Redaksjonen. Skrevet 5. november 2020 Del Skrevet 5. november 2020 Hyundai kjøper seg inn i ladenettverk Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 5. november 2020 Del Skrevet 5. november 2020 Sitat Ionity er i motsetning til de fleste andre ladeoperatører ikke i markedet for å tjene penger på lading, men å gjøre det attraktiv å kjøre elbil ved at bilprodusentene kan tilby ladeavtale gjennom bilkjøpet. Åh? Dette var nytt for meg. De er jo et eget selskap, og ikke bare en under-divisjon hos f.eks VW. Det er nok sant at de bevisst styrer mot underskudd i noen år nå, siden de er helt nyopprettet, og trenger å få stablet opp et større nettverk på beina. Mye utgifter da! Jeg tror allikevel ikke på at de ikke tar sikte på å tjene penger fremover. Med tanke på de prismodeller de har, er det temmelig lett å se at de har fokus på økonomi og ønsker å tjene penger. Dersom de virkelig ønsket å gjøre elbil-opplevelsen god for sine medlemmer, så hadde alle medlemmens-biler hatt gratis tilgang i 5+ år. (Uten av bileier blir avkrevd for abonnementer eller lignende) Videre hadde man aldri dimensjoner med fire ladere i snitt. Fire!! Det er lite, det! Det kan forøvrig være lurt å kreve høy avgift fra de som ikke er medlemmer. Da reduserer man sjansen for ladekø. Argumentet om at de ikke tar sikte på å tjene penger, men kun ønsker å promotere elbilens fordeler, kjøper jeg allikevel ikke! 😉 3 1 Lenke til kommentar
Asbjørn Eliassen Skrevet 5. november 2020 Del Skrevet 5. november 2020 Har lest, så ikke sikkert det er sant at... Dersom prisene er høye vil de unngå biler som lader tregere enn 100-150kW med mindre de må lade der. Ved å tilby abonnementer til egne flåter med billigere priser, vil de kunne styre tilgang til alltid ledige raskere ladere (eller med mindre kø). Det kan være en logikk i galskapen. 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 5. november 2020 Del Skrevet 5. november 2020 Nå har jo det vært kjent i godt over ett år at Hyundai/Kia har blitt en del av Ionity, men de har ikke vært offisielt tatt opp ennå, sannsynligvis for å samkjøre avtaler og betingelser. At dette arbeidet ser ut til å være ferdig, er faktisk veldig gode nyheter for Hyundai/Kia-kunder, om de klarer å få på plass en avtale som gir en OK ladepris og ok avtalepris. Avventer å rope hurra til dette er på plass og blir kjent for oss kunder. Men nå kommer et håp om at dette faller på plass. Kona og Ioniq var tross alt 2 av de første bilene som klarte å utnytte (noe av) den høyere ladefarten, og det var faktisk en Ioniq som ble brukt under åpning av Norges først lynlader. https://www.tocn.no/2018/04/norges-forste-lynladere-apnet-pa-as-vinterbro/ 3 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 5. november 2020 Del Skrevet 5. november 2020 qualbeen skrev (3 timer siden): Videre hadde man aldri dimensjoner med fire ladere i snitt. Fire!! Det er lite, det! 4 Ionity stolper tilsvarer 18 V2 Tesla stolper. Så det er ikke ekstremt lite egentlig. Når alle til slutt blir 6 som altså har vært målet, så tilsvarer det en SuC stasjon med 28 V2 stolper. Lenke til kommentar
