Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Krav på medisiner, blir nektet på DPS

Gjest e291c...427

Anbefalte innlegg

Gjest e291c...427

Går i aktiv behandling i DPS ifm personforstyrrelse.

Jeg er generelt ingen forstander av medisinering, og det er ingen medisiner som hjelper med sinnslidelse på diagnosen annet enn å dempe symptomer i perioder. Uansett, vært inne siden i sommer med selvmordstanker og forsøk, akutt ambulant team, og stadig spurt i små perioder noe som kam dempe angsten som tar overhånd, og spurt om antidepressiva en periode.

Kun fått kvetiapin, som ikke er til mye hjelp. Gått greit en stund, men tilbake til 0.

Er klar over at medisiner ikke er løsningen, men akkurat nå når kroppen et bristepunkt av nervøsitet og angst og uro. Sover nesten ikke, konstant tankekaos.
Spør om hjelp og medisiner, fastlrge henviser til DPS. DPS nekter og sier kvetiapin bør hjelpe nok. Har spurt i peripder siden sommeren om noe, og blir stadig nektet. Liker ikke spørre, for føler meg sett ned på som en rusmisbruker som spør etter sterkere midler.

Virker som hele Norge enkelt får piller skyvd i trynet, mens jeg som aktivt ønsker ta livet mitt og trygler om hjelp kun får en kvetiapin om dagen som om det har nevneverdig effekt på en 100kg muskuløs kar som ikke klarer sitte alene og stille med tankene.

Hvordan kan jeg insistere og kreve noe kortvarig medisinsk oppfølging i form av beroligende eller lignende?

Anonymous poster hash: e291c...427

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest e291c...427 skrev (6 timer siden):

Hvordan kan jeg insistere og kreve noe kortvarig medisinsk oppfølging i form av beroligende eller lignende?

Du kan insistere, men ikke kreve. Du kan ha alltid så rett, men hvis ingen har tilsvarende plikt, faller retten bort. I dette tilfellet har legen vurdert at du ikke fyller vilkårene fra bl.a helfo og litteraturen for øvrig, for å få medikamentell behandling.

Derimot har du rett til fornyet vurdering (second opinion) fra fortrinnsvis en annen behandler, eller annet sykehus. Du har også en formell klagerett. Her foreslår jeg at du kontakter pasient- og brukerombudet som vil gi deg gratis juridisk bistand.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Det er legens vurdering om du oppfyller kriterier for å få medisiner. Dersom legen ikke finner indikasjon for dette, vil legen heller ikke ha grunnlag for å skrive ut medisiner. Det er legens ansvar, og så lenge alt ansvaret hviler på legen, så må også han/hun kunne stå inne for sin avgjørelse, og ikke foreskrive medisiner fordi noen krever det. 

Krever du medisiner fra legen, mot legens råd, og legen skriver det ut til deg - så vil legen stå med alt ansvaret dersom en hendelse skulle skje som kan relateres til medisinforeskrivingen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...