Gå til innhold

Problemer med DOS ved formatering av HD


Anbefalte innlegg

Hei!

 

I forbindelse med nyttårsrengjøring av Harddisken på min bærbare Dell ønsket jeg å reinstallere XP og formatere harddisken. Jeg gjorde dette i fjor med litt kyndig hjelp, og ville i år prøve alene. Har hatt litt trøbbel, og allerede fått masse hjelp av forum sidene. Det jeg har gjort er:

- Hadde XP installert med en driver/partisjon (C:)

- Jeg har laget en boot/MS-DOS diskett ved "autoformateringen" på XP

- Jeg har brukt fdisk til å partisjonere harddisken i to deler, C og D.

 

Problemet;

- Når jeg nå prøver å formatere mine to nye driver C og D, bruker jeg en format.com fil som jeg hentet fra en annen computer med XP, ved å søke på filnavnet "format" og hentet den over på en floppy til min PC, som nå altså er halvvegs i reinstallasjonsprosessen, og MÅ formateres for å få installert noe som helst.

- Når jeg prøver å taste format c:\s eller format c: får jeg bare et svar som sier Can not run this program in MS-DOS

 

Det synes jeg jo er litt merkelig, da filen jo er en DOS-fil.

- Er det versjonen av DOS som er problemet?

- Må format-filen være på samme disk/ pakke som resten av oppstartsfilene?

-Hvor får jeg en brukandes format-fil fra?

- Er jeg helt på villspor og må kjøpe ny PC?

 

Håper noen kan hjelpe. Kommer jo ikke langt før de nye partisjonene er formatert.

 

Vennligst!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig sjargongen min ikke er helt på plass, men hvis du høyreklikker på A:, velger formater, så får du som ett av valgene å formatere den som en oppstartsdiskett for MS-DOS. Og det funket for meg så langt. Problemet er som sagt å formatert de nye partisjoneringene, som vel forsåvidt er uavhengig av hvilken Windows versjon man har brukt før partisjoneringen? Eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Mulig sjargongen min ikke er helt på plass, men hvis du høyreklikker på A:, velger formater, så får du som ett av valgene å formatere den som en oppstartsdiskett for MS-DOS. Og det funket for meg så langt. Problemet er som sagt å formatert de nye partisjoneringene, som vel forsåvidt er uavhengig av hvilken Windows versjon man har brukt før partisjoneringen? Eller tar jeg feil?

Jepp ! stemmer det men det blir ikke den samme DOS bootdisken

som du tenker på ;) XPèn har ikke DOS, den er basert på NT kjernen.

Lenke til kommentar

med winxp trenger du ikke oppstart floppy du booter bare fra winxp cden den oppstarts floppyen du lager fra winxp er bare en helt basis oppstartsfloppy den mangler foreksempel format.com som du ternger for å formatere til fat32 noe som ikke er å anbefale bruk heller ntfs filsystem isteden under boot fra cd trykk F6 for boot tra cd gjor det å folg instruksjonene så vil du få inst. winxp

Lenke til kommentar

Ja, har prøvd på det. Jeg har en slik Dell hvor man må bytte modul fysisk mellom floppy og CD/DVD. Når jeg setter inn XP CD'n og velger boot fra CD i BIOS, får jeg bare opp "Missing operating system". Det er slike meldinger som gjør meg nervøs...

 

Må jeg installere noen drivere som enable'r CD-driven via floppy før jeg kan bruke CD'n?

 

Minner om at jeg har etablert nye partisjoener, som ser ut til å gjøre alt av tidlgere systemfiler på hardisken utilgjengelige...

Lenke til kommentar

Siden BIOS skal velge CD som bootbart medium først har det ingenting å si hvordan du har partisjonert harddisken din - den skal starte uansett. Jeg ville ha dobbelsjekket at du har en bootbar Windows XP CD (alle originale XP CDer er bootbare) og at du faktisk HAR satt BIOS til å boote fra CD.

Lenke til kommentar

Hello... Du kan lage Oppstarst Diskett med Windows ME få en kamerat til å gjøre det :thumbs: .. så putter du den (oppstartsdisketten) inn under oppstart.. så starter du opp med cdrom, også skriver du fdisk også fjerner du ikke DOS partisjon (NTFS har du fra før) så lager du ny partsjon (FAT32) også må du formatere begge diskene... :thumbup: da funker det vettu :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...