Gå til innhold

Vil ha dyrere elbiler: Tar ikke regningen for kø, ulykker og vegslitasje [Ekstra]

Anbefalte innlegg

plankeby skrev (16 timer siden):

Ja, helt klart. Det passet for 10 år siden. Elbil er da ikke lenger så dårlig alternativ til fossilbil, at man nå ikke kan bidra noe som helt til vei og kollektivtransport. 

Fake news, blank løgn eller kunnskapsmangel. Elbilister betaler skatter og avgifter som andre folk og verdiskaper som alle andre andre.

For 15 år siden var El bil for de med spesiell interesse, kort rekkevidde og begrensninge. Da var det greit med mange goder. Slik er det ikke i dag.

På en måte rakker man ned på dagens elbiler som mindreverdig alternativ, det å kjøre miljøvennlig er ikke nok, man skal ha masse store rabatter for det også. 

Feil. Elbilandelen av salget har vist at elbilfordeler har vært nødvendige hele tiden. Det er fortsatt en stund til vi runder 95% så behovet er der fortsatt selv om vi kan begynne å trappe ned, og politikerne absolutt ikke har vært sene med nedtrapping. Bompenger, fergeavgifter, parkering og tidlige tiltak om gratis saktelading enkelste steder er enten avsluttet helt eller har tatt et langt steg mot likebehandling med fossilbiler.

Jeg er kanskje gammeldags på den kolletivistiske tankegangen om at alle med bil bør bidra til vei og bane. Gjerne med rabatter for elbil. 

Forøvrig skal man ikke helt svartmale at alle med drivstoffbil er store forurensere. Det er stor forskjell på ny drivstoffbil kontra enn som er over 6-10 år.

Fake news, blank løgn eller kunnskapsmangel her også. Det er helt feil at ikke elbilister bidrar. Det er også helt feil at det er stor forskjell på en moderne bil og en som er 6-10 år gammel. CO2-utslippene er nesten helt uendret, med mindre du regner med bidraget fra batterier i PHEV eller batterier i rene elbiler (altså regner utslippet fra hele bilparken og ikke fra fossilbilene alene). Hovedforskjellen er på reelle NOx-tall og svindeltallene for CO2 som bilbransjen presenterer på papiret.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (38 minutter siden):

Fake news, blank løgn eller kunnskapsmangel. Elbilister betaler skatter og avgifter som andre folk og verdiskaper som alle andre andre.

Feil. Elbilandelen av salget har vist at elbilfordeler har vært nødvendige hele tiden. Det er fortsatt en stund til vi runder 95% så behovet er der fortsatt [....] 

Tar du en Trump, med Fake news 🙂

Fortell meg bedre hvordan elbilister bidrar til skatter og avgifter. Siden jeg serverer blank løgn her inne. 

For ordens skyld, eksempler:

Ingen moms

Ingen engangsavgift

Ingen trafikkforsikringsavgift (elbilforeningen lagrer spetakkel nå, da det er snakk om å innføre avgift lik motorsykkel) 

Fritak for bompenger eller meget kraftig rabatt noen steder. 

Gratis parkering eller omkring 80-90% avslag i parkering på kommunale plasser. 

Ingen drivstoffavgift er jo en selvfølge og ikke noe tema....

Hvo stor forskjell det er på 10 år gammel bil og ny drivstoffbil får jeg se nærmere på. Nå tenkte jeg mest på hybrid.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (3 minutter siden):

Tar du en Trump, med Fake news 🙂

Fortell meg bedre hvordan elbilister bidrar til skatter og avgifter. Siden jeg serverer blank løgn her inne. 

For ordens skyld, eksempler:

Ingen moms

Ingen engangsavgift

Ingen trafikkforsikringsavgift

Fritak for bompenger eller meget kraftig rabatt noen steder. 

Gratis parkering eller omkring 80-90% avslag i parkering på kommunale plasser.

Hvo stor forskjell det er på 10 år gammel bil og ny drivstoffbil får jeg se nærmere på. Nå tenkte jeg mest på hybrid.

Jovisst betaler elbilister moms på de aller fleste varer og tjenester de kjøper, som alle andre. Deriblant på drivstoffet. Drivstoffet har i tillegg en del ekstra avgifter, akkurat som bensin og diesel har ekstra avgifter. Ergo er det en løgn at ikke elbilister betaler mva.

