Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Overtakelse av enebolig om 1 mnd og fant sprekker i fundamentet

jegtrengerråd123

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Slike sprekker oppstår ofte før bygninger er ferdig bygget engang. Helt normalt utifra bildene i hvertfall. Du kan selvsagt hyre en fagperson til å undersøke det nærmere dersom du tror det er værre enn det ser ut, men mest sannsynlig er dette ingenting å tenke på 😊

• Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (8 minutter siden):

Jeg personlig synes det er rart man ikke selv tar en titt på fundamentet utvendig når man skal kjøpe en enebolig?

Det er lett å være etterpåklokk. Jeg er for så vidt enig, men mye av problemet er at visninger i dag er at for overfladiske og korte. Personlig ville jeg ønsket en visning nummer to med én dag fri tilgang til boligen uten å ha en megler hengende over seg, før jeg legger inn bud. I dag spekuleres det nærmest i at man ikke skal ha tid eller mulighet til å oppdage "mindre" feil.

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar

Joda jeg sier ikke at det er enkelt å huske alt, men har selv vært på visninger med min mor i sommer hvor dette selvsagt ble prioritert sammen med alle andre viktige områder selv om visningsansvarlig ville ha oss til å fokusere på overfladiske ting som i grunn var irrelevant for den tekniske tilstanden på huset.

På siste visning ble det ikke kjøp fordi eier og megler forsøkte å skjule vannskade under gulv på kjøkken.

Vi tok oss den tiden vi trengte og fulgte sjekklisten vi hadde satt opp.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det er ikke en særlig stor sprekk. Beste er å observere og følge med på det over tid.

Det er en fordel å vite alt om fundament og alt mulig før man kjøper hus, men det er ikke alltid det finnes informasjon. Da blir det litt risiko. Men sånn er det jo med mye.

Å endre på fundamentet i et eksisterende hus er ingen enkel oppgave. Det går dog an. Må pigge vekk betong, grave, så legge riktig fundament på nytt. Å sørge for at drenéring er som det skal kan også forhindre mye setningsskader og telehiv.

Men den der ser ikke særlig alvorlig ut. Følg med på den over de neste årene. Utvikler det seg, ta kontakt med entreprenør- eller grunnmur/fundamentering/murerfirma og betal for en times konsultasjon.

Theo343 skrev (6 timer siden):

Jeg personlig synes det er rart man ikke selv tar en titt på fundamentet utvendig når man skal kjøpe en enebolig?

Klart det .. men ikke alle kan velge og vrake. Kanskje det var det biligste som fantes der og da, og de følte seg presset til å kjøpe av diverse grunner.

Men ja, dette er ting vi burde lære i skolen også. Man blir ikke klok på livet av å pugge brøk og algebra i 10 år.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ville sendt bilde til takstmannen med spørsmål om dette er noe han overså i taksten og om hans vurdering av alvorlighetsgrad.  Enten får du et godt svar og ellers er vel takstmenn forsikret om de har gjort grove feil.   Men skal litt til, minst 5% verdiforringelse er vel minstemålet før du kan forvente noen erstatning.

Ellers viktig hva boligannonsen sa.  Oppussing/renovering eller "stort potensiale" - da er det lite man kan klage på.

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...