Asbjørn Eliassen Skrevet 6. november 2020 Del Skrevet 6. november 2020 Ionity er opp til 350kW Supercharger V2 er opp til 150kW Så da blir det ca 2,3 ganger maks effekt på Ionity. 4 Ionity stolper tilsvarer derfor ca 10 V2 superchargers. Men siden ingen biler utnytter så mye effekt i dag eller i nærmeste fremtid, er de nokså like og er i 2021-2022 i like raske om bilene kan utnytte effekten. Jeg er heller ikke sikkert på om Ionity er bygget med 350kW, eller om dette er potensielt oppgraderbart når behovet kommer i fremtiden. V3 supercharger er vel 250kW og tilpasset dagens biler. 4 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 6. november 2020 Del Skrevet 6. november 2020 Asbjørn Eliassen skrev (1 time siden): Ionity er opp til 350kW Supercharger V2 er opp til 150kW Så da blir det ca 2,3 ganger maks effekt på Ionity. 4 Ionity stolper tilsvarer derfor ca 10 V2 superchargers. Men siden ingen biler utnytter så mye effekt i dag eller i nærmeste fremtid, er de nokså like og er i 2021-2022 i like raske om bilene kan utnytte effekten. Jeg er heller ikke sikkert på om Ionity er bygget med 350kW, eller om dette er potensielt oppgraderbart når behovet kommer i fremtiden. V3 supercharger er vel 250kW og tilpasset dagens biler. V2 chargers er ikke 150kW ved maks kapasitet, da er de ved 75kW, med lastdelingen sin. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 6. november 2020 Del Skrevet 6. november 2020 Ionity er neppe billigare pr kWh med avtale for dei fleste. Avtale kostar nokre hundrelappar i månaden, og dei fleste hurtigladar sjeldnare enn det. Då ender ein berre med å betale fleire tusen i månaden berre for medlemskap, utan å få straum for dei pengane. 3 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 6. november 2020 Del Skrevet 6. november 2020 (endret) 2 hours ago, Asbjørn Eliassen said: Ionity er opp til 350kW Supercharger V2 er opp til 150kW Så da blir det ca 2,3 ganger maks effekt på Ionity. 4 Ionity stolper tilsvarer derfor ca 10 V2 superchargers. Men siden ingen biler utnytter så mye effekt i dag eller i nærmeste fremtid, er de nokså like og er i 2021-2022 i like raske om bilene kan utnytte effekten. Ja, dette er veldig teoretisk. Dersom alle bilar kjem med tomt batteri, faktisk kan utnytte heile effekten og køyrer vidare etter å ha lada 20%, tilsvarer 4 Ionity-stolpar 10 V2 superladarar. I prakis ladar ikkje folk på den måten. Med Ionity kan dei ikkje heller, fordi det er so langt mellom stasjonane. Ergo hamnar snitteffekt godt under 100 kW. Eg veit heller ikkje om Ionity-stasjonane er dimensjonert for at alle stolpane kan køyrast med full effekt kontinuerleg. Litt merkeleg om dei dimensjonerer etter ein teoretisk situasjon som neppe kan oppstå i realiteten. Endret 6. november 2020 av Sturle S 4 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 6. november 2020 Del Skrevet 6. november 2020 Abonnement er først og fremst smart for tilbyderen siden de da får høye forutsigbare inntekter. Den høye prisen Ionity krever for dropin-lading uten avtale er for å holde bermen vekk og unngå kø for betalende medlemmer. 4 stolper er bare 4 stolper. At makseffekten er høy spiller liten rolle så lenge bilene ikke klarer i nærheten av dette. Når effekten i tilegg ikke er lastbalansert(så vidt jeg vet) blir ikke det mer enn marginalt bedre enn om du hadde hatt 4 SuCv3-stolper. Å la være å bruke lastbalansering når lading prises per kWh er nesten idiotisk. 6 Lenke til kommentar
Asbjørn Eliassen Skrevet 6. november 2020 Del Skrevet 6. november 2020 19 minutes ago, oophus said: V2 chargers er ikke 150kW ved maks kapasitet, da er de ved 75kW, med lastdelingen sin. Jo. Om alle kommer samtidig. I praksis vil det gå noen minutter fra første kommer til neste på samme par begynner å lade og da er ladehastighet gjerne redusert pga høy soc allikevel. Og man er på tur til neste lader om man ser at køa bygger seg opp. Det virker uansett mer smidig å ha flere som kan lade samtidig enn færre. 