Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverkskabel på mål - hvor?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nimrad skrev (6 minutter siden):

Jeg tenker å trekke en ny nettverkskabel i huset her. Er det noen steder jeg kan kjøpe x antall meter med nettverkskabel som jeg kobler selv(altså uten plugger)? Jeg har funnet lange ruller jeg kan kjøpe, men det blir litt waste for min del da jeg kun trenger å trekke denne ene kabelen.

Elektroimportøren.no :)

Lenke til kommentar
bshagen skrev (8 minutter siden):

Jeg har nå vært i butikken der å fått kjøpe kapp. Mulig det kun er mulig i fysisk butikk? 

Det var svaret fra kundeservice hvertfall, så ser dårlig ut. Ble bare henvist til en fast lengde som jeg eventuelt måtte kappe selv.

Edit: Holder til i Sandnes/Stavanger-området så får ikke vært innom elektroimportøren.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (3 timer siden):

Noen biltemabutikker selger metersvis. Men du må til selve butikken og spørre.

 

Vel, jeg ringte biltema sentralt og de kunne forsikre meg om at biltema på nett og i butikk er nøyaktig det samme og ingen har noe annet utvalg i butikker, ergo ingen nettverkskabler metersvis. Utrolig hvor vanskelig dette skulle være da...

Lenke til kommentar

Litt usikker på hva problemet her er. Som det sies finnes det lange kabler å få kjøpt. Man kutter av den ene plukken, trekker kabelen, og setter på en ny plugg. Hvis man er på såpass lenger at man trenger mer enn det som er å få kjøpt i ferdige kabler, blir eksempelvis en rull på 100 meter løsningen. Og kan godt være at denne rullen på Biltema er billigere enn eksempelvis 35 meter kjøpt der man får kjøpe det metervis. Eksempelvis at de tar 15-20 kr meteren løst, kontra Biltema hvor man betaler under 5 kroner meteren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NULL skrev (37 minutter siden):

Som det sies finnes det lange kabler å få kjøpt. Man kutter av den ene plukken, trekker kabelen, og setter på en ny plugg.

Jeg vet ikke om det er noe andre typer kabler, eller om det vil være mer komplisert å kopble disse ferdige kablene. Har målt at jeg trenger 21-22meter med kabel. Jeg ville bare forventet at noen hadde dette som metervare. Trodde ikke det var så spesielt at man liksom må kjøpe 100 meter i slengen. Vet at vi kjøpte ferdigkappet for noen år siden da vi la nettverk i barndomshjemmet mitt.

 

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (12 timer siden):

Jeg tenker å trekke en ny nettverkskabel i huset her. Er det noen steder jeg kan kjøpe x antall meter med nettverkskabel som jeg kobler selv(altså uten plugger)? Jeg har funnet lange ruller jeg kan kjøpe, men det blir litt waste for min del da jeg kun trenger å trekke denne ene kabelen.

Supra selger valgfritt lengde Cat8 litt dyr kanskje men sikkert mye rimeligere enn en stor rull...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Det fine med nettverkskabel er jo at man alltid trenger mer.

Dersom du kjøper en rull på 100 meter, som du kun får brukt noe av nå, samtidig som du kjøper RJ-plugger og en tang, så kan du når som helst lage kabler som passer akkurat der de skal brukes, å vipps så er 100 meter borte, det går raskere enn man tror.

Kjell selger dog kabler i mange lengder, dersom du ønsker å kjøpe mindre

https://www.kjell.com/no/produkter/nettverk/kablet-nettverk/nettverkskabler/installasjonskabler/luxorparts-myk-utp-nettverkskabel-cat.-6-10-m-p39847

  • Liker 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (4 timer siden):

Det fine med nettverkskabel er jo at man alltid trenger mer.

Tja, hadde jeg vært litt tidligere ute så hadde det vært sånn. Har dessverre nylig også kjøpt en haug med små nettverkskabler til TV-benk og andre steder hvor jeg trenger. Kan sikkert komme noe behov frem i tid, men det er lenge til (typ barnerom o.l.).

Ser dog ut som den beste løsningen å bare gå for 100meter. Knapt 200 kroner dyrere enn 25m og jeg må jo uansett ha tang og plugger.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (59 minutter siden):

Tja, hadde jeg vært litt tidligere ute så hadde det vært sånn. Har dessverre nylig også kjøpt en haug med små nettverkskabler til TV-benk og andre steder hvor jeg trenger. Kan sikkert komme noe behov frem i tid, men det er lenge til (typ barnerom o.l.).

Ser dog ut som den beste løsningen å bare gå for 100meter. Knapt 200 kroner dyrere enn 25m og jeg må jo uansett ha tang og plugger.

Hvor mange meter trenger du med margin? Jeg er trygg på at Kjell kan hjelpe deg, eller en av produsentene...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...