Sturle S Skrevet 4. november 2020 Del Skrevet 4. november 2020 (endret) 1 hour ago, 6RCURCGB said: Det er en enkeltsak, ser ikke relevansen til Norge. Hva er kriteriene i Norge når sjåfører skal teste dette? Vandelsattest fra politiet? Dersom Tesla tilbyr ein som er utestengd frå Twitter å betateste FSD i Noreg, kjem nok politiet til å reagere kraftig. Endret 4. november 2020 av Sturle S 8 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 4. november 2020 Del Skrevet 4. november 2020 (endret) Sturle S skrev (15 minutter siden): Dersom Tesla tilbyr ein som er utestengd frå Twitter å betateste FSD i Noreg, kjem nok politiet til å reagere kraftig. Du fokuserer nok på feil plass. Det er verre å ha uregistrert våpen i bilen, sammen med LSD, marihuana og metamfetamin. Disse tingene burde komme med en automatisk diskvalifikasjon fra å være en slik beta-tester. Endret 4. november 2020 av oophus Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 4. november 2020 Del Skrevet 4. november 2020 Om han ikke har mistet førerkortet pga overtredelsene bør ikke disse overtredelsene vektlegges til særlig grad. Man har ingen innsikt i omstendighetene. 4 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 4. november 2020 Del Skrevet 4. november 2020 Espen Hugaas Andersen skrev (8 minutter siden): Om han ikke har mistet førerkortet pga overtredelsene bør ikke disse overtredelsene vektlegges til særlig grad. Man har ingen innsikt i omstendighetene. Lista burde være såpass at man automatisk diskvalifiserer folk som misbruker narkotika. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 4. november 2020 Del Skrevet 4. november 2020 1 minute ago, oophus said: Hva hadde du selv gjort, om du fakket en fyr med ulovlige våpen i bilen sin, sammen med narkotika mens du har søknaden hans på pulten om å være en test-sjåfør for FSD-Beta? Spiller det noen rolle om han når han ble tatt hadde narkotika i blodet? Eller ikke hadde et ulovlig våpen i hånda? Det store spørsmålet er om en person som skal delta i et slikt beta-program er en god sjåfør. Når han ikke har blitt fratatt førerkortet så er i hvert fall bedømmelsen til politiet/rettsvesenet at han ikke har gjort noe veldig galt i forhold til kjøring. Politiet/rettsvesenet har innsikt i alle omstendigheter rundt arrestasjoner. F.eks om han har lovlig kjøpt et våpen brukt uten papirer, eller f.eks om noen har tilstått å ha lagret narkotikaen der uten at han var klar over det. 7 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 4. november 2020 Del Skrevet 4. november 2020 (endret) 14 minutes ago, oophus said: Ta inn litt sannsynlighetsberegning også. Når man vet at en person er tatt med ulovlige våpen, og ulovlig narkotika, hva annet gjør han som er på grensen, eller over den? Det er jo ikke slik at man vil ha problemer med å finne flinke folk bak rattet, og slike folk kan man fint automatisk filtrere bort. Han er blitt straffet for dette, så det ikke noe spørsmål om det er et uhell eller ikke. Og han viser jo sine tendenser til å bryte regler flere andre steder i tillegg. Jeg aner ikke noe om denne fyren, så jeg skal ikke si sikkert at han ikke burde blitt filtrert bort, men generelt mener jeg at man ikke bør forhåndsdømme folk som har vært på kanten med loven. Kanskje var sakene ikke så store som man kan få inntrykk av, og kanskje kan de som har tidligere domsfellelser ha fått orden på livet sitt. Uten å sette seg inn i detalj i sakene det gjelder vet man rett og slett ikke. Men uansett, det er ganske klart at beta-programmet har ikke veldig strenge krav knyttet til seg. Slik jeg har skjønt det har det stort sett vært slik at Tesla har spurt diverse Tesla-klubber om lister med navn og VIN-nummer som de mener kunne passe seg for betaen, og så når de har mottatt disse har de sendt ut litt informasjon om programmet og aktivert betaen på bilene. Softwaren er nok nesten på et slikt nivå at de egentlig kunne rullet det ut til alle, men Tesla ønsker nok å gjøre utrullingen gradvis, slik at de verste gjenstående bugsene kan lukes ut. Endret 4. november 2020 av Espen Hugaas Andersen 5 1 Lenke til kommentar
John-B Skrevet 4. november 2020 Del Skrevet 4. november 2020 (endret) On 11/3/2020 at 12:30 PM, Sturle S said: Fysisk eller juridisk person kan etter søknad få tillatelse til utprøving av selvkjørende kjøretøy. Slik tillatelse skal gjelde for en begrenset tidsperiode med mulighet for forlenging. Hele lovteksten fremstår ganske klart at gjelder intern testing av utviklere av selvkjørende kjøretøy. Selv om det ikke står noe eksplisitt som nekter vanlige folk å prøve, mener jeg det er vanskelig å tolke det slik på noen måte. Sitatet over fremstår f.eks. ganske tydelig som at hver enkelt bil må det søkes om tillatelse for. Jeg har veldig vanskelig for å tro at det ønskes hundrevis av søknader i forbindelse med en beta, og at en person i Tesla ønsker å stå som ansvarlig person på alle de søknadene. Grunnen til at jeg kommenterte den lovteksten var for øvrig naturligvis siden det var den tweeten handlet om. At Tesla bruker andre "smutthull" kan godt være, f.eks. å kalle det førerassistanse i stedet for selvkjøring. Endret 4. november 2020 av John-B Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 4. november 2020 Del Skrevet 4. november 2020 (endret) 46 minutes ago, John-B said: Hele lovteksten fremstår ganske klart at gjelder intern testing av utviklere av selvkjørende kjøretøy. Selv om det ikke står noe eksplisitt som nekter vanlige folk å prøve, mener jeg det er vanskelig å tolke det slik på noen måte. Då trur eg du les lova feil. Det som ikkje er eksplisitt ulovleg er lovleg. Er det ikkje eit tydeleg krav, er det ikkje eit krav. Quote Sitatet over fremstår f.eks. ganske tydelig som at hver enkelt bil må det søkes om tillatelse for. Nei, det står ikkje eksplisitt eintal. Det står "selvkjørende kjøretøy", ikkje "et selvkjørende kjøretøy". Då kan det opplagt vere snakk om fleire av same type. Sjølvkøyrande køyrety kan til dømes vere Tesla Model 3 med FSD hardware 3.0. Dei kan evt liste opp ein VIN-serie. I forskrifta til lova står det at ein søknad skal innehalde opplysningar om "motorvognene som skal være med i utprøvingen". Eksplisitt fleirtal. Quote Grunnen til at jeg kommenterte den lovteksten var for øvrig naturligvis siden det var den tweeten handlet om. At Tesla bruker andre "smutthull" kan godt være, f.eks. å kalle det førerassistanse i stedet for selvkjøring. Trur ikkje det er naudsynt å utnytte noko smutthol. Forskrifta seier: Forskriften omfatter ikke utprøving av motorvogner med tekniske systemer som skal assistere føreren og hvor utprøving kan skje i tråd med vegtrafikkloven, yrkestransportloven og personopplysningslovgivningen. Dersom utprøving kan skje i tråd med alle dei reglane, trengst ingen søknad. Då kan Tesla prøve ut som dei ynskjer, for det er i tråd med alle andre lover. Endret 4. november 2020 av Sturle S 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 4. november 2020 Del Skrevet 4. november 2020 (endret) Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden): Jeg aner ikke noe om denne fyren, så jeg skal ikke si sikkert at han ikke burde blitt filtrert bort, men generelt mener jeg at man ikke bør forhåndsdømme folk som har vært på kanten med loven. Kanskje var sakene ikke så store som man kan få inntrykk av, og kanskje kan de som har tidligere domsfellelser ha fått orden på livet sitt. Uten å sette seg inn i detalj i sakene det gjelder vet man rett og slett ikke. Det er jo litt dette som jeg mener ikke er nødvendig å ta en sjanse på, når man først vet noe om en person som generelt sett er negativt ladet mot den oppgaven man skal ha, så burde man filtrere bort den personen, ihvertfall sånn i utgangspuktet når man ikke sliter med å finne alternativer. Gi han krav om å bevise at man er narkotikafri i 1 år med tester så har man fått opp sikkerheten og man kan gi personen en sjanse, etter at man er garantert at han er ute av det. Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden): Softwaren er nok nesten på et slikt nivå at de egentlig kunne rullet det ut til alle, men Tesla ønsker nok å gjøre utrullingen gradvis, slik at de verste gjenstående bugsene kan lukes ut. Bytt navn på programvaren fra FSD til ulike assist hjelpemidler, så greit. Men aldri innenfor benevnelsen FSD som et samlebegrep på flere systemer. Endret 4. november 2020 av oophus Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 4. november 2020 Del Skrevet 4. november 2020 1 hour ago, John-B said: Hele lovteksten fremstår ganske klart at gjelder intern testing av utviklere av selvkjørende kjøretøy. Selv om det ikke står noe eksplisitt som nekter vanlige folk å prøve, mener jeg det er vanskelig å tolke det slik på noen måte. Uenig i tolkningen, ordet "intern" finnes ikke i loven. Slik testing er ikke intern selvom det er utviklere som er ansvarlig fører på offentlig vei. 1 hour ago, John-B said: Sitatet over fremstår f.eks. ganske tydelig som at hver enkelt bil må det søkes om tillatelse for. Jeg har veldig vanskelig for å tro at det ønskes hundrevis av søknader i forbindelse med en beta, og at en person i Tesla ønsker å stå som ansvarlig person på alle de søknadene. Ja, hvert kjøretøy skal ha en person som er ansvarlig for gjennomføringen. Antaglig er en slik søknadsprosess bare sandpåstrøing. Det jeg er interessert i er hva slags opplæring bilprodusenten evt. gir de som skal teste. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 5. november 2020 Del Skrevet 5. november 2020 Vil anbefale denne. Viser fsd uten redigering Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 9. november 2020 Del Skrevet 9. november 2020 (endret) mroek skrev (På 3.11.2020 den 19.58): Og det er vel med dagens autopilot, som ikke er "full self driving". Jeg har ikke tro på at det blir bedre med FSD. Denne typen systemer kan aldri bli gode nok slik Tesla (eller andre) har implementert det i dag. Bilene må kommunisere direkte med hverandre før vi kan snakke forholdsvis trygg full selvkjøring. Det Tesla holder på med er tidenes bløff. Det kan aldri bli det mange kjøpere drømmer om. Og sånn ellers, hvorfor tar ikke disse heller en taxi, hvis det å kjøre bilen selv er så ille at man helst vil slippe. Må sei meg einig, Musken er noe tidlig ute med sine påstander. Litt for tilpassede greier, se bare på testen mellom Ford F - 150 og Cybertruk (lett bil med 2WD mot tung bil med 4WD). Har man en 4 ganger så mykje vekt på drivhjul er jo svaret gitt. Når det er sagt. I foreksempel Oslo er der noe kø i rushtrafikken og 30% av kjøring er til og fra parkering. Skal ikke så store farten til på noe autonomt med en 8 - 12 pasasjerer for å konkurere ut det. Og hvor meget skal man si er brukt på utvikling av dette frem til nu ca € 10 000 000 000 000, eller ? Er eigentlig ikke så mykje å mase om, det kommer før 2030 og vil nok være helt frivillig om man vil sitte på eller gå (eller betale 100 kr ekstra for en liten tur med sjåfør). Var gjort en test mellom en ku som dreit for å angi aksjer der skulle kjøpes; tror kua endet på 48% og aksjeanalytiker på 52%. Konklusjon: Vi kan bare kom med påstander for Vi er sikkert like klok som kua om det nå ikkje gjeld bibelvers, blind tro eller eigen bil. Ting på gang i Asien : https://www.youtube.com/watch?v=4umkve6kAAk&feature=emb_logo Endret 9. november 2020 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 9. november 2020 Del Skrevet 9. november 2020 Upps! De "glemte" visst å ta olje og gass ut av kjeden, slik at dette ikke kan kalles grønt hydrogen... 😂 2 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 9. november 2020 Del Skrevet 9. november 2020 (endret) oophus skrev (På 6.11.2020 den 0.06): Qazi har vært et rasshøl lenge før Nikola var på børs. Det å sende barnepornografi for å true folk til å være stille er nok for å vise hva slags fyr det der er. Ikke bare sitter han på barneporno for å bruke det til slikt, men han blir tatt med ulovlige våpen og narkotika i tillegg. Det at du i det hele tatt forsvarer han er ekstremt trist. Det kan virke som moderatorene synes det er greit med ren hets, løgn og rykespredning. Det er notert. Endret 9. november 2020 av hekomo 4 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 9. november 2020 Del Skrevet 9. november 2020 hekomo skrev (41 minutter siden): Det kan virke som moderatorene synes det er greit med ren hets, løgn og rykespredning. Det er notert. Hva er løgn og ryktespredning? 1 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 9. november 2020 Del Skrevet 9. november 2020 Snowleopard skrev (5 timer siden): Upps! De "glemte" visst å ta olje og gass ut av kjeden, slik at dette ikke kan kalles grønt hydrogen... 😂 Ha, haa..... Men det kan jo hende at man kan si at Japanske elektriske - biler bare har 1/3 av CO2 utsleppet til vanlige bensinbiler (ICE) om bare 20 år. Gitt at dei ikke har kabler til China, selfølgelig. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 9. november 2020 Del Skrevet 9. november 2020 Halvor Sølvberg- the MOV skrev (21 minutter siden): Ha, haa..... Men det kan jo hende at man kan si at Japanske elektriske - biler bare har 1/3 av CO2 utsleppet til vanlige bensinbiler (ICE) om bare 20 år. Gitt at dei ikke har kabler til China, selfølgelig. Selvsagt vil det hjelpe på, men det kutter dessverre ikke karbonutslippet. Hadde de hentet kun strøm fra solcelleparker, så hadde det vært kjempeflott. Og veldig interessant at de kan tilsette dette stoffet sitt som letter transporten, og som kan skilles ut igjen og gjenbrukes. Men her brukes det først masse energi til å lage hydrogen, så kjøre det med forurensede tankere, så må det "renses" igjen før man kan bruke det, og sender dette stoffet tilbake igjen. Hvor mye renere dette faktisk blir, er et godt spørsmål. Men jeg tenker hele kjeden er så forurensende at gevinsten blir mikroskopisk. Kanskje bør Japan heller satse på egen vind og solkraft, og heller supplere med gass til energiproduksjon. De får sikkert kjøpt billig fra Russland om de ikke produserer nok selv. 1 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 9. november 2020 Del Skrevet 9. november 2020 Espen Hugaas Andersen skrev (På 4.11.2020 den 12.30): Og vi vet at han misbruker narkotika? Eller bare har vært i besittelse av narkotika? (Marihuana er også et lovlig rusmiddel i store deler av USA.) Les om at I en stat i US var det ikke lovlig å ha liggende alkohol i kupeen, litt det samme som at et gevær i norge som vist nok skal være delt (må ha esensiell del i foreksempel bagasjerom). Store deler av USA er nok noen år fortidlig å si, men legene er jo noen flittige pilletrillere, og dei har prosenter av salget som muligens overgår narkotisk detaljhandel. Man får se hva Demokratene gjør, om det fjerner forbudet til Nixon (trur eg det var). Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 9. november 2020 Del Skrevet 9. november 2020 (endret) Snowleopard skrev (1 time siden): Selvsagt vil det hjelpe på, men det kutter dessverre ikke karbonutslippet. Hadde de hentet kun strøm fra solcelleparker, så hadde det vært kjempeflott. Og veldig interessant at de kan tilsette dette stoffet sitt som letter transporten, og som kan skilles ut igjen og gjenbrukes. Men her brukes det først masse energi til å lage hydrogen, så kjøre det med forurensede tankere, så må det "renses" igjen før man kan bruke det, og sender dette stoffet tilbake igjen. Hvor mye renere dette faktisk blir, er et godt spørsmål. Men jeg tenker hele kjeden er så forurensende at gevinsten blir mikroskopisk. Kanskje bør Japan heller satse på egen vind og solkraft, og heller supplere med gass til energiproduksjon. De får sikkert kjøpt billig fra Russland om de ikke produserer nok selv. Det må ikkje vere noke tvil i at Japan ligg langt fremme på energi og andre råvarer, dei må inportere begge deler. Har mykje kraftigere motiv en det Vi har. I energisektoren går det svært seint og det er snakk om store volumer og enorme investeringer (tenk bare på hva Du kjøper av strøm, olje, gass, og varer som er 1/3 energikostnad kansje). Her en fin snutt om kortidslagring av energi, 1 uke (kansje 2-4, kommer and på isolering og «klysterstørrelse»). Og som er billig, energieffektiv og responderer (regulerer) på millisekunder. https://www.youtube.com/watch?v=sqB1vMmuhFQ Hadde vi ikke vannkraft - bufferen vi har ville vi kansje tatt i bruk noen aluminium - «ovner», og kjørt «stor» skala. Dei påstår måten å frakte det på; som en «løysing» / binding i CH3 + det som fraktes 3H er 500 ganger tettheten ved «fritt» hydrogen som veg 0,0899 kg / m^3 (Obs ! Dette med mol kan eg ikke) 0,0899 x 500 ≈> 45 kg / m^3 Dette er ikke så værst med tanke på at vi har båter som er 300 lange, 50 meter breie og 30 meter høge 450 000 m^3 (joda vi har større også, opp til 500 BRT, 1 BRT = 2,83 m^3 lukket volum) men noe over 20 000 tonn hydrogen i et lass er jo litt det også. Kjemi kan eg ikke, dog : Aceton CH3(CO)CH3 også brukt som neglelakkfjerner tar til seg Acetylen (ved litt trykk) og avgir den ved trykkreduksjon. Og er den vanlige måten å frakte Acetylen på, som man bruker til for eksempel gass til autogensveising / skjæring. Acetylen er selvreagerende ved 4 kg /cm^2 (4 atmosfæretrykk), men kan da lagres ved 4 ganger så høgt trykk, ganger at Acetonen tar opp i seg 20 gangeren. Man får altså med seg 80 ganger så meget ved hjelp av denne kjemien. (Obs ! Er snart 40 år siden eg lærte litt om dette, så her kan det vere store feil) Til sensurist; nei det er ikke «out of topikk», energi såvel som automatisering er miljø, grad av automatisering er / kan kalles den ene faktoren til den annen deriverte av energi. Men ja, det er enklere å bare sammenligne praktiske enkeltelement man ser i sin hverdag. Hvordan teller man, hva gjør den oppsagde sjåfør ? Blir han arbeider på gamlehjemm, ofrer han seg for kunsten og deise former for opplevelser eller starter han med å lage billige store fritidsbåter. Miljø er kompliserte regnestykker, og vi har vel ikke noen gode som viser sektorfordelinger. Likeså er BNP utregninger feil, China har vært den største økonomi i hele dette århundret. Det er min påstand, «ris» er for billig. Endret 9. november 2020 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 12. november 2020 Del Skrevet 12. november 2020 https://www.google.no/amp/s/mobile.reuters.com/article/amp/idUSKBN27R0M7 ser ut som om honda har fått godkjent nivå 3 bil? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå