Gå til innhold

Ut med XP2500Barton, inn med P4 2.8Ghz(800mhz)


inoan

Anbefalte innlegg

Skulle du velge A64 S754 ville jeg personlig forsøkt å finne et eller flere kort for salg i norge som er basert på SIS 755 chipsettet. Dette kommer ofte bedre ut i tester enn både nForce3 150 og K8T800. Selv om minnekontroller nå er integrert i A64 er det ofte annen viktig funksjonalitet som avgjør overklokkingsvennlighet etc.

 

ECS skal ha et eller 2 kort tilgjengelig i norge med SIS 755.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har studert Gigabyte K8NNXP nForce3 150. Layout på kortet tilsier at jeg må kutte ordne til nye vannslanger til mitt Waterchill system. Nortbridge er flyttet omtrent til der man vanligvis finner southbridge. Dessuten er kan denne bli et problem. Her et et bilde som viser hvor kortet skal festes. Liker IKKE den viften.

 

Kortet koster ca 1700.

 

Grunnen til å velge dette fremfor Albatron kortet til ca 1250 kroner er at man kan klokke. Albatron har ikke mulighet til å låse hastigheten på AGP og PCI bussene, dermed tilnærmet nix klokking.

 

Det tar meg til en annen ting. Bestemmer jeg meg for å slå til med Gigabyte kortet, og dermed vil klokke, må jeg vel anskaffe meg raskere minne også. Dermed blir det ENDA dyrere enn bare differansen mellom kortene.

Lenke til kommentar

Det er nok southbridge som er integrert da. :):p

 

Lite givende å sitte å argumentere meg(mot) megselv hele tiden. Klokken er nå 02.06. Dama sover, og jeg har frie tøyler :)

 

Til poenget. Kortet jeg nå (for 3 gang) tror jeg kommer til å gå for er dette: Asus K8V Deluxe. Kortet baserer seg på VIA K8T800. K8T800 er rimelig, og tilbyr meget bra ytelse. Kan ikke klokke like bra som nForce3, men alikevel...

 

En artig detalj: Bestiller men dette kortet følger det med 256 mb GEIL minne. The package contains the manual, WinDVD Suit, WiFi Home Card+Antenna, SATA cable, Audio bracket and 1 pc of 256M Geil DDR RAM (this is not available in retail package).

 

Kult med trådløst LAN også :)

 

Kortet koster 1350 kr.

Endret av inoan
Lenke til kommentar
Grunnen til å velge dette fremfor Albatron kortet til ca 1250 kroner er at man kan klokke. Albatron har ikke mulighet til å låse hastigheten på AGP og PCI bussene, dermed tilnærmet nix klokking.

Regner da med at Albatron kortet er basert på K8T800 siden du nevner dette med AGP/PCI lås mangel.

 

Derfor vil jeg igjen fremheve SIS 755 som kombinerer det beste fra både nForce3 150 og K8T800 ;)

Lenke til kommentar
Stemmer igjen. Var innom og kikket der før. Men siden ingen webshopper står oppført så regner jeg med at det ikke er å oppdrive. Prove me wrong, mann  :yes:

Jeg får prøve å gjøre det da ;)

 

Sjekk denne:

http://forum.hardware.no/index.php?showtop...0entry1552428

 

EDIT:

Ellers nevnes multicom som en distributør av ECS produkter, så man kan høre med de også.

 

Jattajatta Skrevet: 15/12/2003 : 13:09 

 

ECS 755-A ,ATHLON 64 AUD LAN SATA 8X AGP ATX, skal ha AGP-lås.

Dette kortet er basert på det nye SIS 755 chipsettet. Skal være bra greier, bedre enn de andre chipsettene som er kommet.

 

Det er til salgs nå, men ikke i Norge ennå. Multicom som er norsk distributør har tydlighvis ikke fått ut fingern.

 

Så det på en amerikansk webshop til latterlig lave $72!

 

Kan sikkert rote frem link dersom noen vil.

 

Noe å teste for hw.no? Det hadde vært gjevt.

 

Dette innlegget har blitt redigert av Jattajatta, 15/12/2003 : 13:10

 

Her er også noen tester på SIS 755 produkter.

 

Anandtech har gjort en test av et SIS755 referansehovedkort:

http://www.anandtech.com/chipsets/showdoc.html?i=1922

 

http://www.xbitlabs.com/articles/chipsets/...y/sis755_8.html

 

Go SiS :thumbs:  I følge testen slår den både nForce 3 og Via K8T800.

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Bra link!

 

ECS 754 hovedkort finnes omtrent ikke nå her til lands.

 

Kommer til å bestille 64 3000+ og Asus Deluxe kortet. Koster ca 3400 tilsammen.

 

Skal også ha Radeon 9800, eller 9600XT, samt 2 stk 120 disker.

 

Blir bra det. Må bare finne ut hvor dette handles billigst fra :)

 

Ingen butikker har heller 64 3000+ enda heller :) Må nok vente noen dager ser det ut som.

Lenke til kommentar

Synes jeg så det samme. Men det snur fort.

 

Dette går jeg for når alt er inne:

 

Asus 9600 XT 128 MB, oppgraderes siden til 9800Pro. Ca 1700 - Sverger til ATI

Athlon 64+ 3000+ Ca 2000 - Ytelse/Pris!

ASUS K8V Deluxe Athlon 64 K8T800 Ca 1350 - Ytelse/Pris!

Seagate Barrac. 7200.7 120 GB Plus (ST312026A)X 2 Ca 1600 - Stille/ytelse!

 

Tilsammen Ca 6650 + porto.

 

 

 

 

Syn på oppsettet? Synes virker bra!

Lenke til kommentar
Asus 9600 XT 128 MB, oppgraderes siden til 9800Pro. Ca 1700 - Sverger til ATI

Athlon 64+ 3000+ Ca 2000 - Ytelse/Pris!

ASUS K8V Deluxe Athlon 64 K8T800 Ca 1350 - Ytelse/Pris!

Seagate Barrac. 7200.7 120 GB Plus (ST312026A)X 2 Ca 1600 - Stille/ytelse!

 

Tilsammen Ca 6650 + porto.

 

 

 

 

Syn på oppsettet? Synes virker bra!

Hmm hadde egentlig ikke tenkt til å kommentere valgene dine, da de ofte er preget av hva man selv liker og ønsker etc. Men kan forsøke å gi noen objektive tips?

 

HDD.

Seagate er de mest stillegående harddiskene. Man klassifiserer ofte produsentene slik:

 

WD - raskest og mest bråk(nb! kan dog stilles med speedVSnoise i dosutil, og skal også ha kommed med liquid bearing). Raptor som systemdisk i en 5-1/4 kjøle/støyisolerende skuff er toppen ;).

 

Maxtor - midt på treet ytelse og mindre bråk. Nb! skal også ha liquid bearing, men har noen meget spennende Maxboost "drivere" som gir ekstremt bra ytelse, men krever en del minne.

 

Seagate - De mest stillegående diskene, på bekostning av ytelse.

 

Personlig har jeg brukt WD mest en periode nå, men syntes de nye 160GB S-ATA diskene til Maxtor var spennende og god på pris!.

 

Skjermkort

Ser du velger et rimelig alternativ, 9600XT(fås helt ned i 1.450,-) for senere å gå opp til et 9800Pro til rundt 2.600,-. Liker selv ATI godt og velger alltid utfra hva jeg får for pengene. Men hva med et FX5900XT til rundt 1.900,- ?

Lenke til kommentar

Alltid fint med innspill.

Liker personlig Seagate. Går for disse.

Liker, om ikke elsker ATI, alltid hatt det. Går for Asus sitt fordi det virker som det beste valget for 9600XT kort med solid bundle, HL2, TV Inn i tillegg samt at det har god kjøling på rambrikkene. Skal fjerne GPU kjøler og montere vannkjøling. bare litt itvil om det er EN stor kjøleribbe som er på kortet, dvs at kjøling til rambrikkene og GPU er EN enhet. Montere vannkjøling, men mulig det byr på et problem siden jeg nesten må sage i 3 deler den orginale kjøleren hvis jeg skal dekke rambrikkene... ******. Enda et problem, og klokken er snart 04.30!

 

Begynner å bli sent.

 

Lurer på e nytt hovedkort (bare det 4 kortet jeg vurderer :dontgetit: i kveld): FIC K8-800T. Koster ca 800 spenn. Må begrense pengesluket litt, tror jeg.

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Slik ser det ut pr nå:

 

Asus A9600XT Radeon 9600 128MB DDR 8x

- modell A9600XT/TVD/128M 6 kr 1 750,00 kr 1 750,00

10981 FIC K8-800T med VIA K8T800 chipset

- ATX/S-ATA/Giga LAN/LYD/Firewire/ 20+ kr 795,00 kr 795,00

10030 Seagate IDE ATA/100 120GB 7200Rpm

- Barracuda 7200.7 Plus 8MB cache 10 kr 795,00 kr 1 590,00

 

Totalt 4135.00

 

Bestiller Athlon 64 3000+ fra komplett eller hvorsomhelst som får inn den først.

Endret av inoan
Lenke til kommentar
Min nåværende maskin:

 

Amd XP 2500+ Barton @ 2.1 Ghz

Abit NF7-S

1 gb PC 3200 minne

Sapphire 9700

2 X Seagate Barracuda 60 gb.

 

Maskinen jeg snart bestiller:

 

Prosessor: Antagelig P4 2.8 eller 2.6 Ghz (800mhz).

Litt usikker. Men dersom ingen vil fraråde meg det, går jeg for 2.8 Ghz.

 

Hovedkortet: Her er har jeg ikke peiling på. Her ønsker jeg hjelp fra dere med P4 erfaring. Gjerne sammen med overnevnte prosessor. Har vannkjøling, så vil presse prosessoren et stykke over 3 Ghz grensen.

 

Minne: Skal kjøre 800 Mhz fsb. Må vel skaffe nytt minne. Tips søkes igjen. Overklokkingsvennlige bør det være.

 

Harddisk: Tror jeg går for 2 x Maxtor 120 GB 8mb cache.

 

Nå kan dere vise hva dere er gode for gutter!

 

Takk

å oppgradere denne pcn blir vel som smør på flesk.. ville anbefalt deg med å vente med oppgradering til din nåværende pc kneler

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...