I bomringer betaler elbiler 50% bompengeavgift. Ergo er det en løgn nr 2 om at elbilister ikke bidrar.

Finnes det fortsatt gratis parkering for elbiler noen steder? Jeg kan la tvilen komme deg til gode der. Kanskje det finnes en eller noen få steder fortsatt, men det er i hvert fall ikke normalen rundt om kring i landet. De aller fleste plasser betaler elbilister i likhet med fossilbilister parkeringsavgifter. Jeg kan dokumentere med en liten bunke med parkeringsbilleter at jeg har betalt parkeringsavgit for min elbil. Ergo er det nok en løgn nr 3 om at ikke elbilister bidrar.

Elbilister bidrar! Kan vi få avviklet løgnen om at elbilister ikke bidrar nå?

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (39 minutter siden):

I bomringer betaler elbiler 50% bompengeavgift. Ergo er det bilister bidrar! Kan vi få avviklet løgnen om at elbilister ikke bidrar nå?

Starter med dine egne ord tilbake "fake news, blank løgn eller kunnskapsmangel". Du skyter hardt uten faktasjekk... 

At elbiler har fordeler er rettferdig. Jeg syntes 50% rabatt i bomring er bra rabatt og bidrag. 

Flere byer har fortsatt gratis parkering og gratis bomring for elbiler. Så her er det altså stor forskjell mellom byer, i følge innlegg over om 50% betaling (er det Oslo?). 

Har merket meg på tenkt tur til Oslo med overnatting der, at det kostet inntil kr 13 timen for elbil (ofte mye mindre) og kr 73 eller mer for drivstoff. 

Jeg står på at elbilister ikke bidrar når det er så mye fritak og kraftige rabatter. 

50-60% rabatt på alle avgifter til stat og kommune kontra drivstoffbil bør da være bra nok i dag. En god kompensasjon for ulemper med elbil (som nå bare er ladetid på langturer om vinteren). 

Forøvrig er gratis parkering, uten begrensning på timer, en utfordring. Det bidrar til fortetting av biler i sentrum og parkering fylles opp av biler som står hele dagen. Man velger da forståelig nok bil i sentrum og bort kollektiv. Selv om bilene da ikke lager utslipp blir det vanskelig med plass og kø. 

Drar du inn mva på varer og tjenester alle innbyggere uansett må betale? Her prater jeg om bilen, ikke fritak for mva på andre ting... 

Jeg blir nok ikke enig med Simen1 her, det er greit.

Står på min påstand at 50-60% rabatt på alle avgifter vedrørende elbil kontra drivstoffbil bør være bra nok.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (19 minutter siden):

Jeg står på at elbilister ikke bidrar når det er så mye fritak og kraftige rabatter. 

Jeg kan dokumentere at jeg som elbilist bidrar, blant annet med parkeringsbilletter. Påstår du at jeg lyver?

plankeby skrev (19 minutter siden):

Drar du inn mva på varer og tjenester alle innbyggere uansett må betale? Her prater jeg om bilen, ikke fritak for mva på andre ting... 

Jeg er elbilist, jeg betaler både inntektskatt, mva på varer jeg kjøper, mva og enova-avgift på strøm. Dette er enkelt å dokumentere. Påstår du at at jeg lyver?

Jeg som elbilist bidrar! Det hjelper deg ikke i diksusjonen å skape din egen virkelighet og se bort i fra de skatter, avgifter og andre ting jeg bidrar med. Eller alt som alle andre elbilister bidrar med.

Hva skal til for at boblen din sprekker? Elbilister bidrar!

Endret av Simen1
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (23 minutter siden):

Jeg kan dokumentere at jeg som elbilist bidrar, blant annet med parkeringsbilletter. Påstår du at jeg lyver?

Jeg er elbilist, jeg betaler både inntektskatt, mva på varer jeg kjøper, mva og enova-avgift på strøm. Dette er enkelt å dokumentere. Påstår du at at jeg lyver?

Jeg som elbilist bidrar! Det hjelper deg ikke i diksusjonen å skape din egen virkelighet og se bort i fra de skatter, avgifter og andre ting jeg bidrar med. Eller alt som alle andre elbilister bidrar med.

Hva skal til for at boblen din sprekker? Elbilister bidrar!

Jeg har ikke sagt du lyver om dine utgifter, men du ser ut til å gjøre dine utgifter som universell sannhet for alle elbileiere (f.eks. bompenger og parkering som mange elbileiere ikke har der de bor) . 

Jeg prater om bileiere i mellom. Ikke om alle innbyggere i Norge med og uten bil eller med og uten jobb.

Bidraget med å eie bil som brukes på vei. Bidraget til vei og kollektivtransport. 

Drivstoff bilister bidrar med større summer til stat og kommune til fordel for nasjonal og kommunal infrastruktur. 

Jeg og Simen1 blir ikke enige, eller klarer ikke å forstå hverandre. Selv om det er artig å diskutere, så slutter jeg her for min del denne debatten. I fare for repeterende innlegg mellom to. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (19 minutter siden):

Stråmenn galure. 

Det burde ikke være vanskelig å innrømme at elbiler har sine fordeler, og økt bilsalg totalt sett nå siden elbilene har kommet gjør jo at staten mister endel penger. Det er jo ikke uten grunn at man sier at "elbilene har kostet oss X millioner/milliarder". Det er jo kutt av inntekter som må dekkes opp av noe annet man snakker om. 

Simen1 skrev (19 minutter siden):

Stakkars fyr som må forklare hva han mener i en tråd som definerer poenget hans med et utgangspunkt derifra. Kødder du? Ler du mens du skriver, eller hva er greia? 

Det fleste oppegående folk med elbiler idag er klar over at de før eller siden må bidra med mer penger til kassen. Det er ikke bare - bare å skulle finne disse inntektene fra andre områder, som uansett rammer oss hvor enn man finner erstatningene. Elbiler kan ikke fortsette å være en luksus-artikkel for de rikeste i all overskuelig fremtid. 

Endret av oophus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (5 minutter siden):

Jeg har ikke sagt du lyver om dine utgifter, men du ser ut til å gjøre dine utgifter som universell sannhet for alle elbileiere (f.eks. bompenger og parkering som mange elbileiere ikke har der de bor) . 

Jeg prater om bileiere i mellom. Ikke om alle innbyggere i Norge med og uten bil eller med og uten jobb.

Bidraget med å eie bil som brukes på vei. Bidraget til vei og kollektivtransport. 

Drivstoff bilister bidrar med større summer til stat og kommune til fordel for nasjonal og kommunal infrastruktur. 

Vi blir ikke enige, eller klarer ikke å forstå hverandre. Selv om det er artig å diskutere, så slutter jeg her for min del.

Du påsto at elbilister ikke bidrar. Jeg kan bevise med kvitteringer og annet at jeg som elbilist bidrar. Q.E.D.

Kan du vennligst avslutte løgnene om at elbilister ikke bidrar? Det er nettopp sånne løgner som skaper så mye provokasjon og splittelse.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Du påsto at elbilister ikke bidrar. Jeg kan bevise med kvitteringer og annet at jeg som elbilist bidrar. Q.E.D.

Kan du vennligst avslutte løgnene om at elbilister ikke bidrar? Det er nettopp sånne løgner som skaper så mye provokasjon og splittelse.

Les mine innlegg og ro deg ned. Burde rapporterer din dårlige oppførsel. God tone og folkeskikk er greit her inne, du kommer med for mye tull nå. Du slenger ut løgner selv og slenger dritt. La oss holde diskusjon.no på godt nivå. 

Ferdig.

Endret av plankeby
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (2 minutter siden):

Les mine innlegg og ro deg ned. Burde rapporterer din dårlige oppførsel. God tone og folkeskikk er greit her inne, du kommer med for mye tull nå. Du slenger ut løgner selv og slenger dritt. La oss holde diskusjon.no på godt nivå. 

Ferdig.

Jeg har lagt fram saklige argumenter om at du lyver. Det er god tone og folkeskikk å gi seg når man har blitt tatt med buksene nede i å lyve.

Då må gjerne legge fram dine bevis på at jeg lyver. Vær konkret på hva du mener jeg lyver om og legg fram bevis på at det er løgn takk.

Du er ikke ferdig før du enten har bevist dine påstander eller trukket de.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 minutter siden):

Et spørsmål er ikke en stråmann. Da har du misforstått hva en stråmann er.

@plankeby påsto at elbilister ikke bidrar. Jeg kan bevise at han tar feil. Elbilister bidrar. @plankeby lyver.

Argumentene dine er. Når du tar inn mva på andre ting som alle bidrar med stort sett likt, så fører du ei håpløs hersketeknikk i en tråd som definerer tema i seg selv. 

Det er kun innenfor din definisjon at han lyver. Du har valgt å med vilje føre debatten ned i søla igjen, og fra det ståpunktet der du tvister hans ord og setninger med hersketeknikker, så får du det til å virke til at han har gått ut for å lyve. Det har han jo selvfølgelig ikke når man ser i hvilken tråd man prater i, og hva temaet er for noe. 

Provokasjonen og splittelsen er det du som står for @Simen1. Det må da være mulig å diskutere når kjøp og bruk av elbilene skal bidra til statskassen slik fossilbilene gjorde? Det er fint at man renser luften, men pengene vi trenger for å kjøre landet trylles ikke frem selv om lufta er renere. Dog forhåpentligvis kan man trenge å sette lista litt lavere enn før, når man får bedre oversikt over hvor man henter penger inn gjennom bedre helse. Elbilene burde i så måte ikke havne på samme mengde utgifter som før, dog noe må en jo ta inn igjen. 

Endret av oophus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg avrunder min diskusjon med Simen1. Folk får lese tråden i sin hrlhet. Det tok litt av og går over streken til usakligheter. Å ta masse sitater ut av sammenheng og komme med påstander er ikke å være saklig. 

Når en part ikke leser innlegg ordentlig og går i svart, er det bare å avrunde. 

Det blir interessant å se utviklingen framover. Når elbilandelen blir stor nok, som nå i noen byer, kan man ikke lenger finansiere veier med gratis passering i bomring for elbil. Slik at hele modellen til vei finansiering må ses på. Trolig vil flere byer etterhvert innføre godt rsbbstert pris i bomring og noe i parkering. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Plankeby påstår gjentatte ganger at elbilister ikke bidrar. Dette er hans påstander, ikke mine. Dette er en løgn som han bør trekke tilbake for å komme tilbake på et saklig nivå. Ja, elbilister har noen lavere avgifter her og der, men det betyr ikke at elbilister ikke bidrar, slik plankeby påstår. Rett skal være rett og plankeby må trekke løgnene sine.

plankeby skrev (20 timer siden):

Hvorfor elbileiere ikke skal bidra med noe til vei og annet er merkelig tankegang.

For meg virker enkelte elbileiere som mest opptatt av å ikke bidra noe som helst til samfunnet.

Men det betyr ikke at man brått bør slippe å bidra med noe som helt med elbil. 

plankeby skrev (19 timer siden):

Poenget mitt: Hvorfor skal ikke elbilister bidra noe som helst til vei, sykkel og kollektivtransport?

Elbil er da ikke lenger så dårlig alternativ til fossilbil, at man nå ikke kan bidra noe som helt til vei og kollektivtransport. 

Jeg omfavner ikke 100% ideen om at: "Når jeg har elbil skal jeg ikke bidra noe som helst mer, enn at det ikke er utslipp under kjøring".

Jeg er kanskje gammeldags på den kolletivistiske tankegangen om at alle med bil bør bidra til vei og bane. Gjerne med rabatter for elbil. 

Sitat

Jeg står på at elbilister ikke bidrar <..>

Endret av Simen1
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Mine sitater ut av sammenheng. Jeg gjentar i så mange innlegg at elbileiere burde bidra med 50-60% rabatt kontra drivstoffbil. Jeg har listet opp elbilfordeler.

Har forsøkt å forklare nyanser, men er verden sort hvitt så greit nok. I min by blir det kanskje noe bompenger også på elbilister fra år 2022. Gratis parkering varer nok heller ikke evig. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (Akkurat nå):

Mine sitater ut av sammenheng.

Meterlange sitater er bare leserfiendtlig. Det er en grunn til at det er en liten pil oppe i høyre hjørne av sitatet som linker tilbake til den fulle konteksten. Eneste er siste sitat som jeg ikke fikk lagt inn samtidig som de andre siden det sto på side nr 2 og ble redigert inn i ettertid, men burde være lett å finne igjen i tråden.

Du påstår gjentatte ganger løgnen om at elbilister ikke bidrar. (i tillegg til korrekte påstander om at elbilister har noen nedsatte avgifter). Det er ikke de korrekte påstandene jeg ber deg trekke, kun løgnene.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (3 timer siden):

Har forsøkt å forklare nyanser, men er verden sort hvitt så greit nok. Dette er et meget betent felt.

Det som er betent er når du ikke ser nyanser, men kommer med bastante sort-hvitt påstander om at elbilister ikke bidrar, når de beviselig gjør det. Det er provoserende nok i seg selv, men blir ikke bedre når du ikke trekker løgnene selv etter å ha blitt tatt med buksa nede.

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (14 minutter siden):

Meterlange sitater er bare leserfiendtlig. Det er en grunn til at det er en liten pil oppe i høyre hjørne av sitatet som linker tilbake til den fulle konteksten. Eneste er siste sitat som jeg ikke fikk lagt inn samtidig som de andre siden det sto på side nr 2 og ble redigert inn i ettertid, men burde være lett å finne igjen i tråden.

Du påstår gjentatte ganger løgnen om at elbilister ikke bidrar. (i tillegg til korrekte påstander om at elbilister har noen nedsatte avgifter). Det er ikke de korrekte påstandene jeg ber deg trekke, kun løgnene.

Bidrar for lite da, har jo presisert det så mange ganger.

Dette er kverulering: To personer med like mye penger, en bidrar med 5 kroner og en annen med 200 kr. Da har begge bidratt, men man kan fortsatt si at en ikke bidrar.

Han på dugnaden som plukker opp ett papir på bakken og går, der annen jobber timer. Da kan man si at en ikke bidrar. 

Hva med f.eks. din løgn (jeg liker ikke å bruke ordet løgn, men noen bruker det veldig mye i denne tråden) at alle betaler 50% i bom. Hvis du mener jeg lyver bør du løse det med saklighet. Egen situasjon eller erfaring fra et sted bør man passe på å gjøre til en bastant universell sannhet. 

Denne tråden har sporet av for lengst.

Jeg har ikke gått til personangrep på Simen1 sine utgifter der han bor. Det er ikke tråden sitt tema. Han føler seg krenket fordi han betaler der. Da er det mer saklig å fortelle at "her jeg bor betaler elbileiere slik og slik". 

Da skal jeg klare å være ferdig. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (Akkurat nå):

Bidrar for lite da, har jo presisert det så mange ganger.

Flott! Det var dette jeg ventet på. :) Siden jeg ikke ønsker å få slengt etter meg løgner i framtida heller, kan du love på tro og ære at du ikke kommer til å skrive "ikke bidrar" i framtidige diskusjoner?

plankeby skrev (6 minutter siden):

Hva med f.eks. din løgn at alle betaler 50% i bom.

Tenker du på denne?

Simen1 skrev (1 time siden):

I bomringer betaler elbiler 50% bompengeavgift.

Mer at jeg ikke skrev alle, altså feilsiterer du meg. @oophus Her har du et eksempel på hva en stråmann er.

Nasjonale regler er at bompengeselskaper kan ta maksimalt 50% sats for elbiler, og siden de ikke "gir ved dørene" så er det også normalen rundt om kring i landet.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Finnes det bomringer som ikke tar betalt for elbil? Det er nytt for meg i så fall. Sier ikke at det ikke finnes, syns bare det er rart hvis det skulle finnes. Har heller aldri vært borti gratis parkering for elbil så lenge jeg har vært elbilist på fulltid heller. 

At det er rimeligere med elbil er sant, og det er jo hele poenget og enn så lenge vi er på vei til å bytte ut fossilbilparken. En kan således ikke krangle på at elbilister ikke bidrar like mye som fossilbileiere, det blir litt som om krangle om at de som kjøper vann i butikken ikke bidrar like med like mye i alkoholavgifter.

Det finnes fordeler med å eie elbil, deriblant lavere\ingen avgifter på enkelte ting. Men de vil forsvinne eller bli mindre fordelaktige på et eller annet tidspunkt.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...