Gå til innhold

Presidentvalget 2020 - Valguken

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Brodah skrev (46 minutter siden):

Nå når Biden har vunnet så er jo dette bare humor. Hvor lenger Trump venter med å anerkjenne tapet, hvor vanskeligere blir det. 

...

Nå forgriper alle sammen her begivenhetenes gang.
Biden vant ikke valget -- han vant delegater til electoral college.
Som utnevnes av senatorer i statene han vant i.

Mange republikanske senatorer er fascister og autoritære -- akkurat som Trump.
Mitch McConnell har bedt republikanske senatorer vurdere å sende "faithless electors" -- folk som stemmer på det motsatte av hva folket ønsket -- og dette er også noe det republikanske partiet i helhet garantert har diskutert bak lukkede dører, om de skal forsøke å velge å kuppe valget på denne måten.
Trump har -- i tillegg til å forsøke å la valget være opp til høyesterett i diverse stater, også en plan om å true og bestikke folk i electoral college til å stemme på ham i stedet for Biden, og har bedt republikanske senatorer om å trosse folkets vilje, og sende electors som stemmer på Trump fremfor Biden, mot folkets vilje.
Mot deep state sin vilje, for republikanerene som tror på konspirasjonsteorier, eller til folkets egne beste, for republikanere som er evangelister.

Vi kan først stole på at Biden har vunnet når:

1: Biden har vunnet valget etter omtellinger, noen av dem potensielt ondsinnede med nye føringer fra høyesterett

2: Høyesterett i alle stater har godkjent resultatet og Biden fremdeles er vinner av delegatene til Electoral College 

3: Representantene i som stemmer i Electoral College faktisk utnevner Biden som president

4: USA sitt politiske system overlever frem til Biden er innsatt -- uten at all makt er flyttet til senatet eller en ny statsministerposisjon hvor en statsminister er valgt av senatet, litt som Russland

5: Biden overlever frem til han er innsatt

...

Mens jeg regner oddsen for at USA går lengre til høyre/autoritær retning nå som lite sannsynlig, så anså jeg dagens nivå av pro-fascisme som totalt utenkelig for 20 år siden, og nivået vi har sett under Trump utenkelig for 6 år siden.

Republikanerene har ikke klart å slutte å overraske meg med hvor lavt de er villige til å synke -- og hver gang jeg tror bunnen er nådd, så går det bare dypere.

Så det er for tidlig å være sikker på at bunnen faktisk er nådd, og at de har tenkt å gi seg med lavmålet og begynne å klatre opp igjen den lange veien til ærlighet og rederlighet.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
24 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Biden kan ikke anklages for å ha noen kult of personality. Folk feirer først og fremst fordi Trump er ute, og en mentalt stabil person skal inn. En hvilken som helst mentalt stabil person ville feires.

Jo da, blue MAGA er en ting,  de truer ikke med vold, men de blir like fra seg av kritikk mot Biden eller Kamala som MAGA blir av kritikk av Trump. 

Blue MAGA er ganske ubehagelige å ha med å gjøre.  Består hovedsaklig av velstående hvite 40+ folk.

Lenke til kommentar

NORSK OBSERVATØR: – FANT INGEN SYSTEMFEIL I VALGGJENNOMFØRINGEN I USA

Sitat

Kari Henriksen ledet en gruppe OSSE-observatører under presidentvalget i USA. De fant ingen feil ved valggjennomføringen, men kritiserer påstander om valgfusk.

– Det vi pekte på som svært uheldig, er at et statsoverhode sår tvil om en så viktig demokratisk institusjon som valginstituttet er, uten at det foreligger dokumentasjon for det. Det har vi uttrykt stor bekymring for, sier Kari Henriksen til NTB, og kaller det en undergraving av demokratiske prinsipper.

Hun sier at ingen av valgobservatørene, eller noen de snakket med, avdekket systemfeil ved valggjennomføringen.

– Tvert imot opplevde alle observatører som var ute i selve valglokalene at det var utrolig nøyaktige og veldig dedikerte valgmedarbeidere som gikk gjennom stemmesedlene på en veldig ordentlig måte.

https://direkte.vg.no/presidentvalget-2020/news/norsk-observatoer-fant-ingen-systemfeil-i-valggjennomfoeringen-i-usa.XAF3O1U0t

• Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Etter det i kveld har kommet ubekreftede meldinger i noen amerikanske medier om at Melania Trump skal ha bedt Donald Trump om å gratulere Joe Biden, kommer hun nå med en Twitter-melding i litt samme baner som presidenten, men med et litt mer forsiktig og selvfølgelig budskap - uten caps lock.

Og en ny tweet fra Trump:

Her er det lange svaret på spørsmålet Trump stiller, for de som er interessert: https://theconversation.com/election-night-has-been-a-big-media-event-since-electric-lights-first-announced-the-winner-in-1892-148413

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Betroz skrev (3 timer siden):

Både de som heier på Trump og de som heier på Biden, har seriøst blitt med i "Cult of personality"!

Lol. Må være det dummeste forsøket på å sidestille Trump kulten, med dei som faktisk er imot Trump kulten, eg har sett. Kor finner du dei ivrige Biden supporterne som står på kne rundt han uansett kva sprell mannen skulle finne på?

Trump derimot....

Endret av Pallehysa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (2 timer siden):

Nå forgriper alle sammen her begivenhetenes gang.
Biden vant ikke valget -- han vant delegater til electoral college.
Som utnevnes av senatorer i statene han vant i.

Mange republikanske senatorer er fascister og autoritære -- akkurat som Trump.
Mitch McConnell har bedt republikanske senatorer vurdere å sende "faithless electors" -- folk som stemmer på det motsatte av hva folket ønsket -- og dette er også noe det republikanske partiet i helhet garantert har diskutert bak lukkede dører, om de skal forsøke å velge å kuppe valget på denne måten.

Heldigvis har Høyesterett allerede levert dom når det kommer til dette, i Chiafalo v. Washington.

Valgmenn må inngå et løfte om å stemme på en viss kandidat før de velges ut, dersom de går i mot dette løftet kan staten de representerer tvinge dem til å stemme i henhold til det løftet de har avgitt, eventuelt bytte de ut, noe som eliminerer såkalte "faithless electors".

Det er åpenbart heller ikke senatorer som velger ut disse valgmennene, det skulle tatt seg ut om republikanske senatorer kunne velge demokratiske valgmenn.

Hver kandidat har sin egen liste med valgmenn, gjerne valgt ut av deres parti i den staten det gjelder, men det varierer litt fra stat til stat hvordan dette gjøres. Jeg mener alle stater nå har åpne valg, hvor valgmenn for hvert parti også er på stemmeseddelen, slik at det er folket som stemmer inn disse også. Alle stater, med unntak av Maine og Nebraska, har et system hvor vinneren av staten også får alle valgmennene.

Det skal enormt mye til for at en valgmann ikke stemmer på sin kandidat, og dersom de bryter løftet de har gitt, så kan de altså i følge Høyesterett tvinges til å stemme på den de har lovet, eller bli byttet ut.

https://www.archives.gov/electoral-college/about

Endret av 0laf
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (2 timer siden):

Jo da, blue MAGA er en ting,  de truer ikke med vold, men de blir like fra seg av kritikk mot Biden eller Kamala som MAGA blir av kritikk av Trump. 

Blue MAGA er ganske ubehagelige å ha med å gjøre.  Består hovedsaklig av velstående hvite 40+ folk.

At det finnes folk som forsvarer Biden (uansett kva han gjer) kan godt hende. Og du må gjerne gje eksempler her. Men å kalle det "blue MAGA", eller å prøve med eit seriøst fjes som andre har gjort her å sidestille det med MAGA kulten, er for meg totalt uforståelig.

Virker meir som ein videreføring av MAGA kulten, der uansett kva Trump finner på, er ikkje Biden eller hans supportere nåke bedre. Jo det er dei faktisk. Og jo, Biden er faktisk ikkje like løk så Trump. Og hadde Biden gjort 10% av idiotien til Trump, hadde faktisk Demokratene samt Biden sine støttespillere hold føttene hans til ilden.

Endret av Pallehysa
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Trumpismen lever nok videre, men dette valget MÅ ha omvendt en ganske stor andel av de som stemte på ham. Det de driver med nå er så stakkarslig.

Tilsvarende har blitt sagt ved hver eneste skandale de siste fire årene, men det ser ikke ut som om særlig mange har blitt omvendt dessverre. Og det er ikke på grunn av mangel på skandaler.

• Liker 1
Lenke til kommentar
nirolo skrev (9 minutter siden):

Tilsvarende har blitt sagt ved hver eneste skandale de siste fire årene, men det ser ikke ut som om særlig mange har blitt omvendt dessverre. Og det er ikke på grunn av mangel på skandaler.

Ja, det er jeg enig i, men dette vanvittige som har skjedd de siste dagene er tusen ganger større og annerledes enn det meste annet. Og jeg tenker ikke på hans mest ihuga supportere, de er vel å anse som en slags kult uansett.

Når han tvinger frem reaksjonene det har gjort selv i Trump-støttende medier som Fox News og New York Post, samt at det kommer kritikk fra stadig flere republikanere vil det ha en større og mer tungtveiende effekt tror jeg. Det er snart ingen igjen som støtter ham i det offentlige bortsett fra noen få republikanere og ekstreme høyrelente medier. Når uroen legger seg litt vil han se mer og mer ut som en ensom taper før han evt. innrømmer nederlaget.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Jeg uroer meg litt for hva som kommer til å skje fremover. Blandt annet lurer jeg på hva Bill Barr og DOJ driver med om dagen, og hvordan de vil forholde seg. Som tidligere nevnt her fins det visst ingen grenser for hvor langt DT og hans likesinnede er villige til å gå for å rive til seg en seier.

Jeg tror neppe de klarer å fikse nok "faithless electors" til at det kunne påvirke valget, men det ville føre til mer kaos og signaler til trofaste DT-supportere. Saken fra valget i 2016 ble jo ikke avgjort før i juli i år.

Endret av SilverShaded
  • Liker 2
Lenke til kommentar
SilverShaded skrev (33 minutter siden):

Jeg uroer meg litt for hva som kommer til å skje fremover. Blandt annet lurer jeg på hva Bill Barr og DOJ driver med om dagen, og hvordan de vil forholde seg. Som tidligere nevnt her fins det visst ingen grenser for hvor langt DT og hans likesinnede er villige til å gå for å rive til seg en seier.

Det finnes ingen grenser, men jeg uroer meg ikke det minste for at hverken DOJ med Barr i spissen eller Trumps advokater skal få gjort noe med et demokratisk valg. Er mye mer urolig for hva Trump-supportere og evt. væpnede grupper kan komme til å gjøre dersom Trump ikke godtar resultatet snart, eller om han sier noe som er enda verre enn han har gjort til nå. Foreløpig har det vært ganske rolig, men det kan fort smelle.

En annen ting jeg uroer meg for er hva Trump faktisk vil gjøre i denne overgangsperioden hvor han fortsatt er president og verdens mektigste mann. Det finnes som du sier ingen grenser.

Sitat

Jeg tror neppe de klarer å fikse nok "faithless electors" til at det kunne påvirke valget, men det ville føre til mer kaos og signaler til trofaste DT-supportere.

Høyesterett hindrer dette i å være en reell vei til å stjele valget. Eller statskupp som det egentlig ville vært. De plikter å stemme på den valgte kandidaten, hvis ikke blir de tvunget eller erstattet. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...