Gå til innhold

Er det etisk forsvarlig å spise kjøtt?

Anbefalte innlegg

5 minutes ago, Gouldfan said:

Det bildet du viser er tegn på personlig tragedie.

Så sant det ikke er flom så er det ikke måket på dagevis!

Det skal måkes og strøs hver morgen, og gjerne til kvelds også.

Det er faktisk normalen, for det er viktig å skjøte dyra så de holder seg friske...

Det er da ingen som tjener på å holde dyra friske? Det man tjener på er å mishandle dyr. Det bildet viser tegn på effektivisering og kapitalistisk kjøttindustri.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Abigor skrev (8 minutter siden):

Det er da ingen som tjener på å holde dyra friske? Det man tjener på er å mishandle dyr. Det bildet viser tegn på effektivisering og kapitalistisk kjøttindustri.

USA really?

Du oser av Bystank, byfolk som tror de vet hva som skjer på landet?

Arroganse og smålig hersketeknikker som hitling av vanlig gris og storfe hold som har pågått siden jernalder eller noe...

Det er aldri tjent at dyr lider eller dør, uansett dyrehold så må det måkes morgen og kveld og strøs og fores.

Det er normalen, om dere i bytåka og eksosen vil tro at bønder er Hitler og dyreplageri så lev i bytåka deres da, med burger og shake i hånda og nesa i været..

Lenke til kommentar
Abigor skrev (15 minutter siden):

Hva vet du om hva som er representativt av norske grisefjøs i Norge?

Det er ikkje eg som påstår på bakgrunn av eit fåtall fjøs, kordan standarden er... Men du stopper ikkje der. Du drar like godt storfe, høns og samtlige under samme kam. "Kjøttindustrien" som du skriver.

donald trump applause GIF by franceinfo

Lenke til kommentar

Sånn arbeidsmessig (som Budeie!) vil jeg si det er mye å rekke over med alle disse små grisegårdene. Dyrene skal ha mat og vann også. Til sammenligning har kyrne i et tradisjonelt fjøs en felles møkkarenne bak seg, som kan renskes med noen få strøk med et redskap. I et tradisjonelt sauefjøs ble det jevnlig kastet inn sagmugg, som hjalp på situasjonen. I dag står sauene på metallplater. 

Ifølge sagnet synger grisen "Skuler og rask, og ligge i boss!" Noe som til en viss grad er sant, men så klart er det ikke bra for grisen hvis den er tvunget til å ligge i en dam av urin. Det kan føre til hudproblemer, med mer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Pallehysa said:

Det er ikkje eg som påstår på bakgrunn av eit fåtall fjøs, kordan standarden er... Men du stopper ikkje der. Du drar like godt storfe, høns og samtlige under samme kam. "Kjøttindustrien" som du skriver.

donald trump applause GIF by franceinfo

Der vant du diskusjonen... en diskusjon om griser som har det jævlig, så var det veldig trist at kjøttindustrien ble nevnt... uff da. Stakkars kjøttindustrien ble krenket. Her skal du få et svar verdig norturas presseansvarlig:

-Jeg jobber hver dag for at ikke kjøttindustrien skal bli krenket.

Det er tross alt hva saken handler om her. Ikke at griser spiser halene til hverandre, hinker på brukne bein og bader i møkk. Godt det er noen som har prioriteringene i orden.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Gouldfan said:

USA really?

Du oser av Bystank, byfolk som tror de vet hva som skjer på landet?

Arroganse og smålig hersketeknikker som hitling av vanlig gris og storfe hold som har pågått siden jernalder eller noe...

Det er aldri tjent at dyr lider eller dør, uansett dyrehold så må det måkes morgen og kveld og strøs og fores.

Det er normalen, om dere i bytåka og eksosen vil tro at bønder er Hitler og dyreplageri så lev i bytåka deres da, med burger og shake i hånda og nesa i været..

Hæ? Hvordan har du kommet fram til at jeg er byfolk? Tror du dyr i kjøttindustrien har det stort bedre enn fanger i konsentrasjonsleire?

Klart det er tjent at dyr lider og dør, det er store penger å tjene på det. Det er heller motsatt, det er ingen penger å tjene på at dyr har det bra.

Hva vet du om hva som er normalen?!?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Abigor skrev (4 minutter siden):

Der vant du diskusjonen... en diskusjon om griser som har det jævlig, så var det veldig trist at kjøttindustrien ble nevnt... uff da. Stakkars kjøttindustrien ble krenket.

Ingen som seie deg imot, om du påstår at nåken gårder bør skjerpe seg. Men når du i all din iver, finner eksempler på mislighold og skal male ein heil industri, gjer du ingen ein tjeneste. Spesielt ikkje din egen argumentasjon.

Nei den stakkars kjøttindustrien blei ikkje krenket. Men argumentet ditt ser veldig svakt ut.

Abigor skrev (5 minutter siden):

Tror du dyr i kjøttindustrien har det stort bedre enn fanger i konsentrasjonsleire?

Og der var du igjen. Svin er ikkje mennesker, sjøl om nåken mennesker oppfører seg som svin. Heilt elementær kunnskap. Men du bryr jo deg ikkje om fakta, i din iver til å sverte kjøttindustrien. 

Lenke til kommentar

Vi ser samme dyremishandling år etter år, samtidig lover kjøttindustrien at det skal bli bedre. Jeg er liksom ferdig med å høre på hva kjøttindustrien har å si om saken. De har like mye troverdighet som tobakkindustrien i forhold til helse.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Abigor skrev (1 minutt siden):

Vi ser samme dyremishandling år etter år, samtidig lover kjøttindustrien at det skal bli bedre. Jeg er liksom ferdig med å høre på hva kjøttindustrien har å si om saken.

Kven er kongen over kjøttindustrien som lover forbedringer?

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Pallehysa said:

Kven er kongen over kjøttindustrien som lover forbedringer?

Det var kanskje ingen som forsvarte seg på dagsrevyen? Må ha innbilt meg det.

Det er sikkert ikke så ille som de skal ha det til. Det var nok bare den ene senile bonden 2 år på rad. Kanskje grisene fortjente det? Akk ja, så lenge det bare er dyr så er det ikke så farlig.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Abigor skrev (Akkurat nå):

Det var kanskje ingen som forsvarte seg på dagsrevyen? Må ha innbilt meg det.

Kven er det? Snakker individet på vegne av alle som driver god kjøttindustri? Du forstår fortsatt ikkje at det finnes gårder som driver godt og har bra dyrehold? Du driter i det?

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Pallehysa said:

Kven er det? Snakker individet på vegne av alle som driver god kjøttindustri? Du forstår fortsatt ikkje at det finnes gårder som driver godt og har bra dyrehold? Du driter i det?

Ja, jeg dreit jo godt i det helt fra det første innlegget mitt om denne saken:

On 6/6/2021 at 1:50 PM, Abigor said:

Kan vi ikke like godt påby web streaming av alle griser i alle fjøs, 24 timer hver dag hele året? Hvorfor skal de få lov til å holde dette skjult fra oss som kjøper maten? PS: Ja det finnes småbønder som har frittgående griser som lever ute og med grei plass. Men hvor mange er de i forhold til resten?

Jeg forstår ikke at det det finnes gårder som driver godt, det har du sikkert helt rett i. Godt at du er her og kan dra fokus over på hva jeg forstår og ikke forstår, det er faktisk viktigere.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Abigor skrev (10 minutter siden):

Jeg forstår ikke at det det finnes gårder som driver godt, det har du sikkert helt rett i. Godt at du er her og kan dra fokus over på hva jeg forstår og ikke forstår, det er faktisk viktigere.

Men kvifor skal du absolutt finne eksempler på mislighold og dra dei eksemplene du finner over heile kjøttindustrien då? Er det rein refleks hos deg?

Endret av Pallehysa
Lenke til kommentar
1 minute ago, Pallehysa said:

Men kvifor skal du absolutt finne eksempler på mislighold og dra dei eksemplene du finner over heile kjøttindustrien då? Er det rein refleks hos deg?

Fordi kjøttindustrien har mistet tillitt etter gjentatte bevis på dyremishandling og systematiske brudd? Skal jeg stole på det de sier at de jobber for at slikt ikke skal skje?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Abigor skrev (8 minutter siden):

Fordi kjøttindustrien har mistet tillitt etter gjentatte bevis på dyremishandling og systematiske brudd? Skal jeg stole på det de sier at de jobber for at slikt ikke skal skje?

Dyremishandling i gris industrien, har fått deg til å miste tillitt til storfe produksjonen?

Lenke til kommentar
Abigor skrev (10 minutter siden):

Feil skjer, var en fyr nylig i avisen i Norge som hadde sex med hundene sine.. Sykt det, men skal vi forby mennesker å ha hund pga noen syke folk?

Hva med å tenke på hvem som plasserer mat på bordet ditt i bytåka? Bønder og fiskere.... Bare et lite tips.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (13 minutter siden):

Hva med å tenke på hvem som plasserer mat på bordet ditt i bytåka? Bønder og fiskere.... Bare et lite tips.

Bønder og fiskere har ikke alltid sammenfallende interesser. Se feks på forhandlingene med England etter at de gikk ut av EU. Fiskere vil ha åpnere grenser, bønder vil ofte ha høyere murer.

Når Norske bønder selger en vare som mange Nordmenn heller velger bort for å kjøpe Svensk bacon, spansk skinke, Fransk ost så gir det en litt uggen smak å argumentere for at vi skal være takknemlige for at bøndene gidder å fø oss. Bøndene vil ha støtte og så vil de at han staten skal lage høye murer slik at det blir vanskelig å kjøpe mat i utlandet. Og så vil de at kundene skal være servile?

Dette bør ikke være en debatt mellom by og land. Det bør være en opplyst debatt om hva landet skal bruke penger på, hva man skal forberede seg på, hvor viktig kulturlandskap er. Etc. 

-k

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Gouldfan said:

Feil skjer, var en fyr nylig i avisen i Norge som hadde sex med hundene sine.. Sykt det, men skal vi forby mennesker å ha hund pga noen syke folk?

Det samme blir dokumentert år etter år, men det er sikkert ikke så ille. Kanskje grisene fortjente det. Hvem vet? Du? Jeg vet noen som ikke lenger plasserer mat på mitt bord: betonggrispeodusentene.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
51 minutes ago, knutinh said:

Dette bør ikke være en debatt mellom by og land. Det bør være en opplyst debatt om hva landet skal bruke penger på, hva man skal forberede seg på, hvor viktig kulturlandskap er. Etc. 

-k

Det blir bagateller i forhold til hva saken gjelder, dyrevelferd.

Lenke til kommentar
Abigor skrev (10 timer siden):

Det blir bagateller i forhold til hva saken gjelder, dyrevelferd.

Ikke om du fortsatt trenger et land å bo i og mat å spise.

Bare bra du velger glad gris etc, og selvom jeg er skeptisk til hvordan bildene til NOAH er tatt, og vinklingen, så er det fortsatt bra at man har fokus på mislighold av dyr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...