Gå til innhold

Anbefalte innlegg

4 hours ago, PgUp said:

Jeg svarer på påstanden om at man bør gå for 8-core 5800x for gaming. Jeg tolket svaret ditt som at konsollhardware styrer spillutvikling og derfor bør man gå for en prosessor men likt antall kjerner, som var utgangspunktet for diskusjonen.

Konsollene ligger jo på Zen2, med noen konsolltilpassninger, altså 1 år gammel AMD CPU-teknologi mer eller mindre. Konsollprodusentene er nødt å låse seg til noe et sted i sin utviklingsprosess for å få en uniform plattform å kunne levere spill på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hos noen kan siste bios gi issues med Ryzen 5000
issues_getting_ryzen_5600x_to_work_whitehttps://www.reddit.com/r/MSI_Gaming/comments/jpn3qj/issues_getting_ryzen_5600x_to_work_white_debug_led/

Og her kommer vanillas
https://videocardz.com/newz/amd-ryzen-5-5600-could-launch-in-2021-at-220-usd

Ryzen 5600/5600X kommer til å bli en storselger/bestselger for spillentusiaster.

5800X ser ut til å ha temp problematikk. Selv 5900X er betraktelig kjøligere.image.png.55bd3216419e48b2ab2b4c392bf01020.png
 

Lenke til kommentar
18 minutes ago, Theo343 said:

5800X ser ut til å ha temp problematikk. Selv 5900X er betraktelig kjøligere.
 

Kan det tenkes at 5900x er kjøligere enn 5800x fordi på 5900x er det fordelt på 2 kjerner slik at varmen slippes på et større areal. Dessuten så er det vel kun 6/6 kjerner på 5900x som gjør at det er 2 kjerners mindre tetthet pr. stykk. Jeg kan for lite om termodynamikk (men er vel ikke tufs om det heller).

Frekvenser må tas hensyn til, og gir nok et raskere svar enn å kikke på termodynamikk som kommer i andre rekke her?

En ser jo at 5800x har litt høyere basefrekvens enn de to høyere modellene 5900x og 5950x. Og det er jo rom for det da det er færre kjerner totalt med sine 8 kjerner. De øvre modellene må jo redusere kjernefrekvens for å bli fornuftige i bruk.

En ser at en fullpakket 5950x må ned på 3,4 GHz basefrekvens, fordi den har fullpakkede 8/8 dies. Hvor 5800x kun har en fullpakket 8 kjernet die vil jeg anta.

Zen3-frekvenser.PNG.ec6deaa5e869473aafaf3b2a417956b6.PNG

https://wccftech.com/amds-ryzen-5000-zen-3-desktop-cpus-memory-overclocking-ddr4-4000-mhz-sweet-spot/

Endret av G
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Theo343 said:

Tufs er nok et annet tema.

Takk, jeg tør velge å ta det som et komplement for akkurat disse få innleggene. Behøver ikke å gå helt en Trump i egenopphøyelse ;)

Med forbehold om at jeg har feilvurdert meningen med svaret :roll:

Ehrm.. Tror du mener Asus TUF's ??

Endret av G
Lenke til kommentar
1 minute ago, leifeinar said:

Da stusser jeg veldig på 5600x som i teorien skulle være dåligst binnet.  men er heller utrolig effektiv.

5950x er et halo produkt som sannsynligvis får litt mer "tlc" enn resten. 

Om 5600x er bedre binnet enn 3900x på det gjevne ville forundret meg litt, men jeg har sett at 5600x ser ut til å ligge 100Mhz høyere hos enkelte influencers

 

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

5800X ser ut til å ha temp problematikk. Selv 5900X er betraktelig kjøligere.

5800X og 5950X har samme grenser for strømtrekk, effekt, og spenning. Når du fordeler 150W over 8 kjerner og over 16 kjerner er det ikke rart at 5800X blir varmere.

Visstnok kjører 5800X også på ganske høy spenning også, sikkert en merkelighet med Precision Boost.

Angående gode/dårlige CCDer, så får man fortsatt en "god" og en "dårlig" CCD på 5900X og 5950X: den gode bruker mer strøm og klokker litt høyere, mens den dårlige bruker mindre strøm og klokker dårligere.

 

Anandtech sin test viser dette ganske bra: https://www.anandtech.com/show/16214/amd-zen-3-ryzen-deep-dive-review-5950x-5900x-5800x-and-5700x-tested/8

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar
PgUp skrev (6 timer siden):

Jeg tviler sterkt på at PC-utviklere kommer til å lage et spill der man må bruke 5000+ på en prosessor for å få full utnyttelse av spillet (unntak av dårlig optimaliserte spill som flight sim 2020). Rett og slett fordi 99,5% av gamere ikke bruker så mye på en prosessor. Det ville være å skyte seg selv i foten å kreve et grafikkort med 16gb VRAM og 8 core 16 threads prosessor, dvs en pc til 20k+. 

Du feiltolker det jeg sier. Jeg snakker generelt om 6/12 vs 8/16 tråder. Jeg sier ikke at noen må kjøpe 5800X eller bedre. Jeg sier at JEG ikke ville gått for noe færre enn 8 kjerner og 16 tråder i 2020/2021. 
 

Det kan fort være en lur investering å enten vente til prisen går ned eller nye SKUer kommer på banen. Akkurat nå, pr i dag, så har man ikke behov for mer enn 6/12, men man vet aldri hva som skjer i framtida. Derfor jeg tok fram eksemplene med i5. Det ble også forsterker av en som viste at selv Zen1 slår i5 i feks battlefield V nå, 3 år senere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (1 minutt siden):

Du feiltolker det jeg sier. Jeg snakker generelt om 6/12 vs 8/16 tråder. Jeg sier ikke at noen må kjøpe 5800X eller bedre. Jeg sier at JEG ikke ville gått for noe færre enn 8 kjerner og 16 tråder i 2020/2021. 
 

Det kan fort være en lur investering å enten vente til prisen går ned eller nye SKUer kommer på banen. Akkurat nå, pr i dag, så har man ikke behov for mer enn 6/12, men man vet aldri hva som skjer i framtida. Derfor jeg tok fram eksemplene med i5. Det ble også forsterker av en som viste at selv Zen1 slår i5 i feks battlefield V nå, 3 år senere.

Du ville heller gått for 3700x enn 5600x til samme pris selv om den yter dårligere i spill? Bare fordi den har 2 kjerner til?

Endret av PgUp
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...