6 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 6. november 2020 Del Skrevet 6. november 2020 Sitat Ionity er i motsetning til de fleste andre ladeoperatører ikke i markedet for å tjene penger på lading Holder på å le meg ihjel 🤣 🤣 6 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 6. november 2020 Del Skrevet 6. november 2020 Asbjørn Eliassen skrev (21 minutter siden): Jo. Om alle kommer samtidig. I praksis vil det gå noen minutter fra første kommer til neste på samme par begynner å lade og da er ladehastighet gjerne redusert pga høy soc allikevel. Og man er på tur til neste lader om man ser at køa bygger seg opp. Det virker uansett mer smidig å ha flere som kan lade samtidig enn færre. Ja, altså hvor stor kapasitet dem har. Når det er kødannelse, så vil Ionity teoretisk kunne ta for seg flere biler i timen, og er litt mer fremoverlent for å ønske velkommen til biler med større og større ladehastigheter. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 6. november 2020 Del Skrevet 6. november 2020 oophus skrev (8 minutter siden): Ja, altså hvor stor kapasitet dem har. Når det er kødannelse, så vil Ionity teoretisk kunne ta for seg flere biler i timen, og er litt mer fremoverlent for å ønske velkommen til biler med større og større ladehastigheter. Hva sammenlikner du med da? Om vi ser på for eksempel Jäckvik Supercharger i nord-sverige, 4 uttak, maks 120kW, altså total effekt på 240kW, så vil nok en Ionity-stasjon med '4*350kW' kunne levere mer energi men jeg tviler sterkt på at forskjellen er stor når du ser på hvor mange kilometer bilene kan kjøre på energien de får. Legg til 2 punkter til på en v2-supercharger og forskjellen er sannsynligvis innhentet. 4 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 6. november 2020 Del Skrevet 6. november 2020 22 minutes ago, Kahuna said: Hva sammenlikner du med da? Om vi ser på for eksempel Jäckvik Supercharger i nord-sverige, 4 uttak, maks 120kW, altså total effekt på 240kW, så vil nok en Ionity-stasjon med '4*350kW' kunne levere mer energi men jeg tviler sterkt på at forskjellen er stor når du ser på hvor mange kilometer bilene kan kjøre på energien de får. Legg til 2 punkter til på en v2-supercharger og forskjellen er sannsynligvis innhentet. Ein må jo dimensjonere slik at det ikkje vert kø. Kø er det mest frustrerande som finst, for då må du vente i bilen til det vert ein ledig stolpe. Då er det betre å kunne kople seg til og få minimalt med effekt dei fyrste minutta medan ein bestiller maten, og likevel få lada nok før heile familien er ferdig med maten. Er alle stolpane opptekne meir enn to gonger i året, har ein dimensjonert feil uansett, etter mi meining. 5 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 6. november 2020 Del Skrevet 6. november 2020 Kahuna skrev (36 minutter siden): Hva sammenlikner du med da? Om vi ser på for eksempel Jäckvik Supercharger i nord-sverige, 4 uttak, maks 120kW, altså total effekt på 240kW, så vil nok en Ionity-stasjon med '4*350kW' kunne levere mer energi men jeg tviler sterkt på at forskjellen er stor når du ser på hvor mange kilometer bilene kan kjøre på energien de får. Legg til 2 punkter til på en v2-supercharger og forskjellen er sannsynligvis innhentet. Poenget er jo bare at folk startet her inne med å klage over antall stolper. Om man tar samme type bil med høy lademulighet, så vil en Ionity stolpe kunne "skyfle" unna flere biler i timen, så rett skal være rett. Hva som blir best i praksis per dags dato er nok SuC systemet med flere stolper, siden Ionity kjappere vil oppleve kødannelser mest pga biler som ikke støtter slike hastigheter ennå, men dette vil jo forbedre seg fremover med bedre og bedre biler, som støtter høyere og høyere snitthastigheter. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 6. november 2020 Del Skrevet 6. november 2020 oophus skrev (35 minutter siden): Poenget er jo bare at folk startet her inne med å klage over antall stolper. Om man tar samme type bil med høy lademulighet, så vil en Ionity stolpe kunne "skyfle" unna flere biler i timen, så rett skal være rett. Hva som blir best i praksis per dags dato er nok SuC systemet med flere stolper, siden Ionity kjappere vil oppleve kødannelser mest pga biler som ikke støtter slike hastigheter ennå, men dette vil jo forbedre seg fremover med bedre og bedre biler, som støtter høyere og høyere snitthastigheter. Poenget er er at 4 plasser ikke er noe å skryte av. Høy effekt betyr at de har brukt ressursene feil, det hadde vært langt bedre å øke antall plasser, gått ned på effekten og kanskje lagt til lastbalansering. 6 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 6. november 2020 Del Skrevet 6. november 2020 Kahuna skrev (1 minutt siden): Poenget er er at 4 plasser ikke er noe å skryte av. Høy effekt betyr at de har brukt ressursene feil, det hadde vært langt bedre å øke antall plasser, gått ned på effekten og kanskje lagt til lastbalansering. Poenget er at Ionity nettverket blir bedre og bedre jo høyere snitteffekt bilflåten får. Da kan ei 6 stolpe Ionity stasjon skifte ut flere biler innenfor kødannelser enn ei 20 stolpe V2 SuC stasjon. Men ja, akkurat nå idag så er snitteffekten slik at SuC stasjonen vil være bedre. Men dette vil altså jevne seg ut over tid. 1 Lenke til kommentar
Asbjørn Eliassen Skrevet 6. november 2020 Del Skrevet 6. november 2020 26 minutes ago, oophus said: Poenget er at Ionity nettverket blir bedre og bedre jo høyere snitteffekt bilflåten får. Da kan ei 6 stolpe Ionity stasjon skifte ut flere biler innenfor kødannelser enn ei 20 stolpe V2 SuC stasjon. Men ja, akkurat nå idag så er snitteffekten slik at SuC stasjonen vil være bedre. Men dette vil altså jevne seg ut over tid. Det har du rett i. Når effekten bilene tar øker vil den økte effekten hos Ionity nå igjen V2 SuC. 4x350 er jo tross alt mer enn 3x150. Men fleksibiliteten i den delingen de har gjør nok at det kan føles mer komfortabelt å plugge inn bilen på SuC, selv om den bruker litt lengre tid på å bli ferdig. Nøkkelen her er nok uansett å få god opplæring på nye ladebrukere så de ikke står unødig lenge på lading fordi de kan. Nå går vel Tesla også bort fra deling av effekt på V3, og tilbyr høyere effekt år lader en V2, app det vil jo bli en utvikling her også snart. Kan se ut som de bygger disse i 4x250kw enheter. Og multipler av dette. Så får vi se om de velger å gjenbruke V2 systemer i distrikter. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 6. november 2020 Del Skrevet 6. november 2020 34 minutes ago, Kahuna said: Poenget er er at 4 plasser ikke er noe å skryte av. Høy effekt betyr at de har brukt ressursene feil, det hadde vært langt bedre å øke antall plasser, gått ned på effekten og kanskje lagt til lastbalansering. Spesielt fordi dagens bilar som ladar på 50-100 kW ikkje kjem til å forsvinne. Nye bilar som kan lade med høgare effekt kjem i tillegg. Dvs at dei uansett må byggje ut for å støtte fleire bilar. Berre 15 av dei nesten 600 superladarstasjonane Tesla har i Europa, har 4 eller færre stolpar, medan 2 eller 4 ser ut til å vere standarden til Ionity. Tesla byggjer òg i høgt tempo, men då berre V3 som kan levere 250 kW. 5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå