Gå til innhold

Blir Trump urettmessig sensurert på Twitter?

Anbefalte innlegg

Han twitret nettopp et meget godt eksempel (sakset fra NRK)

"– Joe Biden burde ikke utpeke seg selv som vinner. Jeg kunne ha gjort det samme. De juridiske prosedyrene har så vidt begynt, skriver Donald Trump på Twitter. "

Har han allerede da glemt at det første han gjorde var å utpeke seg selv som vinner samtidig som han kom med grove anklager om valgfusk uten å presentere et snev av bevis?

Mannen er enten helt ute av kontakt med virkeligheten eller ekstremt kynisk og kalkulerende. Kanskje til og med begge deler.
Endret av J!nx
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gloria skrev (24 minutter siden):

"Feilinformasjon" er blitt den nye elitistiske måten å si at man er uenige med noen.

Problemet er bare at en slik tilnærming fullstendig ignorerer kontekst.

Nei, det å påpeke at man bestrider informasjonen noen fremlegger - altså å si at du mener at noen bedriver feilinformasjon - kan da ikke være noe som kun er forbeholdt eliten. Det ville være tidenes fallitterklæring, for det er det samme som å si at lavt utdannede folk ikke er i stand til å bedrive kildekritikk.

Den siste setningen der forstår jeg ikke hva du mener med. Å påpeke at man mener at noen bedriver feilinformasjon er da ikke en tilnærming som  = ignorering av kontekst. Det kan selvfølgelig være det, men da bør det også være grei skuring å besvare dette med å vise til konteksten.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Twitter er en privat entitet og kan sensurere hvem de vil uten grunn.

Problemet er at dette, samt New York Post- saken, viser at sosiale medier har alt for mye makt.

Enten bør de underlegges nye regler som opprettholder brukerrettigheter, eller så må de brytes opp.

Lenke til kommentar

Eller så bør folk som pusser tennene med dobørster revurdere om hva de gjør er sunt -- og folk som bruker sosiale medier eller youtube til å skaffe seg nyheter bør likeså revurdere medievanene sine, av samme grunn bare mer metaforisk.

At dobørsteprodusentene ber butikkene om å ikke selge til barn eller mennesker med brune tenner handler om at de tar samfunnsansvar -- ikke om sensur.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Thorny said:

Twitter er en privat entitet og kan sensurere hvem de vil uten grunn.

Problemet er at dette, samt New York Post- saken, viser at sosiale medier har alt for mye makt.

Enten bør de underlegges nye regler som opprettholder brukerrettigheter, eller så må de brytes opp.

Nei det kan de ikke. De definerer seg selv som platform og er beskyttet under det fra søksmål etc mot innholdet. Som platform kan de ikke fritt velge hva de vil sensurere etc. Hvorfor tror du twitter, facebook og de andre stadig blir dratt inn i kongressen for å forklare seg? Og legger seg flate med masse fine unnskyldninger.

Trump gjorde mye rart men hans aller største feil var å ikke ta tak i dette i 2016. 

Lenke til kommentar

Man feiler stort når man ikke klarer å skille mellom meningsytringer og en faktabasert uttalelse. Når twitter sensurerer det siste, eller innlegg der man hevder virkeligheten er noe annet enn den er, så er det ikke en mening. Det er kun ren manipulasjon, bygget med løgn. Helt topp at dette fjernes. Og det burde vært fjernet i langt større grad, når den som kommer med det burde i langt større grad forstå sin posisjon hvor folk faktisk bare svelger det helt og ha et snev av moralsk og etisk kompass.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (21 minutter siden):

Eller så bør folk som pusser tennene med dobørster revurdere om hva de gjør er sunt -- og folk som bruker sosiale medier eller youtube til å skaffe seg nyheter bør likeså revurdere medievanene sine, av samme grunn bare mer metaforisk.

Jeg er enig i at de «burde». Men jeg tror at det løpet er kjørt, og jeg er redd for å ofre demokratiet mens jeg venter på at de skal ta til vettet.

Spørsmålet er om USA (med dagens klima) kan gi en offentlig organisasjon som FCC ansvaret for å regulere sosiale medier uten at det smeller grunnet katastrofal mistillit mellom de to partiene.

Det hadde kanskje vært bedre om bransjen frivillig regulerte seg selv (under trussel om å bli regulert av myndighetene).

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...