Gå til innhold

Presidentvalget 2020 - Valguken

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (1 time siden):

Må gå av etter Biden-uttalelse
Estlands innenriksminister Mart Helme må gå av etter å ha kalt USAs kommende president Joe Biden korrupt og hevdet at valgfusk fratok Donald Trump seieren. Helme, som tilhører det ytterliggående høyrepartiet Ekrem, fikk massiv kritikk i ettertid.
https://www.nrk.no/nyheter/1.15236566

Da Biden ble erklært vinner av en rekke medier som fulgte med på tallene, ringte kirkeklokkene i Paris og feiringer brøt ut i mange hovedstader rundt i verden. Som en kommentator beskrev det; det var nesten som om WWII var over igjen.

Denne gangen får riktignok ikke "tyskertøsene" barbert av seg håret og blir kastet på gaten, men at noen ytterliggående elementer i regjeringsstillinger rundtom mister jobben pga. batshit crazy uttalelser om at Biden stjal valget, det overrasker igrunnen ikke stort.

Endret av xRun
  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 hours ago, Simen1 said:

Jeg er skremt av hvilke holdninger som finnes i norsk topp-politikk. Da sikter jeg til en del FrP-folk sin Trumpiske "jaja, da får vi vel gratulere Biden, med noen vedlagte syrlige stikk" og Carl I Hagens "jeg venter med gratulasjonene til rettsprosessene er over". Det er bare å merke seg og sitere flittig ved senere anledninger. Skummel suckup-holdning til Trumpismen.

Carl I og enkelte andre Frp'ere har et Trumpsk forhold til fakta og vitenskap.

• Liker 4
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Memento scientiam said:

Forstår du i det hele tatt hva de forskjellige politiske ideologiene er for noe?

I denne sammenheng snakker jeg om et system der staten eier alt, og er ikke styrt av yrkespolitikere, men av "experter" og byrokrater som ikke velges av folket. Et system der staten og de store selskapene er ett og det samme, og folket har liten rett til å velge selv. Blir kanskje feil av meg å bruke ordet sosialisme. En sammenslåing av fascisme og teknokrati passer vel bedre da.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Betroz skrev (10 minutter siden):

I denne sammenheng snakker jeg om et system der staten eier alt, og er ikke styrt av yrkespolitikere, men av "experter" og byrokrater som ikke velges av folket. Et system der staten og de store selskapene er ett og det samme, og folket har liten rett til å velge selv. Blir kanskje feil av meg å bruke ordet sosialisme. En sammenslåing av fascisme og teknokrati passer vel bedre da.

Nei, Joe Biden sine standpunkter har virkelig ikke noe med fascisme å gjøre, og USA har en rimelig lang vei å gå om målet er teknokrati. Sosialisme er også malplassert, ja. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Betroz said:

Cool story, bro.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (1 time siden):

Lost popular vote = tapte folkeavstemningen

"Lost popular vote" betyr vel at man tapte i et valg som ikke betyr noe?

USA har et komplekst valgsystem (det har også Norge), og det eneste som betyr noe er utfallet i det faktiske valget.

-k

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (3 minutter siden):

USA har et komplekst valgsystem (det har også Norge), og det eneste som betyr noe er utfallet i det faktiske valget.

-k

Tvert imot....the popular vote er det samlede antall stemmer en kandidat får i et president-valg.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
7 minutes ago, knutinh said:

-k

Tja, det er ikke uten betydning å ha støtte fra mer enn halvparten av stemmegiverne. Jo mindre støtte man har i befolkningen, jo mer motstand vil man møte, og da blir det vanskeligere å få innført sin politikk.

Trump er en av presidentene hittil som har hatt minst støtte av befolkningen. Dete vises i at han både tapte "the popular vote" og det at alle meningsmålinger viser historisk elendig støtte.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (Akkurat nå):

Og presidenten i USA avgjøres ikke ved det samlede antall stemmer.

-k

Nei, men det blir galt å si det ikke betyr noe.

Se på Trump, f.eks....han kom aldri over at han tapte the popular vote i 2016, og påstår fremdeles at det var pga. valgfusk. Noe som man kan anta har farget hans syn på dette med å vinne for enhver pris.

• Liker 3
Lenke til kommentar
SilverShaded skrev (9 minutter siden):

Nei, men det blir galt å si det ikke betyr noe.

Se på Trump, f.eks....han kom aldri over at han tapte the popular vote i 2016, og påstår fremdeles at det var pga. valgfusk. Noe som man kan anta har farget hans syn på dette med å vinne for enhver pris.

Ok, så det betyr noe for folks følelser.

I direkte politisk, valg-teknisk betydning er det irrelevant.

Grunnen til å trekke det fram må være for å peke på svakhetene ved valgsystemet, ikke for å si at Hilary "egentlig" vant (annet enn for å tirre det stabile geniet, noe som forsåvidt er en fin ting).

-k

• Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, knutinh said:

Grunnen til å trekke det fram må være for å peke på svakhetene ved valgsystemet, ikke for å si at Hilary "egentlig" vant (annet enn for å tirre det stabile geniet, noe som forsåvidt er en fin ting).

-k

Det er som sagt bare en målestokk på popularitet. Trump er ganske upopulær.

Men si en overveldende majoritet hadde likt Trump og stemt på han. Da kan man tenke seg at hans presidentskap hadde gått mye lettere. F.eks ville kanskje ikke BLM bevegelsen ha skjedd, og media ville kanskje vært mer positiv til hans utspill.

• Liker 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (6 minutter siden):

-k

Å vinne både valget og popular vote gir en helt annen trygghet og grunnmur for en ny president.

Å styre valg i en stor føderasjon må nødvendigvis ha enkelte svakheter, siden hver stat har så stor selvbestemmelsrett. Ser man det fra statlig vinkel, er det jo "popular vote" som vinner.

For DT var dette en stor dråpe gift i begeret, og sannsynligvis starten på de reaksjonene vi ser fra ham nå.

Endret av SilverShaded
  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, SilverShaded said:

Å vinne både valget og popular vote gir en helt annen trygghet og grunnmur for en ny president.

For DT var dette en stor dråpe gift i begeret, og sannsynligvis starten på de reaksjonene vi ser fra ham nå.

Ja, jeg tenker ting hadde kunne skjedd ganske annerledes, om det amerikanske folk hadde støttet Trump. Sånn helt til å begynne med ville kanskje folk dukket opp på innsettelsen, slik at Trump ikke hadde blitt latterliggjort for å lyve om det. Det er bare ett eksempel.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...