Gå til innhold

Vil ha dyrere elbiler: Tar ikke regningen for kø, ulykker og vegslitasje [Ekstra]

Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (2 minutter siden):

Flott! Det var dette jeg ventet på. :) Siden jeg ikke ønsker å få slengt etter meg løgner i framtida heller, kan du love på tro og ære at du ikke kommer til å skrive "ikke bidrar" i framtidige diskusjoner?

Tenker du på denne?

Mer at jeg ikke skrev alle, altså feilsiterer du meg. @oophus Her har du et eksempel på hva en stråmann er.

Nasjonale regler er at bompengeselskaper kan ta maksimalt 50% sats for elbiler, og siden de ikke "gir ved dørene" så er det også normalen rundt om kring i landet.

Simen1 lov meg bedre oppførsel her inne. Splitt og hersk og spre om seg med ordet løgner er hersketeknikker som ikke er bra.

Jeg lover å holde meg best mulig unna diskusjon med personer som har drittslengning som hobby her inne.

Vis meg hvor jeg har kalt deg direkte en løgner. At du er fornærmet og føler deg direkte uthengt og truffet av en generell påstand, er trist.

Du kommer med direkte påstander uten å begrunne dem. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
plankeby skrev (22 minutter siden):

Bidrar for lite da, har jo presisert det så mange ganger.

"bidrar for lite" er et ærlig synspunkt, hverken fakta eller antifakta.

"ikke bidrar" er ikke et synspunkt, det er en ren løgn fremstilt som fakta.

plankeby skrev (23 minutter siden):

Dette er kverulering: To personer med like mye penger, en bidrar med 5 kroner og en annen med 200 kr. Da har begge bidratt, men man kan fortsatt si at en ikke bidrar.

Det som er kverulering i det tilfellet er å hardnakket påstå at 5=0 og ikke trekke den løgnen selv om det provoserer og man er tatt med buksa nede i å lyve. 5=0 er beviselig en løgn. Utrolig hvor langt inne det satt å trekke en sånn løgn. Skjønt jeg er ikke helt overbevist om at du faktisk trekker løgnen ennå, siden du virker mer fokusert på å glatte over at det var en løgn og påstå at det er "kverulering" å avsløre løgnen. Jeg blir ikke fornøyd før løgnen både er trukket i sin helhet og du lover på tro og ære å ikke gjenta løgnen i framtida.

Dette er et ømt punkt, du tråkker på andres tær og nektet lenge for at du gjorde det og forsøker nå å bagatellisere det.

plankeby skrev (28 minutter siden):

Hva med f.eks. din løgn (jeg liker ikke å bruke ordet løgn, men noen bruker det veldig mye i denne tråden) at alle betaler 50% i bom.

Hva med din stråmann? Hvorfor legger du ord i min munn, som jeg ikke har skrevet?

plankeby skrev (29 minutter siden):

Jeg har ikke gått til personangrep på Simen1 sine utgifter der han bor. Det er ikke tråden sitt tema. Han føler seg krenket fordi han betaler der. Da er det mer saklig å fortelle at "her jeg bor betaler elbileiere slik og slik". 

Hva har ordet personangrep å gjøre i den setninga?

Hvorfor bruker du stråmenn om hva jeg føler? Slutt å lyv!

plankeby skrev (31 minutter siden):

Da skal jeg klare å være ferdig. 

Du er ikke ferdig før du lover å ikke gjenta løgnen i framtida.

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
unik42 skrev (2 minutter siden):

Finnes det bomringer som ikke tar betalt for elbil? Det er nytt for meg i så fall. Sier ikke at det ikke finnes, syns bare det er rart hvis det skulle finnes. Har heller aldri vært borti gratis parkering for elbil så lenge jeg har vært elbilist på fulltid heller.

Ja det er bomringer og parkering som er helt gratis i  byer. Fortell hvilke byer du har vært i så finner vi raskt ut forskjellene. 

Lenke til kommentar
plankeby skrev (5 minutter siden):

Simen1 lov meg bedre oppførsel her inne. Splitt og hersk og spre om seg med ordet løgner er hersketeknikker som ikke er bra.

Jeg lover å holde meg best mulig unna diskusjon med personer som har drittslengning som hobby her inne.

Vis meg hvor jeg har kalt deg direkte en løgner. At du er fornærmet og føler deg direkte uthengt og truffet av en generell påstand, er trist.

Lov meg at du slutter å spre løgnen om at elbilister ikke bidrar. Da skal du slippe mine saklige klager på at du lyver.

Dette er ikke splitt og hersk. Å kalle løgner for løgner er saklig. Problemet er ikke at løgnen blir avslørt eller konfrontert, men at det var en løgn der i utgangspunktet. Jeg avslørte og konfronterte. Du løy.

plankeby skrev (10 minutter siden):

Du har fått en lang liste over dine egne løgner på forrige side. Jeg anser det som godt begrunnet.

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (11 minutter siden):

"bidrar for lite" er et ærlig synspunkt, hverken fakta eller antifakta.

"ikke bidrar" er ikke et synspunkt, det er en ren løgn fremstilt som fakta.

Det som er kverulering i det tilfellet er å hardnakket påstå at 5=0 og ikke trekke den løgnen selv om det provoserer og man er tatt med buksa nede i å lyve. 5=0 er beviselig en løgn. Utrolig hvor langt inne det satt å trekke en sånn løgn. Skjønt jeg er ikke helt overbevist om at du faktisk trekker løgnen ennå, siden du virker mer fokusert på å glatte over at det var en løgn og påstå at det er "kverulering" å avsløre løgnen. Jeg blir ikke fornøyd før løgnen både er trukket i sin helhet og du lover på tro og ære å ikke gjenta løgnen i framtida.

Dette er et ømt punkt, du tråkker på andres tær og nektet lenge for at du gjorde det og forsøker nå å bagatellisere det.

Hva med din stråmann? Hvorfor legger du ord i min munn, som jeg ikke har skrevet?

Hva har ordet personangrep å gjøre i den setninga?

Hvorfor bruker du stråmenn om hva jeg føler? Slutt å lyv!

Du er ikke ferdig før du lover å ikke gjenta løgnen i framtida.

Har rapportert deg for dårlig oppførsel. Ikke kalt deg stråmann en eneste gang.

Nå skal jeg holde ord med å stoppe respons direkte til deg. Du vrir alt over i en syk sammenheng. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (15 minutter siden):

Vis meg hvor jeg har kalt deg direkte en løgner.

Her:

plankeby skrev (40 minutter siden):

Hva med f.eks. din løgn (jeg liker ikke å bruke ordet løgn, men noen bruker det veldig mye i denne tråden) at alle betaler 50% i bom.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
plankeby skrev (5 minutter siden):

Har rapportert deg for dårlig oppførsel. Ikke kalt deg stråmann en eneste gang.

Helt greit. Jeg har vært saklig hele veien.

Stråmann er en metafor. Forklart her. Les gjennom så ser du at du har benyttet stråmenn to ganger mot meg. Begge har jeg kommentert lengre opp her så det burde være lett å finne tilbake til.

plankeby skrev (8 minutter siden):

Nå skal jeg holde ord med å stoppe respons direkte til deg.

Skjønner at det sitter langt inne å slutte å lyve om at elbilister ikke bidrar, men vi blir ikke ferdige før du lover å ikke lyve mer om dette i både denne og framtidige tråder.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
unik42 skrev (19 minutter siden):

Kjapp sjekk på Ferde.no viser at alle bomringene og bompakkene jeg "ferdes" i har betaling for elbiler. Ser blant annet at bergen har 0 kr. for hydrogenbil, men halv takst på elbil. Snodig.

https://ferde.no/priser/

Man kunne ha laget egen tråd om dette med hvor bomring og parkering er gratis i storbyer, så vet elbileiere hvor det er ekstra gunstig å ta ferien sin med elbil.🙂 Drivstoffbil er har også en fordel, man belastes kun en passering i timen. Dermed slipper man unna med en betalpassering på en rask tur på under en time. Selv om man passerer flere bomstasjoner på vei til butikken. 

Eksempel fra en by jeg er i:

• Satsen for vanlige biler er 30 kroner per passering, med Autopass-avtale får du 20% rabatt og betaler da 24 kroner.
  • Elbiler passerer gratis, men må ha bomavtale og brikke.
  • Det er timesregel i bomringen – du betaler kun for én passering i løpet av en klokketime, uavhengig av hvor mange bomsnitt du passerer. Timesregelen forutsetter bomavtale og brikke.

• Parkering er gratis når du har en autoparkavtale for el-bil. Du må betale for å lade.
Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Hvor var dette? Bergen? Si nå hvilken bom vi prater om.

I Bergen står følgende -

Betaling elbiler: Fra samme dato blir det innført betaling av bompenger for nullutslippskjøretøy i Bergen. Taksten for nullutslippskjøretøy er kr 10 utenfor rushtid, og kr 20 i rushtiden. Elbiler som passerer med gyldig avtale og brikke betaler kr 8 utenfor rushtid og kr 16 i rushtiden. Hydrogenbiler med gyldig avtale og brikke får fortsatt fritak for bompenger.

For ordens skyld sjekket jeg følgende bomringer/bompengepakker på Vestlandet som jeg bruker:

Bomringen i Bergen

Vossapakko

Haugalandspakken

T-Forbindelsen

Hardangerbrua

Ryfast

Nord-Jæren

Samtlige krever betaling for elbiler, nesten alle for nullutslippskjøretøy (noen gir fritak for hydrogenbiler).

Kan du i det minste skrive hvilke(n) by(er) som tar betalt for elbilpassering?

Endret av unik42
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Så da prater vi Fredrikstad, nærmere bestemt Bomring Fase 1 – Sentrumsring rundt Fredrikstad, som var det ENESTE treffet jeg hadde på teksten din: Elbiler passerer gratis, men må ha bomavtale og brikke.

Ser for øvrig at bomring fase 2 har betaling for elbiler.

Men du skal ha for den, kudos til de i Nedre Glomma som kan kjøre elbil gratis i bommer - det kan ikke vi.

Edit: Fra spørsmål og svar om Bomringen i Nedre Glomma:

Elbiler kjører avgiftsfritt ved oppstart av bomring i 2019, forutsatt at de har bomavtale og brikke i bomringen. Ved videreføring av bypakka (planlagt fra 2022) er det lagt opp til at elbiler betaler 30 prosent av ordinær takst.

Endret av unik42
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
unik42 skrev (45 minutter siden):

Så da prater vi Fredrikstad, nærmere bestemt Bomring Fase 1 – Sentrumsring rundt Fredrikstad, som var det ENESTE treffet jeg hadde på teksten di og brikke.

Men du skal ha for den, kudos til de i Nedre Glomma som kan kjøre elbil gratis i bommer - det kan ikke vi.

Det var ikke for å markere noe poeng eller fremheve steder. Ikke har jeg lett etter byer og priser heller.

Greia er at Sør-Norge er stort og de færreste har vært med elbil i hele Sør-Norge. Da innom den altfor store mengden ulike bomselskap og avtaler. 

Bompasseringer har man hatt i mange år lokalt her, såkalt ring er nyere.

Det er store forskjeller på landsbasis. Fra gratis til 50%. Gratis parkering tror jeg er mer vanlig flere steder der det også ikke er bom. 

Virker som at noen glemmer de større byene utenfor Oslo og Bergen med bommer og parkering.

Bomring er jo kun steder med en indre ring rundt sentrum. Flere steder har flere enkeltstående Bommer i sentrum, som man kan velge å kjøre rundt, men da med uhensiktsmessig ekstra lang kjørevei og tid. Noen steder har kun en vei ut og inn av sentrum med bom, da er det jo ikke bomring 🙂

Bomring på steder uten god kollektivtransport er forøvrig litt selvmotsigende. I min by ønsker man biltrafikk ned, det kom i sin tid bomring og en voldsom nedslakting av kollektivtransport. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (2 timer siden):

Jeg avrunder min diskusjon med Simen1. Folk får lese tråden i sin hrlhet. Det tok litt av og går over streken til usakligheter. Å ta masse sitater ut av sammenheng og komme med påstander er ikke å være saklig. 

Når en part ikke leser innlegg ordentlig og går i svart, er det bare å avrunde. 

Det blir interessant å se utviklingen framover. Når elbilandelen blir stor nok, som nå i noen byer, kan man ikke lenger finansiere veier med gratis passering i bomring for elbil. Slik at hele modellen til vei finansiering må ses på. Trolig vil flere byer etterhvert innføre godt rsbbstert pris i bomring og noe i parkering. 

Jeg vil helt klart si at du ble tatt med buksene nede. Det er tydelig at du lever i den villfarelsen å fortsatt tro på gamle elbilmyter.

Når du tramper inn her med bastante påstander så bør du være klar til å dokumentere de, eller dementere de.

• Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (1 time siden):
unik42 skrev (1 time siden):

Finnes det bomringer som ikke tar betalt for elbil? Det er nytt for meg i så fall. Sier ikke at det ikke finnes, syns bare det er rart hvis det skulle finnes. Har heller aldri vært borti gratis parkering for elbil så lenge jeg har vært elbilist på fulltid heller.

Ja det er bomringer og parkering som er helt gratis i  byer. Fortell hvilke byer du har vært i så finner vi raskt ut forskjellene.

Det er nå faktisk du som må dokumentere dine påstander. Ikke unik42 eller Simen1.

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (50 minutter siden):

Gratis parkering tror jeg er mer vanlig flere steder der det også ikke er bom. 

Jeg hører påstanden, men kan ikke se et eneste eksempel på at påstanden din stemmer.

plankeby skrev (52 minutter siden):

Bomring på steder uten god kollektivtransport er forøvrig litt selvmotsigende.

Finnes det noen sånne steder?

plankeby skrev (52 minutter siden):

I min by ønsker man biltrafikk ned, det kom i sin tid bomring og en voldsom nedslakting av kollektivtransport. 

Merkelig. Skulle tro at bomring ga økning i kollektivtransport, ikke en voldsom nedslakting. Hvilken by er dette?

Jeg venter fortsatt på en lovnad om å slutte å lyve om at elbilister ikke bidrar. Det er kjedelig om du forsøker deg på det samme i tråd etter tråd i framtida, med de avsporingene det medfører. Det bidrar bare til å senke nivået i forumet. La oss høre en gang for alle at du lover å ikke spre den løgnen flere ganger.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (44 minutter siden):

Det er nå faktisk du som må dokumentere dine påstander. Ikke unik42 eller Simen1.

Det åpner jeg opp for med å spørre om hvilke byer man ønsker svar på. Har desverre ikke tid til å klippe fra hver eneste kommune om gratis parkering. Unik42 har jeg ingen uenighet med og heller ikke bedt ham dokumentere noe. 

Jeg kan lage en egen tråd så kan alle hjelpe til fra sin by.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Jeg venter fortsatt på den lovnaden, @plankeby . Blir bekymret for at du forsøker å dytte hele løgn-konfrontasjonen under teppet i skam, fornektelse, eller planlegger å spre den nevnte løgnen i forumet til evig tid. Jeg kan bare love at løgner vil bli konfrontert i framtida også. Det beste er å få en slutt på det nå. Ditt trekk!

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...