Borger___ Skrevet 5. november 2020 Del Skrevet 5. november 2020 Vurderer å hente bil sørfra (bor nordpå) men ønsker ikke å registrere/ta i bruk før jeg har solgt min nåværende bil. Følgelig ønsker jeg så lave kostnader som mulig på denne. Hva blir rimeligste måte å få den til fra selger til min egen eiendom (se da bort fra drivstoff eller andre transport kostnader): - Registrering under frakt: Kjøpe prøveskilt? Eller kan det hende selger går med på at jeg kjører den opp mens den enda er registrert på han, hvis vi har en avtale i bunn? - Forsikring - Er jeg nødt å tegne ny egen forsikring på denne, eller finnes det varianter der jeg "utvider" min eksisterende forsikring til å gjelde denne bilen for et par dager elns? Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 5. november 2020 Del Skrevet 5. november 2020 Kjøp bilen, kjør den hjem, lever inn skiltene og ta av forsikringen om du vil det. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 5. november 2020 Del Skrevet 5. november 2020 Du får som regel samme forsikringsvilkår (bonus) som du har på eksisterende bil, men du må nok tegne for minimum 1 mnd. Tror ikke selger er interessert i at du skal kjøre hjem på hans forsikring. Lenke til kommentar
Borger___ Skrevet 5. november 2020 Forfatter Del Skrevet 5. november 2020 Heiti skrev (21 minutter siden): Kjøp bilen, kjør den hjem, lever inn skiltene og ta av forsikringen om du vil det. Men hvordan blir det da, omregistreringsavgiften kommer når man sender inn salgsmelding/eierskifte, 1649,- Den betales og bilen er da registrert på meg, men er ikke dette bare en engangsavgift? Er det noe mer løpende kostnader på å ha registrering på bilen, siden årsavgiften nå er bakt inn i forsikringen? Trenger jeg å levere skiltene inn når bilen er på plass, kan jeg ikke bare terminere forsikringen og la skiltene stå på? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 5. november 2020 Del Skrevet 5. november 2020 Det er mulig å avtale at du enten "låner" bilen for å køyre den heim på selgers forsikring, men du må rekne med å måtte betale ein del for dette, og du må nok rekne med å forskuddsbetale før du får nøklane sjølv om bilen fortsatt er registrert på selgaren. Dette medfører at du løper risikoen for at du får problem med at selger nekter å signere salgsmeldinga sjølv etter å ha fått betalt. Du kan også omregistrere bilen og deretter avskilte den for å sleppe løpande kostnadar. Då kan du f.eks. organisere transport av bilen som gods, f.eks. ved transport på bilhenger. Eg tenker at den mest realistiske løysinga er at du ordner med forsikring på bilen du potensielt vil kjøpe på førehand. Reiser til selger for å sjå på bilen, og at du gjennomfører kjøpet inkludert betaling og eigarskifte elektronisk med bank-ID. Så køyrer du heim, parkerer og avregegistrerer bilen fram til du er klar for å ta den i bruk igjen. Alternativt så tek du kontakt med eit biltransportfirma og betalar det dei skal ha for å transportere bilen nordover på lastebil. Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 5. november 2020 Del Skrevet 5. november 2020 Borger___ skrev (58 minutter siden): Men hvordan blir det da, omregistreringsavgiften kommer når man sender inn salgsmelding/eierskifte, 1649,- Den betales og bilen er da registrert på meg, men er ikke dette bare en engangsavgift? Er det noe mer løpende kostnader på å ha registrering på bilen, siden årsavgiften nå er bakt inn i forsikringen? Trenger jeg å levere skiltene inn når bilen er på plass, kan jeg ikke bare terminere forsikringen og la skiltene stå på? Du må levere inn skiltene om du terminerer forsikringen. Uten at jeg vet verdien på bilen, så er det jo kjipt om du ikke har forsikring og uhellet skulle være ute. Lenke til kommentar
Borger___ Skrevet 5. november 2020 Forfatter Del Skrevet 5. november 2020 Heiti skrev (4 minutter siden): Du må levere inn skiltene om du terminerer forsikringen. Uten at jeg vet verdien på bilen, så er det jo kjipt om du ikke har forsikring og uhellet skulle være ute. Ja, ikke sant, man må levere inn skiltene. Da blir det dobbel omreg.avgift hvis bilen ikke skal i bruk med en gang. Forsikring er viktig når den skal fraktes ja, men ikke så viktig når den er kommet til gårdsplassen tenker jeg.. Vet noen forsikringsselskaper før har operert med egen forsikring for transport av bil. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 5. november 2020 Del Skrevet 5. november 2020 Ring forsikringsselskapet ditt og spør. Ring biltilsynet og spør. Kom tilbake hit og skriv hvordan det fungerer. Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 5. november 2020 Del Skrevet 5. november 2020 Kjøp prøveskilter, forsikring er inkludert. 1 Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 5. november 2020 Del Skrevet 5. november 2020 Borger___ skrev (12 timer siden): Ja, ikke sant, man må levere inn skiltene. Da blir det dobbel omreg.avgift hvis bilen ikke skal i bruk med en gang. Forsikring er viktig når den skal fraktes ja, men ikke så viktig når den er kommet til gårdsplassen tenker jeg.. Vet noen forsikringsselskaper før har operert med egen forsikring for transport av bil. Dobbel omregistreringsavgift? Hvorfor blir det dobbel? Lenke til kommentar
Borger___ Skrevet 6. november 2020 Forfatter Del Skrevet 6. november 2020 Heiti skrev (11 timer siden): Dobbel omregistreringsavgift? Hvorfor blir det dobbel? Trodde det, hvis man leverer inn skiltene, og skal ha de ut igjen senere. Men det var ikke slik. Man kan levere inn skiltene med en gang, og da sies forsikringen automatisk opp, så kan man aktivere forsikringen igjen og hente ut skiltene uten at det koster ekstra. Dette innen 6mnd. Etter 6 mnd må man betale for nye skilt. men det koster bare 120,- Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 6. november 2020 Del Skrevet 6. november 2020 Borger___ skrev (8 timer siden): Trodde det, hvis man leverer inn skiltene, og skal ha de ut igjen senere. Men det var ikke slik. Man kan levere inn skiltene med en gang, og da sies forsikringen automatisk opp, så kan man aktivere forsikringen igjen og hente ut skiltene uten at det koster ekstra. Dette innen 6mnd. Etter 6 mnd må man betale for nye skilt. men det koster bare 120,- Det stemmer det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå