Gå til innhold

Veivalg - oppgrader eller bytt ut (hjelp til å estimere verdi ved salg)


Anbefalte innlegg

Hei folkens,

Jeg sitter i dag på en maskin som ikke lenger holder tritt med skjermen jeg har oppgradert til (Samsung G9) i spill - Og etter å ha vurdert timingen mhp DDR5 tror jeg at jeg har landet på at det er på tide nå. Jeg tror ikke det er verdt å "holde ut" til DDR5 har kommet for fullt. 

Så er spørsmålet. Skal jeg gjøre en liten oppgradering av HK/CPU/RAM/SSD - eller skal jeg gå "all in" og ta med meg GPU når RTX3000 og RX6000 tilsynelatende parkerer forrige generasjon såpass. Hvis jeg bare går for en oppgradering vil det ikke bli stort i restverdi som kan selges, men hvis jeg bytter ut hele maskinen tror jeg at jeg kan få en del. Hva tror dere? Her er specs idag:

  • RTX 2080 Duke
  • Intel I7-4770k
  • Intel SSD 330-series 180gb
  • 16gb Kingston DDR3 (glemte å sjekke type)
  • Corsair AX 860 PSU
  • Asrock Z87 hovedkort
  • Fractal Design Define R3

Jeg syns det er vanskelig å estimere verdi da det dras godt opp av skjermkortet, mens resten åpenbart begynner å dra på årene. Jeg ser også bruktmarkedet er mettet med disse kortene, så det vil jo trekke noe ned. Hva kan jeg få for hele maskinen? 7000-8000?

Hvis jeg derimot oppgraderer er det nok lite jeg får for CPU+RAM+HK+SSD, men kanskje 1500-2000?

I sum kommer jeg frem til at full utskiftning da koster 6000-7000 mer enn oppgraderingen. Jeg må innrømme at dette egentlig er å strekke det litt langt for meg, men ser jo at jeg til gjengjeld vil stå igjen med skjermkort med 60-70% mer ytelse (Potensielt mer ved RX 6800XT), og et oppgradert kabinett med nyere USB-standard, faktisk plass til skjermkortet uten å kutte i det ..

Rask tabell som ble kastet sammen. Endelig komponentliste subject to change (tar gjerne imot innspill)

  Dagens Oppgradering Utskiftning
CPU i7 4770k Ryzen 7 5800x Ryzen 7 5800x
GPU RTX 2080 - RTX 3080 / RX6800XT
RAM 16gb ddr3 16gb ddr4 16gb ddr4
SSD I180gb Sata XPG SX8200 1tb XPG SX8200 1tb
HK Asrock Z87 Gigabyte X570 Gigabyte X570
PSU Corsair AX860 - Corsair RM750 V2
Kabinett Fractal R3 - Lian Li PC-O11DX 
       
Kostnad    kr                     11,500  kr                      23,500
Salgspris   -kr                       1,500 -kr                        7,000
       
SUM    kr                     10,000  kr                      16,500
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...