Gå til innhold

Maxus E-Deliver 3: Lade og kulde problemer?


AndersT2

Anbefalte innlegg

Noen som har denne og kan dele erfaringern?

Vi har nettopp fått en slik på jobben, og fikk noen ikke bra tilbakemeldinger fra han som har den.

Den hadde lyst grønt når han satt den fra seg til lading i går, men den ladet ikke, og var på 50% når han skulle dra i dag, samme som i går. Jeg fant ikke noe i manualen som tilsa at det kunne settes noe ladegrenser på minimum batteri før ladinng (Kan de på min eGolf, hvor den var satt til å ikke lade hvis batteriet var over 30%, idiotisk å ha på fra fabrikk og ikke bli gjort oppmerksom på det.)

Han hadde testet hurtiglading ett par ganger nå, første gangen så må han ha gjort noe feil, hadde fått 8kWh på 45 min, mens i dag, så hadde han fått 8kWH på 26min , som tilsa ca 20kW ladehastighet. Den hadde steget litt etter hvert, så han hadde fått opp til ca 80% på 50min. Regner med ladingen i dag hadde med kaldt batteri å gjøre (Kun 50kW lader).

 

Det andre han klagde på er egentlig litt mer alvorlig. Han sa det i hastigheter på 80+ kjente at det blåste inn andre steder enn fra ventilene, slik at det ikke hjalp noe å kjøre varmen på fullt. Ikke bra når han bor i ett såkalt kuldehøl, og har langt til jobb. Noen som kjenner til om det kan være ventilasjonen bak setene mot varerommet som gjør dette eller at det er andre ting.

 

De siste han har nevnt så langt er av det litt mer komiske slaget. For å fylle spyleveske så må panseret demonteres. Ikke åpnes, men fjernes helt. 

Vi venter å motta en personbil utgave av Maxusen også Euniq om ikke så lenge, så håper den er litt bedre.

EDIT: Legger til manual siden for panseret. Er man ikke obs på det, og åpner panseret som på de fleste andre bilene så ødelegger man festet for det. Ikke bra design

 

Maxus paner.JPG

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har kjørt denne bilen siden begynnelsen av oktober men ikke opplevd ladeproblemer på den jeg har enda men så har det heller ikke vært særig kaldt her jeg bor med maks et par minus så langt.
Bilen er stokke dum uten hverken parkeringsvarmer eller ladetimer og skal lade når man plugger den til, noe den jeg har har gjort hver gang jeg plugger den til så langt men fikk høre på jobben at den andre Maxusen vi har ikke har laldet i løpet av de siste dagene.
Har aldri hurtigladet og regner med det ikke er noe jeg kommer til å trenger i løpet av arbeidsdagene mine med denne bilen så ladehastighet på DC lading vet jeg ingenting om.

Kald trekk ved gulvet når man kommer opp i hastighet har også jeg merket og setter i grunnen litt pris på det ettersom varmeapparatet på den er ganske intenst.
Panserløsningen med avtagbart panser er en vits men har funnet en løsning som gjør at jeg slipper å ta av panseret.
Jeg løfter det bare opp og støtter det med kroppen mens jeg fyller spylevæske.
Er bare å ha spylevæskedunken klar med lokket av på forhånd..

Men i det hele så er bilen en vits og vil bli irrelevant i det øyeblikket PSA gruppen kommer med sine elvarebiler i samme størrelsen med bedre komfort og lengere rekkevidde og bedre kvalitet.
Ja du leste riktig, bedre kvalitet fra PSA gruppen!
Det sier mere en kvaliteten på Maxus en det gjør på PSA gruppens biler for den er ikke kjempebra heller.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Etter å ha opplevd problemene denne bilen har og jeg har ikke nevnt alle her så blir det aldri kinabil på meg.
Når de ikke klarer å få dekktrykksensorer eller sentrallås til å fungere og fortsatt ikke har en god løsning for DAB implementering på en så enkel bil så kan jeg se for meg problemene som vil tårne seg opp når produsenten har lagt til en rekke funksjoner man kan forvente av en moderne bil som ikke er i "så billig som mulig" segmentet.

Forresten anngående ladeproblematikken så misstenker jeg uten å vite det nødvendigvis at det kan ha en sammenheng med "girveksleren".
Du får jo ikke startet bilen uten at den står i N possisjon og det kan jo hende den ikke vil lade av samme grunn.
Er kjempeenkelt å bare dra i brekke og vri ut nøkkelen når man er ferdig med å kjøre ettersom bilen ikke har noe park funksjon og jeg har mange ganger tatt meg i å gjøre det samme  i løpet av arbeidsdagen men aldri glemt det hjemme så langt.

Bare en tanke.

Lenke til kommentar
perpyro skrev (9 timer siden):

Forresten anngående ladeproblematikken så misstenker jeg uten å vite det nødvendigvis at det kan ha en sammenheng med "girveksleren".
Du får jo ikke startet bilen uten at den står i N possisjon og det kan jo hende den ikke vil lade av samme grunn.
Er kjempeenkelt å bare dra i brekke og vri ut nøkkelen når man er ferdig med å kjøre ettersom bilen ikke har noe park funksjon og jeg har mange ganger tatt meg i å gjøre det samme  i løpet av arbeidsdagen men aldri glemt det hjemme så langt.

Kna be de sjekke, skal teste om det er laderen som også kan være problemet. Den starter og lade, men stopper etter hvert. Har en gammel brukt en som de kan bytte og teste med.

Lenke til kommentar
ChristR skrev (9 timer siden):

Støtter deg på kaldt batteri. Bjørn Nyland oppdaget en Maxus med samme ladehastighet i denne videoen: 

 

Så den rett før du postet. Fin den videoen han har på Polestar 2, hvor han tester hurtiglading på kaldt batteri, og mot det å jojo kjøre inn for å varme opp batteriet før lading. Hadde vært moro å testet med Maxusen om det hjelper der også.

Har fått opp noen nye ladestasjoner i Ryenkrysset om morgenen. Ser samme bil står der å lader hver eneste morgen etter at de kom opp (Nissan EV-200).  Den er jo heller ikke god på kaldt batteri. Kjedelig når folk bli påpakket firmabil uten å ha mulighet til å lade hjemme. Alle våre som får elbil varebiler får låne lader hvis de ikke ha fra før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...