Gå til innhold

Politiet på tynn is på jakt etter muhammed-karikaturer

Anbefalte innlegg

"Natt til fredag ble to karikaturtegninger av profeten Muhammed hengt opp på vinduer i Bergen Moské. Saken blir etterforsket som et brudd på bestemmelsen om hensynsløs atferd i straffeloven, skriver Bergens Tidende mandag."

Politiet er ute på tynn is, igjen, og praktiserer som vanlig vedtatte lover selektivt.
  • Liker 6
Lenke til kommentar
  • Gavekort endret tittelen til Politiet på tynn is på jakt etter muhammed-karikaturer
Videoannonse
Annonse
Thorny skrev (På 2.11.2020 den 21.38):

"Natt til fredag ble to karikaturtegninger av profeten Muhammed hengt opp på vinduer i Bergen Moské. Saken blir etterforsket som et brudd på bestemmelsen om hensynsløs atferd i straffeloven, skriver Bergens Tidende mandag."

Politiet er ute på tynn is, igjen, og praktiserer som vanlig vedtatte lover selektivt.

Hvorfor sier du det? Det er jo helt klart hensynsløs atferd.

• Liker 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (På 3.11.2020 den 17.57):

Det er ikke en sak politiet bør bruke sine svært begrensede ressurser på. De bør bruke tiden på viktigere ting. 

Ja. La heller Darwin ta seg av de innavlede personene som ser på dette som noe nyttig og fruktbart. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, hekomo said:

Hvorfor sier du det? Det er jo helt klart hensynsløs atferd.

Hensynsløs atferd kan være hva som helst. Å ha en lov som er så åpen for tolkning er en invitasjon til misbruk.

Det er også en interessekonflikt her, da politiadvokaten i Bergen som forfølger dette selv er muslim.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg er for spredning av karikaturer som en ikke-voldelig respons på terroren som søker å fortie de samme karikaturene.

Jeg synes at det å henge de opp på muslimske gudshus og eiendom eid av muslimer er en urimelig provokasjon.

Jeg vet ikke hva lovens lange arm har anledning til å gjøre eller bør gjøre i dette tilfellet, men jeg tror at vår respons bør være at det er for drøyt.

-k

• Liker 2
Lenke til kommentar
Thorny skrev (1 time siden):

Så ytringen er helt ok - inntil man retter den mot folk den faktisk er ment for?

Det er viktig for meg å kunne si og skrive hva jeg  vil uten å frykte å bli halshugget. Og å etablere en logikk om at «terror gir motsatt effekt av det terroristen ønsker».

Veggen til et gudshus eid av andre er ikke et naturlig sted for meg å uttrykke meg. Alle barn går igjennom en «lufta er for alle» periode hvor de gjør provoserende bevegelser tett oppi andre.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
58 minutes ago, knutinh said:

Veggen til et gudshus eid av andre er ikke et naturlig sted for meg å uttrykke meg. Alle barn går igjennom en «lufta er for alle» periode hvor de gjør provoserende bevegelser tett oppi andre

Folk henger opp plakater steder de ikke eier hele tiden. Uansett er det et lite problem å ta ned noen plakater om man ikke ønsker dem på bygget sitt. Det er ikke verdt en påtale og en rettsprosess. Hovedproblemet her er at "hensynsløs atferd" kan være omtrent hva som helst. Det er en lov som er så diffus at den ikke bør eksistere. I det minste bør den presiseres ved lov. Slik den står nå strider den i min oppfatning med grunnloven.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Thorny skrev (29 minutter siden):

Folk henger opp plakater steder de ikke eier hele tiden. Uansett er det et lite problem å ta ned noen plakater om man ikke ønsker dem på bygget sitt. Det er ikke verdt en påtale og en rettsprosess. Hovedproblemet her er at "hensynsløs atferd" kan være omtrent hva som helst. Det er en lov som er så diffus at den ikke bør eksistere. I det minste bør den presiseres ved lov. Slik den står nå strider den i min oppfatning med grunnloven.

Jeg er ikke så opptatt av det juridiske her. Jeg er opptatt av hva som er «rimelig» oppførsel, og hvilke handlinger som blir applaudert eller fordømt av majoriteten.

Uten sammenligning forøvrig: når du oppdrar et barn så er det viktig å sette grenser, å markere standpunkt og å knytte konsekvenser til uønsket oppførsel. Det er en dårlig strategi å hovere over å ha «vunnet» kampen eller å påføre barnet unødig ydmykelse. Det er ydmykende nok å tape slaget, man trenger ikke å løpe etter og rope «na-na-na-na-naaa-na» etterpå.

Noe lignende er sant i arbeidslivet, i romantiske forhold og de fleste sosiale aktiviteter skulle jeg tro. Derfor tror jeg også at det er relevant for sosialisering av voksne mennesker i samfunnet.

-k

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Vi kan ikke kriminalisere all oppførsel som ikke er A4 eller hensynsfull.

Det er ikke statens oppgave å oppdra voksne mennesker eller fortelle dem hva de skal tenke.

Ytringsfriheten er viktig. Retten til ikke å bli krenket bør ikke og kan ikke eksistere av både praktiske og prinsippielle hensyn.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Thorny skrev (1 time siden):

Var dette å regne som et svar på posten over? Fikk du med deg den første setningen?

»Jeg er ikke så opptatt av det juridiske her.»

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Thorny skrev (6 timer siden):

Hensynsløs atferd kan være hva som helst. Å ha en lov som er så åpen for tolkning er en invitasjon til misbruk.

Det er også en interessekonflikt her, da politiadvokaten i Bergen som forfølger dette selv er muslim.

Nei, det kan ikke være hva som helst. Det er klare kriterier for hva hensynsløs atferd innebærer.

Du er ikke jurist, så hvorfor begynner du å snakke om hvordan loven skal tolkes? Lovteksten skal ikke bare tolkes i et vakuum, men skal tolkes basert på ting som forarbeider, rettspraksis, og så videre.

Det var moskeen selv som anmeldte saken, ikke politiadvokaten. Politiadokaten følger retningslinjer og ordre fra sine overordnede.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette blir jo like dumt som om noen limte opp IS-flagget på dine vinduer. Selvfølgelig er den hensynsløs atferd. Yttringsfrihet er ikke retten til å trykke støtende ting opp i fjeset på andre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Thorny skrev (2 timer siden):

Det er ikke statens oppgave å oppdra voksne mennesker eller fortelle dem hva de skal tenke.

Ytringsfriheten er viktig. Retten til ikke å bli krenket bør ikke og kan ikke eksistere av både praktiske og prinsippielle hensyn.

Jo det er derfor vi har politi , fengsel, lover og regler fordi enkelt voksne ikke klare å oppføre seg.

Endret av Pc Lynet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (28 minutter siden):

Dette blir jo like dumt som om noen limte opp IS-flagget på dine vinduer. Selvfølgelig er den hensynsløs atferd. Yttringsfrihet er ikke retten til å trykke støtende ting opp i fjeset på andre.

Det er vel strengt tatt nettopp det ytringsfriheten er, om ikke fysisk så billedlig?

IS-flagget er en grei analogi. Ytterst smakløst og fortjener avsky og sosial utestengelse. Men en reaksjon fra staten?

-k

• Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (7 minutter siden):

Det er vel strengt tatt nettopp det ytringsfriheten er, om ikke fysisk så billedlig?

IS-flagget er en grei analogi. Ytterst smakløst og fortjener avsky og sosial utestengelse. Men en reaksjon fra staten?

-k

Yttringsfriheten gir deg ikke rett til å plage folk på privat eiendom. Du kan trykke Muhammed karikaturen, du kan stå med plakater av den på torget. Men du kan ikke tvinge folk til å se den for å provosere ved å teipe den på en moske. Det er utrolig barnslig og kun folk uten sosiale antenner gjør slikt.

Sitat

Ytringsfriheten er en umistelig verdi. Den står sterkt i Norge. Ytringer som sprer hat mot andre mennesker kan likevel ikke tolereres. Noen ytringer er forbudt etter norsk lov og skal straffeforfølges. Regjeringen er bekymret for omfanget av hatefulle ytringer på bakgrunn av kjønn, etnisitet, religion eller livssyn, nedsatt funksjonsevne eller seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk.

https://www.regjeringen.no/no/tema/likestilling-og-inkludering/likestilling-og-inkludering/regjeringens-arbeid-mot-hatefulle-ytringer/id2510986/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...