Pusher 50 Skrevet 4. november 2020 Del Skrevet 4. november 2020 Hei alle Jeg har en konflikt gående med en tidligere arbeidsgiver. Arbeidsgiver er registrert i utlandet. Beløpene er moderate. Arbeidsgiver krever meg for ca 20 kilokroner. Jeg har fremmet et motkrav på ca 100 kilokroner. Konflikten dreier seg om forståelse av begrepet nettolønn og hvem som skal dekke skattekrav. Arbeidsgiver har kommet fram til at de har dekket for mye av mine skatteforpliktelser og krever det overskytende tilbakebetalt. Dette kravet kom i form av en e-post der skyldig beløp og mottakers bankkoordinater framgikk. Jeg tolker kontrakten annerledes og mener at arbeidsgiver har betalt for lite av den skatten jeg er blitt ilagt. Jeg har derfor svart på e-posten og skrevet at jeg bestrider kravet. I tillegg har jeg fremmet et begrunnet motkrav. Etter dette har det vært helt stille fra arbeidsgiver. Ikke engang en bekreftelse på at e-posten er mottatt. Dermed er saken uforløst. Er det noen regler for slike prosesser? Er det noen begrensning på hvor lenge arbeidsgiver kan "sitte på saken"? Er det noe jeg kan gjøre for å tvinge fram en avklaring? Jeg tenker ikke på å gå til sak, men å skrive noe på en måte som gjør at arbeidgivers passivitet blir å tolke som en aksept av min påstand. Litt snevert dette her, kanskje, men det kan jo hende det er noen som har vært i lignende situasjoner. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 4. november 2020 Del Skrevet 4. november 2020 I internasjonale arbeidsforhold er det viktig å ha i mente at norsk rett i utgangspunktet bare regulerer arbeidsforhold i Norge, dvs. arbeidsforhold der arbeidstaker utfører sitt arbeid i Norge (uavhengig av hvor arbeidstaker skatter til). Det er altså ikke nødvendigvis enkelt å svare uten å vite hvilke land som er involvert. Generelt gjelder alminnelige norske regler om foreldelse for krav som reguleres av norsk rett. Det vil si tre år fra kravet oppsto. Norsk rett anerkjenner i veldig liten grad utsagn om at "manglende tilbakemelding innebærer aksept/frafall av kravet". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå