinestøtte allerede, der man og kan knytte til sitt betalingskort om ikke bil allerede har dette innebygget. 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 6. november 2020 Del Skrevet 6. november 2020 Sturle S skrev (1 minutt siden): Det vert 2092,68 kroner i året berre i fast avgift. Dersom du køyrer mykje langkøyring og difor lynladar 6000 km rekkjevidde i året (ca 1000 kWh), vert det 1850 kroner for straumen og 2092,68 for retten til å få straumen til den prisen. Ein reell pris på 3,94 kr/kWh. Det er dyrare enn dei fleste. For ein meir gjennomsnittleg kunde som ladar 90% heime og hurtigladar 10% av 15000 km i året, til saman ca 250 kWh, vert den reelle prisen 10,15 kr/kWh. det løner seg ikkje å lade mindre heime for å redusere gjennomsnittsprisen, sidan heimelading uansett er billigare. Sammenlignet med f.eks. Circle K som tar 4,99 per kWh, så ville første ladingen kostet meg 18,39 kroner mere på Ionity ved 50 kWh ladet, med min bil, inkludert kostnaden for abonnementet. En E-Tron 50 har ca like stort batteri, og kommer derfor relativt likt med meg. En E-Tron 55 har langt større batteri, med netto på 86,5 kWh, så 80 % av dette, gir 69,2 kWh, så for enkelthetsskyld si den lader 65 kWh. Da vil første ladingen spare eieren for 28,71 når vi har bakt inn abonnementskostnader. Om vedkommende hurtiglader flere ganger med samme mengde strøm, så er besparelsen da 204,10 på neste lading. Det skal altså ikke store ladingen til for en som har behov for å hurtiglade, før det lønner seg. Regnestykket blir selvsagt litt anderledes hos ladestasjoner med andre priser og andre prisstrukturer, og der tid er avgjørende vil jo faktisk ladetid bety mye, spesielt om vinteren når man ikke får full effekt med det samme, og kanskje ikke i det hele tatt i løpet av ladingen. Om jeg lader hos Fortum, som tar 2 kroner per minutt og 2,50 kr/kWh, så koster en full lading (0-80 % på 54 minutter) meg 233 kroner, som er 34,89 kroner billigere enn Ionity på E-Tron-lignende avtale, på første ladingen. Neste lading koster meg derimot bare 92,5 for samme mengde strøm. Eller et snitt på 180,20 for de to ladingene,som gir en total på 360,39 mot 466,- hos Fortum. Må og si at flere av de andre avtalene (Porsche, BMW, MB, VW, Skoda, Ford) har andre startpriser, men og litt forskjell på kWh-prisen, så der kan det treffe noe anderledes, men har ikke full oversikt over alle avtalene, da det ikke er alle som er like åpne om hva dette koster. Tesla sitt SuC-nettverk er sett litt bort fra her, i og med at det bare er Teslaer som får ladet der, og de ikke har mulighet til å få disse avtaleprisene om man ikke har en elbil nr. 2 som er en Audi E-Tron, eller en av de andre som er begunstiget med en slik avtale. 1 1 Lenke til kommentar
Asbjørn Eliassen Skrevet 6. november 2020 Del Skrevet 6. november 2020 Jeg tror de siste innlegg viser at prisbildet er vanskelig for kunder. Man må jo ha med seg regneark for ikke å bli lurt. I tillegg kommer biltype, temperatur, soc mm 4 1 Lenke til kommentar
Asbjørn Eliassen Skrevet 6. november 2020 Del Skrevet 6. november 2020 1 hour ago, Sturle S said: det løner seg ikkje å lade mindre heime for å redusere gjennomsnittsprisen, sidan heimelading uansett er billigare. Har jo innkjøp og innkobling av hjemmeladeboks som gir en litt høyere pris de første årene avhengig av hvordan man avskriver den. Men den blir nok inntjent relativt fort i forhold til hurtiglading. 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 6. november 2020 Del Skrevet 6. november 2020 Dessverre er det blitt til det. Og de fleste bidrar til kaospriser, og ikke motsatt... Legg til at du må registrere deg mange steder, laste ned bøttevis med apper og sitte med en kortstokk med ladekort i tillegg til brikker fra forskjellige operatører, så er det glade vanvidd ute. Og likevel er det noen som foreslår helt spinnville systemer med forskjellig ladepris ut fra hva blien kan trekke og hva den faktisk gjør, og forskjell på når på døgnet man lader (i eller utenfor "prime time"). 