Tullballj Skrevet 3. november 2020 Del Skrevet 3. november 2020 Jeg har et Canon 250D kamera og en Sigma linse som er tilpasset 4/3 kamera system. Jeg kunne tenke meg å bruke linsen på mitt Canon kamera. Den støtter både EF og EF M linser. Jeg har søkt på nettet og har bare funnet et adapter. Vil det funger med dette adapteret på mitt kamera, eller vil det bli mye vignetering? Lenke til kommentar
Oriuss Skrevet 4. november 2020 Del Skrevet 4. november 2020 Den vil nok ikke dekke hele sensoren på din 250d nei, så du vil få vignetering. Hvis bilde du linker til stemmer så passer heller ikke den adapteren på 250d. eos m og ef har ikke samme mount. Lenke til kommentar
KanonEOS Skrevet 4. november 2020 Del Skrevet 4. november 2020 Det er bare å glemme. 4/3 har kortere avstand til sensoren enn EF. (4/3=38.67mm , EF=44mm). Enten mister du fokus til uendelig, eller så må du ha glass i adapteren. Dette går selvsagt på bekostning av kvaliteten. På et EF-M kamera skal det funke bedre fordi den har 18mm distanse, men du vil fortsatt ha ingen kontroll over blender. Du må nok regne med vignettering. TL:DR; Nei Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 4. november 2020 Forfatter Del Skrevet 4. november 2020 Det jeg trodde. Takk for svar. Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 8. november 2020 Del Skrevet 8. november 2020 Noen MFT-objektiver lar seg tilpasse til andre formater, men det er da snakk om rent mekaniske, med blenderring på objektivet. Såvidt meg bekjent er det ingenting fra Panasonic, Olympus eller Sigma du får brukt på noe annet system, og de mekaniske jeg nevnte er nok kun aktuelle på andre speilløse systemer. Lenke til kommentar
KanonEOS Skrevet 9. november 2020 Del Skrevet 9. november 2020 Okapi skrev (På 8.11.2020 den 19.09): MFT-objektiver Så vidt jeg forstod er dette FT og ikke MFT. Men det samme gjelder også der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå