Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurte på hvordan man kan finne ut om en vegg man ønsker å rive er en bærevegg eller ikke? Har hørt med styret, OBOS og plan- og bygg, men ingen har noe godt svar. Blokken er fra 1952 og er i Ekebergveien 19. De fleste sier at de tror ikke det er bærevegg, men vil gjerne ha det svart på hvit, slik at vi ikke står ansvarlige om noen problemer skulle oppstå. Noen som har noen forslag til å finne ut av dette?

Er det mulig å få et firma til å komme på befaring også skrive en kontrakt hvor de står ansvarlig dersom de skulle ta feil av om det er en bærevegg eller ikke?

Legger ved bilde av veggen vi ønsker å rive:

bærevegg.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen må vel ha en tegning av hele bygningen sånn som den var originalt? Hadde ikke noen av de du var i kontakt med det?

Om ikke annet så kan jeg ikke tenke meg annet enn at du må ringe et entreprenørfirma eller noe lignende og finne noen som kan teste det og finne ut.

Lenke til kommentar
mikael1997 skrev (På 6.11.2020 den 23.47):

Blokka er av betong, veggene er teglstein

Er veggen du ønsker å rive utført med stenderverk i tre?

Er etasjeskillene i betong?

Hva slags materiale er himlingen i kjøkkenet og stua?

Hvor lang er stua?

Hvilken etasje er det i?

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (8 timer siden):

Er veggen du ønsker å rive utført med stenderverk i tre?

Er etasjeskillene i betong?

Hva slags materiale er himlingen i kjøkkenet og stua?

Hvor lang er stua?

Hvilken etasje er det i?

Veggen vi ønsker å rive er av murstein. Ettersom at ytterveggene er i betong, vil jeg regne med at etasjeskillene også er i betong.

Veggen vi ønsker å rive er 2.45m (kun den veggen som er mellom kjøkkenet og stua).

Bor i 2.etasje, er totalt 3.etasjer i blokken.

Lenke til kommentar

Tegningane er for utydelige til å få så mykje ut av, så her må nokon sjå korleis bygget har blitt satt opp. 

Du har fleire måtar du kan ordne dette på. Dersom det ikkje er bærevegg så kan du rive den sjølv, dersom det er ein bærevegg så må du søke og legge fram dokumentasjon på at bæreevna ikkje blir svekka. Ei mellom løysing er å få hjelp til å dokumentere at du kan opprettholde bærevna med alternative løysingar som å montere bærande søyle, tverrbjelke, at du lager portal i veggen eller liknande løysing. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...