W00z Skrevet 1. november 2020 Del Skrevet 1. november 2020 Jeg jobber i en bedrift i Oslo hvor jeg er del av et team med service/selgere som stort sett jobber ute 2-3 dager i uken. Bilen er ofte kontoret vårt for å si det sånn. Oslo kommune har nylig kommet med et påbud om at man skal ha hjemmekontor så langt praktisk mulig. Det er krav om at arbeidsgiver skal sørge for at ansatte jobber hjemmefra «så langt praktisk mulig», og at det skal dokumenteres overfor kommunen at dette er formidlet til de ansatte hvis de blir bedt om det. Greia hos oss er at sjefen som er godt oppi årene er av «den gamle skolen». Hjemmekontor er en komplett uforståelig greie og sjefen lager stort sett sine egne regler for arbeidslivet (har bla. aldri hatt en eneste medarbeidersamtale med sine ansatte i sin karriere). Sjefen har ingen planer om å følge opp påbudet fra Oslo kommune og tenker at det beste her er å sitte helt stille i båten, så går det nok over (både Corona-smitten så vel som pålegg fra kommunen). Smittevern er nærmeste fraværende hos oss og vi sitter alle i åpent kontorlandskap med små pappvegger mellom oss. Vi er flere som fint kan jobbe hjemmefra og som ønsker dette i disse dager grunnet smittehensyn, men det kommer ikke på tale at hjemmekontor blir tillatt. Pusher vi på med dette vil det garantert resultere i trusler om oppsigelse da vedkommende som sagt kjører etter egen regelbok (en sak arbeidsgiver naturligvis ikke kan vinne, men ubehagelig blir det). Jeg er ny i butikken med kollegaer som alle har vært der i 10 år+. De har stille lært å akseptere at ting nok ikke kjører helt etter boken, men er fornøyde så lenge de kan heve sin lønn hver måned. Og før du spør, ja - jeg er ser etter nye muligheter men tror jeg må bite tennene sammen til Corona-stormen har lagt seg forhåpentligvis en gang til neste år. Kan jeg forvente at Oslo kommune krever dokumentasjon av oss slik at dette blir oppdaget og tatt tak i, eller kan man sende et anonymt tips til noen som følger opp? Lenke til kommentar
Mato Skrevet 2. november 2020 Del Skrevet 2. november 2020 dette er en enkel sak for en fagforening , men regner med du ikke er organisert, alternativt kan du høre med arbeidstilsynet om hvordan de stiller seg, men de er vell ikke kjent for og reagere raskt eller løsningsorientert. ellers så er dette en grei oversikt over hva som skal være på plass https://www.arbeidstilsynet.no/tema/biologiske-faktorer/coronavirus-tiltak-i-arbeidslivet-mot-smitte/ Lenke til kommentar
W00z Skrevet 2. november 2020 Forfatter Del Skrevet 2. november 2020 Hei og takk for innspill! Klok av skade / "livserfaring", så har jeg vært fagorganisert hos LO i snart 20 år. Jeg har ved tidligere anledninger sett eksakt hvor viktig er det er å være organisert, spesielt i det private. Da er det absolutt greit å ha en "storebror" man kan ringe til som gjerne gjør sjakk-matt på bedriften hvis de slipper løs. Jeg har vurdert det som en vei å gå i dette tilfellet. Men som den eneste av samtlige ansatte som er fagorganisert, blir det bare en masse styr hvis jeg velger å åpne den verktøykassen. Dersom fagforeningen hadde koblet seg på denne bedriften ville det sannsynligvis vært begynnelsen på slutten for hele butikken da det er utrolig mye som ikke er på stell. Jeg har valgt å foreløpig holde det virkemiddelet i ro og kun bruke det hvis jeg selv skulle bli direkte truet av usakligheter og svada. Jeg er forhåpentligvis historie her en gang til neste år, men akkurat nå er det vanskelig å spå noe som helst. Enn så lenge tenkte jeg å bite tennene sammen frem til verden er noe mer stabil. Jeg får vurdere litt hva jeg gjør her. Lenke til kommentar
geirfugl Skrevet 2. november 2020 Del Skrevet 2. november 2020 Tviler på at Oslo kommune har noe særlig kapasitet til å følge opp anonyme tips av den typen, så hvis du skal komme noen vei med det her rent etter boka så må du nok fronte det selv med fagforening etc. Blir vel fort litt utriveligheter ut av det, når situasjonen er som du sier med deg som nyansatt og resten av staben stort sett fornøyd med tingenes tilstand i bedriften. For all del, det teller noe å ha retten på sin side, men så må man jo være pragmatisk også. Har du prøvd å snakke med sjefen om dette da? Kanskje du kan tilby deg å hjelpe til med å få det i gang, spørre noen spørsmål om hva han er usikker på og hva hans kriterier måtte være for å få det til? Kan jo være litt skummelt for en gammel krake som ikke har peiling på teknologien å begynne å røske opp i en småbedrifts-struktur i en økonomisk veldig uoversiktlig tid. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 26. november 2020 Del Skrevet 26. november 2020 kom du noen vei her, jeg ser nå at det står følgene om oslo Påbud om hjemmekontor så langt det er praktisk mulig, og krav om at alle arbeidsgivere skal dokumentere at de ansatte har fått beskjed om at de skal ha hjemmekontor. Lenke til kommentar
Mazeking Skrevet 26. november 2020 Del Skrevet 26. november 2020 Du kan jo forsøke på dialog framfor konfrontasjon. "Oslo kommune har igjen satt strenge krav for å forhindre spredning av Covid 19. Hvordan skal vi forholde oss til dette når vi her sitter såpass tett på kontoret her? Hvordan tenker du som arbeidsgiver at skal oppfylle dette kravet fra myndighetene?" Om han er oppi åra får du evt vise hvordan teams/zoom fungerer. Anbefaler dere også å bruke Trello (gratis) Jira eller andre verktøy for samhandling og tracking av oppgaver der flere jobber sammen. Kjør på med statusmøter om morgen og etter lunjs på teams for å følge framgang og tracke problemer. Lenke til kommentar
OliviaMartinez Skrevet 2. juni 2021 Del Skrevet 2. juni 2021 Dagens arbeidere krever fleksibilitet. De liker å fullføre oppgavene i henhold til sine egne tidsplaner, i stedet for å komme til kontoret og forlate jobben samtidig hver eneste dag. Du må avtale dette spørsmålet med sjefen din. 🤔 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå