Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Vannpumpe

Anbefalte innlegg

hallo

Sliter med mye vann i hagen som samler seg og etterhvert fyller opp kjeller. Har drenert rundt huset og laget ett brønn hvor vannet ledes.

Spørsmålet mitt er om det finns en vannpumpe med føler helt på bunnen av vannpumpa slik at den starter automatisk når vannet stiger? Denne type følere funker dårlig:

https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/vann-og-sanitar/vannpumper/senkbare-pumper/senkbar-pumpe-731104/

Den skal stå ute, muligens jeg må bygge ei kasse med lokk hvis ikke finner en måte å stoppe vannet som renner inn fra veien.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pumpen må ha ett område å jobbe på. Den kan ikke så å småstarte hele tiden for hver minste cm med vann som kommer inn.

Den flottøren gjør at den har noen cm å jobbe på, og ikke gjør at den tørrkjører heller.

Personlig så hadde jeg valgt å bruke litt mer penger på en skikkelig pumpe, istedet for å spare på en såpass viktig del når det er snakk om fare for større vannskader på huset. Ville også lagt inn en alarm flotør som løser ut en alarm når nivået er høyere enn det pumpen starter på, slik at man har mulighet å fange opp defekt pumpe før vannet renner inn i huset.

Mulig brønnen er for grunn.

Lenke til kommentar

Takk for kjappe svar!

Ok jeg kommer med lit mer detaljer her. 

Det er drensrør under bakken i kjeller de er ført til to rør som er viderelagt til ett "brønn" i andre enden av tomta.

Har også laget et mindre grøft rundt grunnmuren og drensrør i de som også leder vannet vekk til brønnen. 

Når brønnen blir full så presses vannet tilbake i kjeller. Det er ingen overvannsrør på tomta så jeg pumper vannet ut på gata.

Legger til noen bilder hvor vannet kommer fra. Har en sak med kommunen om dette uten at de er noe villig til å hjelpe her.

Problemet er at det mye vann som renner ned fra gata hadde kommunen vært villig til å stoppe der det starter så hadde det hjulpet.

Det går også kommunale rør via mitt tomt, grøftene de ligger i kan også samle på vann. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...