Gå til innhold

Anbefalte innlegg

kjetilkl skrev (49 minutter siden):

Etter å ha puttet inn den nye 5900x'en og det nye GSkill 4000 kitet https://www.proshop.no/RAM/GSkill-TridentZ-RGB-Series/2877555 (B-Die) så sliter jeg med å få opp minnehastigheten med XMP. - Jeg går inn i Bios (Gigabyte X570 Gaming X) og slår på XMP-profil. - Når jeg lagrer og går ut så virker det som PCen restarter 2-3 ganger uten at det kommer bilde, og når jeg da kommer inn in Windows viker det som minnehastigheten står til 2133MHZ (ifølge 3Dmark iallefall) - går jeg tilbake til bios så er XMP-profil 1 aktivert, men virker ikke som den kjører riktig hastighet for det - Litt usikker på hva som er den enkleste måten å se reell hastighet med også, CPU-Z rapporterer f.eks 1064,5MHZ Dram frequency.

Noen som har tips?

CPU-Z rapporterer alltid korrekt SDR-frekvens, du kjører 2133 MHz DDR-frekvens.

Tipper hovedkortet ditt feiler minnetrening, kjører du siste BIOS? Hvis siste BIOS ikke hjelper, prøv å gå ned til 3800 MHz eller 3600 MHz først, det virker ikke som om 4000 MHz minne er enkelt å kjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, kjetilkl said:

Etter å ha puttet inn den nye 5900x'en og det nye GSkill 4000 kitet https://www.proshop.no/RAM/GSkill-TridentZ-RGB-Series/2877555 (B-Die) så sliter jeg med å få opp minnehastigheten med XMP. - Jeg går inn i Bios (Gigabyte X570 Gaming X) og slår på XMP-profil. - Når jeg lagrer og går ut så virker det som PCen restarter 2-3 ganger uten at det kommer bilde, og når jeg da kommer inn in Windows viker det som minnehastigheten står til 2133MHZ (ifølge 3Dmark iallefall) - går jeg tilbake til bios så er XMP-profil 1 aktivert, men virker ikke som den kjører riktig hastighet for det - Litt usikker på hva som er den enkleste måten å se reell hastighet med også, CPU-Z rapporterer f.eks 1064,5MHZ Dram frequency.

Noen som har tips?

Kanskje unødvendig innlegg av meg. Men, det heter vel DOCP for AMD hovedkort vel? Kan jo hende at du bare skrev XMP av gamle Intel-vaner?

Endret av G
Lenke til kommentar

Da er min 5950X både i hus og i boks, godt montert på hovedkortet. Alt funker utmerket, bortsett fra at den er ganske varm på idle.

Greit nok at det er dårlig luftflyt, men med nøyaktig samme oppsett fikk jeg min 3900X ned i 38-43 på idle, med følgende settings

• 1.125v 4.0 Ghz all core.
  • 1.25v 4.2 Ghz all core.

5950X ligger med stock settings på 60-65 grader idle, og det er for mye. (Og ja, jeg har sjekket at kjøleren sitter godt på, etc)

Noen som har forslag til settings ved undervolting, slik at jeg kan få litt vifte-fred?

Specs for øvrig:

• AMD Ryzen 9 5950X
  • Gigabyte X570 Aorus Master
  • 4x16 GB G.Skill TridentZ Neo 3600 C16 DDR4
  • Gigabyte GeForce RTX 3080 Aorus Master
  • Corsair Hydro H115i RGB Platinum
  • SSD (OS): Corsair Force Series MP510 960GB M.2
  • SSD 2: Intel 660p 2TB M.2
  • SSD 3: Intel 660p 2TB M.2
  • ASUS ROG Strix 750w
  • NZXT H510i

EDIT: Har fått den en del ned i temp nå. 41 grader på idle med 1.025v og 4.0 Ghz all-core. Blir ikke topp ytelse av slikt, men jeg dør ikke av luftrykket fra viftene heller.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
2 hours ago, N o r e n g said:

Tipper hovedkortet ditt feiler minnetrening, kjører du siste BIOS? Hvis siste BIOS ikke hjelper, prøv å gå ned til 3800 MHz eller 3600 MHz først, det virker ikke som om 4000 MHz minne er enkelt å kjøre.

Ja, siste fra sidene. - Så da må jeg stille inn alt manuelt da allikvel :S - Ville gjerne ha autooverklokking å sammenligne med før noen tweaking...

1 hour ago, ExcaliBuR said:

DR kit er vesentlig vanskeligere å piske mot 4000mhz grensen, kan være din 5900x ikke håndterer 2000mhz fclk om den prøver å sette 1:1. 

Hm, ville ikke tro den prøvde å sette det på standard XMP-profil?

57 minutes ago, G said:

Kanskje unødvendig innlegg av meg. Men, det heter vel DOCP for AMD hovedkort vel? Kan jo hende at du bare skrev XMP av gamle Intel-vaner?

Mulig, men det heter X.M.P i BIOSen min så ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

2 hours ago, N o r e n g said:

Fant ut at jeg kan stille frekvensen og la alt annet stå på auto. - 3800 går fint, men ikke noe over dette (3866 eller 3933).

Vil det si at jeg aldri får disse opp i 4000? - Er det hovedkortet det kommer an på?

Lenke til kommentar
Just now, kjetilkl said:

Fant ut at jeg kan stille frekvensen og la alt annet stå på auto. - 3800 går fint, men ikke noe over dette (3866 eller 3933).

Vil det si at jeg aldri får disse opp i 4000? - Er det hovedkortet det kommer an på?

Cpu som stopper deg. Altså minnekontrolleren som er den "samme" som zen 2. Hovedkortet klarer nær 5000mhz

• Liker 1
Lenke til kommentar
kjetilkl skrev (20 minutter siden):

Hm, ville ikke tro den prøvde å sette det på standard XMP-profil?

Bruk Ryzen master eller ZenTimings og sjekk hva fclk går på når du har 3800. Kjører den på 1900 prøver nok XMP også å kjøre 1:1 ved 4000. Test ut f.eks. 1900:XMP. Ikke at det er å anbefale, men det er en pekepinn om det er mulig at minnet går på 4000 ihvertfall og det kan gi en pekepinn på om det er FCLK som stopper deg.

Lenke til kommentar
57 minutes ago, Aetius said:

Da er min 5950X både i hus og i boks, godt montert på hovedkortet. Alt funker utmerket, bortsett fra at den er ganske varm på idle.

Greit nok at det er dårlig luftflyt, men med nøyaktig samme oppsett fikk jeg min 3900X ned i 38-43 på idle, med følgende settings

• 1.125v 4.0 Ghz all core.
  • 1.25v 4.2 Ghz all core.

5950X ligger med stock settings på 60-65 grader idle, og det er for mye. (Og ja, jeg har sjekket at kjøleren sitter godt på, etc)

Noen som har forslag til settings ved undervolting, slik at jeg kan få litt vifte-fred?

Specs for øvrig:

• AMD Ryzen 9 5950X
  • Gigabyte X570 Aorus Master
  • 4x16 GB G.Skill TridentZ Neo 3600 C16 DDR4
  • Gigabyte GeForce RTX 3080 Aorus Master
  • Corsair Hydro H115i RGB Platinum
  • SSD (OS): Corsair Force Series MP510 960GB M.2
  • SSD 2: Intel 660p 2TB M.2
  • SSD 3: Intel 660p 2TB M.2
  • ASUS ROG Strix 750w
  • NZXT H510i

EDIT: Har fått den en del ned i temp nå. 41 grader på idle med 1.025v og 4.0 Ghz all-core. Blir ikke topp ytelse av slikt, men jeg dør ikke av luftrykket fra viftene heller.

Er 5ghz all core mulig med 5950x, eller er ikkje alle CCX'ene binnet høyt hos den cpuen der heller?

Lenke til kommentar
10 minutes ago, ExcaliBuR said:

Bruk Ryzen master eller ZenTimings og sjekk hva fclk går på når du har 3800. Kjører den på 1900 prøver nok XMP også å kjøre 1:1 ved 4000. Test ut f.eks. 1900:XMP. Ikke at det er å anbefale, men det er en pekepinn om det er mulig at minnet går på 4000 ihvertfall og det kan gi en pekepinn på om det er FCLK som stopper deg.

Hm, den kjører FCLK 1800 når jeg kjører på 3800, men det kan se ut som det er 2000 som er registrert som frekvens i XMP-profilen ja.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Nizzen said:

Er 5ghz all core mulig med 5950x, eller er ikkje alle CCX'ene binnet høyt hos den cpuen der heller?

Ga det et forsøk nå, men da gikk det rett i bakken i høy fart. Noen ide om hva slags vCore jeg må opp i?

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

For de med MSI B450 Tomahawk max, kan eg rapportere at 7C02v3A2 biosen fra 8. desember virket greit med 5900x når PBO var aktivert. Uten PBO ble det umiddelbar krasj når eg kjørte Cinebench R20. Prøvde ikke manuell oc på cpu. CPU led'en på hovedkortet lyser også konstant. Ser andre på reddit også har rapportert det lyset på HK.

Kjørte noen Time spy for å teste og det gikk fint. Fire strike og Port royal også forsåvidt 🙂

image.png.58843981d8c5e452db63b670e0882dae.png

image.png.5615ea8a4888003ba9fe28b25ebb83da.png

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hei, jeg forstår ikke det er så mye press på overklokking av AMD cpuer.  

Det beste er å ha den på AUTO PBO.

Liten overklokk vil doble strømforbruk og lage mye varme.

Multicore kan gå opp max 10 % for nesten dobbel strømforbruk og dermed mye mer varme. Single core vil da faktisk gå ned. Og den er viktigere enn multicore. 

Til og med kraftig PBO overklokk vil gjøre det samme. 

Om dere prøver å oppnå høye tall i syntetiske tester er det kult. Men om dere gamer, redigerer filmer, foto osv vil ikke overklokk merkes. 

Andre negative ting som kan skje når dere overklokker og prøver å presse ut siste 1 % ut av deres system:

• Random krasj, spesielt så tidlig. BIOS blir oppdatert ukentlig.
  • De fleste programmer er ikke tilpasset for ulike overklokk.
  • Mye varme og høy strømforbruk. 

Dere bør se hva er forskjell på kraftig overklokk, eller til og med mild overklokk.

De som overklokker alle kjerner på AMD CPU må vite at det ikke er optimalt i det hele tatt. 

Sier det samme til de som overklokker minne. Syntetisk test kan vise bedre ytelse. Men den vil ikke bli synligjort i alle programmer. Dere legger til mer ustabilitet. 

Min mening angående overklokking av 5000 series.

Flott at dere tester ut, men jeg håper at folk flest forstår at de ikke trenger å gjøre dette. 

Vil bare at de som er nye / eller leser mye her forstår at en overklokk av CPU eller minne er ikke nødvendig

Retter ikke kritikk mot de som driver å tester alt mulig angående overklokking, kjekt at dere deler all info om problemstillinger som dukker opp underveis. 

Endret av costa
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
costa skrev (1 time siden):

Flott at dere tester ut, men jeg håper at folk flest forstår at de ikke trenger å gjøre dette. 

Vil bare at de som er nye / eller leser mye her forstår at en overklokk av CPU eller minne er ikke nødvendig

Gode poenger! Det er virkelig ikke nødvendig, men veldig gøy å få silikonbitene til å jobbe optimalt sammen 🙂

Komponentene fungerer som regel helt fint som produsentene mener de skal gjøre rett ut av esken de kom i.

• Liker 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, costa said:

Hei, jeg forstår ikke det er så mye press på overklokking av AMD cpuer.  

snip...

Enig her, det man har mest å vinne på med Zen2 og Zen3 er:
- CPU Boost med PBO.
- Overklokk minnet og stram inn timings. (her kan man få et heftig løft)
- Undervolt om du kan for mindre støy og varme.

Skal man overklokke CPUen, kjøp Intel 10x000. Fant ut dette så fort jeg prøvde å overklokke min 3900X, not worth it.

Eneste grunnen til at jeg vil klokke Zen2 og 3 er hvis det gir bedre resultat i en Bench og da er det kun for benchen.

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg sliter med idle-temp på 62-65 grader med 5950X på stock. Selv om den ikke belastes ligger frekvensen på rundr 4.3 Ghz, og viftene går nuts pga den resulterende temperaturen. Gjennom Ryzen Master har jeg funnet en fin setting på 4.0 Ghz all-core på 1.05v som får idle-tempen ned i 42-43 grader. balanced power plan ser ikke ut til å gjøre noen som helst forskjell.

Jeg skulle gjerne hatt CPUen til å klokke lavere på idle, og avgi mindre varme, men uansett hva jeg gjør så ser det ikke ut til å gjøre vesentlig forkjell, unntatt nevnte profil i Ryzen Master.

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Aetius skrev (12 minutter siden):

Jeg sliter med idle-temp på 62-65 grader med 5950X på stock. Selv om den ikke belastes ligger frekvensen på rundr 4.3 Ghz, og viftene går nuts pga den resulterende temperaturen. Gjennom Ryzen Master har jeg funnet en fin setting på 4.0 Ghz all-core på 1.05v som får idle-tempen ned i 42-43 grader. balanced power plan ser ikke ut til å gjøre noen som helst forskjell.

Jeg skulle gjerne hatt CPUen til å klokke lavere på idle, og avgi mindre varme, men uansett hva jeg gjør så ser det ikke ut til å gjøre vesentlig forkjell, unntatt nevnte profil i Ryzen Master.

Noen forslag?

Juster vifteprofilen i BIOS?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...