2 2 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 6. november 2020 Del Skrevet 6. november 2020 Snowleopard skrev (14 minutter siden): Jeg håper vi snarlig går vekk fra ladekabler på bilene, og får induksjonslading istedet. Om en f.eks. har plass til 20 parkeringsplasser som alle er bygget med induksjonsladeplate under, men kanskje bare støtter 8 biler på maks effekt, så kan ladeplaten selv registrere bil ankommet, og gi den en køplass. Man kan selvsagt stille inn i bilen hvor lenge man skal stå der, slik at stasjonen ikke trenger å gi full effekt, om man skal være der la oss si 3 timer (f.eks. om det er ved et kjøpesenter eller aktivitetspark eller tilsvarende). Når så første bilen som allerede lader går ned i effekt, kan den første i køen få tildelt den ledige effekten for å starte lading, og så får den mere effekt ettersom det blir ledig. Da flyttes krangelen om plass i køen, til å få en ledig parkeringsplass. Det gjør og at man kan gå inn på spisetedet/etablissementet og gjøre det man vil, og bilen starter automatisk ladingen uten at man er i bilen, og man får melding på app når bilen er ferdig ladet. Og da har man en frist på 5 minutter til å flytte bilen før taksameter for "overstaying" begynner å løpe. Men siden det er 19 andre parkeringsplasser som deler på kapasiteten til stasjonen, vil det være mindre sjanse for at man faktisk blokkerer for andre, om det ikke er veldig stor pågang. Dette krever selvsagt at man får mulighet til å ettermontere ladeplate og styringsboks, og som sørger for nettilgang/apptilgang for biler som ikke har onlinestøtte allerede, der man og kan knytte til sitt betalingskort om ikke bil allerede har dette innebygget. Jeg tviler på at vi får se induksjonslading på ordinære hurtigladere. Da må du i praksis ha ganske heftig kraftelektronikk i hver bil. Noe av poenget med dagens hurtigladere er at likeretterne er på ladestasjonen og ikke i bilene. Derimot kan jeg tenke meg at 'semi-kraftige' induksjonslading tas i bruk av flåteoperatører, som pizzabud, drosjer, hjemmehjelper osv. Alle som har litt uforutsigbart bruksmønster og hvor du helst vil slippe bryderiet med å hele tiden koble deg av og på. Også er induksjonslading en veldig fin 'kjekt å ha' greie hjemme. Bare parker bilen på plassen sin så går resten automatisk. 2 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 6. november 2020 Del Skrevet 6. november 2020 Kahuna skrev (2 minutter siden): Jeg tviler på at vi får se induksjonslading på ordinære hurtigladere. Da må du i praksis ha ganske heftig kraftelektronikk i hver bil. Noe av poenget med dagens hurtigladere er at likeretterne er på ladestasjonen og ikke i bilene. Derimot kan jeg tenke meg at 'semi-kraftige' induksjonslading tas i bruk av flåteoperatører, som pizzabud, drosjer, hjemmehjelper osv. Alle som har litt uforutsigbart bruksmønster og hvor du helst vil slippe bryderiet med å hele tiden koble deg av og på. Også er induksjonslading en veldig fin 'kjekt å ha' greie hjemme. Bare parker bilen på plassen sin så går resten automatisk. Skal ladeplate få utbredelse, så må det brukes "overalt", slik at man kan få det hjemme, og man kan finne det både på gateparkering der folk bor (drabantbyer med lite privat parkering), parkeringsplasser i sentrum, ved kjøpesentra, og på hurtigladestasjoner. Og slik jeg foreslår, ligger jo likeretteren fremdeles i "skapet" på stasjonen. Du må se på selve ladeplata som en "trådløs kabel". Og av det jeg har sett omtalt, er det jo minst like lite tap med induksjonsplate, til tider mindre tap og fremdeles støtte for store strømstyrker. Og ved at ladeplata ligger gjemt under asfalten/bakken, bør den være mindre utsatt enn en fysisk kabel. Denne er jo desinget for å kjøres på/over, og den kan ikke ødelegges av vogntog uten kontroll på glatte, med mindre den kjører inn i selve skapet. 1 Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 6. november 2020 Del Skrevet 6. november 2020 Snowleopard skrev (5 timer siden): Skal ladeplate få utbredelse, så må det brukes "overalt", slik at man kan få det hjemme, og man kan finne det både på gateparkering der folk bor (drabantbyer med lite privat parkering), parkeringsplasser i sentrum, ved kjøpesentra, og på hurtigladestasjoner. Og slik jeg foreslår, ligger jo likeretteren fremdeles i "skapet" på stasjonen. Du må se på selve ladeplata som en "trådløs kabel". Og av det jeg har sett omtalt, er det jo minst like lite tap med induksjonsplate, til tider mindre tap og fremdeles støtte for store strømstyrker. Og ved at ladeplata ligger gjemt under asfalten/bakken, bør den være mindre utsatt enn en fysisk kabel. Denne er jo desinget for å kjøres på/over, og den kan ikke ødelegges av vogntog uten kontroll på glatte, med mindre den kjører inn i selve skapet. Induksjonslading kan nok egne seg på gateparkering, ved kjøpesenter ol, taxiparkering, busstopp, foran trafikklys, osv, men jeg tror ikke det kommer som hurtiglader for biler. Etter det jeg forstår blir det en god del vekt hvis man skal ha høye strømmer. Ved AC saktelading sitter kraftelektonikken i bilen. Ved DC hurtiglading sitter kraftelektronikken i stasjonen. Ved induksjonslading sitter kraftelektronikk både i stasjonen og i bilen. Stasjonen sender en høyfrekvent strøm ut i spolen og i bilen plukkes dette opp i en spole og konverteres til passe spenning og strøm for batteriet. 2 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 6. november 2020 Del Skrevet 6. november 2020 RJohannesen skrev (37 minutter siden): Induksjonslading kan nok egne seg på gateparkering, ved kjøpesenter ol, taxiparkering, busstopp, foran trafikklys, osv, men jeg tror ikke det kommer som hurtiglader for biler. Etter det jeg forstår blir det en god del vekt hvis man skal ha høye strømmer. Ved AC saktelading sitter kraftelektonikken i bilen. Ved DC hurtiglading sitter kraftelektronikken i stasjonen. Ved induksjonslading sitter kraftelektronikk både i stasjonen og i bilen. Stasjonen sender en høyfrekvent strøm ut i spolen og i bilen plukkes dette opp i en spole og konverteres til passe spenning og strøm for batteriet. Vel, det kommer jo an på om man tror de klarer å utvikle dette, slik det legges frem. Her er et lite sitat som tilsier at dette ikke bare kan bli en realitet, men ganske sannsynlig at det kommer. Sjekk tallene det snakkes om, helt opp til 450 kW: "At the moment, the majority of wireless chargers in development tend to between 11kW and 75kW, which is more suitable for overnight charging. However, as the technology progresses, Mr Wilson from Lumen Freedom explains “rapid chargers will soon be wireless and wireless chargers will allow for vehicle-to-grid power transfer as well”. Momentum Dynamics in the United States, however, has developed rapid DC wireless charging up to 450kW, which can typically charge a car to 80 per cent capacity in as little as 15 minutes." https://www.caradvice.com.au/869679/wireless-electric-car-charging/ 1 Lenke til kommentar
jr_605 Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 Snowleopard skrev (På 6.11.2020 den 21.32): Momentum Dynamics in the United States, however, has developed rapid DC wireless charging up to 450kW, which can typically charge a car to 80 per cent capacity in as little as 15 minutes." https://www.caradvice.com.au/869679/wireless-electric-car-charging/ Har lest artikkelen i linken, men er like klok på hvordan de har tenkt å overføre DC induktivt Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 jr_605 skrev (1 time siden): Har lest artikkelen i linken, men er like klok på hvordan de har tenkt å overføre DC induktivt Det kan du ikke. Sannsynligvis må det konverteres til en høyere frekvens før det overføres. Så kan det gjøres om til DC på 'andre siden'. Utfordringen er at mens en superladerlokasjon har en likeretterbank på 1MW som kan deles på inntil 8 biler* krever trådløs overføring at hver bil har likeretterkapasitet tilsvarende laderens makskapasitet. *8 biler på likt. Siden Telsa for øyeblikket har lagt seg på 50 biler per superladeruttak kan vi egentlig si at 1MW med likerettere deles på 400 biler. Lenke til kommentar
jr_605 Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 Kahuna skrev (28 minutter siden): Det kan du ikke. Sannsynligvis må det konverteres til en høyere frekvens før det overføres. Så kan det gjøres om til DC på 'andre siden'. Nei, det er nettopp det som sjelden nevnes i forbindelse med induktiv ("trådløs") lading. Greit nok for saktelading, men for hurtiglading vil det kreve en relativt dyr likeretter med tilhørende elektronikk innebygget i bilen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå