Gjest Baardsen Skrevet 5. november 2020 Del Skrevet 5. november 2020 Da lurer jeg fært på hva som ligger i uttrykket "mest relevant" på alle de forskjellige søkemotorene på nett. Alt fra Finn.no til Aliexpress har jo sine søkekriterier der de fleste kanskje benytter seg av "pris stigende" eller hva det nå måtte være. Akkurat "mest relevant" har jeg aldri helt skjønt hva innebærer men mistenker at det fremhever i større grad det annonsørene ønsker å vise deg så bruker aldri dette selv. Bruker vel helst "nyeste først" for å systematisere søkene så jeg får sett over det jeg enda ikke har fått med meg (med utgangspunkt i at jeg søker etter ting med en viss hyppighet/frekvens) ellers er det jo ingen vits å velge nyest først da eldre annonser kan være av like stor interesse. Ebay har noe de kaller "best match" som jeg heller aldri bruker da jeg ikke helt forstår hva som ligger i dette begrepet. Om du tror du vet hva dette betyr så tipper jeg det bare er noe du tror men ikke vet, men velkommen skal du være å komme med din teori. Bruker i noen grad "nærmest" på Finn.no men den funksjonen havarer litt for ofte til å være pålitelig. Har du et søkekriterie som er av det humoristiske slaget er du også velkommen å bidra, jeg vet de finnes der ute Lenke til kommentar
Stu1 Skrevet 26. november 2020 Del Skrevet 26. november 2020 (endret) Jeg tror dette handler om at du skal få opp det du mest sannsynlig lurte på, øverst. Hva om jeg søkte etter en telefon, og måtte få opp alle dekslene først fordi det var sortert etter pris, eller at jeg får opp de nyeste iphone x lightningport to DVI overgangene fordi de ble lagt ut for 1 min siden i egypt? Mennesket er egentlig ikke spesielt smart, og når du feeder en datamaskin rådata fra et menneske vet den ofte ikke hva i alle dager du vil fram til. Derfor er der algoritmer som er skapt for å gjøre din brukeropplevelse best mulig. Det er helt sikkert markedsføring fra alle kanter uansett, uavhengig av om du sorterer etter pris eller sted. Tror jeg Endret 26. november 2020 av Stu1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå