SIR WOLFIE 87 Skrevet 5. november 2020 Del Skrevet 5. november 2020 Hei. Har i lengre tid hatt litt problemer med at batteriet på bilen (Volvo S60 2008-mod) har vært svakt. Har alltid startet, men startmotoren har hørtes svært svak ut. Forrige fredag var batteriet flatt, og det under en uke etter jeg fulladet det (trodde jeg) med denne laderen: https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/bilbatterier-og-tilbehor/batterilader/batterilader-608210/ Ladet på en Søndag med 5a lading, fikk ''full'' etter kun en times tid noe jeg syntes var rart. Onsdag, 3 dager etterpå startet den såvidt etter jobb og Fredag var den som nevnt helt dau. Fikk omsider kjørt den til verksted der de konkluderte med at batteri var greit, og det var også ladingen (dynamo). De satte den til lading over natta med 25a lading, som visstnok tok flere timer. Etter dette har den startet som et skudd hver gang. Spørsmålet blir da hvordan laderen jeg bruker kan vise ''Full'' etter alt fra 1 til 5 timer ved 5a lading? Burde det ikke ta mye lengre tid med såppas svak lading? Bilbatterier skal så vidt jeg vet lades med svak lading, men over lengre tid mot høy lading over kortere tid hvis mulig. Dette er startbatteriet, kjøpt på merkeverksted 2.5 år siden, setter pris på innspill: Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 5. november 2020 Del Skrevet 5. november 2020 (endret) Det kan jo hende at laderen ikke fungerer skikkelig. Noen av kundevurderingene er ikke veldig positive. Selv har jeg gode erfaringer med CTEK MXS 5.0 (- samme pris som din hos Jula -) til lading av batteri på Volvo V50/V60. https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/bilbatterier-og-tilbehor/batterilader/batterilader-608150/ Vet ikke om det er for sent å få omgjort og kjøpet og byttet til en CTEK? (For ex.) Her er en "pakke" til samme pris: https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/bilbatterier-og-tilbehor/batterilader/batterilader-tilbehor-012222/ Endret 5. november 2020 av nebrewfoz la til noe: Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 5. november 2020 Del Skrevet 5. november 2020 Om vi ser bort i fra alt av detaljer som reel kapasitet, tap osv. 90Ah batteri som er tomt ladet ved 5A. Fra tomt til fult skal da ta 18 timer. (90Ah / 5A = 15h) Så høres ut som den Jula laderen er litt optimistisk når den avslutter lading. Vil støtte rådet om CTEK sine ladere. Har en 10A versjon selv som jeg er meget godt fornøyd med. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 5. november 2020 Del Skrevet 5. november 2020 Dette tyder på at laderen din ikke virker riktig. At den avslutter lading før batteri er full. Ser at slike problemer er omtalt i kundevurderingene på Jula. Lenke til kommentar
SIR WOLFIE 87 Skrevet 5. november 2020 Forfatter Del Skrevet 5. november 2020 Ok, takker for svar. Har ikke fått lest vurderinger av denne på Jula, men regner med at det er laderen som er problemet siden andre også har problemer. Denne ble dog kjøpt for over 2 år siden, så er nok for sent å gjøre noe bytte på den. Skal hvertfall skaffe meg en ny lader neste gang den trenger lading. Lenke til kommentar
Pstereo Skrevet 5. november 2020 Del Skrevet 5. november 2020 SIR WOLFIE 87 skrev (1 time siden): Ok, takker for svar. Har ikke fått lest vurderinger av denne på Jula, men regner med at det er laderen som er problemet siden andre også har problemer. Denne ble dog kjøpt for over 2 år siden, så er nok for sent å gjøre noe bytte på den. Skal hvertfall skaffe meg en ny lader neste gang den trenger lading. Dette er et typisk produkt som er ment å vare lenger enn to år, jf. Forbrukerkjøpsloven §27. Så reklamasjonstiden er utvilsomt 5 år. Reklamere burde gjøre dersom den har en mangel - den ikke fungerer jo som den er ment. 3 Lenke til kommentar
SIR WOLFIE 87 Skrevet 5. november 2020 Forfatter Del Skrevet 5. november 2020 2 hours ago, SecoY said: Dette er et typisk produkt som er ment å vare lenger enn to år, jf. Forbrukerkjøpsloven §27. Så reklamasjonstiden er utvilsomt 5 år. Reklamere burde gjøre dersom den har en mangel - den ikke fungerer jo som den er ment. Problemet er at jeg ikke har kvittering (tror jeg), så blir nok vanskelig å bevise når den er kjøpt. Takker uansett for tipset, skal se om jeg finner kvitteringen og vurdere hva jeg skal gjøre. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 5. november 2020 Del Skrevet 5. november 2020 Er du julaclub medlem blir den lagret elektronisk ihvertfall Lenke til kommentar
SIR WOLFIE 87 Skrevet 6. november 2020 Forfatter Del Skrevet 6. november 2020 12 hours ago, daruu said: Er du julaclub medlem blir den lagret elektronisk ihvertfall Stemmer det, var og leverte den inn og de skulle sende den til ''reparasjon/reklamasjon'', så får se hva som skjer. I verste fall må jeg betale et gebyr på 250kr for å få den tilbake om de ikke finner noe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå