Gå til innhold

Gassindustrien øyner et langt liv med karbon­fangst – kontroversiell teknologi utenfor Norge [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Men de har ikke noe sted å gjøre av den. Så de slipper den ut i lufta igjen etterpå, fra et ragende tårn i rørlandskapet.

– Rett og slett å sende mindre og mindre CO₂ ut i atmosfæren."

Ja, er det ikke det som er poenget, og da er det rart at ikke et drivstoff som metanol er mer med i debatten.

Dersom dagens dieselbiler går over til metanol fjernes dieselen fra veiene, og vi bruker fanget CO2 fra sementproduksjon og avfallsanlegg i stedet for.

I dag slippes begge deler ut, som i praksis betyr at metanol gir 50% reduksjon i CO2-utslipp.

Dersom metanol brukes i dieselmotorer hvor CO2 kan fanges, som i skipsfarten, vil reduksjonen i CO2-utslipp komme opp mot 70-80%.

Dette kan være den mest realistiske måten å redusere CO2-utslippene på, da vi får en verdikjede for CO2.

Dagens CO2-kvotepris er for liten, men med en moderat økning vil kvoteprisen betale CO2-fangst.

Statkraft skal satse på elektrolyseanlegg, fordi de ser at det er en måte å øke strømprisen på når det er stort strømoverskudd, slik som i år, med strømpriser under 10 øre/kWh på Nord Pool som resultat.

Billig hydrogen betyr billig metanol, og diesel får en konkurrent oljeselskapene frykter.

Endret av aanundo
Lenke til kommentar

Om der ikke var nødvendig med tilskudd av energi fra fornybare kilder, og uten at samfunnet/befolningen vil måtte ta regningen, så ville ikke dette være "kontroversiell teknologi"! Kontroversen skyldes jo at ressurser heller kan benyttes på varige løsninger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...