Gå til innhold

Må i karantene, får jeg lønn/kompensasjon?

Gjest dc749...1d3

Anbefalte innlegg

Gjest dc749...1d3

Jeg jobber i byggebransjen og en kollega testet positivt idag. Dermed er 5 av oss som har jobbet med han i karantene. Så er spørsmålet, får vi som er i karantene noen form for lønn mens vi er i karantene?

Jeg går på timelønn og er ganske avhengig av å få jobbet timene mine. Har ikke råd å miste halve månedslønna fordi jeg sitter i karantene.. Har regninger og husleie å betale..

Anonymous poster hash: dc749...1d3

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved lovpålagt karantene etter folketrygdelova så har du rett på sjukepengar. Reglane er no litt endra slik at arbeidsgiver berre betalar for dei tre fyrste dagane og NAV tek resten. 

Du må pårekne å bruke eigenmeldingsdagar dersom arbeidsgiver krever dette. 

Om du har variabel arbeidstid så skal du ha lønn som om du kunne ha jobba som normalt etter oppsatt arbeidsplan. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest dc749...1d3
The Avatar skrev (19 minutter siden):

Ved lovpålagt karantene etter folketrygdelova så har du rett på sjukepengar. Reglane er no litt endra slik at arbeidsgiver berre betalar for dei tre fyrste dagane og NAV tek resten. 

Du må pårekne å bruke eigenmeldingsdagar dersom arbeidsgiver krever dette. 

Om du har variabel arbeidstid så skal du ha lønn som om du kunne ha jobba som normalt etter oppsatt arbeidsplan. 

Hvordan beregner NAV sykepengene i karantenetiden?
Jeg jobber mye overtid, og det er en stor del av lønna mi. Lønna er svært variabel og vi har ikke en arbeidsplan. Arbeidsgiver lar oss jobbe så mye overtid som vi vil. Ofte jobber jeg 50 timers uker selv om kontrakten sier normal arbeidstid er 40 timers uker. Jobber aldri under 46 timer per uke..

Lenke til kommentar
Gjest 35fef...264
Gjest dc749...1d3 skrev (På 4.11.2020 den 21.22):

Jobber aldri under 46 timer per uke..

Det har du ikke lov til. Og sjefen har ikke lov til å la deg gjøre det. 

Anonymous poster hash: 35fef...264

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...