Dragonlove Skrevet 27. september 2021 Del Skrevet 27. september 2021 Cowboystrekk skrev (55 minutter siden): Hø? 5600G, 5700G og 5600X er jo på lager mange steder Ja, ser det nå, trodde det var mye likt med de AGPU'ene jeg, men Ryzen 7 PRO 5750G får man ikke kjøpt, holder på å sette i hop en Server og ville ikke ha grafikk kort i den, skal bruke ett ASRock X570M PRO4, men måtte ha Pro utgavene av AMD sine Cpu'er for å kunne kjøre ECC minne, jaktet da litt på 5750G (Overkill ja jeg vet) men gikk heller for en Ryzen 6 Pro 4650 istedet, ulempen med å kjøre Cezanne AGPU'er er at man mister m2 Pci express 4 støtte, men det holder uansett med Pci Express 3 støtte på de 2 Nvme diskene jeg skal kjøre i Raid. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 28. september 2021 Del Skrevet 28. september 2021 Dragonlove skrev (12 timer siden): Ja, ser det nå, trodde det var mye likt med de AGPU'ene jeg, men Ryzen 7 PRO 5750G får man ikke kjøpt, holder på å sette i hop en Server og ville ikke ha grafikk kort i den, skal bruke ett ASRock X570M PRO4, men måtte ha Pro utgavene av AMD sine Cpu'er for å kunne kjøre ECC minne, jaktet da litt på 5750G (Overkill ja jeg vet) men gikk heller for en Ryzen 6 Pro 4650 istedet, ulempen med å kjøre Cezanne AGPU'er er at man mister m2 Pci express 4 støtte, men det holder uansett med Pci Express 3 støtte på de 2 Nvme diskene jeg skal kjøre i Raid. Virker som 4xxxG-serien mest ble solgt som pro, men 5xxxG blir solgt som forbrukermodeller. Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 28. september 2021 Del Skrevet 28. september 2021 Cowboystrekk skrev (3 timer siden): Virker som 4xxxG-serien mest ble solgt som pro, men 5xxxG blir solgt som forbrukermodeller. Litt usikker på hva du mener nå, men det er AMD som spesifiserer hvilken utgaver som er PRO og ikke og 5750G er en Pro utgave, at de er PRO er vel mer at de er rettet mot bedriftsmarkedet og da gjerne i "Workstations". Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 28. september 2021 Del Skrevet 28. september 2021 Dragonlove skrev (41 minutter siden): Litt usikker på hva du mener nå, men det er AMD som spesifiserer hvilken utgaver som er PRO og ikke og 5750G er en Pro utgave, at de er PRO er vel mer at de er rettet mot bedriftsmarkedet og da gjerne i "Workstations". Tenker på tilgjengelighet i nettbutikker Pro av 4xxxG har vært lett å få tak i lenge, mens Pro av 5xxxG er vanskelig å finne, mens non-pro er lett å kjøpe. Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 28. september 2021 Del Skrevet 28. september 2021 Cowboystrekk skrev (2 timer siden): Tenker på tilgjengelighet i nettbutikker Pro av 4xxxG har vært lett å få tak i lenge, mens Pro av 5xxxG er vanskelig å finne, mens non-pro er lett å kjøpe. Ah, ja 5xxxG er jo nylig lansert, mens 4xxxG ble lansert i fjor sommer, men ellers så er de jo stort sett forbeholdt ferdige Workstations fra HP osv... Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 29. september 2021 Del Skrevet 29. september 2021 Asus har også nytt hovedkort på gang Extreme. Var veldig til lanseringer, skal vell tappe oss godt før neste gen. Eller betyr dette ny runde med revisjon av CPU er tro? 1 Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 29. september 2021 Del Skrevet 29. september 2021 guttorm skrev (6 minutter siden): Asus har også nytt hovedkort på gang Extreme. Var veldig til lanseringer, skal vell tappe oss godt før neste gen. Eller betyr dette ny runde med revisjon av CPU er tro? Bare litt kjipt at Asus ikke har gjort det samme med strømkontaktene på sitt kort som Evga har gjort på sitt "Black" det var en snedig løsning egentlig. 2 Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 29. september 2021 Del Skrevet 29. september 2021 (endret) Ser at EDC er viktig i overklokkingen. Scorer rundt 23300 i C23 multi og opp mot 9200 i C20 multi. Da med oppjustert EDC og for max pbo må EDC nedjusteres. Selv ved litt lavere boost (pga høy EDC), så scorer man bedre i tunge applikasjoner når EDC er høy. Tar man EDC noe ned , si 180 til 150, så boster 5900X en min rundt 4925 all core og over 4900 på effektiv clock. Rundt 4860 en plass med høy EDC. Jeg går for all core boost, enkelt kjerne boost er ikke så interessant. Når jeg kjører c23 så boster den over 4700 all core, det må da være bra? All core pbo boost får jeg desverre ikke så stabil i spill som med 5600X en, det flukturerer litt opp og ned, særlig CCX nr2. Men det føles som det er null begrensning på max boost, kjører 5K maks nå, men 5.1 går også fint på enkelte kjærner. Virker som en 5950X når det gjelder frekvensene den går til Endret 29. september 2021 av guttorm Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 29. september 2021 Del Skrevet 29. september 2021 Hvis du bruker Cinebench for å finne "riktige" verdier for EDC/PPT/TDC, har du optimert PBO for Cinebench. Andre program kan kjøre bedre med høyere EDC Hvis Cinebench er det som teller for deg er det bare å kjøre på, men personlig optimerer jeg ikke for Cinebench med mindre jeg skal poste på HWBot. Lenke til kommentar
Ola Norman Skrevet 29. september 2021 Del Skrevet 29. september 2021 (endret) Hadde vi ikke en nisse innom her om dagen som snakket om over 60000mb/sec read i Aida ? 🤣 Mest forøyed at jeg klarte 25 cycles på CL13 @ 24/7 volt på 1.55vdimm 😎 Aktiv vifte kjøling på rammen tho Endret 29. september 2021 av Ola Norman Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 29. september 2021 Del Skrevet 29. september 2021 (endret) 30 minutes ago, Ola Norman said: Hadde vi ikke en nisse innom her om dagen som snakket om over 60000mb/sec read i Aida ? 🤣 Mest forøyed at jeg klarte 25 cycles på CL13 @ 24/7 volt på 1.55vdimm 😎 Aktiv vifte kjøling på rammen tho Bruk nyeste Aida64 beta, og post resultatet igjen Den du bruker er bugga som f.. og er stein gammel, men det vet du jo. Bare synn at du ikkje gadd å nevne det. Endret 29. september 2021 av Nizzen Lenke til kommentar
Ola Norman Skrevet 29. september 2021 Del Skrevet 29. september 2021 Nizzen skrev (4 minutter siden): Bruk nyeste Aida64 beta, og post resultatet igjen Er ikke 6.33.5700 er nyeste version ? Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 29. september 2021 Del Skrevet 29. september 2021 Jeg reduserer EDC for å få høyere boost, så hvilke program har du som eksempel som trenger mer EDC enn C23? Min erfaring er lavere EDC, LLC på nivå 1 og 100%(1) på current er gunstig for høy PBO. -30 på hver core og 10X på multiplieren. Mindre strøm = mer OC. Særlig redusert LLC hadde god effekt, ikke minst på temperaturer. 1 Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 29. september 2021 Del Skrevet 29. september 2021 Just now, Ola Norman said: Er ikke 6.33.5700 er nyeste version ? Version: 6.33.5766 beta (Sep 24, 2021) https://download.aida64.com/aida64extreme_build_5766_mh8jvn6pvc.zip Lenke til kommentar
Ola Norman Skrevet 29. september 2021 Del Skrevet 29. september 2021 (endret) Nizzen skrev (11 minutter siden): Version: 6.33.5766 beta (Sep 24, 2021) https://download.aida64.com/aida64extreme_build_5766_mh8jvn6pvc.zip And then ? Har ikke tid til å tulle mer med dette, må komme meg i seng *edit* Nizzen skrev (19 minutter siden): Den du bruker er bugga som f.. og er stein gammel, men det vet du jo. Bare synn at du ikkje gadd å nevne det. Er du seriøs ? Stein gammel ifra mars i år som er latest stable version dem har releasa.. flotte beskyldninger du kommer med.. Endret 29. september 2021 av Ola Norman 1 Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 29. september 2021 Del Skrevet 29. september 2021 (endret) 20 minutes ago, Ola Norman said: And then ? Har ikke tid til å tulle mer med dette, må komme meg i seng *edit* Er du seriøs ? Stein gammel ifra mars i år som er latest stable version dem har releasa.. flotte beskyldninger du kommer med.. Var bare litt rart at båndbredden din plutselig har skytt utrolig høyt. Like høyt som 5000mhz. Så ut som en bug. Du har jo ikkje vært i nærheten av dette før. Eneste i verden jeg har sett med den båndbredden ved 3800mhz. Ikkje rart jeg blir skeptisk Hva er trikset for en slik plutselig boost i båndbredde? Spørsmålet er da om ytelsen vises i f.eks Tombraider eller i andre cpu bound spill. Jeg hadde en bug der jeg fikk latterlig høy read med Aida. Da forsvant det med ny versjon. Derfor nevnte jeg det. ps: Du hadde 61GB/s read 21 september med c14. C13 gir ikkje 19GB ekstra vel? Endret 29. september 2021 av Nizzen Lenke til kommentar
Ola Norman Skrevet 29. september 2021 Del Skrevet 29. september 2021 (endret) Nizzen skrev (6 minutter siden): Var bare litt rart at båndbredden din plutselig har skytt utrolig høyt. Like høyt som 5000mhz. Så ut som en bug. Du har jo ikkje vært i nærheten av dette før. Eneste i verden jeg har sett med den båndbredden ved 3800mhz. Ikkje rart jeg blir skeptisk Hva er trikset for en slik plutselig boost i båndbredde? Spørsmålet er da om ytelsen vises i f.eks Tombraider eller i andre cpu bound spill. Hydra shenanigans Her er en aida screen ifra kompis på 1usmus discord som kjører win11. Spør før du skyter neste gang GN Endret 29. september 2021 av Ola Norman Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 29. september 2021 Del Skrevet 29. september 2021 2 minutes ago, Ola Norman said: Hydra shenanigans Her er en aida screen ifra kompis på 1usmus discord som kjører win11. Spør før du skyter neste gang GN Fortsatt skeptisk usikker på om 3800mhz klarer såpass høy båndbredde teoretisk, eller om Hydra skruller med Aida programmet Go natt 😚 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 29. september 2021 Del Skrevet 29. september 2021 Ola Norman skrev (1 time siden): Hydra shenanigans Her er en aida screen ifra kompis på 1usmus discord som kjører win11. Spør før du skyter neste gang GN Vent nå litt... Hydra tuller med Windows-timere? Da er jo alle resultatene ren fantasi 🙄 1 Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 30. september 2021 Del Skrevet 30. september 2021 N o r e n g skrev (9 timer siden): Hvis du bruker Cinebench for å finne "riktige" verdier for EDC/PPT/TDC, har du optimert PBO for Cinebench. Andre program kan kjøre bedre med høyere EDC Hvis Cinebench er det som teller for deg er det bare å kjøre på, men personlig optimerer jeg ikke for Cinebench med mindre jeg skal poste på HWBot. Jeg bruker det mest for en stabilitetstest, men også gøy jeg slår det meste av random scores på nettet med min score, uten å ha prøvd særlig hardt. Egentlig bryr jeg med katta om selve scoren for egen del, vil bare finne max cpu ytelse. Hvilke program er det du tenker på? Slik jeg ser det burde vi hatt en automatisk EDC boost i tyngre oppgaver (om man har kjøling til det) og en reduksjon i lettere oppgaver. Når jeg kommer fra jobb skal jeg vannkjøler CL14 4k brikkene, samt teste teste mer på max boost ved enkelt cores. Også overklokke kun CCX1 og teste den mer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå